Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سامانه «تهران من» به نشانی my.tehran.ir از بدو راه اندازی هیچ گاه به صورت خودکار و بلافاصله پس از شارژ حساب توسط شهروندان، عملیات کسر بدهی از حساب ایشان را انجام نداده است.

یکی از مهم‌ترین دلایل عدم کسر خودکار بدهی شهروند، احترام به حقوق شهروندی در انتخاب زمان پرداخت و نوع برداشت از حساب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چراکه پرداخت عوارض طرح ترافیک، تنها خدمت موجود در سامانه تهران من نیست و خدمات دیگری همچون خرید بلیت مترو، پرداخت عوارض خودرو و پارک حاشیه‌ای نیز وجود دارند که نیازمند پرداخت بوده و شهرداری تهران نه تنها به دلیل نوع ساز و کارِ تعریف شده برای سامانه، بلکه به دلیل احترام به حق انتخاب شهروندان نمی‌تواند رأساً به برداشت بدهی بلافاصله پس از شارژ از حساب شهروندان اقدام کند.

بدیهی است که شهرداری تهران، موظف به اعلام بدهی شهروند و مطلع کردن او از میزان و دلیل بدهکاری ثبت شده است. همواره یک هفته تا ده روز پس از تردد شهروند، صورتحساب صادر می‌شود و در صورت عدم وجود مبلغی در حساب شهروندی در زمان محاسبه، بدهی ثبت شده و قابل مشاهده و پرداخت توسط شهروندان است؛ بنابراین شهروندان پس از انجام محاسبات روزانه صورتحساب ترددها، به وسیله پیامک از بدهکاری در سامانه مطلع می‌شوند و برای پرداخت آن نیز راه‌های گوناگونی پیش پای آن‌هاست. روش‌های حضوری و غیرحضوری برای استعلام و پرداخت بدهی خودرو در سامانه تهران من درج شده است.

به غیر از شارژ کیف پول در سامانه تهران من و مراجعه به فهرست تردد‌های ثبت شده، شماره گیری کد دستوری #۳*۳*۱۳۷* و همچنین پرداخت آنلاین از طریق کارت بانکی و یا درگاه‌های همکار با شهرداری تهران از دیگر راه‌های استعلام و پرداخت بدهی است. مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهر و دفاتر پیشخوان دولت نیز از جمله راه‌های پرداخت حضوری بدهی خودرو است.

تنها مواردی که برداشت از حساب شهروند به صورت خودکار انجام شده، محاسبات فصلی است که در بازه‌های زمانی ۳ ماهه انجام می‌شود. در این موارد، صورت حسابی کلی صادر شده و در آن پس از بررسی بدهی‌ها، برداشت به صورت خودکار صورت گرفته است.

این عملیات محاسبه به دلیل سنگینی و گستردگی ابعاد آن هر ۳ ماه یک بار به صورت سیستمی و شبانه انجام شده و فرض بر این است که شهروند صبح روز بعد از آن مطلع شده و فرصت تصمیم گیری برای شارژ مجدد حساب خود دارد و این یکی از دلایل برداشت خودکار در این موارد خاص است.

بیشتر بخوانید: چگونه در سامانه «تهران من» ثبت نام کنیم؟

اما شهروند در این عملیات ادواری ممکن است به دلیل عدم پرداخت طولانی مدت بدهی خود متضرر شود. چراکه عوارض تردد در محدوده طرح پس از یک ماه، ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین بهتر است شهروندان برای پرداخت بدهی از یکی از راه‌های موجود برای پرداخت بدهی استفاده کنند.

در پایان لازم است تاکید شود برای شهروندانی که حساب خود را شارژ کرده، اما بدهی خود را با تاخیر پرداخت کرده‌اند، جریمه‌ای برای آن‌ها صادر نشده و لذا برخلاف آنچه در گزارش برخی مطبوعات و رسانه‌ها آمده، ادعای هرگونه اعمال جریمه در خلافی خودرو این دسته از شهروندان تکذیب می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شورای شهر شهرداری تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۵۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر مهم بانکی / حساب‌های بانکی این افراد مسدود می‌شود

     

به گزارش پارس نیوز ، بانک مرکزی الزامات و فرآیند‌های اجرایی تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

پیرو بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‌/۰۲ مورخ ۲۱‌/۳‌/۱۴۰۲ موضوع نحوه تأمین کسری مبلغ چک توسط صادرکننده چک برگشتی؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و مکاتبات واصله، در حال حاضر در اجرای تکالیف قانونی ناظر بر انسداد وجوه حساب‌های بانکی متعلق به صادرکننده چک برگشتی و نحوه رفع انسداد از وجوه مسدود شده در اجرای دستورات / آراء‌/ اجراییه‌های واصله از مراجع ذیصلاح قضایی و ثبتی، رویه واحدی در شبکه بانکی کشور وجود ندارد.

بر همین اساس و به منظور اتخاذ رویه واحد در این زمینه، مقتضی است الزامات و فرآیند‌های اجرایی به شرح زیر، مورد اجرا گذارده شود:  

ـ در صورت مسدودسازی مبلغ حساب‌های بانکی صادرکننده چک برگشتی توسط سامانه محچک و متعاقب آن وصول دستور/رأی‌/ اجراییه مراجع صالح قضایی یا ثبتی مبنی بر رفع انسداد از وجوه مسدود شده در خصوص یک چک معین رفع سوءاثر نشده و پرداخت آن به شخص ذینفع (دارنده نهایی) چک، بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی باید رأساً از مبلغ مسدود شده بدون دخالت سامانه محچک رفع انسداد نموده و با لحاظ مفاد دستور/رأی‌/ اجراییه به ذی‌نفع، پرداخت یا به حساب بانکی معرفی شده توسط آن مراجع واریز نماید. متعاقباً حسب درخواست صادرکننده چک از بانکی که حساب جاری وی نزد آن است، در چارچوب موارد مطروحه در تبصره (۳) ماده (۵) مکرر قانون صدور چک، از چک برگشتی رفع سوء اثر صورت پذیرد.

۲ـ در صورتی که در دستور/ رأی‌/ اجراییه مراجع قضایی و ثبتی مبنی بر رفع انسداد از وجوه مسدودی در خصوص یک چک معین رفع سوءاثر نشده، ذینفع مشخصی تعیین نشده باشد و یا تصریح به تأدیه آن به شخصی غیر از دارنده نهایی چک شده باشد، بر مبنای موازین قانونی مربوط از جمله قانون اجرای احکام مدنی، بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی باید با هماهنگی حوزه حقوقی متبوع، به آن مراجع اعلام نماید که "وجوه حساب ... در اجرای بند (ب) ماده (۵) مکرر قانون صدور چک و به منظور فراهم نمودن احقاق حق ذینفع چک شماره... ه. مسدود گردیده است. "

۳ـ در صورت تقدم انسداد حساب توسط سامانه محچک نسبت به دستور/ رأی‌/ اجراییه واصله از مراجع ذی‌صلاح، حسب زمان وصول دستور/ رأی‌/ اجراییه به بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی یا ابلاغ مراتب در سامانه‌های ذیربط مبنی بر توقیف حساب، این امر باید توسط بانک‌/مؤسسه اعتباری غیربانکی و با هماهنگی حوزه حقوقی متبوع به مراجع ذی‌صلاح اعلام گردد.

۴ـ در ارتباط با بند‌های دو و سه، در صورت اصرار و تأکید مرجع قضایی یا ثبتی بر اجرای دستور/ رأی‌/ اجراییه، بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی باید راساً و بدون دخالت سامانه محچک نسبت به انجام دستور/ رأی‌/ اجراییه واصله اقدام و و با هماهنگی حوزه حقوقی متبوع، مراتب را به مراجع ذی‌صلاح اعلام نماید.

۵ـ در صورت رفع مسدودی مبلغ مسدود شده در حساب‌های بانکی به شرح بند‌های فوق (به استثنای پرداخت کل مبلغ چک به ذینفع به شرح بند نخست)، مبلغ پرداخت شده از حساب مذکور، در سامانه محچک کماکان مسدود در نظر گرفته می‌شود. لیکن حین رفع سوء‌اثر چک برگشتی، پس از فراخوانی سرویس رفع انسداد توسط محچک برای حساب مذکور، کد خطای شماره ۱۴ با عنوان "مشخصات کلیدی به صورت غیر برخط اعمال گردیده است" توسط بانک عامل ارسال می‌گردد. در این حالت سامانه محچک با فرض رفع انسداد حساب بنا بر دستور/ رأی‌/ اجراییه واصله از مرجع قضایی یا ثبتی، فرایند برنامه‌ریزی شده را ادامه می‌دهد و مبالغ مسدودشده در سایر حساب‌های صادر کننده چک را رفع انسداد می‌نماید.

 

شایان ذکر است که اجرای الزامات فوق‌الذکر و سایر ضوابط مقرر در بخشنامه شماره ۶۲۰۷۸‌/۰۲ مورخ ۲۱‌/۰۳‌/۱۴۰۲، باید به ترتیبی باشد که در نتیجه آن، منافع ذینفعی که قبلا سامانه محچک، مبلغ موجود در حساب جاری را به نفع آن مسدود کرده بود، حفظ گردد. ضمن این‌که، مؤسسه اعتباری باید رأساً و بدون دخالت سامانه محچک نسبت به رفع انسداد مبلغ مسدود شده توسط سامانه مزبور و هم‌زمان مسدودی کل مبلغ چک به مدت یک سال و سپس رفع سوء اثر چک اقدام نماید.

بر این اساس بانک‌ها موظف هستند ضمن اعمال موارد صدرالذکر در سامانه‌های اطلاعاتی و عملیاتی مربوط در آن مؤسسه اعتباری، مراتب به قید تسریع و با لحاظ مفاد بخشنامه شماره ۱۶۹۱۵۳‌/۹۶ مورخ ۱۶‌/۵‌/۱۳۹۶ به تمامی واحد‌های ذی‌ربط آن بانک ابلاغ شده و بر حسن اجرای آن نظارت دقیق به عمل آورند.

منبع: خبرانلاین

   

دیگر خبرها

  • همه باشگاه‌های ایرانی بدهی دارند و تا ۵ اردیبهشت باید مدارک را بارگذاری کنند
  • شوک سال جدید به استقلال، زود خنثی شد!
  • ستاره‌های فوتبال در نوروز پولدار شدند!
  • راز کمک ۱۳ میلیاردی فدراسیون به استقلال فاش شد
  • نقش مهم مارینا گرانووسکایا در تخلف‌ مالی چلسی؛ کسر امتیاز در کمین آبی‌ها
  • کمک فوری برای درمان دختر یتیمی که دچار سوختگی شده است
  • حساب بانکی این افراد مسدود می‌شود (+ جزئیات)
  • کمک ۳۰۰هزار دلاری فیفا به استقلال
  • جاماندگان بخوانند؛ زمان دقیق پرداخت سود سهام‌عدالت
  • خبر مهم بانکی / حساب‌های بانکی این افراد مسدود می‌شود