Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@20:58:24 GMT

یادداشت| هشدار ژئوپلیتیکی یمن به امارات و عربستان

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۵۵۸۸۵

یادداشت| هشدار ژئوپلیتیکی یمن به امارات و عربستان

دو پالایشگاه راهبردی عربستان سعودی به تلافی پنج سال جنایات ضد بشری و جنگ افروزی علیه ملتی مظلوم ولی شجاع و مقاوم، هدف قرار گرفتند که بسیار متفاوت‌تر از حملات تلافی جویانه به فرودگاه‌ها و دیگر مراکز سعودی ارزیابی می‌شوند. ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، نتایج فلج کننده، مسافت طولانی، اراده مستمر برای پاسخ و تاکید بر اینکه این اقدامات، دفاع مشروع برای پایان دادن به جنگ و تجاوز است، این تمایز را برجسته می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمریکا که از زبان ترامپ،‌همواره در برابر چپاول و دوشیدن سعودی، تعهد به دفاع از پادشاهی آل سعود دارد، خود را عقب کشیده و نمی‌تواند هزینه جنگی محاسبه نشده و فاقد تضمین را بپردازد.

چرا مقامات سعودی در اتهام زنی به تهران مانند آمریکایی‌ها تندروی نمی‌کنند؟

 

با اینکه ترامپ و پامپئو، ایران را عامل حمله معرفی می‌کنند و البته فراتر از اتهام، دلیلی در دست ندارند، افزایش تنش با ایران را همراه با زیان‌های استراتژیک برای خود می‌دانند و تنها امیدوار هستند که باج‌های جدید از عربستان دریافت و تسلیحات ناکارآمد خود را به آنها بفروشند. یمنی‌ها راهبرد عملیاتی روشنی را با هدف صلح سازی و با ثبات کردن اوضاع در جزیره العرب مطرح کرده‌اند و بر ادامه ضربات دردناک علیه سعودی در صورتی که بر جنایات جنگی خود اصرار داشته باشد و به امارات که منافقانه سخن از خروج از یمن رانده، ولی بر آتش جنگ و بی ثباتی می‌دمد، پیام روشنی دارد.

مظلومیت مردم یمن و خونهایی که در پنج سال گذشته با وحشیگری سعودی و حمایت آمریکا و غرب بر زمین ریخته، بسیار فراتر از شاخص های اقتصاد جهانی و قیمت نفت ارزش دارند و  این پیام نیز فراتر از جغرافیای سعودی و اماراتی است. چرا که از یک سو، آمریکا را در بن بست ریاکاری های خود قرار داده و از سوی دیگر به جهان برای ممانعت از ادامه جنگ  افروزی و تکرار جنایات هشدار می‌دهد.

مصاحبه| البخیتی: طرح اتهام علیه ایران نشانه ورشکستگی نظامی و سیاسی آمریکا و عربستان استمصاحبه|پیام‌های حمله پهپادی به «آرامکو»؛ بازیابی امنیت و ثبات عربستان منوط به توقف تجاوزگری استمصاحبه|کارشناس نظامی یمنی: سعودی‌ها را در عمق خاکشان غافلگیر خواهیم کرد/ پیام عملیات «بقیق» به متجاوزاناهمیت راهبردی عملیات پهپادی در «بقیق»؛ پیامدهای گسترده و فلج‌کننده برای نفت عربستان+فیلم و عکس

 

وقتی تصویر جنایات پنج ساله را در کنار صدها میلیارد دلار سلاح آمریکایی و غربی که به سعودی و  امارات فروخته شده در کنار هم قرار می‌دهیم، نشان می‌دهد که سلاح غربی فقط برای کشتار مردم بی‌دفاع جهان کارکرد دارد و قادر نیست با ابزارهای جنگی و ساده یمنی، خاصیتی از خود نشان دهد و هیاهوی  تکنولوژی نظامی در غرب در میدان عمل آن چیزی نیست که ادعا می‌شود.

حاصل این تحولات این است که نظم منطقه‌ای آمریکایی که ده‌ها سال بر حوزه غرب آسیا و خلیج فارس حاکم بوده، فروریخته و  اراده و  ابزار و پتانسیل‌های حمایتی آمریکا، فاقد کارآمدی است و عصر جدیدی از نظم منطقه‌ای و متکی بر مقاومت ملت‌های مظلوم منطقه در حال شکل‌گیری است.

برای آمریکا بهتر است که هر چه زودتر پای خود را از جنگ یمن خارج کند، چرا که ماجراجویی و مداخله بیشتر، به مفهوم آغاز هزینه‌های محاسبه نشده بیشتر برای آنهاست و مردم چیزی برای از دست دادن ندارند و فقط فهرست اهداف خود را فرامنطقه‌ای خواهند کرد و دامنه اهداف عملیاتی خود را گسترش خواهند داد.

امارات از هم اکنون خوب است که حسابگری جدید داشته باشد و برای اینکه به عصر صحرا بازنگردد، نفاق سیاسی را به شفافیت تبدیل کرده و آرامش را به منطقه بازگرداند، همانگونه که عربستان هم که ابزار دست صهیونیست‌ها در آمریکاست، نباید تعمیرات در پالایشگاه را جدی بگیرد، چرا که با استمرار عداوت و جنایت در یمن باید منتظر تکرار ضربات مهلک‌تر باشد.

عبدالسلام: امارات همچنان جزو بانک اهداف ما است؛ سفرم به تهران سازنده بودنظامی ارشد یمنی: شهرهای شیشه‌ای امارات جزو اهداف بعدی ما هستند

 

* هادی محمدی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا

انتهای پیام/

R36355/P/S8,90/CT4

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۵۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد

به گزارش خبرگزاری مهر، «علیرضا عنایتی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی در گفت‌وگو با شبکه العربیه اعلام کرد: امسال در موسم حج ۹۰ هزار ایرانی عازم سرزمین وحی خواهند شد.

سفیر ایران در ریاض درباره اعزام عمره گزاران ایرانی به عربستان تاکید کرد: این اقدام در چارچوب مراحل توافقی است که در ماه مارس میان وزرای خارجه دو کشور در پکن منعقد شد.

وی همچنین در این گفت‌وگو بازگشت پروازهای مستقیم بین دو کشور و چندین پرواز عمره را از جمله مراحل اجرای این توافقنامه ذکر کرد.

عنایتی افزود: این پروازها به مدت ۲۰ روز تا قبل از آغاز موسم حج ادامه خواهد داشت و تعداد کل عمره‌گزاران ایرانی تا آن زمان که پروازهای عمره پایان خواهد یافت به ۶۰۰۰ نفر خواهد رسید.

وی درباره حج‌گزاران ایرانی در موسم حج امسال نیز گفت: بر اساس توافق میان سازمان حج و زیارت ایران و وزیر امور اسلامی در عربستان سعودی ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد.

گفتنی است؛ روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه پس از گذشت ۹ سال وقفه، نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی با استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان، سرکنسول کشورمان و مسوولان حج و عمره ایران و عربستان وارد مدینه منوره شدند.

سفیر کشورمان در ریاض با ابراز خرسندی از ورود عمره‌گزاران ایرانی پس از یک توقف طولانی، تبادل سفرهای زیارتی را علاوه بر برکات معنوی و روحی، موجب نزدیکی بیشتر دو ملت و استحکام روابط دو کشور دانست.

عنایتی با اشاره به اشتیاق هموطنان ایرانی برای تشرف به زیارت خانه خدا، مسجد نبوی شریف و حرم مطهر رسول الله و ائمه بقیع علیهم السلام اضافه کرد: به‌لطف الهی و با تلاش‌های مستمر نهادهای ذی‌ربط این امر میسر گردید و به‌ امید خداوند این مسیر بعد از حج تمتع با تلاش‌های سازمان‌های ذی‌ربط ادامه خواهد یافت.

عنایتی همچنین از مسؤولان پادشاهی عربستان سعودی از جمله وزارت خارجه این کشور برای همکاری‌های مربوطه تشکر کرد.

کد خبر 6087600 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط