Web Analytics Made Easy - Statcounter

"اگر چه رئیس جمهور افغانستان چندی پیش تنها مشارکتش در مذاکرات صلح آمریکا و طالبان صرف 20 دقیقه وقت برای مطالعه پیش‌نویس توافق صلح حاصل شده میان آنها بر سر خارج ساختن هزاران سرباز آمریکایی از کشورش بود، اما انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در افغانستان و فروپاشی مذاکرات آمریکا و طالبان فرصتی برای او است تا در صورت پیروزی در این انتخابات نقشی محوری برای خود و دولت آینده‌اش درمذاکرات پایان دادن به جنگ در افغانستان به دست آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره بروز اختلافات میان دولت اشرف غنی و آمریکا در پی مطرح شدن پیش‌نویس توافق صلح زلمای خلیلزاد، فرستاده آمریکا به مذاکرات صلح افغانستان با شبه‌نظامیان طالبان و همچنین فرصتهای پیش‌روی این رئیس جمهور افغانستان برای تقویت جایگاه دولت این کشور در مذاکرات با طالبان می‌نویسد:

«یک مقام ارشد نزدیک به اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفت: با مطالعه محتوای پیش نویس توافق صلح خلیلزاد با طالبان، غنی و مقامات دولتش شدیدا ناراضی و منزجر شدند.

به گفته یک منبع آگاه، در نشستی که اشرف غنی با خلیلزاد بلافاصله بعد از قرائت این پیش‌نویس داشت از این مذاکره کننده ارشد دولت آمریکا پرسید: آیا به نظر شما این توافق شبیه به تسلیم شدن به طالبان نیست؟

به گفته این مقام افغان خلیلزاد، در پاسخ به تردیدهای غنی نسبت به این توافق صلح گفته است: این بهترین توافقی است که ما توانستیم به دست بیاوریم.

هر چند که این تردیدهای دولت افغانستان نبوده که باعث اقدام دونالد ترامپ در تاریخ هشتم سپتامبر در منحل کردن یک نشست محرمانه میان خود با طالبان در کمپ دیوید و متعاقبا لغو کردن کلیت فرآیند صلح کشورش با این گروه شبه‌نظامی شده است، اما لغو شدن این توافق سبب می‌شود که دولت افغانستان مجددا فرصتی برای بازگشت دوباره به این بازی و شکل‌دهی به مسیر آینده فرآیند صلح افغانستان به دست بیاورد.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان انتظار می‌رود که در 18 سپتامبر اجرایی شود و غنی شانس اول پیروزی در آن است و او در این صورت در جایگاهی خوب برای ادعای داشتن حکمی از جانب مردم به منظور تعیین شرایط هر گونه توافق صلح با طالبان قرار خواهد گرفت.

به گفته مقامهای افغان و دیپلماتهای غربی در کابل که از نزدیک پیگیر مذاکرات بوده‌اند، فروپاشی توافق صلح آمریکا و طالبان به اعتبار زلمای خلیلزاد نیز لطمه وارد کرده و اکنون آینده کاری او در ابهام قرار داشته و هنوز مشخص نیست که آیا این مذاکرات را مجددا بتوان از سر گرفت یا خیر.

مقامهای دولت افغانستان می گویند انتظار دارند چنانچه قرار باشد مذاکرات از سر گرفته شود، دیگر فرمتی که تا پیش از این از سوی خلیلزاد برای برگزار کردن مذاکرات به صورت جداگانه با طالبان به عنوان مقدمه‌ای برای برگزاری مذاکرات این شبه‌نظامیان در آینده با دولت کابل مورد استفاده قرار داشت تکرار نشود.

به گفته‌ این مقامها دولت کابل به جایش به دنبال آتش‌بس و سپس مذاکرات مستقیمی با طالبان برای دریافت تضمینهای امنیتی مستقیم است و تنها بعد از آن نظامیان آمریکایی می‌توانند از افغانستان خارج شوند.

یک مقام افغان که نامش را فاش نکرد گفت: دولت می‌خواهد اگر قرار بر وجود داشتن توافق در آینده است در آن شریک باشد.

بر اساس پیش‌نویس توافق صلح قبلی آمریکا و طالبان، قرار بود 5000 نظامی آمریکایی از افغانستان در ازای تضمین طالبان به جلوگیری از هر گونه استفاده از خاک این کشور به عنوان پایگاهی برای دست زدن به حملات شبه‌نظامی علیه آمریکا و همپیمانانش اجرایی شود. اما مقام بلندپایه افغان گفت: بسیاری از جزئیات مربوط به اتفاقات بعد از خارج شدن این نیروها مبهم باقی مانده بودند.

وی افزود: این توافق تبدیل به یک شکست بزرگ شد وقتی که خلیلزاد نتوانست طالبان را برای ورود به مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان متقاعد کند.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مذاکرات صلح افغانستان اشرف غنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۶۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) نمایش مین‌های مغناطیسی و بشکه‌ای طالبان

طالبان در نمایشگاه سه روزه محصولات داخلی افغانستان که در شهر چاریکار تحت عنوان «عالیست افغانیست» برگزار شد، مین‌های مغناطیسی و بشکه‌ای را به نمایش گذاشتند.

به گزارش فرارو، جنگجویان طالبان تا پیش از فروپاشی دولت جمهوری، بار‌ها از این مین‌ها برای انفجار دادن پل‌ها، جاده‌ها و هدف قرار دادن خودرو‌های نظامی استفاده‌کردند. مین‌های مغناطیسی و بشکه‌ای طالبان، به عنوان یکی از راهبردی‌ترین سلاح‌های این گروه و همچنین عامل مرگ صد‌ها غیرنظامی در افغانستان دانسته می‌شود.

در اطلاعیه شهرداری طالبان در چاریکار که روز سه‌شنبه، ۲۸ حمل منتشر شد، آمده‌ است که این نمایشگاه برای سه روز برگزار شد و شرکت‌های تولیدی، بازرگانان و کشاورزان از ولایت‌های کاپیسا، پنجشیر، کابل، بامیان و قندهار محصولاتی را که در داخل افغانستان تولید می‌شوند به نمایش گذاشتند.

در اطلاعیه همچنین آمده‌است که لباس‌های دست‌دوز، غذا‌های محلی و صنایع دستی از جمله محصولاتی‌اند که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شدند.

یکی از غرفه‌های این نمایشگاه به طالبان اختصاص یافته‌است که روی میز آن سه عدد مین‌های مغناطیسی و بشکه‌ای به نمایش گذاشته شده‌ است.

شهرداری طالبان با انتشار عکسی از غرفه مین‌های مغناطیسی و بشکه‌ای نوشت پس از سلطه این گروه بر افغانستان، این نخستین نمایشگاه محصولات داخلی در شهر چاریکار است.

دیگر خبرها

  • انتقاد دیپلمات طالبان در کراچی از عدم همکاری دولت پاکستان
  • حماس: آمریکا مذاکرات را به بن‌بست کشانده است
  • قطر: مذاکرات آتش‌بس غزه در مرحله حساسی است
  • مقام حماس: آمریکا مذاکرات آتش‌بس را به بن‌بست می‌کشاند
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • درخواست کوبا از واشنگتن برای کاهش تحریم‌ها
  • (عکس) نمایش مین‌های مغناطیسی و بشکه‌ای طالبان
  • منابع مصری: حماس نرمش نشان می‌دهد، اما اسرائیل وقت‌کشی می‌کند
  • دیدار مقامات طالبان در ارگ ریاست جمهوری
  • پاسخ تنبیهی ایران علیه اسرائیل روحیه همه را تقویت کرد