Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرارو- عربستان به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس پیوست. بعد از حملات آرامکو هرچند عربستان مستقیما ایران را متهم نکرده است، اما به نظر می‌رسد تلاش دارد در تقابل با ایران جامعه جهانی را با خود همراه کند. موضع گیری‌های عربستان، آمریکا و اتحادیه اروپا تا اینجای کار نشان از نوعی ابهام در تصمیم گیری در مساله آرامکو دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید دید عربستان که در این میان از هر طرف تحت فشار است چه رویکردی اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش فرارو، امروز، چهارشنبه وزیر نفت عربستان گفت ریاض تاکنون نمی‌داند چه کسی پشت حملات به تاسیسات آرامکو بوده و در تلاش است مغز متفکر این حملات را شناسایی کند. این در حالی است که انصارالله یمن روز شنبه، مسئولیت حملات بقیق و خریص را پذیرفت و اعلام کرد حملات به تاسیسات آرامکو با ۱۰ پهپاد انجام گرفته است.

وزیر نفت عربستان، پس از حملات روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان به طور تلویحی ایران را عامل حملات دانسته بود. وی مدعی شد حملات شرق عربستان در امتداد حملات نفتکش‌ها در دریای عمان هستند.

بعد از گذشت سه روز از حملات آرامکو، عربستان همزمان با درخواست از جامعه بین المللی برای رسیدگی به حادثه آرامکو، به ائتلاف دریایی آمریکا هم پیوسته است. عربستان هدف از پیوستن به این ائتلاف را «کمک به تلاش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جهت بازدارندگی، مقابله با تهدیدات دریانوردی، تجارت جهانی، تضمین امنیت انرژی جهانی، ادامه تولید انرژی و انتقال آن به بازار جهانی و مشارکت در حفظ صلح و امنیت جهانی» اعلام کرده است.

به نظر می‌رسد عربستان در تلاش است با ایجاد یک ائتلاف بین المللی هزینه درگیری مستقیم با ایران را از دوش خود بردارد؛ هزینه‌ای که ترامپ سعی کرد خیلی سریع بر دوش عربستان بگذارد. رئیس جمهور آمریکا بعد از حملات شنبه به تاسیسات نفتی بقیق و خریص در توئیتی اعلام کرد اگر عربستان عامل حمله به تاسیسات نفتی آرامکو را معرفی کند، آمریکا آماده اقدام نظامی است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا هم با هدف مشورت با مقامات سعودی در مورد واکنش به حملات اخیر عازم عربستان شده است.

امروز چهارشنبه، وزیر انرژی عربستان اعلام کرد تیم بین‌المللی مورد حمایت سازمان ملل درباره حملات آرامکو تحقیق خواهد کرد. دولت عربستان سعودی رسما ایران را به حملات اخیر متهم نکرده، اما از سازمان ملل خواسته است برای همکاری در بررسی و تعیین عامل این حملات، کارشناسانی را به عربستان اعزام کند.

همچنین ولیعهد سعودی در تماس تلفنی با بوریس جانسون مدعی شد عملیات علیه تاسیسات آرامکو بحرانی سخت برای کل جهان است. سخنگوی جانسون در مورد گفتگوی این دو اظهار داشت: «دو رهبر همچنین بر لزوم کاهش تنش در منطقه توافق کرده و متعهد شدند رویکردی مشترک در قبال ایران داشته باشند.»   حمله به تاسیسات نفتی بقیق   بیشتر بخوانید: عملیات بی سابقه آرامکو؛ معادله جدید در راه است؟ حمله به تاسیسات نفتی عربستان؛ ترامپ به دنبال چیست؟  عربستان ایران را متهم می کند؟ مقامات سعودی اعلام کرده اند با همکاری سازمان های بین المللی در مورد عامل حادثه تحقیق می کنند. برخی از کارشناسان معتقدند عربستان قصد ندارد ایران را متهم کند، چون از عواقب احتمالی و ادامه درگیری‌ها نگران است. به اعتقاد این کارشناسان اینکه عربستان نمی‌پذیرد حملات کار حوثی‌ها بوده است به دلیل حفظ حیثیت است. عربستان تحت فشار است و اگر بپذیرد یک گروه نه چندان مسلح مثل انصارالله توانسته چنین خسارتی به عربستان وارد کند، وجهه این کشور تضعیف خواهد شد.

نصرت الله تاجیک، کارشناس مسائل خاورمیانه و سفیر سابق ایران در اردن معتقد است عربستان با پذیرش اینکه  انصارلله می‌تواند چنین ضربه سنگینی به آن‌ها بزند خود را در موقعیت آسیب پذیری قرار می‌دهد. به اعتقاد او همچنین بعید است عربستان ایران را متهم کند.

این دیپلمات کشورمان در این مورد به فرارو گفت: بعید می‌دانم سعودی ها، هم از جهت سیاسی هم از جهت عملیاتی، در شرایطی باشند که ایران را متهم کنند. اقدام از طرف انصارالله است و سعودی‌ها هم در حال درو کردن آنچه هستند که خود کاشته اند؛ یعنی قضیه یمن.

تاجیک ادامه داد: جنگ یمن در هر صورت لکه ننگی بر تاریخ خاندان آل سعود است. مخصوصا این دوره از جنگ‌ها در این چهار پنج سال به عقیده من مصداق جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است. اقداماتی مثل بمباران مناطق مسکونی یا مناطقی که کودکان در آنجا بودند یا حتی بمباران زندان‌های یمن و.. به هر حال این وضعیتی است که عربستانی‌ها برای خودشان به وجود آورده اند و هیچ راهی هم ندارند غیر از اینکه به مصالحه سیاسی برگردند و اجازه دهند مسائل یمن توسط خودشان حل شود؛ یعنی مذاکرات "یمنی-یمنی". همه نیرو‌های خارجی باید دخالتشان را در یمن قطع کنند و اجازه دهند مردم فقیر و مقاوم این کشور خودشان روند توسعه سیاسی اجتماعی اقتصادی خود را رقم بزنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: فکر نمی‌کنم از نظر استراتژیک هم به نفع سعودی باشد که بخواهند فرار روبه جلوی آمریکایی‌ها را ادامه بدهد. زیرا اگر بخواهند ایران را متهم کنند باید عکس العمل نشان دهند. عکس العمل هم نشان دهند، ایران عکس العمل بعدی را نشان خواهد داد و منطقه به جنگ کشیده می‌شود. چند پهپاد و موشک وضعت نفت منطقه را به این وضعیت درآورده است وای اگر منطقه به جنگ کشیده شود. به نظر من سعودی‌ها به این سمت نخواهند رفت.

مشاور سابق وزیر امور خارجه کشورمان گفت: از طرفی اگر عربستانی‌ها الان بخواهند خیلی بحث انصارالله را مطرح کنند باز خود را در موقعیت آسیب پذیری قرار می‌دهند که به نظر برسد انصارلله می‌تواند چنین ضربه سنگینی به آن‌ها بزند. آمریکایی‌ها هم همینطور. ولی سعودی ها، چون خودشان مسبب این کار هستند شرایط را برای خودشان سخت کرده اند.

تاجیک افزود: نکته مثبت اینجاست که این عملیات باعث می‌شود توجه افکار عمومی جهان به این جنگ جلب شود و فشاری که روی سعودی‌ها و قبلا روی امارات وجود داشت تشدید شود که به سمت مصالحه سیاسی حرکت کنند. از نظر تاریخی هم این هفتمین جنگ بین سعودی‌ها و یمنی‌ها است. شش جنگ قبلی برنده نظامی نداشته و نهایتا با مذاکره ومصالحه سیاسی حل و فصل شده و انشا الله این جنگ هم همین‌طور شود و زودتر وضعیتی که در یمن وجود دارد و جراحات و فشاری که بر مردم یمن، مخصوصا بر کودکان و زنان و اقشار آسیب پذیر یمن وارد می‌شود تسکین یابد.   نصرت الله تاجیک   تلاش عربستان برای تشکیل ائتلاف و رویکرد ایران این کارشناس مسائل خاورمیانه در مورد تلاش‌های عربستان برای تشکیل ائتلاف عیله ایران و نتیجه آن گفت: هیچ ائتلافی علیه ایران شکل نمی‌گیرد و اگر بگیرد هم موفق نمی‌شود. با این وضعیتی که پیش آمده توصیه من به دست اندر کاران ایرانی هم این است که ماهم "اضافه برآورد" نداشته باشیم.

او ادامه داد: باید از این وضعیت استفاده کنیم تا یک گفتمان درون منطقه‌ای شکل بگیرد. از جنگ بین کشور‌های مسلمان سود نمی‌بریم. سود را آمریکا و کمپانی‌های تسلیحاتی شرق و غرب می‌برند و ملت‌های منطقه فقیر‌تر می‌شوند. بنابر این ما باید از این فرصت استفاده کنیم و یک گفتمان درون منطقه‌ای شکل دهیم؛ آنهم بر مبنای مصالحه و نه لزوما امنیتی و با کاربرد تسلیحاتی. در خشونت و جنگ چیزی نصیب کسی نمی‌شود.

دیپلمات کشورمان افزود: من امیدوارم که سعودی‌ها در این مدت سر عقل بیایند و سعی کنند مسائلشان با یمن را از طریق گفتگو حل کنند. نباید اجازه دهیم نیرو‌های فرامنطقه‌ای حضورشان را در مسائل منطقه افزایش دهند. آن‌ها به دنبال منافع خودشان هستند. آن‌ها به دنبال فروش تسلیحات بیشتر و بردن پولی که در ازای خرید نفت از منطقه داده اند، هستند. در حقیقیت آن‌ها نفت می‌خرند، کارخانه‌جاتشان با تولید انرژی صنایع را به حرکت در می‌آورد و از طرفی تسلیحات می‌فروشند و پول نفت برمی گردد.

تاجیک در پایان گفت: من معتقدم هیچ ائتلافی شکل نمی‌گیرد. این‌ها سرو صدایی است که بیشتر برای سرپوش گذاشتن بر مشکل خودساخته عربستان است.

منبع: فرارو

کلیدواژه: حملات آرامکو رابطه ایران و عربستان حمله یمن به عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۷۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پروژه پر سروصدای «نئوم» عربستان سعودی آب رفت!

به گزارش قدس آنلاین، این در حالی است که دولت عربستان سعودی قبلا اعلام کرده بود که می خواهد تا سال ۲۰۳۰، ۱.۵ میلیون نفر از ساکنان این پروژه به شهر آینده نگرانه آن به عنوان «مسیر» "The Line" منتقل شوند.

به گزارش بلومبرگ به نقل از منبعی که نامش فاش نشده، این تعداد اکنون به احتمال زیاد کمتر از سیصد هزار نفر است.

«مسیر» یا The Line که از آن به عنوان یک "شهر شناختی" نامیده می شود، قرار است بیش از ۱۷۰ کیلومتر از صحرا تا دریای سرخ در شمال غربی عربستان سعودی امتداد یابد. اما منبع بلومبرگ می گوید تنها ۲.۴ کیلومتر از آن انتظار می رود تا سال ۲۰۳۰ تکمیل شود.

کلان شهر نئوم با سرمایه ۵۰۰ میلیارد دلاری، که ۲۶۵۰۰ کیلومتر مربع را پوشش می دهد، بخشی از برنامه چشم انداز ۲۰۳۰ محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد این پادشاهی برای دور کردن اقتصاد این کشور از نفت و چرخش به سمت فناوری و نوآوری است.

طبق تبلیغات پر رنگ و لعاب برنامه‌ریزان این پروژه، قرار است سواحلی درخشان در تاریکی، پیست‌های اسکی، ماه مصنوعی، ربات‌های پیشخدمت و تاکسی‌های پرنده در این شهر به نمایش در بیایند. اما فعالان حقوق بشر این نگرانی را ابراز کرده اند که این طرح های بزرگ نه فقط منعکس کننده جاه طلبی های محمد بن سلمان، بلکه امتناع او از تحمل چالش هایی است که قدرتش را تهدید خواهد کرد.

کارشناسان در سال ۲۰۲۳ گفته اند که این شهر می‌تواند به فناوری های ساخت چین برای جمع‌آوری داده‌های ساکنان به عنوان بخشی از یک برنامه نظارتی گسترده مجهز شود. برخی دیگر از مجازات های سختی که برای منتقدان عربستانی این پروژه اعمال می شود، ابراز نگرانی کردند، به طوری که سال گذشته گزارش شد که یک زن به دلیل انتقاد از این طرح ها در رسانه های اجتماعی به ۳۰ سال زندان محکوم شده است.

نئوم تنها یکی از چندین "ابر پروژه" ای است که عربستان در دست اجرا دارد. پول زیادی که در صندوق سرمایه‌گذاری عمومی این کشور (PIF) قرار دارد، مدت‌هاست بار مالی زیادی را که توسط چندین پروژه‌ سنگین که تخمین زده می‌شود هر کدام ده‌ها میلیارد دلار باشد را به دوش کشیده است، اما وال استریت ژورنال گزارش داده این صندوق در ماه ژانویه اعلام کرده که پول نقد آن ها تا ماه سپتامبر به پایین‌ترین سطح از دسامبر ۲۰۲۰ کاهش یافته است. این قضیه دولت عربستان را وادار کرده تا به تاکتیکی روی بیاورد که برای مدت طولانی می شود از آن برای افزایش سرمایه خود استفاده نکرده است و آن چیزی نیست جز قرض گرفتن! همچنین گزارش شده است که این پادشاهی قصد دارد در سال جاری بخشی از سهام شرکت نفت دولتی عربستان سعودی یعنی آرامکو را نیز بفروشد.

حاکم سعودی از زمان قتل جمال خاشقجی در سال ۲۰۱۸ که باعث شد عربستان به حکومتی بدنام تبدیل شود، از طیف وسیعی از تاکتیک‌ها برای بازسازی نفوذ جهانی خود و تغییر شکل عربستان سعودی در جهان استفاده کرده است. در کنار پروژه‌های بزرگ اقتصادی، عربستان سعودی به حوزه‌های دیگری مانند ورزش نیز پول زیادی اختصاص داده است. گاردین در جولای ۲۰۲۳ تخمین زد که پادشاهی عربستان از سال ۲۰۲۱ حداقل ۶.۳ میلیارد دلار برای قراردادهای ورزشی هزینه کرده است، که از تأمین مالی ادغام غول های برگزار کننده مسابقات جهانی گلف گرفته تا آوردن ستاره های جهان فوتبال از لیگ های اروپایی با دستمزدهای هنگفت را شامل می شود.

منبع: بیزینس اینسایدِر

مترجم: امیرمحمد سلطانپور

امیرمحمد سلطان پور

دیگر خبرها

  • به جز عربستان، امارات هم علیه ایران با اسرائیل همکاری کرد
  • نگاه دولت‌های عربی به درگیری ایران و اسراییل
  • گفتگوی امیرعبداللهیان و وزیر امور خارجه عربستان سعودی
  • گفتگوی تلفنی امیرعبداللهیان با همتای سعودی
  • پروژه پر سروصدای «نئوم» عربستان سعودی آب رفت!
  • پروژه «خط» عربستان سعودی در حال سقوط
  • عربستان سعودی همه طرف‌ها را به خویشتن‌داری دعوت کرد
  • واکنش عربستان سعودی به حملات ایران به سرزمین های اشغالی
  • واکنش عربستان به پاسخ موشکی پهپادی ایران به اسرائیل
  • طارمی در راه انتقال به اینتر عربستان!