Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@08:17:47 GMT

صبحِ مجله بخارا در دیدار با یک ایران‌شناس

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۵۷۷۶۱

صبحِ مجله بخارا در دیدار با یک ایران‌شناس

صد وشصت و نهمین نشست از جلسات "مجله بخارا" در دیدار و گفت‌وگو با یک ایران‌شناس برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، در این جلسه از سلسله نشست‌های صبح پنج‌شنبه‌های مجله بخارا، دیدار و گفتگو با "علی شهیدی" - استادیار گروه فرهنگ و زبان‌های باستانی و ایران‌شناسی و دبیر و عضو کمیته ایران‌شناسی دانشگاه تهران – برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشجویان رشته تاریخ، ایران‌شناسی و ادبیات برای شرکت در این نشست، پنجشنبه ۲۸ شهریور ساعت ۹ صبح در خانه گفتمان شهر (وارطان) در میدان فلسطین، خیابان طالقانی، ضلع جنوبی، پلاک ۵۱۴ می‌توانند حاضر شوند.

علی شهیدی، با درجه دکتری فرهنگ و زبان‌های باستانی ایران از دانشگاه تهران و عنوان رساله دکتری «تاریخ و فلسفه پزشکی ایران باستان بر پایه منابع ایرانی»، عضو هیات علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران از ۱۳۹۲ تا امروز، دبیر و عضو کمیته ایران‌شناسی دانشگاه تهران، مدیر دبیرخانه دائمی همایش‌ها و همکاری‌های علمی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، عضو هیات تحریریه مجلات: تاریخ و فرهنگ ایران باستان (دانشگاه شهید بهشتی)، پژوهش‌نامه فرهنگ و زبان‌های باستانی (وزارت علوم) و سرزمین من (ماهنامه ایران‌شناسی و ایران‌گردی)، همکار با دائره‌المعارف بزرگ اسلامی (دبا، دانشنامه تهران، دانشنامه فرهنگ مردم ایران) و فرهنگستان زبان و ادب فارسی (دانشنامه شبه قاره)، استاد مدعو دانشکده الهیات، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی و  عضو هیات مدیره و بازرس انجمن علمی ایران‌شناسی (وزارت علوم) است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مجله بخارا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۷۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تئاتر زبانی صلح‌آمیز است

ایسنا/زنجان عضو سازمان جهانی مایم گفت: تئاتر می‌تواند به یک زبان هنری صلح‌آمیز تبدیل شود و برداشت‌های غلطی که ممکن است مردم از فرهنگ دیگری داشته باشند را اصلاح کند.

ساسان قجر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، به مناسبت روز جهانی تئاتر با بیان اینکه تئاتر زبان صلح است، اظهار کرد: تئاتر به عنوان زبانی صلح‌آمیز این امکان را ایجاد می‌کند که مردم از طریق تجربه‌های هنری و درونی خود، با یکدیگر ارتباط برقرار کرده، با همدلی و همزبانی به هم نزدیک شده و در نهایت با درک بهتر از دیگران، به دینامیک زندگی آرام و صلح‌آمیز کمک کنند.

وی گفت: با روشی که هر یک از ما دارای برخی محدودیت‌های زبانی و فرهنگی هستیم، تئاتر این امکان را فراهم می‌کند که مردم با توجه به موضوعات و شخصیت‌های مختلف، به فرهنگ و سبک‌های متنوعی پویایی و روحیه کنشی بدهند.

این فعال هنری با بیان اینکه تئاتر به عنوان یکی از شاخه‌های مهم هنری، اسطوره‌ها و فرهنگ‌های مختلف را به نمایش می‌گذارد، افزود: با توجه به اینکه تئاتر با به‌کارگیری برخی از اندیشه‌ها، مفاهیم و تصاویر اسطوره‌ای به شیوه‌ای شگفت‌انگیز، زندگی افراد را تغییر می‌دهد و می‌تواند در به‌دست آوردن فرهنگ پیچیده برای مردم نیز کمک کند؛ یک شیوه مؤثر برای آموزش و بلوغ نوجوانان و مطالعه و پژوهش برای بزرگسالان است. 

دبیر جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان با بیان اینکه تئاتر می‌تواند به یک زبان هنری صلح آمیز تبدیل شود و برداشت‌های غلطی که ممکن است مردم از فرهنگ دیگری داشته باشند را اصلاح کند، تصریح کرد: تئاتر به عنوان یکی از شاخه‌های هنری می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در تربیت نسل جوان داشته باشد. این هنر به نحوی تجربه‌های شخصی و درونی افراد را برای عموم مردم تولید کرده و موجب ایجاد تنوع و عمیق شدن ارتباطات و روابط اجتماعی می‌شود.

این هنرمند زنجانی با بیان اینکه تئاتر می‌تواند در یادگیری فرهنگ و تاریخ‌های مختلف کمک کند، ادامه داد: تئاتر می‌تواند به تربیت نسل جوان به عنوان شهروندان فعال، هنرمندان و صاحب‌نظران کمک کند و با تحریک اخلاقی و روحی محور، به ارتقای شعور مردم نیز کمک کند.

وی با اشاره به وظیفه دولت‌ها در زنده نگهداشتن تئاتر، عنوان کرد: تئاتر به عنوان یکی از شاخه‌های مهم هنری، نه تنها یک زبان هنری مهم است، بلکه یکی از نمادهای فرهنگی گرایش‌های مردمی، تاریخ، فرهنگ، پویایی و زندگی سیاسی هر جامعه نیز محسوب می‌شود؛ به همین دلیل، دولت‌ها باید تلاش کنند تا در حمایت از صنعت تئاتر، منابع مناسبی را برای حمایت از نمایش‌ها، نویسندگان، بازیگران، کارگردانان، و دیگر فعالان مرتبط با این صنعت در اختیار قرار دهند.

عضو سازمان جهانی مایم ضمن تبریک روز جهاتی تئاتر، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیشتر موضوعات در نظر گرفته شده برای نمایش در تئاتر، درگیر چالش‌های پرمخاطره‌ای هستند که در بیشتر کشورها به سرمایه‌گذاری گسترده‌ای نیاز دارد؛ دولت‌ها می‌توانند این صنعت را با فراهم کردن وام‌ها، تخفیف‌های مالیاتی و سایر امتیازات مالی، مالیات‌های ورودی حمایت کنند تا صنعت تئاتر رونق بیشتری پیدا کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تاسیس دانشکده داروسازی در کردستان به زودی
  • ۹ فروردین در دنیای علم چه خبر؟
  • دانشکده داروسازی در استان کردستان تاسیس می شود
  • سند مشترک تعامل فرهنگ و اقتصاد رونمایی می‌شود
  • زبان فارسی میراث مشترک ایران و افغانستان
  • رایزن فرهنگی ایران: زبان فارسی میراث مشترک با افغانستان است
  • نشست دین و روان‌شناسی برگزار شد
  • دانشکده‌ هوش مصنوعی در تبریز تاسیس می شود
  • پذیرش دانشجوی داروسازی در کردستان + فیلم
  • تئاتر زبانی صلح‌آمیز است