Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاعر پیشکسوت گفت: امیدوارم جوانانی که علاقه مند به شعر و شاعری هستند با عجله کردن و لزوما کتاب چاپ کردن نه به اینده کاری خودشان لطمه بزنند ونه ادبیات فاخر کشورمان. صبور باشند و خودشان را به مرز پختگی برسانند

احد ده بزرگی، از شعرای پیشکسوت کشورمان همزمان با روز ملی شعر و ادبی فارسی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو در اینباره گفت: خوشبختانه ادبیات شعری ما از اغاز تا همین دوره معاصر روند خوبی را طی کرده و البته انهایی هم موفق بوده اند که حرفی برای ارائه در شعرشان داشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: شما وقتی سیری در فضای شعر شعرای بزرگی مثل فردوسی یا سعدی و حافظ داشته باشید، می بینید به این دلیل ماندگار شده اند که به محتوا و مضمون سروده هایشان اهمیت می داده اند و به قولی محتواگر بوده اند.

 در شعر حرفی برای گفتن داشته باشید

ده بزرگی اشاره داشت: شاعران جوان باید به سبک بزرگان ما حرفی برای گفتن داشته باشد. نباید هر مضمون و مفهومی را امروز به نام ادبیات ملی و اسلامی در اختیار مخاطب بگذاریم.

سراینده «نی نوای نینوا» با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی و در دوره معاصر شعر تحولی مجدد را به خود دیده است گفت: امروزه بطور کلی شعر ملی ما رشد چشمگیری یافته است. خصوصا اینکه برخی جوانان شاعر ما نیز اثاری قابل قبول منتشر کرده اند و به قولی استاددیده هستند و ذوقی ایده ال دارند که می توانند با مفهومی خوب مخاطب را نیز درگیر کنند.

این شاعر با این حال خاطرنشان ساخت: البته برخی افراد هم با اسم و رسم شاعری و حتی با ارتباط با ناشرین متاسفانه کتبی را روانه بازار کرده اند که متاسفانه ساختار و کیفیت قابلی ندارند. امیدوارم متولیان ما در چاپ و عرضه اثار شعری کمی سختگیری کنند و به هر شعری مجوز ندهند.

ده بزرگی در این رابطه گفت: ورود اثار شعری که به واقع کیفیت ندارند و نازل هستند، رفته رفته به ادبیات فاخر ما لطمه می زند. هرچند که جوانان شاعر ما اشکالشان در همین عجله کردن برای انتشار کتاب است. حیف است که با عجله کردن ها خودشان را در اوایل کار در فضای ادبی به زمین بزنند و جلوی رشدشان را بگیرند.

وی همچنین یاداور شد: من توصیه میکنم که لااقل این نصیحت را اویزه گوششان کنند که ابتدا کارشان را به سمت پختگی ببرند و بعد اشعارشان را در ساختار و فرمی استاندارد در قالب کتاب به زیر چاپ ببرند.

شاعر مجموعه «شروه ها» ضمن توجه به همراهی فضای مجازی با فضای شعری نیز گفت: موج قابل تامل و رو به رشدی که بعد از انقلاب ایجاد شد ابتدا استفاده خوبی از همین فضای مجازی هم کردند و چه بسا بودند گروه های متفاوتی که از سراسر کشور با این ابزار دور هم جمع شدند.

با عجله و سروده های نازل به ادبیات فاخر لطمه نزنید

ده بزرگی با اینحال عنوان کرد: اما امروز با این حجم از کانال ها و دسترسی همگان که هرچیزی را به اسم شعر منتشر می کنند، اتفاقا فضای مجازی اگر با برنامه ریزی همراه نباشد به شعر اسیب می زند و به نظر اثرش را هم گذاشته است.

وی تاکید داشت: فضای مجازی امروز هرچند یک امکان است ولی با این روندی که درقبال فضای ادبی و شعری گرفته و نحوه استفاده جوانان از ان به نظرم یک اسیب است. این قابلیت ها را می توان در خدمت شعر اصیل با ساختار و محتوایی درست گرفت اما با وضعیتی که می بینیم امروز هر چیزی به اسم شعر در اختیار مخاطب گذاشته می شود.

ده بزرگی در عین حال توصیه کرد: امیدوارم جوانانی که علاقه مند به شعر و شاعری هستند با عجله کردن و لزوما کتاب چاپ کردن نه به اینده کاری خودشان لطمه بزنند ونه ادبیات فاخر کشورمان. صبور باشند و خودشان را به مرز پختگی برسانند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: روز ملی شعر شعر پارسی فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۷۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اندیشه حکیمانه سعدی شاعر را به قله می‌رساند + تصاویری از حضور رهبر انقلاب در آرامگاه سعدی

اردیبهشت ۱۳۸۷ بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر به استان فارس با حضور در آرامگاه سعدی شیراز محل دفن شاعر پرآوازه ایران، یاد این سخن سرای بزرگ و کم نظیر را گرامی داشتند؛ حضوری که حاکی از ارادت و اخلاص ایشان به این شاعر بزرگ پارسی‌زبان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عصر روز چهاردهم اردیبهشت ۱۳۸۷ بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفر به استان فارس با حضور در آرامگاه سعدی شیراز محل دفن شاعر پرآوازه ایران، یاد این سخن سرای بزرگ و کم نظیر را گرامی داشتند؛ حضوری که حاکی از ارادت و اخلاص ایشان به این شاعر بزرگ پارسی‌زبان است و در ادامه تصاویری از این لحظات و بیانات رهبر انقلاب درباره سعدی را مشاهده می‌کنید:

سعدی پایه‌ای برای بنای استوار ادب پارسی

رهبر معظم انقلاب آبان‌ماه سال ۶۳ در پیامی به مناسبت برگزاری کنگره بزرگداشت سعدی شیرازی، این شاعر را یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی قلمداد کرده و فرمودند: در این دوران که انقلاب مبارک اسلامی پهنه زندگی ما مردم ایران زمین را قلمرو ارزشهای اسلامی ساخته، و حکمت و معرفت را در جایگاه شایسته خود نشانیده، به جاست که ذکر جمیل سعدی بر زبان ارزش‌گذاران آن ارزش‌ها و یاد او در خاطر رهروان آن وادی‌ها مکرر و مؤکّد گردد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه این پیام افزودند: بی شک سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی و محصول شعر و نثر و تشکیل‌دهنده یکی از برازنده‌ترین اندام‌های پیکره شکوهمند فرهنگ کنونی ماست؛ پند سعدی که مایه گرفته از معارف قرآن و حدیث است همواره نقش زرین خاطر پندآموزان و زبان فصیح و صریح او، رازگشای گنجینه‌های معانی برای دل‌های جوینده و مشتاق بوده است. و امروز مانند همیشه عزیزترین هدیه احباب سخن و ارباب خرد را می‌توان در بدایع طیبات دیوان او و زیباترین گل‌های اندیشه بشری را در گلستان مصفای نظم و نثر او جست و یافت.

اندیشه حکیمانه سعدی شعر و شاعر را به قله می‌رساند

یکم مردادماه سال ۱۳۹۲ و همزمان با شب میلاد کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی (ع) هم حسینیه امام خمینی (ره) میزبان اهالی فرهنگ و هنر، استادان زبان و ادب فارسی و شعرای پیشکسوت و جوان کشور و جمعی از شاعران پارسی‌گوی افغانستان و تاجیکستان و هندوستان بود و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار با اعتقاد به اینکه گنجاندن معارف اسلامی، سبک زندگی اسلامی، اندیشه حکیمانه و مسائل لازم برای آموختن به انسان‌ها نباید در شعر مورد غفلت قرار گیرد به شعر برجستگان و بزرگان ادب فارسی نظیر سعدی اشاره کردند و گفتند: در سروده‌های این شاعر بزرگ، بیان احساسات و دلتنگی‌ها وجود دارد، اما «حکمت و اندیشه» نیز در سراسر اشعار او گسترده است و در واقع اندیشه حکیمانه است که شعر و شاعر را به قله می‌رساند.

رهبر انقلاب اسلامی در ۳۰ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۸ نیز بر این موضوع تأکید کردند و فرمودند: سعدی، حافظ، مولوی، فردوسی؛ این‌ها قله‌های شعر فارسی‌اند. شما ببینید شعر اینها که قلّه‌ی هنر شعریِ طول تاریخ ما است، در چه جهت‌هایی به کار رفته است؛ سعدی یک بوستان دارد که بهترین اثر هنری او است، گلستان پس از بوستان قرار می‌گیرد و در بوستان شما می‌بینید این هنر فاخرِ فوق‌العاده برجسته همیشه در خدمت اخلاق، در خدمت تعلیم، در خدمت تعهّد است؛ از اوّل تا آخرِ بوستان این جوری است یعنی هنر شعر در خدمت اخلاق است.

سعدی شاعری حکیم

رهبر معظم انقلاب چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ میز در دیدار نیمه ماه رمضان به نقش مؤثر سعدی در ادبیات اشاره کردند و با اعتقاد به اینکه شعر یک رسانه اثرگذار و ماندگار است، فرمودند: تولید سرمایه‌های معرفتی و معنوی جزو خصوصیات شعر فارسی است. در شعرهای دیگر، تا آنجایی که حالا ما میدانیم، نه اینکه وجود نداشته باشد، به این شدت وجود ندارد؛ یعنی ما قلّه‌های شعر فارسی را که نگاه می‌کنیم، یا حکیم‌اند مانند نظامی یا حکیم فردوسی یا مولانای معرفت و عرفان و معنوی‌اند یا حافظ قرآن‌اند یا مثل سعدی کتابشان پُر از حقایق و معارف حِکمی و معنوی است.

ایشان افزودند: از آن بالا بگیرید بیایید پایین تا برسیم به سعدی، به حافظ، به جامی، به صائب، به بی دل؛ ببینید، اینها همه حکیم‌اند، همه‌ی اشعار اینها حکمت است؛ یعنی شعر ما، شعر فارسی، در طول زمان حاملِ حکمت بوده، حاملِ معرفت بوده، سرمایه‌های معنویِ ما را حفظ کرده و بر آنها افزوده؛ یعنی شما اگر چنانچه در یک حدّ خاصّی از معرفت باشید، وقتی که مثلاً مثنوی مولانا را می‌خوانید، این معرفت افزایش پیدا می‌کند؛ یعنی تولید معرفت می‌کنند، تولید این سرمایه را می‌کنند، فقط حفظ سرمایه نیست؛ خصوصیّت شعر فارسی این است.

رهبر انقلاب تأکید کردند: مهم این است که این سرمایه‌سازی و پاسداری سرمایه در سخت‌ترین شرایط هم اتفاق افتاده؛ مثلاً در تاخت‌وتاز مغول. شما ببینید، در دوران تاخت‌وتاز مغول، ما عطار داریم، مولوی داریم، سعدی داریم، حافظ داریم؛ اینها همه مال دوران مغول و تیمور است دیگر؛ یعنی وقتی است که کشور در شرایط سخت تاخت‌وتاز بیگانگان قرار داشته، همه چیزِ کشور تحت تأثیر این بوده، امّا معرفت و شعر و معنویت متوقف نشده؛ این خصوصیت شعر فارسی است و ما اینها را در مورد شعرمان باید بدانیم.

کد خبر 746174

دیگر خبرها

  • شعری که رهبر انقلاب برای عملیات وعده صادق خوانده‌اند
  • فضای مجازی یکی از راه‌های مشارکت مردم در اقتصاد است
  • رعایت حقوق بشر در ادبیات سعدی به خوبی تبیین شده است
  • معرفی چهره سال هنر انقلاب‌اسلامی خراسان شمالی
  • چهره سال هنر انقلاب‌اسلامی خراسان شمالی معرفی شد
  • سادگیِ ظاهری؛ دلیل محبوبیت و جاودانگی اشعار سعدی
  • عکس متفاوت از رهبر انقلاب در شیراز
  • عکس متفاوت از رهبری در شیراز را ببینید
  • دیدگاه مقام معظم رهبری درباره سعدی
  • اندیشه حکیمانه سعدی شاعر را به قله می‌رساند + تصاویری از حضور رهبر انقلاب در آرامگاه سعدی