Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@23:05:58 GMT

افزایش ۱۵ درصدی زائران افغانستانی در اربعین حسینی

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۵۷۹۱۲

افزایش ۱۵ درصدی زائران افغانستانی در اربعین حسینی

به گزارش خبرنگار مهر، مولانا غلام نبی توکلی، پیش از ظهر امروز، در جلسه برنامه‌ریزی و هماهنگی ستاد اربعین حسینی شهرستان تایباد که در فرمانداری تایباد برگزار شد، اظهار کرد: امام حسین (ع) برای احیاء دین جدش قیام کرد و کسانی که ایشان را به شهادت رساندند در همین دنیا به مکافات عمل خود رسیدند.

وی در خصوص استقبال از زائران افغانستانی گفت: همواره استقبال نیک از زائران حسینی در تایباد به دلیل مردم مهمان‌نواز این شهر، برقرار بوده و خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام جمعه اهل سنت تایباد افزود: آستان قدس رضوی، سال گذشته قرار بود یک زائرسرا در تایباد بسازد، با توجه به اینکه امکانات شهرستان محدود است، این‌حجم از زائران نیازمند چنین فضاهایی است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان تایباد نیز  در این جلسه گفت: عضویت در ستاد اربعین، بالاترین مقام و منزلت برای ماست و امیدواریم که بتوانیم خدمتی در شان زائران امام‌حسین (ع) داشته باشیم. 

حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اصغر علیپور درخصوص ویژگی‌های خدمت به زائران افغانستانی، اظهار کرد: ستم‌دیده بودن این مردم باعث می‌شود تا در خدمت به این عزیزان جدی عمل کنیم.

فرماندار شهرستان تایباد در این جلسه گفت: سالانه عده زیادی از اتباع کشور افغانستان در راهپیمایی اربعین ‌شرکت می‌کنند و تایباد اولین میزبان این زائران است. در راستای سیاست‌های استانی، تمام توان دستگاه‌های اجرایی را بسیج کردیم‌ تا میزبان خوبی باشیم. 

وی افزود: بومی‌سازی دستورالعمل استان متناسب با شرایط شهرستان، از اقدامات ستاد اربعین است.

همچنین محسن سیاح، یک رابط بین مرز و شهرستان را از الزامات دانست و گفت: بنابر این موضوع، معاون مدیر کل گمرک دوغارون به این سمت منصوب شد. 

رئیس ستاد اربعین شهرستان تایباد بیان کرد: یکی از مشکلات سال‌های گذشته در گیت‌های گذرنامه، سرعت پایین این گیت‌ها بود؛ به همین دلیل امسال یک پهنای باند نامحدود به‌صورت فیبر نوری توسط مخابرات تأمین شده است

محمدصادق براتی، معاون هماهنگی و امور زائرین استانداری خراسان در این جلسه اظهار کرد: امروز از گمرک بازدید کردیم و تصمیم بر این شد با شش گیت خدمات ارائه شود و در مبدأ به‌صورت کاروانی در حال ثبت نام زائران هستند.

وی همچنین بیان کرد: قرار بر این شد که ویزای عراق نیز در افغانستان صادر شود تا در مرزهای خروجی، مشکل ازدحام نداشته باشیم.

محمد صدیقی‌فر، سرکنسول نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در ولایت هرات افغانستان، گفت: موضوع اربعین و انتقال زوار افغانستان از دو ماه پیش در مجمع وزارت امور خارجه مطرح شد و کارهای مهمی هم در این مدت انجام شده است. در سال گذشته حدود ۳۸ هزار نفر به راهپیمایی اربعین رفته بودند که ۳۴ هزار نفر آن از مرز دوغارون و به‌صورت زمینی مشرف شدند.

وی در خصوص پیش‌بینی ورود زائران امسال گفت: برآورد اولیه امسال، افزایش حدود ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد و وزارت امور خارجه تسهیلاتی قرار داد که بر این افزایش مؤثر خواهد بود. البته این پیش‌بینی است و آمار دقیق از زمان صدور ویزا مشخص خواهد شد، اما برآورد اولیه ما حدود ۴۵ تا ۵۰ هزار نفر خواهد بود.

وی زمان ورود زائران به تایباد را از ۱۶ مهر تا قبل از اربعین دانست و گفت: اوج ورود و ترافیک در شهرستان تایباد مربوط به این ۱۰ روز خواهد بود، اگر رقم سال قبل را در نظر بگیریم، در مدت ۱۰ روز رقم بالای روزانه سه هزار تردد در شهرستان خواهد بود.  باید شهرستان آمادگی پذیرش روزانه سه تا سه هزار و ۵۰۰ نفر در بازه زمانی ۱۶ تا ۲۶ مهر داشته باشد.

بهمن آبادی، رئیس کمیته امداد و نجات هلال احمر خراسان رضوی نیز در این جلسه اظهار کرد: چهار قرارگاه هلال احمر در چهار نقطه کشور با ۴۲ نیرو، هزار و ۵۳۶ پزشک متخصص، عمومی، پرستار و فوریت با ۱۴۰ مترجم خدماتی به صورت داوطلبانه به ارائه خدمت می‌پردازند.

مصطفی صفایی، سرپرست اداره کل فرهنگی استانداری خراسان رضوی در جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی اربعین شهرستان تایباد گفت: جنس اربعین فرهنگی ‌است و اداره کل فرهنگی استانداری که تقریباً ۱۰۰ درصد کار زائرین غیر ایرانی را بر عهده دارد، تلاش دارد تا از این عزیزان تکریم کند. 

وی افزود: تشیع و تسنن به اهل بیت علاقه‌مند هستند و ما در خراسان رضوی به دنبال یک کار فرهنگی خوب برای زیارت هستیم. 

صفایی در این خصوص تصریح کرد: موضوع اهمیت دادن به نیازهای فرهنگی بسیار مهم است، از هنگ مرزی و گمرک تقاضا دارم برای کسانی که با زائران در ارتباط هستند کلاس‌های آموزشی برگزار کنند. 
 

کد خبر 4722406

منبع: مهر

کلیدواژه: هنگ مرزی تایباد تایباد امام جمعه اهل سنت تایباد اربعین حسینی ماه محرم قزوین اربعین حسینی بوشهر شهرکرد ایلام عاشورا شیراز مراسم عزاداری هفته دفاع مقدس خطبه های نماز جمعه گرگان اربعین 98 سانحه تصادف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۷۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین کتابخانه سیار تایباد حرکت خود را آغاز کرد

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی تایبادگفت:نقشه راه این فضای سیار فرهنگی برای ۱۰ روستای "چهاربرجی، پساوه، ارزنچه علیا، پلبند، بهلول آباد، استای، سوران، خیرآباد، فرزنه و محسن آباد " ترسیم شده است.

حسن سالاری افزود: برای راه اندازی این کتابخانه افزون بر سه میلیارد ریال هزینه شده که ۵۰ درصد آن از محل سهم نیم درصد شهرداری‌های این شهرستان، ۲۵ درصد آن از سوی خیرین و ۲۵ درصد دیگر آن از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اهداء کتاب پرداخت شده است.

رییس اداره کتابخانه‌های عمومی گفت: در زمان حاضر دومین کتابخانه سیار این خطه مرزی ۳۳۰ نفر عضو فعال دارد که از ۲ هزار و ۵۰ جلد کتاب موجود در آن استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مخزن این کتابخانه ظرفیت هزار جلد کتاب را داردهم گفت: ۸۰ درصد کتاب‌های موجود در این فضا به بخش کودک و نوجوان اختصاص دارد.

سالاری با بیان اینکه اولین کتابخانه سیار شهرستان تایباد در دهه فجر سال ۱۳۹۵ به بهره برداری رسید، افزود: اولین کتابخانه سیار این شهرستان با ۴۰۰ جلد کتاب ۲ هزار نفر عضو فعال دارد که به علاقمندان کتاب و کتابخوانی در هشت روستای این منطقه خدمات فرهنگی ارائه می‌کند.

دیگر خبرها

  • آغاز اقدامات آماده سازی پایانه مرزی تمرچین و مسیر‌های منتهی به آن جهت اجرای طرح اربعین حسینی
  • پایگاه‌های اورژانس در مسیر زائران اربعین شلمچه مستقر می‌شوند
  • آغاز آماده‌سازی پایانه مرزی تمرچین و مسیرهای منتهی برای اربعین حسینی
  • پیش بینی استقرار پایگاه فوریت‌های پزشکی در مسیر زوار شلمچه
  • استقرار ۱۲ پایگاه اورژانس در مسیر زائران اربعین در شلمچه
  • کمبود ناوگان اتوبوسرانی در ایام اربعین رفع شود
  • زمان ارائه خدمات درمانی به زوار حسینی در مرز شلمچه اعلام شد
  • برگزاری نخستین نشست سلامت برگزاری مراسم راهپیمایی اربعین حسینی
  • دومین کتابخانه سیار تایباد حرکت خود را آغاز کرد
  • غاز حرکت دومین کتابخانه سیار تایباد خراسان رضوی