Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@19:48:41 GMT

محصل افتخاری یا دانشجوی قلابی؟

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۵۸۳۸۰

محصل افتخاری یا دانشجوی قلابی؟

به گزارش گروه تحلیل، ‌تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، فردی که مدتی طولانی با ادعای اینکه دانشجوی دانشگاه «شهید بهشتی تهران» و رشته «دندانپزشکی» این دانشگاه است، توسط مسوولان دانشگاه شهید بهشتی شناسایی و توسط نیروی انتظامی مدتی کوتاه بازدداشت شد؛ فیلمی را در فضای مجازی منتشر و اتهاماتی را متوجه دانشگاه شهید بهشتی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اتفاق باعث شد تا موضوع مورد توجه کاربران شبکه اجتماعی توئیتر قرار گیرد و کاربران با هشتگ «دانشجوی قلابی» به این موضوع واکنش نشان دهند.

ماجرای «دانشجوی قلابی» چه بود؟

در آغازین روزهای سال تحصیلی جاری، دانشگاه شهید بهشتی تهران ادعا کرد یک فرد غیر دانشجو، به صورتی غیرقانونی در کلاس‌های رشته «دندان پزشکی» این دانشگاه شرکت داشته است. این دانشگاه در ادامه مدعی شد که فرد مذکور پس از افشای هویت، توسط کلانتری بازداشت شده است؛ اما این پایان کار نبود.

مدتی کوتاه بعد مشخص شد که فرد مورد نظر، پیش از این با حضور در برنامه‌های تلویزیونی از جمله برنامه‌ی «گزینه چهار» شبکه «چهار» سیمای جمهوری اسلامی ایران، به عنوان رتبه برتر کنکور و یک «نابغه»، «خانم دکتر آینده» و «افتخارآفرین» معرفی شده و به راهنمایی داوطلبان آزمون سراسری برای حضور بهتر در کنکور نیز می‌پردازد! مجری این برنامه تاکید می‌کند که «همه ما ایرانی‌ها به وی افتخار می‌کنیم!»

پس از آن فرد مورد نظر، که در شبکه اجتماعی اینستاگرام خود را به عنوان یک کارآفرین معرفی کرده است، در ویدئوهایی که در این شبکه منتشر کرد، ادعاهایی جدید را مطرح نمود. وی در این ویدئوها مدعی می‌شود که یک نفر از «معتبرترین» و «مرجع‌ترین» افراد دانشگاه شهید بهشتی، با توجه به رزومه و اعتبار علمی وی، به او «مجوز» داده است تا به عنوان «دانشجوی افتخاری» در دانشگاه شهید بهشتی حضور یافته در رشته دندانپزشکی این دانشگاه تحصیل نماید.

وی در ادامه ادعاهای خود می‌افزاید که من «مقبولیت و اعتباری خوبی در دنیا داشتم» و برای حضور در دانشگاه نیز «پولی نپرداخته‌ام»؛ اما به دلیل آنکه با برخی مسوولان دانشگاه حاضر به همکاری در برخی «جلسات و فعالیت‌های سیاسی» نشده‌ام، آنان من را اخراج کرده‌اند.

وی خود را «قربانی جریانات سیاسی» معرفی می‌کند و مدعی می‌شود که به وی اتهام زده شده است.

در ادامه وی مدعی می‌شود که برخی افراد با پرداخت پول و به صورتی غیرقانونی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. فرد مذکور برای اثبات ادعاهای خود، تصاویری را منتشر می‌کند که بنابر ادعای وی، سند حضور وی در کلاس‌های درس هستند. ادعاها و اتهاماتی که این فرد به مسوولان دانشگاه شهید بهشتی تهران وارد می‌کند، آنقدر جدی هستند که به نظر می‌رسد دستگاه‌های قضایی بطور حتم باید این اتهامات را بررسی و پیگیری نمایند. 

اما چنین اتفاقی چگونه ممکن است و آیا این ادعاها صحیح هستند؟ دانشگاه شهید بهشتی تهران، در پاسخ به سوالات خبرنگاران، این اتهامات را تکذیب و مدعی شده است که فرد مذکور هرگز دانشجوی این دانشگاه نبوده است و هیچ فردی نمی‌تواند با رزومه و معرفی، دانشجوی این دانشگاه شود. این موضوع باعث شد کاربران شبکه اجتماعی توئیتر ضمن اشاره به این پرونده، نسبت به ابعاد این پرونده واکنش نشان دهند

تناقضات در ادعاها

بسیاری از کاربران ضمن اشاره به این پرونده، به بررسی میزان صحت و سقم ادعاهای مطرح شده از سوی این فرد پرداختند. کاربری در همین ارتباط می‌نویسد که فرد مذکور در توضیحاتی که شبکه اجتماعی اینستاگرام داده است، می‌گوید من رزومه‌ای قوی داشته‌ام و افتخاری من را پذیرش کرده‌اند. دانشگاه شهید بهشتی هیچ کس را برای رزومه قوی در رشته دندانپزشکی پذیرش نمی‌کند. در تناقض با این ادعا، وی در دو برنامه تلویزیونی، برنامه‌ی راهبردی درس خواندن برای کسب رتبه برتر در کنکور را شرح می‌دهد! بالاخره رزومه یا رتبه؟

کاربر دیگری نیز نوشت: «در مورد این لیست حضور غیاب که فرد مذکور منتشر کرده است، توضیح دهم که این لیست دستی توسط مسوول سایت، وارد سایت می‌شود و هرکسی اسمش را با خودکار در انتهای لیست نوشته باشد هم برایش یک جدول ساخته‌ می‌شود که اسمش را وارد می‌کند. پس این تصاویر به هیچ مدرک معتبری نیست.»

یک کاربر نیز نوشت که اگر ادعاهای این فرد درست است، چرا در لیستی که وی در فضای مجازی منتشر کرده است،  برابر نامش غیبت خورده است؟

کاربرانی نیز مدعی شدند که ورود به یک دانشگاه و آن هم به مدت طولانی ممکن نیست. کاربری نوشت: «من چهار سال دوره کارشناسی رفتم و آمدم، خانم حراست دم در من را از بچه‌اش بیشتر می‌دید؛ اما باز هم هر روز می‌گفت که کارت دانشجویی شما را برای ورود ببینم.»

در عین حال برخی کاربران نیز از این فرد خواستند در صورتی که ادعاهای وی صحیح است؛ تصویری از کارت دانشجویی، ریز نمرات دانشگاهی، معرفی نامه‌های دانشجویی، نامه اشتغال به تحصیل یا سایر مدارک معتبری که هر دانشجویی بایستی این موارد را به حتم در اختیار دارد، به عنوان مدارک مستند و مستدل برای اثبات ادعای خود منتشر نماید.

این پرونده اما باعث شد تا بسیاری از کاربران از تجربیات مشابه خود در مورد ورود غیرقانونی افراد مختلف به نام دانشجو به دانشگاه‌های برتر کشور و حضور در کلاس‌های درس بگویند و به این نکته اشاره کنند که در بسیاری از دانشگاه‌ها، ورود و خروج افراد به صورت دقیق کنترل نشده و ممکن است موارد مشابه دیگری نیز صورت پذیرد.

یکی از فعالین صنف پزشکی نیز در توئیتی ضمن اشاره به این پرونده نوشت که شایسته است برای دوری از هر نوع قضاوت نادرست به دلیل دخالت یکی از طرفین ذینفع درماجرا، در سطحی بالاتر یعنی معاونت آموزشی و دانشجویی وزارت بهداشت نسبت به رفع ابهامات و دفاع از حیثیت مجموعه آموزشی و دانشگاهی کشور، جهت تنویر افکار عمومی اقدام کنند.

صدا و سیما و برنامه‌های آموزشی غیرواقعی

اما شرکت فرد مورد نظر در چند برنامه آموزشی به عنوان رتبه برتر کنکور در صدا و سیما نیز مورد توجه کاربران قرار گرفت. کاربری ضمن به اشتراک گذاشتن ویدئوهای حضور وی در برنامه‌های مختلف شبکه‌های تلویزیونی نوشت که فروش آنتن از سوی صدا و سیما و پخش برنامه‌هایی با مدعیان دروغین، خود نوعی از فساد است.

کاربر دیگری نیز همین تصاویر را منتشر کرد و آورد که در این فیلم فرد مذکور توضیح می‌دهد که چطور با فقط ۶ ماه درس خوندن توانسته است در کنکور رتبه برتر بیاورد و در رشته دندان پزشکی دانشگاه بهشتی تحصیل نماید!

برخی کاربران از مسوولان صدا و سیما این پرسش را مطرح کردند که آیا صدا و سیما درباره ادعاهای مطرح شده در برنامه‌های تلویزیونی مسوول نیست؟ و آیا نباید پیش از دعوت یک مهمان به یک برنامه تلویزیونی آموزشی، در مورد صحت سوابق وی بررسی‌های لازم صورت پذیرد؟

کاربری نیز از مسوولان صدا و سیما پرسید که چه کسی مسوول پاسخگویی به این ادعاهای کذب در یک برنامه تولیدی در این رسانه است؟

ادعاهای عجیب؛ فرصتی برای دیده شدن

بسیاری از کاربران معتقدند که چنین اقداماتی، بطور صرف برای دیده شدن است و فرد مورد نظر با این پرونده، توانست تعداد دنبال کنندگان خود در فضای مجازی را بسیار بیشتر کرده و نام خود را در رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح کند. اقدامی که به زعم کاربران، توسط بسیاری از سلبریتی‌های اینستاگرامی دنبال می‌شود و آنان با طرح ادعاهای عجیب و غریب، می‌توانند خود را در فضای مطرح و مخاطبان بسیاری برای خود به دست آورند.

برخی کاربران از این فرد خواستند در صورتی که واقعاً عناوین و افتخارات داخلی یا بین المللی دارد، مدارک آن را منتشر کند.

کاربری هم خطاب به این فرد مدعی گفت که گر ادعاهای شما درست است پس شرکت در کنکور که برای شما کاری نداشت. شما با آن رزومه قوی و اعتبار جهانی رتبه برتر می‌آوردی و بعد می‌رفتی به عنوان رتبه برتر مصاحبه و کتاب کنکور چاپ می‌کردی!

کاربری نیز این پرسش را مطرح کرد که اگر ادعاهای این فرد دروغ باشد، پس چطور می‌تواند به عنوان یک کارآفرین در فضای مجازی معرفی کند؟ آیا نباید این ادعاها مورد بحث و بررسی قرار گیرد؟

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران توییتر دانشگاه شهید بهشتی دانشجو توئیتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۸۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این برنامه جدید، رقیب تازه برای اینستاگرام

کسانی که علاقه‌مند به امتحان کردن تیک‌تاک نوتز هستند، اکنون می‌توانند با استفاده از حساب‌های تیک تاک موجود خود برای این سرویس ثبت نام کنند. در حالی که این شرکت هنوز رسما در دسترس بودن این اپ جدید را اعلام نکرده است، اما اکنون در فروشگاه‌های گوگل پلی و اپ استور کانادا عرضه می‌شود.

به گزارش همشهری‌آنلاین، جالب است که در زمان نگارش این مقاله، این برنامه هنوز در ایالات متحده در دسترس نیست. این عرضه تدریجی کارشناسان را شگفت‌زده نکرده است چراکه برنامه به تازگی راه‌اندازی شده است و تیک تاک ممکن است بخواهد بازخورد کاربران را قبل از گسترش جهانی مورد بررسی قرار دهد.

به نظر می‌رسد تیک تاک نوتز حول اشتراک‌گذاری عکس‌ها باشد، در حالی که برنامه اصلی تمرکز خود را بر روی ویدیو‌های کوتاه حفظ می‌کند. برخلاف اینستاگرام، فید این اپ جدید دارای شبکه‌ای است که به کاربران امکان می‌دهد به طور همزمان به چندین پست نگاه کنند. البته این قابلیت وجود دارد که مخاطب روی یک پست جداگانه کلیک کند تا آن را در حالت تمام صفحه ببیند و نظرات خود را بخواند یا به اشتراک بگذارد.

در غیر این صورت، برنامه شباهت‌هایی با اینستاگرام دارد، مانند پشتیبانی از چرخ فلک‌های عکس، فید‌های زمانی و الگوریتمی، کنترل‌های نظرات و موارد دیگر.

دیگر خبرها

  • دو مدال طلای جهانی بر گردن دانشجوی مخترع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
  • نیاز به ۵۷ هزار تخت خوابگاهی در دانشگاه‌های علوم پزشکی
  • این برنامه جدید، رقیب تازه برای اینستاگرام
  • دانشجوی باکیفیت هرجا که باشد باید حمایت شود
  • ثبت نام بیش از ۵۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه زنجان
  • پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه صنعتی دزفول برای نخستین بار
  • ۳۰۰ دانشجوی دانشگاه آزاد یزد بورسیه صنعت کاشی شدند
  • ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان ثبت نام کردند
  • ثبت نام ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان
  • تحصیل ۳۵۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه علم و صنعت