Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا پورمحمدی در نشستی با مدیران طرح تولید آلومینا از نفلین‌سینیت سراب، با اشاره به ظرفیت‌های کم‌نظیر آذربایجان شرقی از نظر ذخایر معدنی، گفت: راه‌اندازی صنایع پایه در این بخش می‌تواند منجر به رونق اقتصادی استان شود، اما تاکنون نتوانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به وجود ۳ تا ۵ میلیارد تن ذخایر کشف شده نفلین‌سینیت در شهرستان سراب، گفت: با وجود اینکه تاکنون چندین بار برای استخراج این ذخایر و اجرای طرح تولید آلومینا اقدام شده است اما با گذشت سال‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پورمحمدی ادامه داد: البته امروز شرایط متفاوت از گذشته است؛ سال گذشته قرارداد اجرای این طرح در حضور رئیس مجلس امضا شد و وزیر صنعت نیز نظر کاملا مثبتی نسبت به آن دارد.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های اجرای این طرح از قبیل تاسیسات آب، برق و گاز نیز آماده است، افزود: با توجه به مصوبه هیأت وزیران و موافقت شخص رئیس جمهور، هیچ مانعی برای اجرای این طرح وجود ندارد و هیچ بهانه‌ای برای کوتاهی در این زمینه پذیرفته نیست.

استاندار آذربایجان شرقی سرمایه مورد نیاز برای اجرای این طرح را ۶۰۰ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: این طرح از هر جهت، یک طرح اقتصادی و راهبردی است و برای همیشه چهره منطقه را از نظر رونق اقتصادی، اشتغال و توسعه صنعتی دگرگون خواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه اجرای طرح باید با سرعت بیشتر انجام شود، افزود: بطور قطع مسائل زیست‌محیطی و استفاده از فناوری‌های روز دنیا در این طرح رعایت خواهد شد.

پورمحمدی با اشاره به آغاز اجرای پروژه‌های توسعه صنعت مس در استان، گفت: توسعه صنایع مس با سرعت خوبی در حال اجراست و باید در اجرای طرح نفلین‌سینیت نیز شاهد اهتمام ویژه مدیران باشیم.

سرپرست طرح تولید آلومینا از نفلین‌سینیت سراب نیز در این جلسه با بیان اینکه دانش فنی این طرح در داخل استان وجود دارد، گفت: با استفاده از تجربه واحد پایلوت طرح در آذرشهر که از سال ۷۱ فعالیت می‌کند، از نظر فنی کاملا آماده اجرای این طرح هستیم.

علی رضایی با اشاره به اینکه طرح نفلین‌سینیت سراب کاملا توجیه اقتصادی دارد، افزود: با مطالعات انجام شده، این طرح تنها محدود به تولید پودر آلومینا نیست و محصولات دیگری نیز قابلیت تولید در این طرح را دارد و حوزه‌های دیگری از صنایع پیشرفته نیز در قالب این طرح قابل تصور است.

وی افزود: فاز ۷۰ هزار تنی این طرح که مصوبه هیأت وزیران را نیز دارد، کاملا آماده عملیاتی شدن است و هیچ مانعی برای اجرای آن وجود ندارد.

در این جلسه برخی از مسائل فنی و اجرایی طرح تولید آلومینا از نفلین‌سینیت سراب از سوی کارشناسان و مدیران طرح و مرکز تحقیقات کاربرد مواد معدنی غرب کشور تشریح شد.

 از سال ۶۱ با کشف معادن نفلین در شمال غرب کشور، زمزمه احداث کارخانه فرآوری این ماده معدنی شنیده شد و در نهایت در سال ۷۹ مطالعات احداث این کارخانه در سراب به اتمام رسید و بر این اساس ۵۱۰ هکتار زمین در حوالی روستاهای سراب برای احداث این کارخانه در نظر گرفته شد و در سال ۸۳ کلنگ آن به زمین خورد. اما به‌رغم هزینه‌های چند میلیارد دلاری و چند صد میلیارد تومانی اعتبارات ملی و استانی این کارخانه به بهره‌برداری نرسیده و عقد قرارداد با کشورهایی چون آلمان، چین و ارمنستان هم نتوانست چرخ این کارخانه را راه بیندازد.

در حال حاضر به جز چند سوله فلزی بزرگ، که البته ناقص رها شده، خبری از این کارخانه نیست.

کارخانه نفلین سینیت سراب در حالی با رکود ساخت ۲۵ ساله روبه‌رو بوده است که به تاکید مسئولان در حال حاضر می‌تواند سالانه از خروج یک میلیارد دلار ارز از کشور برای واردات پودر آلومینا جلوگیری کند.

آلومینیوم از جمله کالاهای در فهرست تحریم‌های آمریکا علیه ایران است و تولید آلومینا از صنایع راهبردی به‌شمار می‌آید و تنها معدن نفلین سینیت کشور برای تولید آلومینا با ظرفیت ۳۰ میلیارد تن در شهرستان سراب واقع شده، آن هم در حالی که منابع آلومینا در ایران و جهان محدود است و در آذربایجان و شهر سراب به وفور این ماده معدنی یافت می‌شود.

۳۰۷۱

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صنعت و معدن آذربایجان شرقی سراب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۸۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سپاه، پناه مردم و مستضعفان است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آذربایجان شرقی نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به سالروز تاسیس سپاه پاسداران در دوم اردیبهشت ۱۳۵۸، گفت: این نهاد انقلابی در طول حیات خود دژ مستحکم و پناه مردم و مستضعفان است.

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم در نشست شورای فرهنگ عمومی آذربایجان شرقی، افزود: سپاه پاسداران به منظور حراست از انقلاب اسلامی و دستاورد‌های آن به دستور امام خمینی (ره) تاسیس شد و در ۲۶ شهریور ۱۳۶۴ با دستور امام به سه نیروی زمینی، هوایی و دریایی گسترش یافت.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۶۹ با فرمان رهبر معظم انقلاب، ۲ نیروی قدس و سازمان بسیج به این نهاد انقلابی اضافه شد، اظهار کرد: سپاه از مردم و برای مردم است و همه این نهاد انقلابی را دژ و پناه خود می‌دانند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی آذربایجان شرقی با تبریک روز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پیشکسوتان، رزمندگان، فرماندهان و کارکنان این نهاد انقلابی و بسیجیان گفت: سپاه پاسداران امروز فهرست بلندی از افتخارات، تجارب و نوآوری‌های نظامی و فنی در اختیار دارد.

آل هاشم، بر تقویت و حمایت از این نهاد انقلابی و نیرو‌های مسلح به عنوان عناصر اقتدار کشور، تاکید کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۳ با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی رهبر معظم انقلاب، گفت: اشاعه فرهنگ مشارکت مردمی در اقتصاد از اولویت‌های برنامه ریزی شورای فرهنگ عمومی استان است.

محمدحسین بلاغی، افزود: ابعاد فرهنگی منشور سال و نقش اصلی فرهنگ در جهش تولید شامل اصلاح فرهنگ اقتصادی، توسعه اقتصاد فرهنگ بنیان، تحقق مشارکت اجتماعی و پیوست فرهنگی اجتماعی جهش تولید است.

وی با بیان اینکه مقوله اصلاح فرهنگ اقتصادی، رکن اول این منشور است، اظهار کرد: فرهنگ اقتصادی به بینش‌ها، نگرش‌ها، ارزش‌ها، ترجیحات و الگوی رفتار اقتصادی افراد جامعه اشاره می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی رکن دوم این منشور را توسعه اقتصاد فرهنگ بنیان اعلام کرد و گفت: صنایع فرهنگی و خلاق در دنیای کنونی یکی از پیشران‌های اصلی اقتصاد و تولید محسوب می‌شود و در این راستا برنامه اختصاصی مفصلی در قرارگاه صنایع فرهنگی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور تدوین شده است.

بلاغی، با اشاره به الزامات تحقق مشارکت اجتماعی به عنوان رکن سوم این منشور، ادامه داد: امید اجتماعی، انسجام اجتماعی و وحدت ملی، سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی از ملزومات این مقوله از دیدگاه رهبر معظم انقلاب است.

وی با بیان اینکه پیوست فرهنگی اجتماعی جهش تولید رکن چهارم این منشور است، یادآور شد: این رکن شامل عدالت فرهنگی، امنیت فرهنگی، زیست بوم گرایی و هویت فرهنگی است.

دیگر خبرها

  • گشایش نمایشگاه شیرینی و شکلات در تبریز
  • تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی جهش تولید در استان
  • اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی رتبه‌دار در تولید شیر
  • اجرای ۶۱ طرح رفع تنش آبی در روستاهای آذربایجان شرقی
  • بازدید استاندار آذربایجان شرقی از مجتمع آبرسانی
  • سپاه پناه مردم و مستضعفان است
  • سپاه، پناه مردم و مستضعفان است
  • مطالبه تاسیس بیمارستان شهر جدید سهند از استاندار آذربایجان شرقی
  • طرح تولید مس کاتد در آذربایجان شرقی
  • پیام استاندار آذربایجان شرقی در سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی