Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمدرضا شلیلی از راه اندازی دفاتر بانک خون بندناف در ۷ شهرستان استان خبر داد و گفت: این دفاتر در شهرستان های کازرون، لارستان، داراب، جهرم، فیروزآباد، استهبان و لامرد راه‌اندازی می شود.

او افزود: تا پایان مهرماه دفاتر بانک خون شهرستان‌های داراب و جهرم  راه‌اندازی می‌شود و امیدواریم تا پایان امسال دفاتر بانک خون شهرستان‌های فیروزآباد، استهبان و لامرد هم راه‌اندازی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شلیلی افزود: هدف از راه‌اندازی دفاتر بانک خون در شهرستان ها تسهیل دسترسی شهروندان به این امکان است.

او ادامه داد: موضوع سلول‌های بنیادی و استفاده از آن چند سالی است که در کشور موردتوجه قرارگرفته و یکی از منابعی که می‌توان سلول‌های بنیادی را از آن استخراج کرد خون موجود در بند ناف نوزاد است که در درمان بسیاری از بیماری‌های بدخیم که منشأ خونی دارد مورداستفاده قرار می‌گیرد.

مدیر دفتر بانک خون رویان جهاددانشگاهی فارس ادامه داد: شرکت فناوری بنیاخته‌های رویان، ۸۴ در تهران راه‌اندازی و دفاتر بانک خون نیز به تدریج در ۳۱ استان کشور ایجاد شد و اکنون بیش از ۱۱۵ هزار نمونه خون بند ناف مربوط به سراسر کشور در مرکز ذخیره‌سازی شده که بزرگ‌ترین ظرفیت سلولی در خاورمیانه است.

او با یادآوری اینکه دفتر بانک خون استان فارس سال ۸۷ راه‌اندازی شد، گفت: تاکنون ۱۱ هزار نمونه خون بندناف در فارس تهیه و در بانک خون کشور ذخیره شده است.

شلیلی با بیان اینکه تا پایان امسال تعداد دفاتر بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی استان فارس به ۱۰ دفتر خواهد رسید، گفت: از ابتدای فعالیت مرکز رویان تاکنون بیش از ۳۰ پیوند برای بیماران خونی از نمونه‌های ذخیره‌سازی شده در کشور انجام شده است.

او بیان کرد: با همکاری ستاد سلول‌های بنیادی و مرکز طبی کودکان، طرح استفاده از خون بند ناف برای کودکان دچار فلج مغزی آغاز و در مرحله اول این طرح برای ۱۲۰ بیمار انجام شده و مرحله دوم آن برای این بیماران آغاز شده و نتایج خوبی داشته است.

شلیلی گفت: خانواده‌هایی که می‌خواهند از خدمات بانک خون بند ناف استفاده کنند باید قبل از تولد نوزاد هماهنگی‌های لازم را با دفتر انجام داده و پس از هفته ۳۶ بارداری امکان ثبت قرارداد وجود دارد.

او یادآور شد: خونگیری از بند ناف باید در حین زایمان و در مدت ۳ تا ۵ دقیقه انجام شود، زیرا پس از گذشت این زمان خون موجود در بند ناف و جفت لخته شده و امکان جمع‌آوری آن وجود ندارد.

شلیلی گفت: خانواده‌هایی که تمایل به استفاده از این خدمات دارند باید از قبل با دفتر هماهنگ کرده تا کارشناسان مرکز در زمان تولد نوزاد در بیمارستان حاضر بوده و بلافاصله با روشی بسیار ساده و مهم نمونه خون را جمع‌آوری کنند.

مدیربانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف جهاددانشگاهی فارس گفت: برای تهیه نمونه، اصول مهمی مدنظر است که باید به‌دور از آلودگی بوده و میزان مشخصی خون را جمع‌آوری کرده همچنین باید بدون وارد کردن خللی در روند زایمان انجام شود.

او توضیح داد: پس از خونگیری، نمونه‌ها به تهران منتقل‌شده و در آنجا در دمای منفی ۱۹۶ د رجه نگهداری و ذخیره‌سازی می‌شود که به مدت طولانی که بین ۲۰ تا ۲۵ سال است قابلیت نگهداری دارد.

شلیلی افزود: هزینه اولیه برای استفاده از خون بند ناف ۳ میلیون و چهارصد هزارتومان و هزینه شارژ سالیانه آن برای نگهداری ۱۶۰ هزار تومان است.

مدیربانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف جهاددانشگاهی فارس یادآور شد از این مبلغ یک میلیون و هفتصد هزارتومان می‌توانند نقدا پرداخت گردد و مابقی طی دو فقره چک دو و چهارماهه واریز گردد.

او ادامه داد: خانواده‌هایی که کودک مبتلا به تالاسمی، سرطان خون و دیگر بیماری‌های خونی دارند و مادر اقدام به بارداری برای فرزند بعد کرده باید حتماً کار ذخیره‌سازی خون بند ناف را انجام دهند.

مسئول دفتر بانک خون رویان جهاددانشگاهی فارس گفت: خوشبختانه شاهد تطابق نمونه خون بند ناف کودک تازه متولدشده از نطر ژنتیک با خواهر و یا برادر بوده و تاکنون بیشتر پیوند‌ها با موفقیت انجام‌شده است.

شلیلی تصریح کرد: مزیتی که خون بند ناف دارد این است که هر فردی که تطابق ژنتیکی داشته باشد می‌تواند از نمونه مناسب برای وی استفاده شود.
انتهای پیام/م

دفاتر بانک خون در شهرستان‌های فارس راه‌اندازی می شود

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: درمان اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۹۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبرهایی کوتاه ۹ فروردین۱۴۰۳ از شهرستانهای خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  رئیس کمیته امداد امام خمینی بردسکن گفت :‌ضمانت‌های بالای بانک‌ها باعث به انحراف کشیدن تسهیلات اشتغال شده است

رئیس کمیته امداد امام خمینی بردسکن در دیدار  با حجت الاسلام نیک بین نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت علی رغم اینکه بانک مرکزی اعلام کرده است تا پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات تنها یک ضامن کافی می‌باشد ولی متاسفانه این مهم در شهرستان‌ها اجرا نمی‌شود.

سید کاظم حسینی عنوان کرد سخت ‌گیری‌های برخی از بانک‌ها در شهرستان‌ها در پرداخت تسهیلات اشتغال باعث شده است وام‌ها به انحراف کشیده شود و متقاضیان به خاطر اینکه نمی‌توانند ضمانت بانک‌ها را تامین کنند بخشی از تسهیلات خود را مجبور هستند در مسیر اصلی خود هزینه نکنند.

وی از نماینده مردم خواست در مجلس به این مهم پرداخته شود و بانک‌ها را مکلف کنند به دستورالعمل بانک مرکزی عمل کنند و از سخت‌گیری‌های بی‌مورد در پرداخت تسهیلات اجتناب کنند.

بهره برداری از طرح توسعه ای مسجد جامع  روستای خور بردسکن

 طرح توسعه مسجد جامع  روستای خور بردسکن با صرف هزینه ای ۶۸۰ میلیون تومان از کمک خیرین واهالی روستا اجرا شد وبه بهره برداری رسید.
درمراسم افتتاح این طرح حجت الاسلام علی اصغر امینی امام جمعه بردسکن گفت: با توجه به ميزان رشد جمعيت و افزايش ساخت و سازها در كشورمان، به تعداد مناسب مسجد نساخته‌ايم؛ بنابراین، امروزه به جهاد مسجدسازی نیازمندیم؛ جهاد مسجدسازی در دو بخش، شامل ساخت مسجد در محله‌ها و شهرک‌های جدید و تعمیر مسجد و یا تجدید بنا در محله‌های قدیمی باید صورت گیرد.

  در پایان از خیران  این روستا تجلیل شد.

 

برگزاری مراسم شب‌های قدر در بیش از ۷۵ مسجد شهرستان بردسکن

 رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بردسکن گفت مراسم شب‌های قدر در ۷۵ مسجد در شهرهای بردسکن ،انابد و شهرآباد و روستاها برگزار می‌شود. حجت الاسلام هادی شکاری در جلسه ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی گفت :خوشبختانه با تعامل و همدلی دستگاه‌های اجرایی و نیروهای نظامی و امنیتی تمام تلاش ما بر این است مجالسی با کیفیت و با محتوا با استفاده از واعظین و مداحان اهل بیت برگزار شود. 

 

دیگر خبرها

  • فعال شدن صنایع راکد در گرو همکاری بانک‌ها است
  • خبرهایی کوتاه ۹ فروردین۱۴۰۳ از شهرستانهای خراسان رضوی
  • اعتراف نظامی صهیونیست به بمب گذاری دفاتر آنروا
  • افزایش ۱۳ درصدی تردد اتوبوس‌ها نسبت به سال گذشته در فارس
  • فعالیت مراکز غربالگری هیپوتیروئیدی نوزادان در شهرستان مراغه
  • گویش و لهجه خلیل‌آبادی از نمونه‌های زبان کهن فارسی است
  • افزایش ۱۳ درصدی تردد اتوبوس ها در نوروز ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته
  • فعالیت ۴۵ کارگاه تولیدی در شهرستان نیر
  • ۴۵ کارگاه تولیدی در شهرستان نیر فعال است
  • استقبال مسافران نوروزی از منطقه نمونه گردشگری حیران آستارا