Web Analytics Made Easy - Statcounter

مستند زندگی قشنگ نو روایتی متفاوت از پشت پرده هالیوود است که در شبکه مستند رونمایی شد. ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۷ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، مستند «زندگی قشنگ نو» در برنامه به اضافه مستند رونمایی شد و پس از آن نشست کارشناسی برنامه با حضور محمد تقی فهیم و وحید پناهلو برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

محمد تقی فهیم در مورد مستند «زندگی قشنگ نو» گفت: این مستند، فیلم خوبی است چرا که محتوای آن، یک مساله به‌روز و با اهمیت و در عین حال تاثیرگذار است. البته از نظر کیفیت ساخت و فرم، متوسط است. من فکر می‌کنم که در کشورمان نسبت به موضوع هالیوود کم کار شده است. این موضوع در حالی است که از بدو تولد، رشد و گسترش هالیوود، کارهای خوبی در آمریکا ساخته شده است. با این حال، فکر می‌کنم که ما باید بیش‌تر کار کنیم چرا که به نوعی اسیر هالیوود هستیم و خطری بوده است که همیشه به ما وارد شده است. به نظرم باید در طراحی روند چنین فیلم‌هایی دقت زیادی داشته باشیم. بسیاری از مستندسازان ما در مواجهه با چنین مسائلی خود را از پیش باخته دیده و خود را کارگردان نمی‌دانند. بنابراین فکر می‌کنند که وظیفه‌شان جمع‌آوری یک سری تصاویر آرشیوی توسط محقق است و فقط باید کار را تدوین کنند. این ضعف بزرگی است.

وحید پناهلو در مورد ایده ساخت این مستند گفت: وقتی سراغ این موضوع رفتیم، در یکی از مجلات، پرونده‌ای را در مورد حضور سیا در هالیوود خواندم. از همان‌جا این ایده در ذهن من شکل گرفت که مستند آرشیوی در مورد این موضوع بسازم. در کنار مطالعاتی که داشتم، توجهم به این موضوع جلب شد که سینما خود یک رسانه است و در آمریکا این سینما در اختیار منافع دولت است. در حقیقت، در کنار ظاهر جذاب و آرتیستی سینما در آمریکا، این صنعت به شدت در خدمت منافع و مصالح آمریکا است. با خود فکر می‌کردم که با ساخت این مستند، این موضوع را بررسی کنم که چرا چنین اتفاقی در سینمای ما رخ نمی‌دهد؟ یعنی چرا علیرغم این که سینمای ما دولتی است، نه تنها در خدمت دولت نیست بلکه در جهت ضد منافع آن نیز عمل می‌کند.

فهیم در مورد تاثیر سازمان سیا بر هالیوود گفت: بر این باور هستم که ابتدا صنعت شکل می‌گیرد و سپس سیاست ورود پیدا می‌کند تا صنعت را مصادره کند. هالیوود هم به عنوان یک شرکت تولید‌کننده سرگرمی، به سینما به عنوان یک صنعت سودآور نگاه کرده و از همین‌جا است که سیاست بدان ورود پیدا می‌کند و به نقش‌آفرینی می‌پردازد. من فکر می‌کنم که هالیوود ثمره یک تقاضا است اما حتما جریاناتی سوار این تقاضا می‌شوند و از آن سوء استفاده می‌کنند. اصلا هم این‌گونه نیست که فکر کنیم، یک گروه هستند بلکه بسیاری از جریانات بر هالیوود نقش دارند و تلاش می‌کنند تا سهمی از این تاثیرگذاری را به نفع خود کنند. برای مثال، در سال گذشته بسیاری از فیلم‌ها به سفارش کلیساها در هالیوود ساخته شد.

پناهلو در پاسخ به سوالی مبنی بر تصاویر آرشیوی این مستند گفت: باید بگویم که بسیاری از گمانه‌ها در مورد هالیوود تاکنون مستند نشده بود و سندی نداشت. بنابراین یک شرطی را برای خود گذاشتیم که این مستند را براساس متون انگلیسی بسازیم و منابع انگلیسی زبان آورده شود. بعد از پژوهش، یک چارچوب برای خودمان قرار دادیم که در 5 فصل تنظیم شد، آقای مافی بر همین اساس متنرا نوشت و کار را تدوین کردیم.

فهیم در ادامه صحبت‌های قبلی خود تاکید کرد: ما در مورد کشوری صحبت می‌کنیم که مدعی لیبرال دموکراسی است و بر همین اساس، نان می‌خورد. بنابراین این کشور باید در حوزه فرهنگ و سینما خود نیز چنین روندی را داشته باشد اما این روند تا جایی ادامه دارد که به منافع ملی آمریکا خدشه‌ای وارد نشود. مبادا حرکتی صورت گیرد که به ارکان اصلی نظام آن خللی وارد شود. سوال این‌جا است که آیا در هالیوود می‌توان نظام کاپیتالیست را زیر سوال برد؟ علاوه بر این، هالیوود در حوزه اندیشه دینی نیز با هیچ کس شوخی ندارد و بارها شده است که یک کارگردان را به دلیل اعتقادات دینی خود شرمسار کرده است. بنابراین آزادی در حدی نیست که شما بتوانید ارکان‌های اصلی را مورد سوال قرار بدهید. آنان تا جایی پیش می‌روند که نظام را تحکیم کند و این دموکراسی در همین جهت است. همه این حرف‌ها به نفع توده‌های قدرت است و مردم قربانی می‌شوند. به نظرم سینمای آمریکا قدرتمند است و حتی از سیاست‌مدارن آن هم جلوتر می‌رود.

وحید پناهلو در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا سینمای ما به دنبال تبیین سیاست‌های استراتژیک کشور نیست، گفت: من مشکل را از مدیران و تصمیم‌گیران سینمایی می‌دانم. مدیران ما از عبارت سفارش می‌ترسند و احساس می‌کنند که باید منتظر بنشینند و طرح‌هایی که به دست‌شان می‌رسد را بررسی کنند. در چنین شرایطی سفارش درست هم تولید نمی‌شود. یعنی یک سفارش به شخص نادرستی سپرده می‌شود و خروجی خوبی بیرون نمی‌آید. مدیران ما اعتقاد ندارند که هنر باید بجوشد و سفارش باید به کسی سپرده شود که آن موضوع را قبول دارد. این سیر باعث می‌شود که روند درست سفارش و تولید در سینمای ما رخ ندهد.

فهیم در پاسخ به همین سوال گفت: من فکر می‌کنم که دلیل این موضوع به اساس نادرست سینما در کشور ما برمی‌گردد. سینما در کشور ما اشرافی بوده و بنابراین مردمی شکل نگرفته است. علاوه بر این، گروهی به مدیریت سینما آمدند که خودباخته یا از پیش باخته بودند و بهترین الگو را الگوی اروپای شرقی می‌دانستند که منفعل بود. این موضوع منجر به سینمای فستیوالی شد. بنابراین هم در طیف خود سینماگران دچار خودباختگی هستیم و هم کمبود دانش سینمایی در مدیران و تعریف غلط از سفارش باعث شده است که این اتفاق رخ بدهد. دقت کنید که سینمای ما دولتی است و به همین دلیل باید سینمایی را رشد می‌داد که در جهت منافع کشورمان و مردم ما باشد. اگر ما با سینمای قبل از انقلاب مخالف بودیم به این دلیل بود که می‌گفتیم انبوه مردم در این سینما حضور ندارند. فکر می‌کنم که اکنون نیز به همان زمان برگشته‌ایم. دلیل آن هم مدیرانی است که نتوانستند به درستی کار را اداره کنند. متاسفانه تعریف واحدی از سینمای ملی در بین مدیران دولتی سینمایی ما وجود ندارد. اکنون در مورد اسکار، باید بگویم که همین جایزه چندین سال است ما را گرفته است. یعنی به جای این که ما سوار آن شویم و بهره‌برداری کنیم، اسکار ما را با خود برده است. یک هئیت می‌نشیند، وقت می‌گذارد تا بررسی کند که کدام فیلم مولفه‌های اسکارپسند را دارد. به این فکر نمی‌کنیم که کدام فیلم را به اسکار بفرستیم که نماینده فرهنگ ما باشد. بنابراین نه تنها چارچوب آن‌ها را پذیرفته‌ایم بلکه به صورت برده‌وار تبعیت می‌کنیم.

پناهلو گفت: ورود عوامل حکومتی به هالیوود صورت گرفته است اما این‌گونه نبوده است که به صورت آشکار بیایند و در هالیوود ورود کنند. همیشه در حد گمانه بوده است که فلان مسئول آمریکا از فلان کارگردان حمایت می‌کند. من فکر می‌کنم که این مستند، یک قدم اولیه بوده است و ما در مدت 40 دقیقه به ارتباط هالیوود و سیا پرداختیم. مطمئنا نهادهای دیگری بر هالیوود نفوذ دارند و خیلی جای کار دارد.

 

R1539/P/S4,34,1430/CT3 واژه های کاربردی مرتبط شبکه مستند سینمای ایران

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شبکه مستند سینمای ایران شبکه مستند سینمای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۶۰۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش سینماگران به سخنان جنجالی مدیر یک پلتفرم و عذرخواهی نماوا

به گزارش قدس آنلاین، اظهاراتی که هرچند حالا با پاسخ روابط عمومی پلتفرم مذکور و عذرخواهی همراه بوده اما به نظر می رسد در ادامه، این سکوی نمایش فیلم و سریال را حداقل برای همکاری با جمعی از هنرمندان، با چالش جدی مواجه کند.

شامگاه یکشنبه ـ دوم اردیبهشت ماه ـ بخش کوتاهی از یک گفتگوی ویدیویی با محمدحسن شانه‌ساززاده ـ نایب رییس هیات‌مدیره پلتفرم وی‌اودی نماوا ـ در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن با لحنی که به مذاق جمع گسترده ای از اهالی سینما خوش نیامده، درباره  سینما و نمایش خانگی سخن می‌گفت.

او در بخشی از سخنانش در این برنامه گفته بود: همه بازیگرها و تهیه‌کننده‌ها بی‌اخلاقی‌های خاص خودشان را دارند؛ نه به قرارداد و نه به حرفشان متعهدند. من در چند صنعت مختلف بوده‌ام و به بی‌اخلاقیِ این‌ها هیچ‌جا ندیده‌ام. اسمشان هم هنرمند، فرهیخته و فرهنگی است، ولی بسیار بی‌اخلاقند.

این مدیر نمایش خانگی در پاسخ به این پرسش که از بابت تحریم هنرمندان نگرانی ندارد، با خنده پاسخ داده بود: برای آن‌ها اول و آخرش پول است. شما پول بده، هر کاری می‌کنند.

حالا این صحبت ها موجی از واکنش‌ها را در میان سینماگران به راه انداخته است. عده زیادی در صفحات اینستاگرام خود نسبت به این سخنان واکنش انتقادی نشان دادند و خواهان عذرخواهی وی شدند.

در این میان چند واکنش ویدیویی نیز بیشتر دیده شد که در رأس آن‌ها واکنش خالقان دو مجموعه «خسوف» و «شریک جرم» ـ محصول پلتفرم مذکور ـ قرار گرفت.

همایون اسعدیان، کارگردان و تهیه‌کننده سینما که پیشتر تهیه‌کنندگی این دو مجموعه را بر عهده داشت، با انتشار ویدیویی گفت: آقای شانه‌ساززاده مدیرعامل قبلی و یکی از مدیران ارشد فعلی نماوا با حرف‌هایی که بیشتر زیبنده خودشان است، بازیگران و تهیه‌کنندگان سینمای ایران را مورد نوازش قرار دادند. من در ۴۰ سال گذشته، این میزان وقاحت در بیان الفاظ را به یاد ندارم و به نظرم بی‌سابقه است.

او در بخش دیگری با اشاره به جمله آخر شانه‌ساززاده تاکید کرد: قیاس به نفس می‌فرمایید جناب شانه‌ساز! حداقل برای منی که در یکی دو پروژه، یکی دو سال با شما کار کردم و چیزهای بسیاری از شما دیدم، باعث تاسف است. جناب شانه‌ساز! برای حفظ حرمت سینمای ایران و برای حفظ حرمت و شأن بازیگران و تهیه‌کنندگان سینمای ایران، من همایون اسعدیان عضو کوچک این سینما تا زمانی که شما در این مجموعه (نماوا) حضور داشته باشید، در هیچ سمتی و به هیچ عنوان با این مجموعه همکاری نخواهم داشت.

اما مازیار میری، کارگردان دو سریال یادشده نیز در ویدیویی کوتاه گفته است: روز گذشته جناب آقای شانه‌ساز از مدیران ارشد پلتفرم نماوا فرمایشاتی فرمودند که واقعا باعث تاسف است. البته از نظر من تاسف بزرگتر جایی است که مدیران فرهنگی کشور شرایطی را به وجود می‌آورند که افراد کاسبکاری چون ایشان عهده‌دار تصمیم‌گیری در امور فرهنگی می‌شوند که واقعا باعث تاسف است. از آن جایی که به خلاف نظر ایشان معتقدم اخلاق و شرافت بیشتر از هر حرفه‌ای نزد اهالی سینماست، تا زمانی که ایشان رسما از اهالی سینما عذرخواهی نکنند، از تمام پروژه‌هایی که قرار به همکاری با این پلتفرم داشتم، رسما انصراف می‌دهم.

هوشنگ گلمکانی، منتقد سینما دیگر فردی است که واکنش نشان داده و این‌طور نوشته است: در جبهه «قدرت و سرمایه»، اغلب بی‌اخلاقی و بی‌تعهدی، با ستم و فساد مالی و رانت‌خواری و حق‌کشی نیز همراه است. ای کاش کسانی هم از بی‌اخلاقی جبهه «قدرت و سرمایه» بگویند؛ کسانی که خود درگیر آن بوده‌اند. ولی ما به عنوان اهل رسانه، فقط یک قلم از بی‌اخلاقی را در کسب درآمد بی‌قرارداد از فیلم‌ها و سریال‌های خارجی می‌توانیم یادآوری کنیم. استفاده غیرمجاز از تولیدات صاحبان آثار و پول گرفتن از کاربران برای تماشای آن‌ها.

در واکنش به سخنان محمدحسن شانه‌ساززاده، محمدحسین فرحبخش، تهیه‌کننده سینما با اشاره به پخش بدون مجوز فیلم او در پلتفرم نماوا، مدیران این پلتفرم را بی‌اخلاق خواند و نوشت: اگر یک فرد لمپن و باج‌خور تحت عنوان تهیه‌کننده کاری کرده، ربطی به جامعه تهیه‌کنندگان ندارد. به این مدیر پلتفرم توصیه می‌کنم به سراغ فروش سرامیک برود و عرصه هنر را برای اهالی هنر بگذارد. شأن خود را باید خودتان حفظ می‌کردید و با افراد معتبر هنرمندان کار می‌کردید چون بخش عمده اهالی سینما افراد باشخصیت هستند، حتی آن آبدارچی صحنه. پس بهتر است هرچه زودتر از اهالی هنر بابت این ادعاها عذرخواهی کنید.

از میان هنرمندانی که محصولی در حال انتشار در پلتفرم نماوا دارند، اسماعیل عفیفه، تهیه‌کننده سریال «جنگل آسفالت» نیز به سخنان مدیر این پلتفرم واکنش نشان داد. او در بخشی از یادداشت خود نوشت: ما به اندازه جناب شانه‌ساززاده درگیر پول نیستیم که به خاطرش هر کاری بکنیم. ما مانند ایشان ابوالمشاغل نیستیم و شغل و میزان درآمد و سابقه و سطح زندگی ما چیز پنهانی ندارد.

او افزود: تهمت های ایشان قابل پیگرد قانونی است اما در حال حاضر تیم ما و مجموعه نماوا فصل مشترکی به نام «جنگل آسفالت» دارد، پس ما مانند ایشان مصداق این بیت سعدی نمی‌شویم که یکی بر سر ِشاخ بُن می‌برید ... .

همچنین مهدی امینی، دوبلور و مدیر استودیو کوالیما که همکار پلتفرم نماوا در دوبله و صداگذاری محصولات سینمایی است، با انتشار ویدیویی خطاب به شانه‌ساززاده گفت: عدم آگاهی شما نسبت به سینما و هنر باعث شد مجموعه‌هایی که با شما تعامل و همکاری دارند، آسیب‌های جدی ببینند. در طی ۲۰ سال فعالیتم در حوزه سینما، مدیری به ناآگاهی شما ندیدم و تا زمانی که افرادی از نوع و تفکر شما در مجموعه نماوا باشند، اعلام می‌کنم که همکاری مجموعه کوالیما و بنده با آن مجموعه قطع خواهد شد.

در کنار این سینماگران، انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران هم در بیانیه‌ای ضمن اعلام آمادگی برای بررسی موارد نمایش بی‌مجوز محصولات خارجی و گاه ایرانی در نماوا، نوشت: انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران مراتب تاسف و انزجار خود را از اظهارات توهین‌آمیز نایب‌رییس پلتفرم نمایش خانگی نماوا اعلام می‌دارد. اظهارات توهین‌آمیز این مدیر پلتفرم نشان از عدم شناخت، عدم توانایی در این عرصه، مدیریت غلط و عدم شناخت روش‌های تولید حرفه‌ای دارد.

در واکنش به سخنان این مدیر پلتفرم نماوا، روابط عمومی خانه سینما (جامعه اصناف سینمای ایران) هم اعلام کرد هیئت‌رییسه این نهاد، بررسی موضوع سخنان محمدحسن شانه‌ساززاده را به شورای صیانت خانه سینمای ایران ارجاع داده و در این شورا، درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

روابط عمومی انجمن صنفی بازیگران سینما نیز با صدور اطلاعیه‌ای، ضمن محفوظ دانستن حق اقدام حقوقی علیه این اظهارات نوشت: این نگاه ناعادلانه قیم‌مآبانه از بالا به پایین نسبت به کسانی که موجودیت همان پلتفرم از وجود آن‌ها شکل گرفته، نشانگر چیست؟ توجیه سوءمدیریت‌های غیرمتخصصانه با تهمت‌زدن‌های بی‌ادبانه بیش از هر چیز زیر سوال بردن هویت تشکیلاتی است که متاسفانه با عنوان فرهنگی و هنری، اخلاق و ادب را قربانی اهداف اقتصادی خود می‌کند.

اما با گذشت حدود ۲۴ ساعت از انتشار سخنان محمدحسن شانه‌ساززاده و در حالی که این مدیر نمایش خانگی، شخصا از اهالی هنر عذرخواهی نکرده است، روابط عمومی پلتفرم نماوا در اطلاعیه‌ای رسمی، نسبت به این سخنان توضیح داد و بابت آن عذرخواهی کرد.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: مجموعه نماوا ضمن پوزش از هنرمندان شریف و نجیب و جامعه اصناف سینمای ایران تاکید دارد که تداوم رابطه مودت‌آمیز و محترمانه با سرمایه‌های گران‌سنگ سینمای ایران هم‌چنان مهم‌ترین سرمایه او خواهد بود.

در بخش دیگری از این اطلاعیه، این توضیح آمده است: هرچند که در جریان ساخت و نمایش برخی مجموعه‌های نمایشی مشکلاتی با برخی از همکاران پدید آمده باشد و مجموعه‌ای علی‌رغم صرف هزینه‌های گزاف، با بدعهدی به پخش نرسیده باشد، اما بدیهی است که چنین مشکلاتی عمومیت ندارند و مصاحبه‌ اخیر نایب رئیس هیئت‌مدیره نماوا را می‌باید صرفا واکنشی به موردی مشخص تلقی کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد/ جمع کل؛ بیش از ۱۴۶ میلیارد و ۸۵۱ میلیون تومان
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست
  • روزی که پل شریدر فیلمساز معروف آمریکایی به تهران آمد
  • شترسواری گلاره عباسی در جنوب ایران | عکس
  • واکنش گسترده سینماگران به سخنان جنجالی مدیر پلتفرم نماوا
  • واکنش سینماگران به سخنان جنجالی مدیر یک پلتفرم و عذرخواهی نماوا