Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-28@20:01:46 GMT

شعرخوانی استاد شهریار در رثای اباعبدالله الحسین (ع)+فیلم

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۶۰۹۴۳

شعرخوانی استاد شهریار در رثای اباعبدالله الحسین (ع)+فیلم

‍‍‍‍‍‍

چهل سال پیش شهریار شعر معروف ترکی «حسینه یرلر آغلار، گویلر آغلار» را سرود و تاکنون ابیات این شعر در هیئت‌های عزاداری آذربایجان بسیار مورد استفاده قرار گرفته به طوری که شاید هیئتی ها تعدادی از ابیات این شعر را از بر هستند. ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۶ استانها آذربایجان شرقی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، چهل سال پیش شهریار شعر معروف ترکی «حسینه یرلر آغلار، گویلر آغلار» را سرود و تاکنون ابیات این شعر در هیئت های عزاداری آذربایجان بسیار مورد استفاده قرار گرفته به طوری که شاید هیئتی‌ها تعدادی از ابیات این شعر را از بر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شعر در اردیبهشت سال 1358 سروده شده است که در دیوان ترکی شهریار با اشاره ای به نام مرحوم «دلریش اردبیلی» آمده است.

در ادامه، متن شعر و صدای استاد شهریار را در شعرخوانی با هم می‌بینیم:

«حسینه یرلر آغلار گویلر آغلار / بتول و مرتضی، پیغمبر آغلار»

حسینـون نوحـه‌سین «دلـریش» یازاندا / مسلمـان سهلدیـر کــه کافـر آغـلار

کوراولمیش گوزلرین قان دوتدی شمرین / کی گؤروسون اؤز الینده خنجر آغلار

حسینــون کؤینگــی زهــرا الینــده / چکـر قیحــا قیـامت، محشـر آغـلار

آتانـــدا حرملــه اوخ کــربـــلاده / گؤریدین دشمـن آغـلار، لشکر آغلار

قـوجاقینــدا، گؤریــدین امّ لیـــلا / آلــیب نــعش علــیّ‌اکبــر آغـــلار

 رباب، نیسگیل دؤشونده سوء گؤرنده / علــیِّ‌اصغــری یــاد ایلــر آغـــلار

باشینــدا کاکــل اکبــــر هـــواسی / یل آغـلار، سنبـل آغـلار، عنبر آغلار

یازانـــدا آل طــه نوحـه‌سین مــن / قلـم گـوردوم سیزیلـدار، دفتـر آغلار

علـی، شقّ‌القمـر محـراب تیلیت قان / قولاق وئر، مسجد اوخشار منبر آغلار

علیــدن، شهریــار، سن‌بیــر اشـاره / قوجاقــلار قبـری، مالک‌اشتـر آغـلار

آئین گرامیداشت روز ملی شعر و ادب و بزرگداشت استاد شهریار در تبریز به روایت تصویرتحریف اشعار دفاع مقدس شهریار در آذربایجان و ترکیه/ «حیدربابا» هویت را به زبان ترکی بازگرداندآیت‌الکرسی به خط شهریار+ عکسچند نکته مهم درباره استاد شهریار

 

انتهای پیام/ ت

R7887/P4001/S6,47/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۶۰۹۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات بازسازی مجموعه تئاتر محراب در سال ۱۴۰۳/ ۲ پروژه پلاتوسازی در شهریار و پرند به نتیجه رسید

علی فروزانفر مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: سال گذشته ظرف مالی که برای جشنواره هنر‌های نمایشی استان تهران در نظر گرفته شده بود، ۴۰۰ میلیون بود، اما اتفاقی که افتاد این بود که این مبلغ به ۸۶۰ میلیون افزایش رسید و برای جشنواره سال آتی نیز تصمیم به حداقل سه برابر شدن بودجه جشنواره داریم.

وی در ادامه افزود: جریان آموزش، استعدادیابی، تولید اثر و ... برای جشنواره استان تهران خیلی برایمان حائز اهمیت است.

فروزانفر درباره زیرساخت‌های فعالیت‌های هنری در استان تهران گفت: از ابتدای این چهار ماهی که خدمت شما در این استان هستم، ظرفیت‌هایی در قالب پلاتو‌ها در استان موجود بود، دو پروژه نیمه تمام داشتیم که یکی شهریار بود و دو هفته گذشته افتتاح شد و دیگری هم پلاتو در شهر پروند بود که امیدواریم در پایان سال و پیش از نوروز به بهره برداری برسد و اصحاب هنر پس از تعطیلات از این پلاتو استفاده کنند.

وی اظهار کرد: اما علاوه بر اینها نیاز به ظرفیت‌های استانی مضاعفی هم برای تقویت جریان نمایش در استان تهران داریم که بهترین فضایی که در این زمینه در اختیار داریم مجموعه تئاتر محراب است. این مجموعه هم مستهلک و فرسوده شده و هم بازه زمانی طولانی است که بازسازی و به سازی نشده است. الان هم یک تخصیص خوبی از مجموعه شورای شهر تهران در مجموعه تئاتر محراب اعلام شده که آماده به سازی به مبلغ ۵ میلیارد تومان است این هم جزو مصوبات سفر آقای رییس جمهور به استان تهران به عنوان کلان پروژه بازسازی اساسی محراب است و منتظر هستیم تا مصوبه‌اش استخراج شود و ما با یک پردیس تئاتر نوسازی شده و به روز مواجه شویم.

فروزانفر با اشاره به نگرانی‌هایشان در زمینه اعتبارات روی کاغذ گفت: اگر این مشکل حل شود الباقی تلاشمان این است که این اعتبارات امکان تبدیل به عمیات شود، این پروژه اگر کلنگ بخورد ما ظرفت عملیاتی اجرایی برای سال ۱۴۰۳ برای جشنواره هنر‌های نمایشی استان تهران در مجمونعه تئاتر محراب نخواهیم داشت، اما این مسئله‌ای نیست که راجع بدان نگران باشیم، بهرحال می‌توان یک سال هم کار‌ها در این سالن‌ها تعطیل کرد به این امید که انشالا ما با یک مجموعه تئاتری کامل و نوسازی شده به عنان محراب در آینده روبه رو باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سرایش اشعاری درباره غزه به زبان فارسی و ترکی
  • «صبح تبریز»؛ با یاد شهریار عدل
  • جزئیات بازسازی مجموعه تئاتر محراب در سال ۱۴۰۳/ ۲ پروژه پلاتوسازی در شهریار و پرند به نتیجه رسید
  • تمرین با نشاط سپاهان در حضور شهریار و کاوه؛ گزارش تصویری
  • بازدید استاندار تهران از ستادهای نوروزی خدمات سفر غرب این استان
  • شاعر باید به قدرت ابزار خود واقف باشد
  • کتابی که تئوری کودتای رضا شاه بود
  • مداحی در رثای کریم اهل بیت(ع) با حضور زائران رضوی
  • مولودی‌خوانی مهدی رسولی در رثای امام‌حسن + فیلم
  • خاطرات ناب یک «آپاراتچی» با لهجه ترکی