Web Analytics Made Easy - Statcounter

تلاش برای معیشت مؤمنانه برآمده از این بخش زیارت عاشوراست که «اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیایَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» یعنی خداوندا زندگی‌ام را همچون زندگی محمد و اهل‌بیت او قرار بده.

حجت‌الاسلام محمدجواد نظافت یزدی/

تلاش برای معیشت مؤمنانه برآمده از این بخش زیارت عاشوراست که «اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیایَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ» یعنی خداوندا زندگی‌ام را همچون زندگی محمد و اهل‌بیت او قرار بده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی از زندگی ائمه معصومین(ع) حرف می‌زنیم  نباید نگاهمان فقط بحث‌های مناسکی و عبادی باشد، بلکه باید با این دید به آن‌ها نگاه کنیم که ائمه مظهر جامعیت اسلام هستند. اسلام به این خاطر که کمتر به وجه تولید ثروت حلال در بحث‌های اقتصادی و معیشتی آن نگاه شده، مظلوم است. خداوند می‌فرماید «جَعَلَ النَّهارَ نُشُوراً» یعنی روز برای برانگیختن مردم به کسب روزی حلال است. در آیه دیگری ذکر شده: «جَعَلْنَا النَّهارَ مَعاشاً» یعنی روز بستر کسب روزی است. حتی در آیاتی دیگر از انسان خواسته شده به آباد کردن زمین بپردازد. روایاتی داریم که اشاره می‌کند وقتی حضرت امیرالمؤمنین(ع) از اولویت مبارزه فارغ می‌شدند، معلمی می‌کردند و وقتی دیگر را به قضاوت می‌پرداختند و پس از فراغت از آن‌ها، باغی داشت که به آباد کردن آن می‌پرداختند و در همان حال که بیل می‌زدند، ذکر می‌گفتند. اقتصاد عزتمندانه حسینی این است که آن‌هایی که یار ویژه اباعبدالله(ع) هستند بیشترین خدمت و تولید را دارند، ولی وقت نوبت به مصرفشان می‌رسد، کمترین مصرف را می‌کنند. این مدل در ابتدای انقلاب و دوران جنگ انجام شد و نتایج حیرت‌انگیزی داشت ولی کم‌کم مصارف، بیشتر و خدمات کاسته شد.

مال صامت، بدترین نوع مال است

افراد مذهبی باید طبق روایات، اطرافیان و فامیل را دور خود جمع کرده و به کار آن‌ها رسیدگی کنند؛ چرا که این کار از بروز و شیوع فساد جلوگیری می‌کند. باید پول وسیله صله رحم و از انباشت ثروت جلوگیری شود. صله رحم یکی از راه‌های انسجام دینی است. با این تعریف ایجاد نسبت‌های جدیدی که با ازدواج حاصل می‌شود فرصت جدیدی برای نیروسازی و یارگیری محسوب می‌شود که نباید از آن غافل شد. فردی از اصحاب امام صادق(ع) از ایشان پرسید: اینکه گفته می‌شود «حُبُّ الدنیا راس کُلِّ خَطیئَهٍ»؛ آیا بدست آوردن پول برای صدقه دادن و حج گزاردن و دستگیری از ارحام و بستگان و صله رحم با آن ها نیز مصداق آن است؟ امام صادق(ع) فرمودند: این طلب دنیا نیست بلکه طلب آخرت است. نتیجه این حرف یعنی آن حب دنیایی که مذموم است حب و دوست داشتن بلاواسطه دنیاست، وگرنه حب دنیا با واسطه، خوب و درست است. این حرف برای بسیاری از موضوعات دیگر مثل حکومت و شهرت نیز مصداق پیدا می‌کند؛ یعنی اگر هدف را گم نکنیم و از زمینه‌های شهرت و زمامداری برای کمک به مردم استفاده کنیم، خوب است. به نظر من حتی محبت به دنیا اگر با این نگاه باشد، خودِ عنصر محبت ایرادی ندارد و ممدوح نیز هست و اگر مؤمنی بگوید مطلقاً علاقه‌ای ندارد مشخص می‌شود که عیب و ایرادی دارد. پس ما اگر هدف را گم نکنیم و اهداف عالیه داشته و واقع‌بین باشیم، می‌توانیم از خدا پول و ثروت بخواهیم. تربیت بچه نیز باید طوری باشد که او به این منظور تلاش کند و در عین حال اهل انفاق باشد و راه و رسم خرج کردن را نیز یاد بگیرد. اشکالی که در دوران پس از جنگ و به اصطلاح سازندگی اتفاق افتاد، این بود که عده‌ای در خطبه‌های نمازجمعه مردم را به تولید ثروت تشویق کردند، ولی حرفی از انفاق و ساده‌زیستی نزدند. پیگیری صحیح این حرف باید منجر به شکل‌گیری مؤمنان ثروتمند ولی در عین حال اهل انفاق و ساده‌زیست باشد. رویکرد نیز این باشد که مؤمنان خرج‌های خود را کم کرده و ثروتشان را در راه آرمان‌ها خرج کنند و این کار را به آینده حواله نکنند؛ یعنی نگویند که فعلاً زنده‌ایم و ان‌شاءالله در این راه خرج خواهیم کرد. تعبیر «صدقه دادن در ناداری خوب است» که در روایات آمده، مؤید همین نگاه است؛ یعنی صدقه در ناداری و ساده‌زیستی در پولداری خوب است. ائمه(ع) مال صامت را بدترین نوع مال می‌دانند، یعنی ثروتی که در چرخه تولید قرار ندارد و مثل طلا و دلار امروزی در خانه‌ها انباشت شده است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: تولید ثروت انفاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۶۱۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عبور «مست عشق» از هفت خان

به گزارش قدس آنلاین، پس از فراز و نشیب‌های بسیار فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی از امروز اکران عمومی خود را آغاز می‌کند؛ فیلمی پرحاشیه که در طول دوران تولیدش تا زمان اکران دستخوش اتفاقات و حاشیه‌های بسیاری شد و بالاخره توانست راه خود را به پرده سینما باز کند. اما بد نیست پیش از مرور سرگذشت این فیلم در دوران تولید، نگاهی بیندازیم به آثاری که مولانا و حکایت پرشور زندگی‌اش، بهانه خلق آنها شده است.

ردپای مولانا در آثار هنری

مولانا و اشعار بی‌بدیل و عرفانی و البته ماجرای دیدارش با شمس دستمایه ساخت آثار ادبی و هنری متعددی شده است؛ از رابطه مولانا و شمس تبریزی که بهانه نگارش رمان‌های پرفروش و آثار پژوهشی ارزشمندی شده تا انعکاس آن در دنیای موسیقی و تئاتر؛ آلبوم «صورتگر» با آواز سالار عقیلی و  روایتگری امین تارخ نمونه‌ای از این تولیدات است که حکایتی شورانگیز و موسیقایی از زندگی مولاناست. همچنین سمفونی «رومی» کاری از حافظ ناظری است که درباره مولانا ساخته شده و یا قطعاتی که محسن چاوشی از اشعار مولانا خوانده و از محبوبیت بسیاری برخوردار است. در صحنه تئاتر نیز اپرای عروسکی مولوی کاری از بهروز غریب پور تولید شده که براساس اشعار مثنوی معنوی و کلیات شمس به رشته تحریر درآمده است، اما در این میان سینما و تلویزیون در پرداختن به زندگی یکی از مهمترین شاعران این مرز و بوم کم کارتر بوده است؛ سریال «جلال الدین» به کارگردانی شهرام اسدی و آرش معیریان تنها تولید تلویزیون در این زمینه است که زمستان ۹۳ روی آنتن رفت و در فاز اول آن به کودکی مولانا در بلخ پرداخته شد که البته چندان هم مورد اقبال قرار نگرفت. در دنیای سینما مولانا برای غربی‌ها هم شخصیت جذابی است؛ چند سال قبل دیوید فرانزونی فیلمنامه‌نویس «گلادیاتور» از نگارش فیلمنامه‌ای درباره زندگی مولانا خبر داد و از تمایلش به بازی لئوناردو دی‌کاپریو در نقش مولانا صحبت به میان آمد که جنجال‌های بسیاری به راه انداخت. اما در نهایت ساخت فیلمی درباره این شاعر و عارف بنام به دست یکی از فیلمسازان برجسته ایرانی رقم خورد.

سینمای شاعرانه به سبک فتحی

حسن فتحی یکی از برجسته‌ترین کارگردانان سینما و تلویزیون است که سبک ویژه‌ای در فیلمسازی دارد و نگاه شاعرانه او بیش از هرچیز یادآور سیاق زنده‌یاد علی حاتمی است. فتحی با شیوه مخصوص به خودش در کارگردانی، روایت و دیالوگ‌نویسی و نثر شاعرانه‌اش آثار درخشانی خلق کرده که به او جایگاه منحصر به فردی داده است. سریال‌های شاخصی همچون «مدار صفر درجه»، «پهلوانان نمی‌میرند»، «شب دهم»، «شهرزاد» تنها نمونه‌هایی ماندگار و موفق از آثار فتحی است که از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند.

با اینکه فتحی در تلویزیون پرکارتر از سینما بوده و با دو سریال مهم «شهرزاد» و «جیران» در شبکه نمایش خانگی حضور داشته اما ۵ فیلم را هم در مدیوم سینما ساخته که مهم‌ترین آنها «پستچی سه بار در نمی‌زند» و «کیفر» است و حالا با جدیدترین ساخته خود «مست عشق» که احتمالاً مهمترین اثر سینمایی او هم باشد به سینما بازگشته است. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به روند تولید یکی از مهمترین فیلم‌های تاریخی سینمای ایران که با ادبیات گره خورده و زندگی شمس و مولانا از برجسته‌ترین شخصیت‌ها و مفاخر ادبی را روایت کرده است.

از داستان چه می‌دانیم؟

حسن فتحی علاقه و استعداد ویژه‌ای در خلق درام‌هایی دارد که در دل تاریخ روایت می‌شوند و اغراق نیست اگر او را یکی از چیره‌دست‌ترین فیلمسازان این ژانر قلمداد کرد. او در «مست عشق» سراغ مولانا و شمس تبریزی رفته و برشی از زندگی این شاعر را در سال‌های ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری روایت می‌کند و عشق و ارادات مولانا به شمس و تأثیر فراوانی که بر زندگی و اشعار مولانا داشت را به تصویر می‌کشد. فیلمنامه «مست عشق» توسط فرهاد توحیدی و از دل مشورت‌های فراوانی با مولوی‌شناسان برجسته‌ای همچون دکتر محمدعلی موحد به نگارش درآمده است. از دیگر ویژگی‌های مهم و جذاب «مست عشق» تیم بازیگرانش است؛ جمعی از ستارگان سینمای ایران و ترکیه ترکیب بازیگران این فیلم را شکل می‌دهند. پارسا پیروزفر، شهاب حسینی، حسام منظور و هانده ارچل، بوراک توزکوپاران، بنسو سورال، سلما ارگچ و ابراهیم چلیک‌کول از بازیگران مطرح سینما و تلویزیون ترکیه در این فیلم حضور دارند.

مسیر پرپیچ و خمی که «مست عشق» طی کرد

اواخر تابستان ۹۸ بود که خبر ساخت «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی و تهیه‌کنندگی مهران برومند رسانه‌ای شد. تولید فیلمی مشترک با ترکیه درباره مولانا یکی از مهمترین شاعران فارسی زبان که بسیاری از کشورهای همسایه همچون ترکیه همواره سعی در مصادره آن داشته‌اند. طبیعتاً یکی از چالش‌برانگیزترین بخش‌های این فیلم به انتخاب بازیگران و سیر داستان در فیلمنامه بازمی‌گشت. همان زمان شهاب حسینی در نقش شمس معرفی شد اما همچنان این سوال مطرح بود که بازیگر نقش مولانا از میان هنرپیشگان ایرانی انتخاب خواهد شد یا ترک. در همان ایام فرهاد توحیدی اعلام کرد که هسته اصلی این فیلم ایرانی است و در آن به صراحت به اصلیت ایرانی مولانا اشاره می‌شود، اما به دلیل اینکه فیلم تولید مشترک است باید به بازار جهانی هم توجه داشت و ترکیب بازیگران بین‌المللی خواهد بود. او تلویحاً به ایفای نقش مولانا توسط یک بازیگر غیرایرانی اشاره کرد که با واکنش‌هایی روبرو شد و با وجود اظهارات توحیدی، اما فتحی به صراحت اعلام کرد که  بازیگر نقش حضرت مولانا هم قطعاً ایرانی خواهد بود و در فاصله کمی پارسا پیروزفر برای این نقش معرفی شد که انتخاب او همچون شهاب حسینی بازخوردهای بسیاری خوبی داشت.

اما این همه ماجرا نبود؛ «مست عشق» در آستانه فیلمبرداری با حواشی متعددی روبرو شد، از اعلام مخالفت دو تن از مراجع عظام در پرداختن به زندگی مولانا و اشاعه فرقه صوفیه تا اختلافات کشداری که در دوران تولید با سرمایه‌گذار ترک به وجود آمد. اواسط مهرماه فیلمبرداری در قونیه کلید خورد و اواخر پاییز بود که خبر آغاز پیش‌تولید «جیران» در تهران منتشر شد. در حالی که با طی شدن روند تولید و مراحل فنی بسیاری انتظار داشتند نخستین اکران «مست عشق» را در جشنواره فجر شاهد باشند اما علیرغم اینکه سازندگان فرم حضور در جشنواره را پر کرده بودند، فتحی اعلام کرد که فیلمی در جشنواره نخواهد داشت و نام «مست عشق» به عنوان یکی از غایبان بزرگ فجر نام مطرح شد. با همه‌گیری کووید فرایند تولید «مست عشق» به دلیل مشکلات مالی چند ماهی مسکوت ماند و تهیه‌کننده اعلام کرد برای فیلمبرداری چند سکانس باقی مانده گروه در انتظار بازگشایی مرزها هستند. اما اواخر مهرماه ۹۹ سهراب پورناظری که قرار بود در ساخت موسیقی این فیلم کنار سازندگان باشد اعلام کرد «مست عشق» نیمه کاره رها شده و تولید آن به اتمام نرسیده، مدتی بعد ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد مبنی براینکه با تصمیم سرمایه‌گذار ترکیه‌ای، قرار است «مست عشق» پخش جهانی خود را آذرماه همان سال همزمان با هفته بزرگداشت مولانا آغاز کند و علاوه بر نسخه سینمایی، یک سریال هشت قسمتی هم از این اثر نیز آماده شده است. این اقدام با واکنش تیم تولید روبرو شد و فتحی این خبر را کذب خواند. این اختلافات و انتشار بیانه‌های متعدد از هر دو سو ادامه داشت تا اینکه اوایل اردیبهشت ۱۴۰۰ یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان با پخش تیزرهایی از پخش سریال «مست عشق» در ترکیه خبر داد. پس از انتشار این خبر، حسن فتحی یادداشتی منتشر و از این اقدام گلایه‌های تندی کرد و آن را خبری تاسف‌آور و سندی آشکار بر رفتار غیراخلاقی و غیرقانونی سرمایه‌گذار تُرک دانست، آن هم در شرایطی که تنها در ٣٠ درصد فیلم سرمایه‌گذاری کرده است. در نهایت و پس از کش و قوس‌های فراوان شهریورماه همان سال خبر حل اختلاف سرمایه‌گذاران ایرانی و ترک با میانجیگری سرکنسولگری منتشر و سهام کامل پروژه به طرف ایرانی واگذار شد.

آیا «مست عشق» معادلات گیشه را بهم خواهد زد؟

حالا پس از مسیری طولانی و ناهموار و گذر از هفت خانی سخت، «مست عشق» به ایستگاه پایانی رسیده و اکران خود را آغاز کرده است و به زودی در ترکیه نیز به نمایش درخواهد آمد. با این حال باید منتظر ماند و دید در روزهایی که سینما رونق خود را مدیون فروش‌ بالای کمدی‌هاست یک فیلم فاخر و شاعرانه آن هم از جنس ساخته‌های فیلمسازی چون حسن فتحی چقدر می‌تواند توجه گیشه را به خود معطوف کند.

صبا کریمی

دیگر خبرها

  • معرفی همراه اول به عنوان کارفرمای برتر سلامت‌محور
  • عبور «مست عشق» از هفت خان
  • افت شاخص عملکرد محیط‌زیست نسبت به سال‌های گذشته/ دفن تنها ۶/۶۹ درصد پسماند‌ها در سطح دنیا
  • آیا قامت این قوم افراخته می‌شود؟
  • زباله‌های پلاستیکی نفس ایلام را بند آورده اند
  • سال گذشته ۱۰۰ شرکت ایرانی برای تولید گوشی موبایل تسهیلات دریافت کردند
  • این چند نکته ساده کمک می‌کند که بدون عطر خوشبو شوید!
  • عوامل محیط زیستی، دلیل ۲۵ درصد مرگ و میر‌ها
  • استدلال استاد قرائتی برای ورود جوانان به حوزه
  • سبک زندگی دکتر مرندی به روایت دخترش | ساده‌زیستی را از پدر و مادر یاد گرفتیم