Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-16@12:30:57 GMT

سبک زندگی ایرانی- اسلامی؛ مفهوم قدیمی، واژه نوظهور

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۶۱۳۷۸

سبک زندگی ایرانی- اسلامی؛ مفهوم قدیمی، واژه نوظهور

واژه سبک زندگی که در ادبيات امروزي به‌ مثابه واژه‌ای کليدی مطرح شده است، از نظر لغوی و موارد كاربرد، گستره وسيعی را در‌بر‌مي‌گيرد، يعنی از رفتارهای خاصی که هر فردي براي زندگي خود بر‌مي‌‌گزيند تا رفتارهاي خانوادگي، فاميلي، محلي، شهري، کشوري و بين‌الملل قابل اطلاق است.

از اين منظر، مي‌توان سبک زندگي را ويژگي‌هاي رفتاري انسان تعريف کرد و بر اساس اختلاف اين ويژگي‌ها، تعدد سبک‌ها را در نظر گرفت؛ اما اين ويژگي‌ها از ديدگاه‌هاي مختلف قابل تقسيم به اشكال مختلف است؛ گستره‌ اين تقسيم‌بندي سبک زندگي فردي،‌ خانوادگي،‌ گروه خاص، افراد يك شهر يا منطقه و زندگي‌هاي بين‌المللي را شامل مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بحث‌هايي که امروزه، به ‌ويژه پس از سخنان مقام معظم رهبري، مطرح شده است، تنها يک بحث توصيفي و تاريخي نيست؛ بلکه منظور اين است که سبک‌هاي زندگي را بررسي و ارزش‌يابي، و سبك صحيح را مشخص كنيم.

میثم کهن‌ترابی، یک نخبه قرآنی با اشاره به اهمیت نظام خانواده در تعلیم و تربیت است، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: در دین اسلام توجه به نظام خانواده هم در آیات و هم روایات اهل بیت(ع) به ما رسیده که ضمن توجه به سیره اهل بیت(ع) مشخص می‌کند آنها تا چه اندازه به این موضوع مهم توجه داشته‌اند.

وی افزود: از منظر اسلام و الگوی اسلامی، خانواده اولین و مهم‌ترین نهاد برای نهادینه‌سازی تربیت اسلامی در افراد است.

این نخبه قرآنی با اشاره به اینکه نگاه اسلام به خانواده نگاهی کارکردگرایانه است، بیان کرد: به نظر می‌رسد عدم ارزش‌گذاری جامعه به سنت‌های صحیح از جمله ازدواج، موجب فاصله گرفتن افراد از این سنت‌ها شده است.

وی ادامه داد: به عبارتی اگر جامعه مهریه کم، ازدواج آسان و کم هزینه بدور از تجمل‌گرایی را ارزش بداند و در مقابل اسراف و مراسم تجملات را قبح بشمارد، این مقوله به راحتی قابل حل خواهد بود.

این نخبه قرآنی گفت: امروز جامعه ایرانی دارای سبکی از زندگی است که نه می‌توان آن ‌را ایرانی نامید و نه اسلامی.

کهن‌ترابی یادآور شد: البته این سخن به صورت مطلق نیست، در جوامع کوچک و گاه سنتی اسلامیت و ایرانیت بستر زندگی خانواده‌ها است، اما در شهرها به ویژه شهرهای بزرگ آنچه به عنوان سبک زندگی اسلامی مطرح است کمتر از 20 درصد حضور عملی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در روایات آمده که پیامبر با پدری که با فرزندانش محبت نمی‌کرد و نیاز عاطفی آنها را برآورد نمی‌کرد به شدت برخورد داشتند، بنابراین به نظر می‌رسد قبل از هر چیزی برای اینکه بتوان این الگو را نهادینه کرد، باید این مفاهیم را در جامعه ترویج داد و از جنبه عملی باید سیاست‌گذاری‌ها بگونه‌ای باشد که خانواده در بین افراد منزلت پیدا کند.

سپیده قلندری اسفدن

انتهای پیام

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا خراسان جنوبی اجتماعی سبک زندگی ایرانی اسلامی ازدواج قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۶۱۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید مهلت ارسال آثار به همایش علمی پایداری و کارآمدی خانواده

حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد شفیعیان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: همایش علمی پایداری و کارآمدی خانواده مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی در ۶ محور و با هدف بررسی پایداری و کارآمدی خانواده از منظر علوم گوناگون برگزار شده است.

وی «همایش پایداری و کارآمدی خانواده» را مبتنی بر الگوی اسلامی ایرانی دانست و گفت: این همایش با مشارکت ۱۵ نهاد علمی و با دارا بودن درجه ISC در حال اجر می‌باشد و مجموعه مقالات رسیده به دبیرخانه همایش در قالب کتاب منتشر خواهد شد.

دبیر اجرایی همایش علمی پایداری و کارآمدی خانواده اذعان داشت: «حکمرانی، پایداری و کارآمدی خانواده»، «فضیلت‌های اخلاقی، پایداری و کارآمدی خانواده»، «فقه و حقوق خانواده، پایداری و کارآمدی خانواده»، «باورها و رفتارهای دینی، پایداری و کارآمدی خانواده»، «پویایی‌های اجتماعی و فرهنگی، پایداری و کارآمدی خانواده» و «مشاوره و برنامه‌های غنی‌سازی ازدواج، پایداری و کارآمدی خانواده»، ۶ محور همایش پایداری و کارآمدی خانواده هستند.

وی در پایان گفت: پژوهشگران می‌توانند تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در دو بخش مقالات و طرح‌های پژوهشی، برای ارسال چکیده مطالب خود اقدام و پس از انجام داوری اولیه، افراد می‌توانند تا ۳۰ خرداد ۱۴۰۳، اصل مقالات و پژوهش‌های خود را از طریق پایگاه اینترنتی دبیرخانه همایش به نشانی www.khanevadeh.isca.ac.ir ارسال نمایند.

کد خبر 6078525

دیگر خبرها

  • ساختار مراکز مشاوره دانشگاه‌ها تغییر کرد
  • حجاب حافظ حریم افراد
  • تمدید مهلت ارسال آثار به همایش علمی پایداری و کارآمدی خانواده
  • آزادی ۱۷۸ زندانی محکومان مالی در کهگیلویه و بویراحمد
  • حجاب سلامت هر جامعه را تضمین می‌کند
  • سالار‌های کوچک؛ دغدغه‌های بزرگ
  • سالارهای کوچک؛ دغدغه‌های بزرگ
  • عکس| بزرگ‌ترین هتل خاورمیانه؛ ساختمان ١۵ طبقه‌ای که روزگاری آسمان خراش بود
  • برنامه عجیب نروژ برای «روزهای ۲۶ ساعته» تا افراد زمان بیشتری را با خانواده خود بگذارنند
  • خانواده‌های ایرانی با رواج ولنگاری مخالف هستند