Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-24@21:41:11 GMT

حسن فتحی مولانا را دو دستی تقدیم به ترکیه کرد!

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۶۱۳۸۹

به گزارش پارس نیوز، 

فیلم نامه آن را فرهاد توحیدی و حسن فتحی نوشته اند و قرار بر این است که شهاب حسینی نقش شمس تبریزی، مُراد مولانا را بازی کند. پروژه‌ای که با انتخاب بازیگر ترک برای نقش مولانا، هرچه را برای حفظ مولانا رشته‌ایم، پنبه ‌می‌کند. ترکیه در مصادره مفاخر دیگرمان، یعنی بوعلی سینا و فارابی نیز، کوتاهی نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال‌هاست با صرف هزینه‌های زیاد و برگزاری جشن‌های دوره‌ای در طول سال، قونیه را به یک قطب پر رفت‌وآمد و در خور توجه گردشگری تبدیل کرده است. همچنین، ترکیه سعی می‌کند به روش‌های مختلف، شخصیت مولانا را ترکیه‌ای معرفی و در واقع آن را مصادره به مطلوب کند. یک منبع آگاه و همچنین فرهاد توحیدی، یکی از فیلم نامه‌نویس‌های فیلم «مست عشق»، در گفت‌و‌گو با خراسان اعلام کردند که بازیگر نقش مولانا، یک هنرپیشه ترک است و این، یعنی مولانا را در طَبَق گذاشتن و آن را به راحتی پیشکش کردن. دلایل این که چرا به این اتفاق نقد داریم را در ادامه آورده‌ایم.
1-سرمایه‌گذاری مشترک ایران و ترکیه برای مولانا

تهیه کننده «مست عشق» مهران برومند است و فیلم دو سرمایه‌گذار ایرانی و ترکیه‌ای دارد. آیا پیدا کردن یک سرمایه‌گذار ایرانی دیگر برای این فیلم سینمایی کار سختی بود؟ آن هم در کشوری که خیلی ها کباده فرهنگ‌ می کشند. پاسخ ساده است. هنوز دغدغه حفظ مفاخر و معرفی آن‌ها در قالب‌های جذابی مانند معرفی آن‌ها روی پرده سینما، در کشور ما ایجاد نشده است؛ هرچند او، مولانا، شاعر بزرگی باشد که آنه ماری شیمل شاعر بزرگ آلمانی و رابرت ادوارد دانکن شاعر آمریکایی را تحت تاثیر خود قرار داد، اما ترکیه، اوضاع متفاوتی دارد، دغدغه ایجاد شده است و سرمایه گذاران و نخبه های جامعه به آن پاسخ مثبت داده اند.
2-مولانای ترکیه‌ای با دوبله فارسی!

این فیلم سینمایی می‌خواهد به دوره طلایی زندگی مولانا و دیدار او با شمس بپردازد. پس مهم است در این دوره، بازیگر نقش مولانا ایرانی باشد تا بتواند اشعار او را به خوبی و روانی و به زبان شیرین فارسی بخواند و حلاوت آن را دو چندان کند. فرهاد توحیدی تصریح می کند:«در قرار آخر با حسن فتحی کارگردان این فیلم سینمایی، به ترکیه نرفتم و از ترکیب نهایی بازیگران بی‌خبرم؛ اما می‌دانم قرار بر این بود بازیگر نقش مولانا ترکیه‌ای باشد.» ارائه مولانای فارسی زبان با یک بازیگر ترک و تصویربرداری همه سکانس‌های این فیلم در قونیه، مثال نقض بزرگ و بی‌جوابی است که تنها ترکیه را در مصادره مفاخر سرزمین ما یاری می‌کند. هرچند توحیدی می‌گوید که در فیلم نامه، به اصالت مولانا و ایرانی بودن آن، بارها اشاره شده است.
3-شمس تنها ایرانی اصلی میان بازیگران!

اعلام انتخاب شهاب حسینی برای نقش شمس تبریزی، رویکرد هوشمندانه‌ای برای انتشار خبر تولید فیلم سینمایی «مست عشق» بود. خبر شیرین بود و شنیدنی؛ اما شیرینی این خبر کوتاه بود و خبر بعدی، آن را هلاهل کرد. یک منبع آگاه در گفت‌و‌گو با خراسان گفت:«همه بازیگران اصلی فیلم به جز شمس، یعنی مولانا و دیگران، از بازیگران ترکیه‌ای انتخاب شده اند. همچنین، این فیلم قرار است به سه زبان فارسی، ترکی و انگلیسی دوبله شود.» اقدامی که پذیرفتن آن حتی اگر جزو شروط سرمایه‌گذار ترکیه‌ای‌ هم باشد، اشتباه است. دست کم ما از شهاب حسینی و حسن فتحی پذیرش چنین ترکیبی را توقع نداشتیم.
اکرم انتصاری
 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: فرهاد توحیدی بازی پنبه گردشگری ترکیه ایران و ترکیه فیلم سینمایی سرمایه گذاران جامعه شمس مولانا حسن فتحی مست عشق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۶۱۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این مستند تقدیم به همه کسانی که در پرونده خون‌های آلوده از حق خود گذشتند

آفتاب‌‌نیوز :

سعید الهی، تهیه‌کننده مستند «قوی‌دل»، همزمان با اکران این فیلم در سینما‌های گروه هنر و تجربه در ۲۴ سالن در تهران و برخی مراکز استان‌ها می‌گوید: با توجه به میزان علاقه‌مندی اقشار مختلف مردم به استفاده از دوربین و فیلمبرداری و تهیه ویدئو‌های کوتاه و خاطره‌انگیز از موقعیت‌های مختلف خانوادگی و دوستانه، شاید مستندسازی را بتوان راحت‌ترین بخش از مهارت‌های بشر در هنر سینما دانست. وی در ادامه توضیح می‌دهد:، اما بی‌شک ورود به عرصه حرفه‌ای مستلزم شناخت کافی از ارکان و عناصر مستند و کسب تجربه و تقویت نگاه زیبایی‌شناختی در هر فرد است و مجموع این موارد می‌تواند یک اثر تصویری را به فیلم مستند تبدیل کند.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به ضرورت آسیب‌شناسی فرایند تهیه و تولید آثار مستند به‌ویژه در بخش اجتماعی و نقش تهیه‌کننده در این مسیر یادآور می‌شود: تعیین راهبرد و طراحی هدفمند از نقطه آغازین تا پایانی یک مستند مبتنی بر طرح اولیه فیلمساز و در کنار آن نظارت دقیق برای حفظ و اجرای راهبرد تعیین‌شده با استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های اجرایی مورد نظر کارگردان ازجمله وظایف مالک اصلی فیلم است که گهگاه نادیده گرفته می‌شود.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «میرو» توضیح می‌دهد: بخش دوم کار انتخاب نویسنده و کارگردان همسو و هم‌نظر و البته منعطف و مشورت‌پذیر است که می‌بایست فراتر از دایره ذهنی خود، استعداد تبدیل پژوهش‌های صورت‌گرفته مربوط به سوژه را به موقعیت‌های نمایشی و بصری و به تعبیری واضح‌تر، روایت جذاب و پرکشش داشته باشد.

الهی به حضور «احمد قویدل» به‌عنوان شخصیت اصلی فیلم مستند خود تصریح می‌کند: بی‌تردید توانمندی ایشان در بیان اتفاقات و همکاری‌شان با کارگردان و گروه سازندگان «قوی‌دل» بر کسی پوشیده نیست، اما نکته مهم‌تر شیوه روایت کارگردان است که توانسته بازخوانی یک پرونده تلخ را در وجوه طنز و جدی برای مخاطب باورپذیر کند.

وی می‌گوید: با تکیه بر این ۳ عنصر می‌توان ادعا کرد درخشش «قوی‌دل» در جشنواره‌ها و در بین مردم و داوران و فیلمسازان خیلی هم دور از ذهن نبود و از ابتدا می‌توانستیم پیش‌بینی کنیم که اگر در همین چارچوب جلو برویم، با استقبال تماشاگران و کارشناسان هنری روبه‌رو خواهیم شد.

الهی با تأکید بر اینکه توجه به برخی الگو‌ها می‌تواند سینمای داستانی کشور را از برخی انفعالات و کم‌رمقی‌ها خارج کند اضافه می‌کند: رویکرد سازندگان «قوی‌دل» از ابتدا نزدیک شدن به سینمای ملی و دلخواه عموم مردم بود، نه فقط جماعتی محدود از علاقه‌مندان به حوزه مستند.

این مدرس دانشگاه و تهیه‌کننده فیلم سینمایی «میرو» که سال گذشته در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی فیلم فجر نیز شرکت داشت، مستند تحسین‌شده «قوی‌دل» را به همه کسانی تقدیم کرد که با پیگیری و سماجت و با پوشیدن کفش آهنین، حق خود را در پرونده قضایی خون‌های آلوده از مقصرین حادثه گرفتند. وی با تأکید می‌گوید: همه ما موظفیم که به نسل آتی خود بیاموزیم که ایران با همه کاستی‌ها و نقصان‌ها وطن ماست و هر آنچه هست باید از طریق خودمان به سرانجام و اصلاح برسد.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • «مست عشق» به سینماها آمد + بازیگران، خلاصه و آهنگ فیلم مست عشق
  • پشت صحنه تازه ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما | تصاویر
  • دیدن «مست عشق» را به دیگران پیشنهاد کنید / از کار با «حسن فتحی» لذت بردم
  • این مستند تقدیم به همه کسانی که در پرونده خون‌های آلوده از حق خود گذشتند
  • نگاهی به «مست عشق» از تعطیلی تا اکران/ حواشی بی‌پایان یک اثر فاخر
  • نگاهی به «مست عشق» از تعطیلی تا اکران/حواشی بی‌پایان یک اثر فاخر
  • عبور «مست عشق» از هفت خان
  • اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در ۶ سینمای مشهد از فردا ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • نقدعلی، نماینده مجلس: نیروی انتظامی قبل از آنکه لایحه حجاب به سرمنزل مقصود برسد پیش‌دستی کرد؛ قدردان شماییم/ نمایندگان نسبت به معیشت این عزیزان اقدام کنند که هر روز شهدایی را تقدیم می‌کنند
  • از سر به‌ راه کردن باباشمل‌ها تا تقدیم شهید در راه دین