Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@16:08:46 GMT

مصرف روغن شحم گاو در درازمدت سکته‌آور است

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۶۱۵۱۶

مصرف روغن شحم گاو در درازمدت سکته‌آور است

روغن شَحم گاو به روغن چربی اطراف قلوه‌گاه گاو اطلاق می‌گردد که روغن بسیار لطیفی است و زود آب می‌شود. در اطراف قسمت­‌های مختلف بدن گاو چربی­‌های خاصی شکل می­‌گیرد که به آن‌­ها «پیه» یا «پی» گفته می­‌شود. در طب سنتی ایران و در طب اسلامی به خوردن روغن­‌هایی که منشأ حیوانی دارند مثل روغن پیه تأکید و سفارش شده و در میان پیه­‌ها، پیه­‌ی قلوه­‌گاه چون از لطافت بیشتری برخوردار است همواره مطلوب­‌ و پر مشتری بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به انبوه مراجعات به واحدهای روغن‌کشی مثل روغن کنجد، روغن زیتون و... و البته روغن‌های بدون پروانه بهداشتی، این سوال پیش می آید که کدام یک از آنان  برای سلامتی فرد مفید است و می‌توان بدون هیچ نگرانی از آنان استفاده کرد؟

مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی جهرم روز پنج‌شنبه در 'گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: روغن شحم گاو در اصل روغن حاصل از چربی قلوه گاه گاو است. با توجه به حجم زیاد این محصول در بازار باید این سوال را باید  پرسید که چه تعداد گاو در روز باید ذبح گردد تا این مقدار چربی از آن حاصل شده و بعد تبدیل به روغن شحم گاو شود؟ متاسفانه ما شاهد فروش این روغن در عطاری‌ها و برخی از مغازه ها در سطح شهر هستیم که باید کمی به این موضوع اندیشید و در خرید آن شک کرد.

ماندانا زارع  افزود: روغن شحم گاو که از دسته روغن‌های اشباع است نیز از اسیدهای چربی تشکیل شده که متاسفانه در عروق رسوب می‌کند و در دراز مدت باعث تصلب شرائین و سفت شدن عروق و در نهایت انواع سکته و  مرگ می‌شود.

وی با اشاره به انجام آزمایش در تایید سلامت روغن شحم گاو گفت: بر اساس نتایج این روغن حاوی ناخالصی‌هایی است که برای سلامتی مضر است. ضمناً یکی از اجزای تشکیل‌دهنده آن بالغ بر ۶۰ درصد  محصول چربی اشباع است. چربی اشباع همان چربی جامدی است که کلیه پزشکان جهت جلوگیری از بیماری های قلبی و عروقی به بیماران خود توصیه می کنند که از این چربی استفاده نکنند.

به گفته وی تا زمانی که به صورت علمی و جهانی اثر سلامت‌بخشی روغن اشباع تأیید نشود، استفاده از روغن شحم گاو توصیه نمی‌شود.

مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به محصولات روغن‌کشی مانند روغن کنجد، روغن زیتون و انواع دیگر روغن‌ها گفت: محصولات اولیه این روغن‌ها به روش پرس سرد روغن‌کشی می‌شوند و یکی از مسائل بسیار مهم در روغن‌کشی به روش پرس سرد، رعایت موازین بهداشتی حین روغن‌کشی است.

 وی ابراز کرد: از سوی دیگر مهم‌ترین اصل ماده اولیه است که آیا زیتون یا کنجدی که از آن روغن‌کشی انجام می‌شود کنجد یا زیتون مناسبی است یا خیر.

تهیه روغن فله‌ای 

به گفته مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی جهرم طی بررسی‌های انجام شده غالب مراکز فروش روغن، روغن خود را از سایر شهرها به صورت فله‌ای تهیه می‌کنند و اینکه آیا واقعا این روغن در شهرهای دیگر به روش سرد فرآوری می‌شود یا خیر یا اختلاط روغن پرس سرد با روغن مایع معمولی کارخانه باشد جای سؤال دارد.

زارع  تأکید کرد: مردم باید نسبت به تبلیغات آگاهانه‌تر عمل کنند و با توجه به سوءاستفاده افراد سودجو از رسانه‌های جمعی برای تغییر اذهان عمومی به این نکته توجه کنند که روغن پرس سرد از نظر استفاده شبیه روغن تصفیه‌شده معمولی است، البته اگر از ماده اولیه با کیفیت استفاده شود و موازین بهداشتی در آن رعایت شود و تنها برای پخت پز استفاده می شود نه سرخ‌کردنی.

این کارشناس علوم غذایی تصریح کرد: ادعاهایی نظیر کاهش‌دهنده فشار خون و پاک‌کننده عروق و سایر موارد ادعایی در مورد برخی از روغن ها از جمله روغن شحم گاو کذب و بی‌اساس است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به روغن‌های تصفیه‌شده تولید کارخانجات گفت: این روغن‌ها به دلیل روش فرآوری فاقد مواد مضر نظیر رادیکال‌های آزاد یا رنگ یا مواد بودار است که می‌تواند در مراحل حرارت در زمان پخت و پز تبدیل به مواد مضر به سلامت شود.

زارع در ادامه افزود: این در حالی است که مواد مضر نظیر رادیکال‌های آزاد یا رنگ یا مواد بودار در روغن با پرس سرد دست‌نخورده باقی می‌ماند و وارد غذا شده و سپس به بدن منتقل می‌شود.

وی با اشاره به کاهش تحرک و فعالیت بدنی و آمار چاقی در ایران افزود: فراموش نکنیم میزان مصرف روغن در سبد غذایی ما ایرانی‌ها از سرانه دنیا بسیار بالاتر است و باید هر نوع روغنی اعم از سرخ‌کردنی، تصفیه‌شده مخصوص پخت و پز، روغن روغن‌کشی و... که مصرف می‌کنیم را کاهش دهیم.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

۹۹۱۰ / ۶۱۱۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روغن سرخ کردنی سلامت بهداشت و درمان بهداشت و سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۶۱۵۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک «کام» تلخ تا مرگ زودرس/ فقط «دخانیات» تحریم نشد!

به گزارش خبرنگار مهر، گرایش افراد نوجوان و جوان به ویژه خانم‌ها به سمت مصرف مواد دخانی، زنگ خطری برای نظام سلامت کشور تلقی می‌شود. زیرا، عوارض دود مواد دخانی، به قدری خطرناک و پُر عارضه است که در نهایت منجر به افزایش مرگ‌های زودرس می‌شود. همچنین، خساراتی که به اقتصاد درمان کشور تحمیل می‌کند؛ به قدری سنگین و غیر قابل جبران است که ستون‌های نظام سلامت را شکننده می‌سازد. از همین رو، لازم است نسبت به روش‌های کنترلی در کاهش مصرف مواد دخانی، اقدامات عاجلی در پیش گرفته شود.

آمارها و گزارش‌های وزارت بهداشت، نشان می‌دهد که سن مصرف مواد دخانی در کشور رو به کاهش است و این در حالی است که گرایش خانم‌ها به مصرف مواد دخانی، در مقایسه با آقایان، شتاب بیشتری گرفته است.

سالانه در کشور بیش از ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار نفر، مبتلا به سرطان می‌شوند که ۸۰ هزار نفر از این افراد بر اثر ابتلاء به این بیماری‌ها فوت می‌کنند.

شریف ترکمن نژاد مشاور علمی جمعیت مبارزه با دخانیات گفت: هیچ موضوعی به اندازه دخانیات پیچیده نیست و تنها صنعتی که بعد از انقلاب اسلامی ایران، تحریم نشد فعالیت شرکت‌های دخانی بود.

به گفته وی، سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار تولید می‌شود که به ازای هر یک میلیون نخ سیگار یک انسان کشته می‌شود.

ترکمن نژاد افزود: با توجه به اینکه مصرف دخانیات باعث آسیب‌های سیاسی، اقتصادی و زیست محیطی بی‌شماری می‌شود، دولتمردان به دنبال نسل بدون دخانیات هستند.

وی خاطرنشان کرد: تا ۵ سال آینده در کشورهای پیشرفته سیگار پیدا نمی‌شود و افراد سیگاری سعی خواهند کرد از طریق کشورهای در حال توسعه و جهان سوم نیاز خود را برطرف کنند.

مشاور علمی جمعیت مبارزه با دخانیات با اشاره به اینکه هدف گیری شرکت‌های تولید دخانیات در کشور ما بر روی زنان و دختران است، رواج مصرف سیگار بین زنان و دختران ایرانی را نشان دهنده توفیق آنان برشمرد.

ترکمن نژاد افزود: از ۶ ماه پیش طرح بدون دخانیات با برنامه ۲۰ ساله در جمعیت مبارزه با دخانیات مطرح شد و این طرح با تخصیص یک صندلی در شورای انقلاب فرهنگی گام اولیه را برداشت و در حال برداشتن گام‌های بعدی است.

وی با اشاره به استراتژی سازمان جهانی بهداشت برای کنترل و کاهش مصرف دخانیات، به تبیین اصول این استراتژی پرداخت که شامل ارائه خدمات ترک دخانیات، آگاه سازی دیگران در برابر مخاطرات دخانیات، افزایش مالیات و قیمت مواد دخانی بودند.

ترکمن نژاد یادآور شد: هدف اصلی این اصول و برنامه‌های پیشگیری در مصرف دخانیات، محدودیت در عرضه آن است.

وی، نیکوتین را یکی از اعتیادآورترین محصولات دخانی دانست و گفت: با استفاده از ابزارهای قانونی نظیر ممنوعیت مصرف سیگار در اماکن عمومی و جلوگیری از صدمه زدن افراد سیگاری به افراد غیرسیگاری، می‌توان مصرف سیگار را کنترل و کاهش داد.

در همین حال، بهزاد ولی زاده رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت ضمن تاکید بر ممنوعیت تبلیغ دخانیات، از پیگیری وزارت بهداشت برای افزایش نرخ جرایم تخلفات دخانیاتی خبر داد و گفت: پیشنهاد افزایش جرایم با احتساب میزان تورم از سوی وزارت بهداشت به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارسال شده و پیگیر اخذ مصوبه هیأت وزیران هستیم.

وی با بیان اینکه شرکت‌های توزیع‌کننده محصولات دخانی قانون‌پذیر نیستند، افزود: اگرچه ضوابطی در ارتباط با استندهای نگهداری سیگار ابلاغ کرده‌ایم اما نظارت‌های میدانی بیانگر این است ضوابط به درستی اجرا نمی‌شود.

ولی‌زاده در مورد جرایم تخلفات تبلیغاتی دخانیات، گفت: بیشترین ارقام جرایم در قانون جامع کنترل دخانیات برای تبلیغات در نظر گرفته شده است که در آخرین دور بازنگری جرایم در سال ۱۳۹۸ به ۴۴ میلیون تومان افزایش یافته است.

بر اساس قانون «جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات»، جرایم قانون جامع کنترل دخانیات باید هر ۳ سال یکبار بازنگری شود. جرایم این قانون برای آخرین بار در سال ۹۸ بازنگری شد. پیشنهاد افزایش جرایم با احتساب میزان تورم از سوی وزارت بهداشت به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارسال شده است و پیگیر اخذ مصوبه هیأت وزیران هستیم.

کد خبر 6079892 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • مرگ ۹۱ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر در مازندران
  • مرگ ۹۱ نفر بر اثر مصرف مواد مخدر
  • خواص شگفت‌انگیز روغن ماکادمیا برای سلامتی، پوست و مو
  • غذا‌های مفیدی که بدن هر بیماری را تقویت می‌کند
  • فواید یک ویتامین برای زنان
  • قرص‌های لاغری غیرمجاز، تهدید جدی برای سلامت جامعه 
  • برای لاغری گردو را این طور مصرف کنید
  • بهترین راهکار برای کاهش وزن
  • ویژگی رژیم غذایی سالم چیست؟
  • یک «کام» تلخ تا مرگ زودرس/ فقط «دخانیات» تحریم نشد!