Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-24@17:15:33 GMT

عزاداری و سنت های دیرینه حسینی در دارالمومنین همدان

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۶۲۰۶۱

عزاداری و سنت های دیرینه حسینی در دارالمومنین همدان

استان همدان از دیر باز آئین‌های ویژه و خاصی در ماه محرم داشته که برخی از این آئین‌ها در کشور زبانزد خاص و عام است.

خبرگزاری شبستان همدان- ماه محرم شروع جنب و جوش  در میان جوانان و مردمی است که لحظه به لحظه در انتظار ماه عزای اباعبدالله بودند، ماه محرم که فرا می‌رسد مردم پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین همچون دیگر شهر‌های ایران اسلامی با آئین‌های فرهنگی و تاریخی خود برای سرور و سالار شهیدان عزاداری می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سابقه سوگواری و برپایی عزاداری برای امام حسین (ع) به نخستین روز‌های بعد از عاشورا، در محرم سال ۶۱ هجری می‌رسد. نخستین مراسم سوگواری را حضرت زینب (س) خواهر وی در مسجد کوفه برایش برگزار کرد. قبل از آن نیز در کنار اجساد کشته شدگان در کربلا برگزار شد.

برگزاری مراسم و آئین‏‌ها در هر جامعه به ویژگی‏‌های فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، جغرافیایی و اعتقادی جامعه بستگی دارد. کمتر مراسمی را می‏‌توان یافت که در دو جامعه یکسان برگزار شود هر چند که می‏‌توانند ریشه‏‌های مشترکی داشته باشند.

در هیات های عزاداری همدان به طور عام، از وسایلی چون علم، کجاوه،  چهل چراغ، پرچم، خیمه گاه، بیرق و گهواره علی اصغر(ع) به عنوان نماد عزا و سوگواری استفاده می شود. مراسم شبیه خوانی و تعزیه نیز در روزهای عاشورا و سوم در هر محله و هیات به نوعی اجرا می شود.

 

 

یکی از مراسم عزاداری سالار شهیدان در همدان برگزاری مراسم سقاخوانی در ایام محرم است که بسیاری از ارادتمندان به امام حسین علیه السلام در حالیکه با یک دست مشک آب و با دست دیگر کاسه ای در دست دارند به یاد تشنه لبان کربلا، عزاداران را سیراب می کنند.

این سنت دیرینه به همت و عشق همدانی ها به امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) در استان همدان پا بر جا بوده و نشانه ارادت همدانی ها به سقای دشت کربلاست.

حرکت طایفه بنی اسد، صحنه سازی خرابه شام و خیمه های سوخته و صحنه دیر راهب و حرکت منظم آنها از دو خیابان اصلی شهر که تا ساعت دو بعد از ظهر ادامه پیدا می کند از آداب و رسوم خاص مردم همدان است

در روز سوم شهادت امام حسین (ع) نیز برنامه‌هایی مثل تعزیه قوم بنی‌اسد را اجرا می شود ، این تعزیه به این صورت است که این قوم پس از شهادت امام حسین (ع) و یارانشان، پیکر شهدا را جمع‌آوری می‌کردند.

 

برگزاری تعزیه از اول محرم در شهر مریانج همدان

 

« هاشم سعیدی شکوه» در گفت و گو با خبرنگار شبستان در همدان با اشاره به اینکه از روز اول ماه محرم در شهر مریانج تعزیه برگزار می‌شود، افزود: این تعزیه‌ها بیانگر عشق و ارادت مردم به اهل بیت (ع) است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری منتظران نور شهر مریانج همدان با بیان اینکه نکته مهم در این عزاداری‌ها این است که برگزاری این مراسم کاملا خودجوش و مردمی است و هیچ سازمان و نهادی در برگزاری آن دخالتی ندارد، اظهار داشت: باور‌های مذهبی که ریشه در زندگی ما دارد، موجب وحدت و همدلی مردم می‌شود.

 

وی  عنوان کرد: در گذشته مردم مساجد و حسینیه‌ها را تمیز و سیاه‌پوش می‌کردند، علم‌ها را بیرون می‌آوردند و مردم و به ویژه خانم‌ها، نذر‌هایی که داشتند مثل پارچه را به نیت برآورده شدن حاجات به علم‌ها آویزان می‌کردند.

 

 

وی با اشاره به اینکه مردم با توجه به توان مالی که داشتند نذوراتی مثل چای، خرما و حلوا پخش می‌کردند، اضافه کرد: خانواده‌هایی هم که امکان تهیه و پخت غذا را داشتند، نذوراتشان را بین عزاداران پخش می‌کردند.

 

سعیدی شکوه  با بیان اینکه یکی از سنت‌های بسیار خوب قدیمی اجرای شبیه‌خوانی یا تعزیه‌خوانی بود، افزود : تعزیه‌خوانان دو دسته بودند؛ دسته موافق‌خوان ،که لباس سفید و سبز می‌پوشیدند و درباره امام حسین (ع) می‌خواندند و دسته مخالف‌خوان هم که لباس مشکی و قرمز بر تن کرده و درباره یزیدیان می‌خواندند.

 

عزاداری امام حسین باعث وحدت مردم می شود

 

«حجت الاسلام حاجی رضا زین العابدینی» نیز  با بیان اینکه یکی از عادات خوب مردم همدان و روستا‌ها که به باور‌های آنان بازمی‌گشت، رفتن دسته‌های عزاداری به سمت امامزاده‌ها است، گفت: دسته‌های عزاداری در کنار امامزاده‌ها  عزاداری می‌ کردند و سپس به سمت مسجد می‌رفتند و ناهار می‌خوردند.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان  ادامه داد: این رسم بیشتر در تمام روستا‌های همدان بوده و فقط مرثیه‌ها و نوحه‌ها به علت تنوع قومیتی که در استان همدان وجود دارد، متفاوت بوده است.

 

 

وی در ادامه با بیان اینکه مراسم‌ مذهبی علاوه بر اینکه واقعه عاشورا را در بین مردم زنده می‌کند، باعث به وجود آمدن همدلی اجتماعی بین مردم هم می‌شود، گفت: این همدلی در مراسم ملی هم وجود دارد، اما در مراسم مذهبی، چون باور‌های دینی و عقاید مذهبی ما است، رنگ و لعاب بیشتری دارد.

 

وی  یکی از رسم‌های مهم را برگزاری نماز ظهر عاشورای عزاداران دانست و با اشاره به برخی باور‌های مردم بیان کرد: ممکن است الان فکر کنیم که برخی باور‌های آنان موضوع بی‌ارزشی است، اما به خاطر باور و اعتقاد قوی که داشتند، به حاجات خود می‌رسیدند و این در حالی است که امروزه ما کمتر نتیجه‌ای می‌بینیم چرا که باورهایمان ضعیف‌تر شده است.

 

 

 

 

پایان پیام/89

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد اربعین حسینی ماه محرم عزاداری محرم مسجد طراز اسلامی کانون های فرهنگی هنری مساجد شیراز کانون های مساجد فعالیت های مسجدی محرم اداب و رسوم عزاداری محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۶۲۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن عبادت ۱۳۰۰ دانش آموز شهرستان همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ در این مراسم که هزار و ۳۱۰ دختر دانش آموز مکلف پایه سوم ابتدایی از ۲۵ مدرسه سطح شهر همدان حضور داشتند، برنامه‌های متنوعی از جمله شعر خوانی، اجرای دکلمه و نمایش با محتوای شیوه نامه‌های دینی برای افراد مکلف برگزار شد.

در این مراسم باشکوه، فرشته‌های زمینی، ورود به ساحت عبادت خدای متعال و انجام اعمال و تکالیف الهی را جشن گرفتند.

حضور دانش آموزان تازه مکلف شده با چادر و جامه‌ای متحدالشکل و آراسته جلوه ویژه‌ای به این مراسم داده بود.

در نظام تربیتی آموزشی ایران اسلامی یکی از اقدامات برای آشنایی نوجوانان با راه و رسم زندگی معنوی برگزاری جشن عبادت است، برنامه‌ای که آغازگر یک حرکت منسجم برای گام برداشتن در مسیر ارزش‌های دینی و معنوی محسوب می‌شود.

دیگر خبرها

  • فعالیت مجامع اجلاسیه بین المللی پیرغلامان حسینی
  • معرفی مدیر بنیاد مسکن کبودراهنگ
  • معرفی سرپرست جدید نهاد نمایندگی در دانشگاه پیام نور همدان
  • مراسم معارفه استاندار جدید مازندران با حضور وزیر کشور
  • مراسم معارفه استاندار جدید مازندران آغاز شد
  • وزیر خارجه اسرائيل: جلوی ایران را بگیرید
  • ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در همدان انجام می‌شود
  • جشن عبادت ۱۳۰۰ دانش آموز شهرستان همدان
  • هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در همدان انجام می‌شود
  • مراسم عزاداری شهادت حضرت حمزه و حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در قم برگزار می‌شود