Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-03-28@16:13:34 GMT

سالانه چقدر صرف یارانه ی پولدار ها میشد؟

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۶۲۳۷۳

در حالی دولت رسما اعلام کرده که سه دهک بالای درآمدی حدود ۳۰ میلیون نفر را در بر می‌گیرد که با این احتساب با عدم حذف این تعداد سالانه بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان به این افراد پردرآمد جامعه کمک کرده است!

روند پرداخت یارانه نقدی از سال ۱۳۸۹ تاکنون به گونه‌ای بوده که بدون غربالگری و حذف افراد پردرآمد با فرآیندی مشخص پیش رفته و هر ماه رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به حساب سرپرست‌های خانوار به ازای هر نفر واریز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آخرین آمار اعلامی از این حکایت داشته که حدود ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی دریافت می‌کنند که این بیش از ۹۰ درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهد.

در چند سال اخیر بارها موضوع حذف یارانه‌بگیران پردرآمد مطرح شد، اما به نتیجه‌ای نرسید و در دفعاتی محدود که دولت برای حذف پردرآمدها اقدام کرد چندان موفق نبود، اما در حدود سه سال اخیر و با تکلیف قانون بودجه برای حذف سه دهک بالای درآمدی سرانجام امسال دولت تصمیم گرفت این قانون را اجرا کند.

در حالی حذف یارانه‌بگیران پردرآمد که قرار بود از مهرماه شروع شود، در دستور کار قرار گرفته که به گفته ربیعی -سخنگوی دولت- سه دهک بالای درآمدی حدود ۳۰ میلیون نفر از جمعیت یارانه‌بگیران را تشکیل می‌دهد و البته حذف آنها کار آسانی نیست.

در این حالت یک حساب ساده نشان می‌دهد که هرماه بابت مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی برای این ۳۰ میلیون نفر رقم ۱۳۶۵ میلیارد تومان پرداخت می‌شود که در سال به حدود ۱۶ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان می‌رسد.

رقم ۱۶ هزار میلیاردی در شرایطی هر ساله خرج می‌شد که افراد پردرآمد که در سه دهک بالا قرار داشته و هیچ نیازی به این پول نداشتند آن را دریافت می‌کردند و از سوی دیگر بخش‌های مهمی که قانون هدفمندی یارانه‌ها برای آن مصرف تعیین کرده بود از جمله تولید و بهداشت بی‌نصیب می‌ماندند.

اما جای سوال دارد که اگر دولت می‌داند که این سه دهک بالای درآمدی چه تعداد و چه کسانی هستند که آمار ۳۰ میلیون نفری آنها در اختیار دارد چرا همچنان حذف آنها را درگیر مشکلاتی دانسته نسبت به حذف آنها اقدام نمی‌کند؟

اقتصادآنلاین

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000FIP برچسب ها: حذف یارانه ، یارانه ، بازارنیوز

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: حذف یارانه یارانه بازارنیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۶۲۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت عربستان یک میلیارد دلار به شرکت خودروسازی لوسید تزریق کرد

شرکت خودروسازی لوسید موتورز در پرونده‌ای حقوقی تأیید کرد که یک میلیارد دلار دیگر از بزرگ‌ترین سهام‌دارش، یعنی دولت عربستان سعودی، دریافت کرده است. لوسید در تلاش است تا با سرمایه‌گذاری عربستان، بخشی از هزینه‌های سنگین طراحی و تولید خودروهای لوکس سدان را جبران کند.

به گزارش زومیت، لوسید می‌گوید که Ayar Third Investment، از شرکت‌های وابسته به صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان، پذیرفته است که یک میلیارد دلار از سهام این شرکت خودروساز را بخرد. در‌حال‌حاضر، عربستان حدود ۶۰ درصد از سهام لوسید را دراختیار دارد و با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری جدیدش، نقش پررنگ‌تری در بین سرمایه‌گذاران این شرکت پیدا می‌کند.

پرونده‌ی جدید لوسید در حالی ثبت می‌شود که این شرکت چند هفته پیش به سرمایه‌گذارانش گفت در سال ۲۰۲۴ حدود ۹٬۰۰۰ دستگاه از خودروهای برقی سری Air را روانه‌ی بازار خواهد کرد که نشان‌دهنده‌ی رشدی اندک درمقایسه‌با سال ۲۰۲۳ است. لوسید در سال ۲۰۲۳ افزون‌بر ۲٫۸ میلیارد دلار ضرر کرد و سال را با حدود ۱٫۴ میلیارد دلار پول نقد و دارایی‌های مشابه به‌پایان رساند.

سدان‌های لوکس خانواده‌ی Air قیمت زیادی دارند و لوسید برای پیداکردن مشتری با مشکلات زیادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. در ماه‌های اخیر، این برند چندین‌بار قیمت خودرو خود را کاهش داده است تا فروش آن را افزایش دهد. لوسید می‌خواهد در پایان سال جاری میلادی تولید خودرو شاسی‌بلند Gravity را شروع کند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • استفاده ۱۸۵ هزار خانوار بوشهری از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی
  • سالانه ۲۰ میلیون متر مکعب سیلاب در استان سمنان مهار می‌شود
  • یارانه سوخت هواپیما‌ را حذف کنید
  • دولت حضور بخش خصوصی خالص در عرصه‌های اقتصادی را تسهیل کند
  • یارانه سوخت هواپیما‌ها فقط به دهک‌های بالا تعلق گرفته است
  • ستاره‌های فوتبال در نوروز پولدار شدند!
  • برای حل بسیاری از چالش‌های اقتصادی باید تولید در کشور افزایش یابد
  • (تصاویر) باشگاه بدنسازی بچه پولدار‌ها؛ وزنه از طلا و یاقوت!
  • اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟
  • دولت عربستان یک میلیارد دلار به شرکت خودروسازی لوسید تزریق کرد