Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-25@22:05:50 GMT

سهم بزرگ عراقی ها از گردشگری ایران

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۶۲۴۴۶

در چند دهه گذشته کشورهای مختلف دنیا همواره سعی داشتند که سهم بیشتری را از سود کلان «صنعت سبز» یا همان صنعت گردشگری به خود اختصاص دهند و در این بین کشور ما با همه جاذبه‌های گردشگری و تاریخی که دارد نتوانسته متناسب با ظرفیتش در جهت رشد ورود گردشگران خارجی موفق عمل کند.

بنا به اظهار نظر کارشناسان گردشگری، ضعف تبلیغات در معرفی جاذبه‌های گردشگری و طبیعی، کمبود زیرساخت‌ها مانند محل‌های اقامتی، تحریم‌ها و نوسانات نرخ ارز از عمده دلایل سهم کمتر ایران نسبت به کشورهای دیگر در زمینه جذب گردشگر خارجی است، در حالی که کشور ترکیه با ظرفیت‌های محیط‌زیستی و تاریخی کمتر نسبت به ایران در سال گذشته از صنعت گردشگری و جذب توریست حدود 30‌میلیارد دلار درآمد داشته است، در حالی که طبق آمار سال 97 بیش از هفت‌میلیون گردشگر خارجی به ایران سفر کردند و درآمد کشور ما 11.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

8‌میلیارد دلار برآورد شده است. در همین زمینه آمارها نشان می دهد که بیش از 70‌درصد گردشگران ورودی به ایران را مردان تشکیل داده و جالب است که بیشترین گردشگرانی که با خانواده به ایران سفر کرده‌اند نیز عراقی ها هستند. آمارها در سه ماه نخست امسال نیز نشان می‌دهد که بیش از دو‌میلیون گردشگر خارجی که عمدتا از کشورهای جمهوری آذربایجان، افغانستان، ترکیه، پاکستان و با فراوانی عراقی‌ها به ایران آمده‌اند و در مقابل نزدیک به دو‌میلیون نفر از مسافران ایرانی نیز از کشور خارج شده‌اند.

هر عراقی 5 شب اقامت دارد

همان‌طور که ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری گفته است: «تعداد شهروندان عراقی مسافر به ایران در 5‌ ماه اول سال‌ جاری نزدیک به یک‌‌میلیون و 690‌هزار نفر بوده؛ این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 426‌هزار نفر افزایش داشته است». از سوی دیگر هر گردشگر عراقی براساس آمار متوسط 4.9 شب در ایران اقامت دارد و عمده هدف آنها از ورود به ایران زیارت اماکن زیارتی مشهد و قم، درمان پزشکی و گشت و گذار در قالب تور بوده است. همچنین وی در ادامه خاطرنشان کرد: در پایان سال 2018 میزان هزینه‌کرد یک گردشگر در منطقه جنوب آسیا به‌طور متوسط 1490دلار بود؛ بنابراین اگر بخواهیم بگوییم یک عراقی چه مبلغی در سفر به ایران هزینه کرده است، باید این عدد بر تعداد گردشگران ورودی از عراق به ایران ضرب شود. اگرچه گردشگران درمانی عراق در ایران مبلغی بسیار بیش از مبلغ اعلام شده از سوی مجامع جهانی هزینه می‌کنند. بنابر اعلام وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال 1397 هر گردشگر خارجی در ایران به‌طور متوسط حدود یک‌هزار و 400 دلار پول خرج می‌کند که در این بین عراقی‌ها عمدتا‌ هزار دلار خرج می‌کنند. دلیل این موضوع را می‌توان در صحبت‌های حرمت‌الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی جست و جو کرد، او گفته است که عراقی‌ها مایلند در هتل آپارتمان‌هیا ارزان قیمت یا مسافرخانه‌ها اقامت کنند؛ بعضی دیگر هم به‌دلیل مناسبت‌های فامیلی را راه ورود به کشور ما می‌دانند. از سوی دیگر بعضی عراقی‌ها در مشهد از هتل استفاده نمی‌کنند و در خانه‌های خودشان اقامت دارند. جالب است بدانید که بازار ایران برای عراقی‌ها جذاب است و آنها به جای اینکه کالاهای ایرانی را با‌درصدی سود و تعرفه در کشورشان بخرند برای خرید ارزان‌تر به ایران می‌آیند. از این میان مردم شهرهای وان، سلیمانیه، زهک، نیم روز، بصره و میلک بیشتر از سایر هموطنان خود مشتاق سفر به ایران هستند.

اقتصادآنلاین

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000FIX برچسب ها: گردشگری ، توریست ، بازارنیوز

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: گردشگری توریست بازارنیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۶۲۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انعقاد تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی ۸ میلیون دلاری در بندر امام خمینی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مدیر کل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت:: به دنبال رونق و رشد فعالیت‌های ترانزیتی طی چند سال اخیر، یک فقره تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری با یک شرکت فعال در این حوزه به ارزش ۸ میلیون دلار برای احداث و بهره‌برداری از مخازن نگهداری فرآورده‌های سبک و سنگین نفتی به امضا رسید.

ابوطالب گرایلو افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه سرمایه‌گذار خارجی مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی سبک و سنگین به ظرفیت ۴۰ هزار متر مکعب با هدف فعالیت‌های ترانزیتی احداث می‌کند. 

وی اظهار امیدواری کرد انعقاد این تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری با شرکت بازرگانی خارجی بتواند سرآغازی برای تقویت فرآیند فعالیت‌های تزانزیتی و حضور پررنگ‌تر سرمایه گذاران در زمینه توسعه فعالیت‌های لجستیکی و ایجاد زیرساخت‌های بندری در اراضی توسعه‌ای این بندر بزرگ تجاری بشود.

گرایلو اظهار کرد: با اتخاذ تمهیدات مناسب به منظور بهره‌گیری از مزیت‌های ترانزیتی در این مجتمع بزرگ بندری، ترانزیت کالا در سال گذشته به بیش از سه میلیون و ۷۲۷ هزار تن رسید که بیش از دو برابر رشد را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد.

دیگر خبرها

  • غیبت ادامه‌دار عراقی‌ها در اردوی مس رفسنجان
  • آقای رئیسی! فقط ٥٠٠ میلیون دلار؟!
  • تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی ۸ میلیون دلاری در بندر امام امضا شد
  • منتظر ثبت چند اثر جهانی دیگر در قزوین
  • انعقاد تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی ۸ میلیون دلاری در بندر امام خمینی
  • توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری
  • دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی و همتای عراقی وی در سن‌پترزبورگ
  • سند چشم‌انداز بلندمدت در حوزه گردشگری قم طراحی شود
  • سفر رییس‌جمهور باعث تعمیق روابط ایران و پاکستان می‌شود
  • افزایش ۳۰ درصدی سفر گردشگران خارجی به گیلان