Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-24@20:28:27 GMT

صداو‌سیما چرا به این روز افتاده است؟

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۶۲۵۸۱

صداو‌سیما چرا به این روز افتاده است؟

مصطفی ایزدی؛ فعال فرهنگی در شرق نوشت: از عجایب روزگار این است که تمامی یک ملت هزینه‌های رسانه عمومی و منحصربه‌فرد آن کشور، یعنی رادیو و تلویزیون رسمی را بپردازند؛ اما مدیران آن رسانه، ظرفیت آن را نداشته باشند که بدانند رسانه تحت مدیریتشان متعلق به تمامی ملت است نه یک گرایش خاص. مگر نه این است که رئیس‌جمهور و دولت او برگزیده اکثر مردم ایران و رئیس‌جمهور و دولت همه ملت ایران است؟ اگر متولیان صداوسیما این اصل بدیهی را می‌پذیرند، پس این کم‌انصافی آشکار که رسانه ملی علیه دولت و اکثریت ملت در برنامه‌های خود جریان داده و به بهانه‌های مختلف و از طریق ساخت و پخش فیلم، سریال، مستند و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. روی آنتن می‌برد، چیست؟

شاید مدیران سازمان صداوسیما ادعا کنند که ما را با همین دیدگاه و روشی که داریم در این مسئولیت قرار داده‌اند و ما خودمان می‌دانیم چه کنیم! و در پی این ادعا به هر شخص حقیقی و حقوقی از اعضای دولت و نمایندگان مجلس و افراد معمولی هرچه بخواهند بگویند و علیه هرکسی که مخالف دیدگاهشان باشد، فیلم بسازند، از آن طرف هم هر مخالف تندرو دولت و نمایندگان مجلس و جناح اصلاح‌طلب را به‌عنوان کارشناس برجسته، صاحب میکروفون و دوربین و آنتن کنند تا جامعه را به سمت‌و‌سوی یأس و ترس بکشانند.   اگر هر صاحب منصبی چنین ادعایی داشته باشد و بخواهد به سلیقه خودش عمل کند، می‌دانید چه فاجعه‌ای گریبان کشور را می‌گیرد؟ مثلا رئیس بانک مرکزی ادعا کند، چون من اسکناس چاپ می‌کنم، حق دارم هرگونه که دوست دارم اسکناس‌ها را توزیع کنم! آیا مدیران رسانه ملی این ادعا را می‌پذیرند؟ قطعا نمی‌پذیرند و می‌گویند مملکت قانون دارد و همه باید طبق قانون عمل کنیم. پس خودشان هم باید باور کنند صداوسیما باید طبق قانون عمل کند و از سلیقه‌ای و جناحی و باندی عمل‌کردن بپرهیزند. شاید متولیان رادیو و تلویزیون باور دارند که باید طبق قانون عمل کنند، اما قانون را نمی‌دانند! پس بد نیست بخش‌های کوتاهی از قانون صداوسیما را به آنان نشان دهیم.
برای این منظور سراغ قانون سازمان صداوسیما یا خط مشی صداوسیما مصوب مجلس شورای اسلامی می‌رویم که وظایف مدیران سازمان را ترسیم کرده است و چند ماده از آن را برای آگاهی مدیران این سازمان نقل می‌کنیم:
ماده ۶: ارج‌نهادن به حیثیت انسانی افراد و پرهیز از هتک حرمت آنان طبق ضوابط اسلامی.
ماده ۸: به موجب آیه شریفه «و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا» حرکت کلی صداوسیما باید در جهت وحدت، الفت و انسجام هرچه بیشتر جامعه و برحذرداشتن مردم از پراکندگی و تفرقه باشد. ماده ۱۵: صداوسیمای جمهوری اسلامی زبان گویای ملت و چشم و گوش حساس کشور است، ازاین‌رو وظیفه دارد خواست‌ها، نیاز‌ها و مشکلات مردم را به اطلاع مسئولان برساند و مردم را در جریان کامل فعالیت‌ها، پیشرفت‌ها و مشکلات نهاد‌های قانونی کشور قرار دهد و در جهت برقراری تفاهم و ارتباط هرچه عمیق‌تر مسئولان و اقشار مختلف مردم تلاش نماید.
ماده ۴۱: تلاش در جهت توسعه و تحکیم برادری اسلامی بین همه مذاهب و فرق اسلامی و همبستگی با اقلیت‌های دینی که در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده‌اند.

ماده ۵۵، الف: تلاش در جهت برگزاری بحث‌های آزاد و آموزنده میان احزاب قانونی کشور و سازمان‌های سیاسی که در درجه اول به روشن‌شدن بینش‌های اصیل سیاسی اسلامی و در درجه بعد تفاهم سیاسی میان این گروه‌ها و برخورد‌های سالم آن‌ها با یکدیگر کمک کند.
نمی‌دانم کسانی که ریاست واحد‌های گوناگون صداوسیما را بر عهده دارند، قانون صداوسیما را خوانده‌اند یا نه؟ اگر خوانده‌اند و این‌گونه عمل می‌کنند، وای به حال آن‌ها و اگر نخوانده‌اند، وای به حال رسانه ملی. فرض دیگر این است که مدیران رادیو و تلویزیون ادعا کنند که ما هم قانون را خوانده و بلد هستیم و هم طبق قانون عمل می‌کنیم.   این گوی و این میدان، ثابت کنید. کجا و در چه برنامه‌هایی حق دولت برآمده از آرای اکثریت ملت را ادا کرده‌اید؟ کجا و در چه برنامه‌ای احزاب گوناگون را نشانده‌اید تا با هم بحث کنند و مواضعشان را روشن کنند؟ اصلا بحث‌های آزاد در صداوسیما راه پیدا کرده است؟ آیا به کسانی که بار‌ها و بار‌ها علیه آنان برنامه ساخته یا حرف زده‌اید، اجازه داده‌اید بیایند و از خود دفاع کنند؟ همین هفته‌ای که گذشت چندین نفر خواستار فرصت پاسخ‌گویی شدند. پاسخ منفی است و برای توسعه و تحکیم برادری اسلامی ایده‌ای وجود ندارد؟ اگر بخواهم از این پرسش‌ها که برآمده از قانون سازمان صداوسیما و قانون اساسی است بیشتر بپرسم، این نوشته به درازا می‌کشد، فعلا همین‌ها را پاسخ دهند تا بعد.

منبع: فرارو

کلیدواژه: صدا و سیما مصطفی ایزدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۶۲۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولیدات صداوسیما را از شبکه‌های اجتماعی می‌بینند نه تلویزیون/ یک‌ونیم میلیارد بازدید نشان از عدم موفقیت تلویزوین است، نه موفقیت!

مهسا بهادری: تا به حال شده شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده را باز کنید و یک خبر یا اظهار نظر و تکذیبیه از جانب یکی از مدیران یا نمایندگان مجلس را در آن ببینید؟ قطعا این اتفاق رخ داده است. روزانه صدها یا شاید هزاران خبر در فضای ایکس، تلگرام و اینستاگرام دست به دست می‌شود که قطعا ده‌تا از آن اخبار مرتبط با مدیران عالی‌رتبه است. همان فضایی که برای دسترسی به آن باید با انواع پروکسی و فیلترشکن دست و پنجه نرم کرد تا بتوان برای چندین دقیقه از آن استفاده کرد، همان فضایی که از نظر مدیران مرجعیت ندارد اما برای اعلام و نشان دادن عملکرد خود از اطلاعات همین فضا استفاده می‌کنند. به طور مثال پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در رابطه با بازدید برنامه‌های پخش شده در نوروز و ماه رمضان در فضای مجازی می‌گوید: «رصد معاونت فضای مجازی ما درخصوص برنامه‌های ماه مبارک رمضان و نوروز نشان داد که ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بازدید فقط در مورد برنامه‌ها یا تقطیع برنامه‌های تولید شده در صداوسیما در همین یک ماه اخیر وجود داشته است.»

حال این سوال پیش می‌آید که آیا این باید جزو آمار به حساب بیاید یا خیر؟ و ما باید این نوع مصرف جدید را در موضوع مخاطبان صداوسیما محسوب بکنیم یا خیر؟ البته این مسئله باید علمی مطرح شود و باید بگوییم که موارد بیشتر وایرال شده خوب است یا خیر؟ برای پاسخ به این چند سوال بسیار ساده با کامبیز نوروزی، حقوقدان به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

در گام اول این پرسش پیش می‌آید که چه اتفاقی می‌افتد که یک رسانه مرجعیت خود را تا حدی از دست می‌دهد که ناچار است به رسانه‌هایی که خودش فیلتر کرده است اتکا کند؟

یکی اینکه وایرال شدن در شبکه‌های اجتماعی به معنای ارزیابی مثبت‌بینندگان نیست و بسیاری از اوقات کاربران شبکه‌های اجتماعی از این طریق اشکالات و انتقادات را بیان می‌کنند. مثلا یک سریال از تلویزیون در حال پخش است که از نگاه متخصصان بسیار مبتذل است؛ اما سکانس‌هایی از این سریال وایرال شده است. بعضی از سخنرانی‌های مذهبی که چندان با باورهای دینی مردم سازگار نیست، اما مردم این موارد را وایرال می‌کنند؛ بنابراین بازتاب برنامه‌های تلویزین در شبکه‌های اجتماعی الزاما به این معنی نیست که مخاطب ایرانی آن برنامه را پسندیده است، گاهی با آن شوخی می‌کنند، گاهی از آن انتقاد می‌کنند. اگر کسی بخواهد رسانه تلویزیون را از زاویه شبکه‌های اجتماعی بررسی کند به این معنی است که آشنایی درستی با رسانه تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی ندارد. تلویزیون قدرتمندترین رسانه است، باوجود آنکه استفاده از انواع شبکه‌های اجتماعی در پلتفرم‌های مختلف درر تمام دنیا رواج پیدا کرده، اما همچنان تلویزیون مهم‌ترین و موثرترین رسانه است. اگر یک شبکه تلویزیونی برای مخاطبان جاذبه داشته باشد، مخاطبانش از خود تلویزیون برنامه‌ها را تماشا می‌کنند نه اینکه آن را در شبکه مجازی دنبال کنند. لذا اینمه یک میلیارد و نیم دفعه بخشی از برنامه‌های تلویزیون در شبکه‌های اجتماعی دیده شده؛ از نظر من نه تنها نشان دهنده موفقیت تلویزیون نیست بلکه نشان دهنده عدم موفقیت تلویزیون ایران است.

یک طرف دیگر ماجرا را هم بررسی کنیم، شبکه‌های اجتماعی به واسطه اینکه فیلتر شده‌اند مرجعیت ندارند. چه اتفاقی رخ می‌دهد که مدیران برای بررسی ابعاد موفقیت خود از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؟

این یک تناقض آشکار و پایان‌ناپذیر در نظام رسانه‌ای ایران است. مهم‌ترین رسانه‌ها متث واتساپ، ایکس، تلگرام و اینستاگرام در ایران فیلتر هستند. رسانه‌هایی که بسیار هم پرطرفدار هستند. مدیران این فضاها را فیلتر کرده‌ند اما در عین حال می‌بینیم که هم مردم عادی هم مقامات رسمی از این پپلتفرم‌ها استفاده می‌کنند و مدام حوزه نفوذ این پلتفرم‌ها افزایش پیدا می‌کند. بسیاری از مقام‌های رسمی کشور، اعم از وزرا و نمایندگان کشور، بسیاری از حرف‌ها و پیام‌هایشان را از طریق همین پلتفرم‌ها مثل توییتر(ایکس فعلی) و اینستاگرام منتقل می‌کنند. این یک تناقض آشکار و لاینحل است و نظام رسانه‌ای رسمی کشور هم مایل نیست این رسانه‌ها را به رسمیت بشناسد، اما به جهات مختلف نمی‌تواند و گاهی هم نمی‌خواهد که این پلتفرم‌ها را نادیده بگیرد این تناقض وجود دارد و کلی که با مسئله اینترنت و شبکه‌های اجتماعی برخورد می‌شود این تناقض و مشکل حل نخواهد شد و این روند ادامه دارد.

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898314

دیگر خبرها

  • ورزشی‌های پنجم اردیبهشت ماه در استان سمنان
  • خبر‌هایی از برگزاری جشنواره خیریه غذا در بیمارستان کوثر سمنان
  • ورزشی‌های چهارم اردیبهشت ماه در استان سمنان
  • خبر‌هایی از بررسی فرهنگ وقف در همایش متولیان بقاع متبرکه در دامغان
  • همدلی بین نخبگان و مدیران گره‌گشای مشکلات استان است
  • ورزشی‌های سوم اردیبهشت ماه در استان سمنان
  • خبر‌هایی از عرضه کالاهای تنظیم بازار در بیارجمند
  • تولیدات صداوسیما را از شبکه‌های اجتماعی می‌بینند نه تلویزیون/ یک‌ونیم میلیارد بازدید نشان از عدم موفقیت تلویزوین است، نه موفقیت!
  • رئیس صداوسیما: مسئولیت اظهارات مهمانان مذهبی با ما نیست
  • رییس صداوسیما: مسئولیت اظهارات مهمانان مذهبی با ما نیست/ در برنامه های زنده کنترل اظهارات کارشناسان کار ساده‌ای نیست