Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-28@08:44:24 GMT

تغییرات در قوه قضائیه

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۶۲۷۴۵

تغییرات در قوه قضائیه

مروری بر فهرست انتصاب‌های قوه قضائیه در شش ماه اخیر نشان می‌دهد که بیشتر تغییرات به نوعی جابجایی مدیران قبلی در دل ساختار این قوه بوده است.

به گزارش ایمنا، بیش از شش ماه از آغاز ریاست ابراهیم رئیسی بر قوه قضاییه می‌گذرد و حالا تقریبا روزی نیست که خبری از تودیع و معارفه مسئولان عالی و میان‌رتبه قضایی نشنویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال مروری بر تغییرات صورت گرفته نشانگر این است که عملا تغییر عمده‌ای در مسئولان عالی قضایی صورت نگرفته و صرفا مدیران دوره قبل، درون این قوه جابجا شده و به مسئولیت دیگری منصوب شدند. در اینجا فهرست این تغییرات را در پنج سطح ریاست حوزه ریاست، معاونت‌ها، تشکیلات وابسته، روسای دادگستری استان‌ها و سایر تغییرات مهم دسته‌بندی کرده‌ایم.

رئیس حوزه ریاست

۱. مطابق معمول، نخستین تغییر در قوه قضاییه، رئیس حوزه ریاست بوده که مرتضی بختیاری قائم مقام رئیسی در آستان قدس رضوی آن را به جای علی خلفی، به عهده گرفت اما کمی بعد بختیاری به عنوان رئیس کمیته امداد منصوب شد و غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری سابق تهران در دوره ریاست پیشین قوه قضاییه، که در این دوره ابتدا با حفظ سمت، به عنوان سخنگوی قوه قضاییه منصوب شده بود، باز هم با حفظ سمت به ریاست حوزه ریاست قوه قضاییه منصوب شد.

معاونت‌ها

۲. در حوزه معاونت‌ها، حجت‌الاسلام والمسلمین علی خلفی که در دوره ریاست آملی لاریجانی بر قوه قضاییه، رئیس حوزه ریاست این قوه بود، به عنوان معاون قضایی این قوه منصوب شد.

۳. حجت‌الاسلام و المسلمین مصدق معاون اول سابق دادستان کل کشور، به سمت معاونت حقوقی قوه قضاییه منصوب شد.

۴. محمدحسین فروزان مهر به عنوان معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضاییه معرفی شد. او پیش از این یکی از مدیران سازمان برنامه و بودجه بوده است. پیش از این، نوروز کهزادی معاونت مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضاییه را عهده‎دار بود.

۵. مدیران ۶ معاونت نیز بر سر جای خود باقی ماندند. محسنی اژه‌ای هم‌چنان معاون اول این قوه است. معاونت راهبردی قوه قضاییه که با ادغام مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه به معاونت راهبردی و فناوری این قوه تغییر نام داده شده هم‌چنان در دست محمدباقر ذوالقدر است. محمد جواد لاریجانی هم‌چنان معاون امور بین‌الملل و ستاد حقوق بشر این قوه است. حجت الاسلام والمسلمین علیرضا امینی هم‌چنان معاون منابع انسانی این قوه است. حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی هم‌چنان معاون فرهنگی و محمدباقر الفت هم‌چنان معاون حفاظت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه است.

تشکیلات قضایی

۶. در سطح تشکیلات قضایی، حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری در دادستانی کل کشور و حجت الاسلام والمسلمین حسینعلی نیری در ریاست دادگاه عالی انتظامی قضات و حجت الاسلام والمسلمین محمد موحدی آزاد به عنوان دادستان این دادگاه و نیز حجت الاسلام والمسلمین بهرامی به عنوان رئیس دیوان عدالت اداری باقی مانده اما باتوجه به بازنشستگی حجت الاسلام والمسلمین کریمی، رئیس دیوان عالی کشور ریاست قوه قضاییه در دو نشست طولانی با قضات دیوان عالی کشور مشورت لازم را انجام داد و حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم را برای ریاست دیوان عالی کشور انتخاب کرد.

تشکیلات وابسته

۷. در سطح تشکیلات وابسته، ذبیح‌الله خداییان، معاون سابق حقوقی قوه، به عنوان معاون رئیس قوه قضاییه و ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، عباس مسجدی آرانی به عنوان رئیس سازمان پزشکی قانونی، حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی به عنوان رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه، فرید محسنی به عنوان رئیس دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری، سید حجت‌الله علم الهدی به عنوان رئیس پژوهشگاه قوه قضاییه و حجت الاسلام والمسلمین مظفری، رئیس کل سابق دادگستری استان آذربایجان شرقی به عنوان رئیس مرکز امور شوراهای حل اختلاف کشور منصوب شدند و روسای مرکز تحقیقات فقهی و قضایی قوه قضاییه، دبیرخانه ستاد حقوق بشر، مرکز رسانه قوه، مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه و مرکز ارتباطات مردمی آن در سمت خود باقی ماندند.

روسای دادگستری استان‌ها

۸. در استان تهران، محمدجواد حشمتی، معاون حقوق عامه دادستانی کل کشور به عنوان رئیس کل دادگستری استان تهران و علی القاصی مهر، ریاست کل پیشین دادگستری استان فارس، به عنوان دادستان عمومی و انقلاب تهران منصوب شد. جعفری دولت آبادی، دادستان سابق هم به عنوان مستشار دادگاه عالی انتظامی قضات، منصوب شد.

۹. در استان خراسان رضوی، غلامعلی صادقی که پیش از این دادستان مرکز استان خراسان رضوی بود به عنوان رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی معرفی شد.

۱۰. در استان اصفهان، محمدرضا حبیبی، رئیس کل سابق دادگستری استان یزد، به عنوان ریاست کل دادگستری استان منصوب شد.

۱۱. در استان فارس حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم موسوی معاون قضایی دادگستری استان فارس نیز جایگزین علی القاصی مهر، در سمت ریاست کل دادگستری این استان شد. حیدر آسیابی هم به جای علی صالحی، دادستان پیشین عمومی و انقلاب شهر شیراز، به عنوان دادستان عمومی و انقلاب شیراز معرفی شد.

۱۲. در استان خوزستان، به جای فرهاد افشارنیا، حجت الاسلام مرادی، رئیس دادگاه ویژه روحانیت این استان به عنوان رئیس کل دادگستری منصوب شد.

۱۳. در استان آذربایجان شرقی، موسی خلیل اللهی به عنوان رئیس کل جدید دادگستری استان آذربایجان‌شرقی معرفی شد. وی پیش از این  دادستان مرکز استان بود.

۱۴. در استان مازندران، حجت‌الاسلام محمدصادق اکبری، رئیس‌کل سابق دادگستری استان هرمزگان به جای حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی تقوی فرد رئیس‌کل جدید دادگستری استان شد.

۱۵. در استان البرز، حسین فاضلی به عنوان رئیس دادگستری استان البرز منصوب شد. پیش از این احمد فاضلیان رئیس دادگستری استان البرز بود.

۱۶. در استان گیلان، حجت الاسلام والمسلمین خلیلی رئیس پیشین دادگستری استان قم به عنوان رییس کل دادگستری استان گیلان معارفه شد.

۱۷. در استان سیستان و بلوچستان، حجت الاسلام علی مصطفوی نیا به عنوان رئیس کل جدید دادگستری سیستان و بلوچستان منصوب شد. مصطفوی نیا از خردادماه سال ۹۲ تا کنون دادستان عمومی و انقلاب شهرستان رشت بوده است.

۱۸. در استان کرمانشاه، پرویز توسلی‌زاده که سوابقی همچون قائم مقامی رییس کل دادگستری استان و دادستانی کرمانشاه را در کارنامه کاری خود دارد، به عنوان رئیس کل دادگستری استان منصوب شد.

۱۹. در استان همدان، محمدرضا عدالتخواه که از سال ۹۳ و به مدت شش سال رییس کل دادگستری استان کرمانشاه بود؛ به عنوان رئیس کل دادگستری استان همدان منصوب شده است.

۲۰. در استان لرستان، بعد از ۹ سال مسئولیت بدری در مسئولیت رئیس کل داد گستری استان، محمد رزم به عنوان رئیس کل جدید معرفی شد. رزم، رییس کل دادگستری استان ایلام و یک دوره نمایندگی مردم کرمانشاه درمجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد.

۲۱. در استان هرمزگان، علی صالحی، دادستان سابق شیراز به عنوان رئیس‌کل جدید دادگستری استان هرمزگان معرفی شد.

۲۲. در استان اردبیل، ناصر عتباتی به عنوان رئیس کل جدید دادگستری استان منصوب شد.

۲۳. در استان قم، حجت الاسلام و المسلمین مظفری که پیش از این در سمت رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی بود؛ به عنوان رئیس جدید دادگستری استان قم معارفه شد.

۲۴. در استان یزد، غلامعلی دهشیری به عنوان رئیس کل دادگستری استان یزد معرفی و از خدمات محمدرضا حبیبی قدرانی شد. دهشیری پیش از این به عنوان رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان یزد فعالیت می‌کرد.

۲۵. در استان کهگیلویه و بویراحمد، از زحمات ۴ ساله حجت‌الاسلام غلامرضا مزارعی تقدیر و حسن نگین‌تاجی به عنوان رئیس جدید دستگاه قضا در این استان معارفه شد.

۲۶. در استان خراسان جنوبی، حجت الاسلام ابراهیم حمیدی که به مدت ۱۱ سال ریاست دادگستری سیستان و بلوچستان را برعهده داشت از سوی رئیس قوه قضائیه به عنوان رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی منصوب شد.

۲۷. در استان ایلام، علی دهقانی به عنوان رئیس کل جدید دادگستری استان ایلام منصوب شد. دهقانی پیش از این در سمت معاون قضایی رئیس کل دادگستری بوشهر مشغول به خدمت بوده است. محمد رزم نیز در سه سال گذشته به عنوان رئیس کل پیشین دادگستری ایلام مشغول به فعالیت بود.

۲۸. تاکنون روسای دادگستری در ۱۰ استان گلستان، آذربایجان غربی، کردستان، مرکزی، قزوین، بوشهر، زنجان، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و سمنان تغییر نکرده‌اند.

سایر انتصابات مهم

۲۹. در سایر انتصابات مهم، علی بهادری جهرمی به ریاست مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضاییه و محمد رضا شهریاری به عنوان سرپرست اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه منصوب شد.

۳۰. در یک تحول مهم دیگر نیز پس از اتفاقاتی که در خصوص مرگ یک زندانی در زندان تهران بزرگ صورت گرفت، سید حشمت الله حیات‌الغیب به عنوان مدیرکل زندان‌های استان تهران منصوب شد و او پس از آن، حمید محمدی مدیر سابق زندان عادل آباد شیراز، را به عنوان سرپرست جدید ندامتگاه قزلحصار، غلامرضا ضیایی سرپرست سابق زندان رجائی شهر، به عنوان مدیر جدید بازداشتگاه اوین و عزیزی به عنوان سرپرست جدید زندان رجایی‌شهر منصوب شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 390072

منبع: ایمنا

کلیدواژه: قوه قضائیه سید ابراهیم رئیسی انتصابات شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۶۲۷۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییرات کابینه در سال ۱۴۰۲/ چه کسانی از دولت جدا شدند؟

برخی اعضای کابینه‌ی دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ از قوه مجریه جدا شدند که در این گزارش نگاهی به این وقایع می‌اندازیم. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، دولت سیزدهم در سال گذشته چندین تغییر را در کابینه و وزیران صورت داد؛ از برکناری یک وزیر گرفته تا استعفای دو عضو دیگر از کابینه و جابجایی دو دولتمرد دیگر. در این گزارش نگاهی به تغییرات کابینه دولت سیزدهم در سال 1402 می‌اندازیم:

وزرایی که در سال 1402 از مجلس کارت زرد گرفتند** استعفای وزیر آموزش و پرورش

فروردین 1402 ماهِ پُر جابجایی در دولت بود؛ 14 فروردین‌ماه سال گذشته رئیس‌جمهور با استعفای یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش موافقت کرد و رضامراد صحرایی رئیس وقت دانشگاه فرهنگیان را به سرپرستی این وزارتخانه منصوب کرد.

ماجرای رفتن نوری از دولت از این قرار بود که روزهای پایانی سال 1401 پرداخت حقوق معلمان با تأخیر انجام گرفت و انتقادات زیادی علیه وزیر آموزش و پرورش به‌وجود آورد بود که رئیسی به معاون اول خود دستور داد موضوع را بدون اغماض بررسی و مقصر را شناسایی و معرفی کند؛ مخبر هم پس از بررسی به رئیسی گزارش داد مقصر اصلی در این زمینه وزارت آموزش و پرورش بوده است.

رضامراد صحرایی 9 خرداد سال گذشته از نمایندگان مجلس رأی اعتماد گرفت و بر کرسی وزارت آموزش و پرورش تکیه زد.

** برکناری ساداتی‌نژاد از وزارت جهاد

22 فروردین 1402 بود که بهادری‌جهرمی سخنگوی دولت اعلام کرد سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی از این وزارتخانه کنار گذاشته شد و محمد آقامیری رئیس سازمان دامپزشکی سرپرست این وزارتخانه شد.

بعد از آن، محمدعلی نیکبخت که سابقه‌ی معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و هم‌چنین ریاست جهاد کشاورزی سیستان را در کارنامه‌ی خود داشت، از سوی سید ابراهیم رئیسی به مجلس معرفی شد و 30 خرداد 1402 با رأی نمایندگان مجلس، به منصب وزارت انتخاب شد.

** تغییر رئیس سازمان برنامه و بودجه

سخنگوی دولت 22 فروردین خبر جابجایی رئیس سازمان برنامه و بودجه‌ی کشور را اعلام کرد؛ بر این اساس مسعود میرکاظمی جای خود را در ساختمان بهارستان به داود منظور داد.

منظور رئیس وقت سازمان امور مالیاتی بود که جایگزین میرکاظمی شد. بهادری‌جهرمی گفته بود میرکاظمی از اواسط 1401‌ به دلیل ناراحتی قلبی چند بار از رئیس‌جمهور خواسته بود مسئولیتش را به فردی دیگری واگذار کند.

** سجادی رفت؛ هاشمی جایگزین شد

بحث استعفای سید حمید سجادی وزیر وقت ورزش از اوایل سال گذشته بعضاً مطرح می‌شد؛ بالگرد حامل حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان، چهارم اسفند 1401 هنگام فرود در مجموعه ورزشی شهرستان بافت در حالی که نزدیک به نشستن بود سقوط کرد و برخی سرنشینان آن زخمی شدند که به مراکز درمانی انتقال یافتند و اسماعیل احمدی رئیس حوزه وزارتی وزارت ورزش نیز جان خود را از دست داد.

سجادی هم به‌دلیل آسیبی که به طحال وی در همان سانحه بالگرد وارد شد، تحت عمل جراحی قرار گرفت و دچار مصدومیت شد. او به‌‌دلیل عارضه ناشی از سقوط بالگرد و ضرورت ادامه درمان، دوبار تقاضای استعفای خود را تقدیم رئیس‌جمهور کرده بود و رئیسی 20 شهریور کیومرث هاشمی رئیس سابق کمیته ملی المپیک را به مجلس معرفی کرد.

هاشمی 27 شهریور توانست از نمایندگان رأی اعتماد بگیرد و به وزارت ورزش رفت.

** تغییر رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک

سخنگوی دولت 2 فروردین‌ماه سال گذشته سومین تغییر را انتصاب محمدصادق خیاطیان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری به مدیرعاملی صندوق نوآوری و شکوفایی کشور اعلام کرد. 30 مهر 1402 بود که مصطفی زمانیان معاون سابق وزیر علوم به این منصب انتخاب شد.

بر اساس این گزارش، تاکنون وزارتخانه‌های صمت، ورزش، تعاون، آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی تغییر کرده‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تغییرات کابینه در سال ۱۴۰۲/ چه کسانی از دولت جدا شدند؟
  • برنامه شب‌های قدر حرم امام خمینی(س)؛ رئیس قوه قضائیه و رئیس جمهوری در شب‌های نوزدهم و بیست یکم سخنرانی می کنند
  • سرپرست انجمن دوومیدانی جانبازان و توان‌یابان منصوب شد
  • ونزوئلا در تب و تاب انتخاباتی
  • رسانه پایداری گزینه‌های معاون اولی محسنی اژه‌ای را معرفی کرد
  • گمانه زنی رسانه جبهه پایداری در باره انتصاب معاون اول محسنی اژه ای
  • اژه‌ای: اهتمام سه قوه در جهت تحقق شعار سال ضرورت دارد
  • تبیین و تشریح الزامات تحقق راهبرد «جهش تولید با مشارکت مردم» توسط رئیس عدلیه
  • رئیس بهینه‌سازی مصرف انرژی و کربن شرکت گاز آذربایجان‌غربی منصوب شد
  • ضرورت اهتمام سه قوه در جهت تحقق عملی شعار سال