Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-18@14:34:39 GMT

آتش اعتیاد در خرمن خانه

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۶۲۸۴۲

آتش اعتیاد در خرمن خانه

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، هرچند منظور از اعتیاد تنها مصرف مواد مخدر، قلیان و یا سیگار نیست. اعتیاد به آرایش‌های افراطی و یا انجام رفتارهای جلب توجه‌کننده نیز خود می‌تواند نوعی اعتیاد محسوب شود. گفتنی است با توجه به اینکه زنان امروزه نیمی از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده‌اند و همچنین نقش بی‌بدیل آنها در سلامت جامعه، به‌یقین ابتلا به اعتیاد در زنان می‌تواند زنگ خطری جدی برای سلامت خانواده یا جامعه نیز باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این‌رو برخی رفتارشناسان می‌گویند سلامت زنان خود می‌تواند به‌نوعی سلامت جامعه را نیز تضمین کند.

احتمال اعتیاد در فرزندان زنان معتاد

یک روانشناس در خصوص اعتیاد زنان می‌گوید: اعتیاد در زنان و مردان می‌تواند باعث ایجاد آسیب جدی در جامعه شود اما در مورد زنان با توجه به اینکه در فرهنگ ما زن از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، درنتیجه اگر رابطه عاطفی مادر و فرزندان دچار اختلال و مشکل شود آسیبی که وارد می‌کند شاید به مراتب بیشتر از آسیبی است که اختلال در رابطه پدر با فرزندان به وجود می‌آورد. مریم رامشت  با اشاره به مطلب فوق اذعان داشت: اگر نقش مادر یا زن در خانواده دچار مشکل شود به‌عنوان مثال اگر مادر با آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد و یا الکل درگیر شود جایگاه مادر به دلیل مشکلی که دارد در خانواده مختل می‌شود و این می‌تواند آسیب جدی را به فرزندان وارد کند. وی در ادامه افزود: باید در نظر داشت که اولین مراجع عاطفی فرزندان والدین هستند؛ زمانی که نقش این مرجع با اختلال و مشکل مواجه شود به‌طور طبیعی فرزند این مشکل را با خود به آینده منتقل خواهد کرد. موضوع دیگری که در این رابطه مطرح است واگیری روانی رفتارهای والدین است.

الگوپذیری فرزندان از مادر

رامشت می‌گوید: متاسفانه براساس تحقیقات صورت‌گرفته اگر مادری پرخاشگر و... داشته باشد فرزند او نیز این اخلاق‌ها را خواهد داشت؛ از این‌رو اگر مادری سیگار یا قلیان می‌کشد به‌یقین طبق الگوپذیری که فرزندان دارند، می‌تواند یک ریزفاکتور و یا یک عامل خطر باشد که فرزند نیز آن را انجام دهد.این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه دلایل گرایش زنان به مصرف مواد مخدر چیست، می‌گوید: توجه داشته باشید که دلایل گرایش به مصرف مواد مخدر بسیار گسترده است؛ بدین معنا که نمی‌توان تنها یک یا چند عامل را در اعتیاد زنان تاثیرگذار دانست.

دلایل گرایش به مصرف موادمخدر

رامشت در ادامه افزود: وجود تبعیض موجب سرخوردگی می‌شود و این سرخوردگی باعث می‌شود که نقش و عملکرد زنان نیز دستخوش تغییر شود. به‌عنوان مثال امروزه عمل‌های زیبایی در جامعه ما به‌شدت گسترش پیدا کرده است و یا اینکه برخی زنان زمانی که از خانه خارج می‌شوند آرایش‌ها و مدل‌هایی دارند که شاید بیشتر مناسب مهمانی‌ها باشد؛ اما به چه دلیل این اتفاق می‌افتد؟ به نظر این رفتارها یک نشانه است.

مقابله با کاهش آمار اعتیاد

رامشت در ارتباط با راهکارهای موجود برای مقابله با کاهش آمار اعتیاد زنان می‌گوید: من معتقد هستم که یک‌سری از راهکارها فردی است و یک‌سری نیز اجتماعی می‌باشد. امروزه نصف جمعیت ما را زنان تشکیل داده‌اند. از این‌رو متولیان رفاه جامعه باید به خواسته‌ها و رفتارهای زنان احترام بگذارند و همچنین جایگاه زنان را نیز درک کنیم. ما از زنان انتظار داریم که مادران یا همسران خوبی باشند اما باید در مرحله اول این فضا را ایجاد کنیم که آنها رضایت کافی از شرایط و زندگی خود داشته باشند. وی ادامه داد: باید به جایگاه زنان احترام گذاشته و آن را ارتقا دهیم و همچنین فضایی را ایجاد کنیم که زنان جامعه بتوانند نظرات و دیدگاه‌های خود را بیان کنند. به‌عنوان مثال امروزه بحث رفتن به استادیوم زنان مطرح است؛ شاید بعضی این اعتقاد را داشته باشند که این مساله چندان اهمیتی ندارد، این در حالی است که نباید به این مساله این‌گونه نگاه کرد. در حال حاضر این مساله یک نیاز اجتماعی است، هرچند می‌تواند با آسیب‌هایی نیز همراه باشد. این نیاز امروز به هر دلیل در زنان شکل گرفته، بنابراین منع‌کردن هیچ فایده‌ای ندارد. از این‌رو اتخاذ تصمیم‌های عاقلانه و کارشناسی‌شده یک نیاز است و اگر نیاز جامعه امروز زنان ما این است، باید درباره آن درست تصمیم‌گیری شود نه اینکه آن را محدود کنیم. مگر در حال حاضر زنان ما به سینما نمی‌روند، حضور زنان در اجتماع توأم با احترام است. ما می‌توانیم این فضاهای محترمانه را در جاهای دیگر نیز تسری دهیم. رامشت می‌گوید: توصیه می‌کنم زنان به خود احترام بگذارند و قابلیت‌های خود را افزایش دهند و همچنین تفکرات خود را نیز گسترش دهند. اگر مشکلی وجود دارد آن را برطرف کنیم، چراکه بسیاری از این آسیب‌ها مانند اعتیاد به خانواده و آسیب‌های دوران کودکی مربوط است. این روان‌شناس در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از خدمات مشاوره‌ای و روان‌شناسان نیز می‌توانند نقش بسزایی در کاهش آسیب‌های زنان داشته باشد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اعتیاد مواد مخدر اعتیاد زنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۶۲۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰ فروردین مهلت آخر ثبت‌نام بیمه رایگان ویژه آینده زنان خانه‌دار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، نیّر الهامی افزود: تاکنون هزاران زن در این طرح ثبت نام کرده اند ولی ظرفیت استان در این خصوص بیش از این هاست و امیدواریم میزان ثبت نام در این طرح با توجه به رایگان بودن آن، نزدیک به ۱۰۰ درصدی شود.
او اضافه کرد: مادران روستایی و عشایر که فرزند سوم آنان اول سال ۱۳۹۶ به دنیا آمده باشند، در قالب این طرح به صورت رایگان بیمه می‌شوند.
الهامی گفت: برای مادرانی که بیشتر از سه فرزند دارند، به ازای هر فرزند ۲ سال سابقه ارفاقی در نظر گرفته می‌شود.
الهامی خاطرنشان کرد: مادران مشمول این طرح می‌توانند با مراجعه سایت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر یا به صورت حضوری به کارگزاری‌های فعال در آذربایجان غربی مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • قتل دلخراش مادر ۴۵ ساله به دست پسرش/ «پدرم حرف‌های بدی درباره مادرم می‌زد، آنقدر گفت تا باور کردم»
  • قتل دلخراش مادر جوان به دست پسرش | پدرم آنقدر بدگویی کرد که باور کردم مادرم...
  • همایش بزرگداشت دکتر زهرا شجاعی 13 اردیبهشت در قم برگزار می شود
  • اردوی تفریحی جامعه هدف بهزیستی ( زنان سرپرست خانوار) بهزیستی شاهین دژ
  • منظور از تاب‌آوری زنانه چیست؟
  • افزایش شور و نشاط اجتماعی در سطح جامعه اعتیاد را کاهش می‌دهد
  • ۳۰ فروردین مهلت آخر ثبت‌نام بیمه رایگان ویژه آینده زنان خانه‌دار
  • مشکلات کمپ ترک اعتیاد زنان بجنورد رفع شود
  • حجاب در خدمت سلامت روان جامعه
  • اطلاعیه شماره ۲ فراجا در خصوص طرح نور