رد دیدگاه موافقین و مخالفین مطلق در خصوص فتوحات صدر اسلام
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۶۴۳۳۱
به گزارش ایکنا از قم، حجتالاسلام والمسلمین علی اکبر ذاکری خمی پژوهشگر پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی امروز 28 شهریورماه در پیش اجلاسیه کرسی تخصصی « اهل بیت(ع) و فتوحات با رویکرد نقد دیدگاهها» که سالن همایشهای غدیر قم برگزار شد، گفت: سخن درباره فتوحات صدر اسلام از سالها قبل از انقلاب اسلامی ایران مطرح و پاسخهایی به آن دادند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: اخیرا با هدف دیگری مطرح و به انتقاد از امیرالمومنین(ع) پرداختهاند که با مشورتهای خود به دستگاه خلافت در جنگها اعراب با ایرانیان مخالفت و از این فتوحات حمایت کرده در حالی که ستم زیادی به مردم سرزمینهای فتح شده از جمله ایرانیان شدهاست.
موافق مطلق
وی افزود: محور اصلی بحث فتوحات و نقد دیدگاهها دوران خلفا به ویژه خلیفه دوم است، افزود: درخصوص نظر اهل بیت(ع) درباره فتوحات سه دیدگاه وجود دارد، اولین دیدگاه، موافقین مطلق هستند که اعتقاد دارند:« فتوحات در جهت تقویت اسلام و حفظ وحدت مسلمین بوده و دلیل آن را حضور امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در این فتوحات دانستهاند.
مخالف مطلق
ذاکری خمی با اشاره به دیدگاه جعفر مرتضی عاملی اظهار کرد: مخالفین مطلق هرگونه تاییدی را از سوی اهل بیت رد میکنند و دلایلی بر آن اقامه کردند؛ مهمترین دلیل آن را عدم اذن امام معصوم دانستهاند، آنان شرکت امام حسنین(ع) را در فتوحات رد و شواهد و دلایل دیگری بر عدم امکان تایید ارائه میکنند.
موافق مشروط
وی گفت: دیدگاه سوم موافقین مشروط هستند که در برابر دیدگاه موافق و مخاف مطرح شد، این دیدگاه با هریک از دو دیدگاه قبلی نقاط مشترک و نقاط افتراقی دارد و از موافقت ضمنی اهل بیت(ع) با فتوحات برای دفاع از اسلام سخن میگوید و مشورتهای امیرالمومنین را در این جهت میداند.
ذاکری خمی اظهار کرد: امیرالمومنین در جلسات مشورتی مربوط به فتوحات شرکت میکردند، افزون بر حمایت از اسلام، نکات اصلاحی مهمی در این جلسات مطرح میکردند که به آن توجه میشد، مانند دفاع از حقوق مردم سرزمنیهای فتح شده و تلاش برای حفظ کرامت آنان و مانع بحران و فاجعه انسانی در سرزمینهای فتح شدند که متاسفانه به آن توجه نشد.
وی گفت: اصل اولیه با توجه به عدم مشروعیت خلافت، رد هرگونه همکاری با خلفا بوده اما این اصل با همکاری امیرالمومنین(ع) با دستگاه خلافت در زمان خلیفه اول از بین رفت زیرا حضرت میفرماید:« فخشیت ان لم انصر الاسلام و اهله ان اری فیه ثلما او هدما تکون المصیبه به علی اعظم من فوت ولایتکم التی انما هی متاع ایام قلائل»؛ در دوران فتوحات این خطر از بین رفته بود.
دیدگاه فقهای شیعه
این پژوهشگر دینی بیان کرد: مخالف معتقد به عدم اذن و اجازه امام در فتوحات است، فقهای شیعه این بحث را مطرح کردند، جمعی از فقها به روایتی از امام باقر(ع) استناد کردهاند« که امام علی(ع) میفرماید:« کان یشاورتی فی موارد الامور فیصدرها عن امری و یناظرنی فی غوامصها فیمصیها عن رایی» خلیفه دوم با من مشورت و طبق نظر من عمل میکرد.»؛ فقهای شیعه در بحث اراضی خراجیه این خبر را دلیل بر اذن و اجازه امام دانستهاند.
ذاکری خمی با بیان اینکه دلیل دیگری که بر اجازه امام میتوان ارائه داد عمل عمر به نظر مشورتی حضرت درباره اراضی فتح شدهاست، افزود: حضرت علی(ع) در هنگام مشورت خلیفه درباره سرزمینهای فتح شده، پیشنهاد وضع خراج داد که اگر این پیشنهاد توسط حضرت علی(ع) مطرح نمیشد ما با فاجعه انسانی وسیعی در مناطق فتح شده روبرو میشدیم.
وی با اشاره به اینکه امام علی(ع) دستگاه خلافت را به ضرورت کار فرهنگی و ضرورت آموزش مبارزان و فاتحان آگاه کرد، ادامه داد: انتقاد حضرت از علمکرد دستگاه خلافت نشان میدهد که ایشان تمام عملکرد آنان را درباره فتوحات تایید نمیکردند، در مواردی که امام علی(ع) به عملکرد دستگاه خلافت نسبت به فتوحات انتقاداتی داشت.
نویسنده کتاب امام علی(ع) و ایرانیان گفت: اجازه و تایید حضرت محدود به مواردی است که دستگاه خلافت طبق نظر ایشان عمل کردهاست؛ دیدگاه حضرت درباره وضع خراج اول در عراق و بعد در دیگر در سرزمینها اجر شد و سرزمینهای فتح شده ملک تمام مسلمانان قرار گرفت؛ روایتی صحیح در این باره نقل شدهاست.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: قم ایکنا فتوحات اهل بیت ذاکری دیدگاه ائمه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۶۴۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«وعده صادق» اخلاقیترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود
به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزههای علمیه شامگاه دوشنبه سوم اردیبهشت ماه در سومین همایش خاطره گویی کارمندان ایثارگر مرکز مدیریت حوزههای علمیه که در مدرسه امام کاظم (ع) قم برگزار شد، ضمن گرامیداشت حرکت شجاعانه و مدبرانه سپاهیان اسلام در عملیات «وعده صادق» این اقدام را عملیاتی بی نظیر و اخلاقی ترین اقدام نظام تمام دوران تاریخ نظامی جهان توصیف کرد.
مدیر حوزههای علمیه با بیان اینکه من کوچکترین و کمترین سرباز این نظام و انقلاب در قبل از انقلاب و حتی دوران جنگ تحمیلی هستم و بر حسب وظیفه خدمتتان حضور پیدا کرده ام، به سیر تاریخی انقلاب اسلامی پرداخت و افزود: انقلاب اسلامی پدیدهای بی نظیر است که امام راحل بنیانگذار آن شد و در مسیر با شجاعت ایستادگی و رهبری کرد.
وی با بیان اینکه از سال ۴۲ تا به امروز این درخت تناور انقلاب اسلامی مراحل و تطوری را طی کرده است، ابراز کرد: این تقسیمات رسالت حوزه و شما حوزویان را سنگینتر میکند. لذا در همین راستا باید بگویم، ریشههای انقلاب در صدر اسلام و عاشورا و عصر امام صادقین و عصر غیبت صغری و عصر علما است اما طلوع خورشید امام در قم یک مرحله نو و بی نظیر در تاریخ اسلام و حوزههای اسلام به شمار می اید هرچند تاریخهای بی نظیری همچون حرکت خواجه نصیرالدین در عصر مغول را شاهد میباشیم اما تاریخ انقلاب اسلامی کاملاً متمایز از تواریخ نهضتهای اسلامی است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه امام راحل تطور عظیم تاریخی به شمار میآید، ادامه داد: شوری که امام (ه) در میان مردم افکند و شاگردانی که در مسیر ایشان تربیت شدند و ادبیات و گفتمان دو سال اول در سال ۴۲ و ۴۳ یک دوره آغازین نهضت میباشد و در آن دوره افرادی که وارد میدان شدند بسیار ارزشمند هستند چرا که سینه تاریکیها را شکافتند و پایه گذار نهضت اسلامی شدند و پس از آن چهارده سال دوران تبعید امام است که با زندانهای طولانی و فشارهای غیرقابل وصف همراه شده است.
آیت الله اعرافی بیان کرد: اولین روزی که سال ۱۳۵۰ وارد فیضیه شدم شاهد برخورد نیروهای ساواک و پهلوی با حجره نشینان فیضیه بودم، طلاب جمع میشدند و شعار میدادند و هر هفته در فیضیه برخورد ساواک با طلاب جوان وجود داشت. سال ۵۴ سال بسیار مهمی بود که حرکت بزرگی در فیضیه رخ داد و به خیابانها کشیده شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه فیضیه به عنوان کانون و محور اعتراضات علیه شاه دو سال کامل تعطیل شد، تصریح کرد: در شب عید فطر سال ۵۴ دستگیر ابتدا به اداره ساواک در خیابان ایستگاه فعلی بردند و سپس به شهربانی قم واقع در خیابان باجک بردند و مورد شکنجه و بازجویی قرار دادند که پس از چند روز با وساطت آیت الله حائری مرا آزاد کردند.
آیت الله اعرافی اظهار کرد: هر روز احتمال دستگیری و شکنجه بود ولی همه نسل جوان آن روز حوزه عشق به امام (ره) داشتند و عشق توصیف ناچیزی در مقابل عشق و جانفشانی نسبت به امام بود و عشق به آقا سید روح الله حاکم بر قلبها بود و جانشان را برای آرمانهای امام در کف دست گرفته بودند.
عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به جزوه جهاد اکبر امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: جزوه جهاد اکبر امام (ره) برای دستگاه شاهنشاهی سنگین بود، عزاداریهای عاشورای قم در این مقطع بسیار فوق العاده، شورانگیز و اثرگذار بود و زمام کار از دست ساواک و شهربانی آن وقت خارج میشد و نوحهها و عزاداریها فوق العاده حماسی و جذاب بود و ای کاش از آن دوران فیلمهایی به یادگار مانده بود.
مدیر حوزههای علمیه با اشاره به جریان تبلیغ حوزه در عصر انقلاب تاکید کرد: جمع زیادی از طلاب در فرصتهای تبلیغی اندیشه و افکار امام (ره) را در سراسر نقاط کشور انتشار میدادند و زمینه انقلاب و آگاهی و بصیرت را فراهم میکردند. در همین زمینه سخنرانی چهلم آقا مصطفی را بارها بشنوید جرقه انقلاب را در این سخنرانیها می دانم که انسان ساز و اخلاقی است، همچنین سخنرانی امام (ه) در فیضیه که دنیا را تکان داد و همه چیز را زیر و رو کرد.
مدیر حوزههای علمیه با بیان اینکه امام خمینی (ره) انقلاب را مردمی میدانستند، اظهار داشت: کسی فکر نمیکرد انقلاب به ثمر برسد اما امام (ره) با پشتوانه مردمی و توکل بر خدا دستگاه ظلم را فرو ریخت.
کد خبر 6086446