Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-24@23:48:47 GMT

ظهور، یک واقعه بزرگ عاشورایی است

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۶۴۳۴۱

ظهور، یک واقعه بزرگ عاشورایی است

عاشورا را نباید در تاریخ بگذاریم بلکه باید به حیات مردم بیاوریم تا مردم برای یک واقعه بزرگ عاشورایی که ظهور است آماده شوند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، در جریان متصل و مستمر بعثت انبیا و دعوت ایشان باید به دو مقطع مهم توجه کرد. عاشورا به عنوان نقطه عطف، و ظهور به عنوان نقطه پایانی. روایات مربوط به آخرالزمان و حوادث ظهور نیز همین برداشت را تأیید می کند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیام آخرالزمان با انگیزه خون خواهی سیدالشهدا علیه السلام و واقعه عاشورا صورت می گیرد و حتی بر پرچم یاران ظهور، عبارت «یا لثارات الحسین» نقش بسته است.

 

این نکته می تواند مبیّن چند مسئله باشد: نخست آن که در آن روز، موضوع عاشورا موضوع مشهوری است که برای مردم دنیا شناخته شده است. فرض این که مردم دنیا در آن روز با یک شعار موهوم و ناشناخته وارد صحنه قیام شوند، فرض معقولی نمی تواند باشد. تحقق کامل آیه شریفه وَ رَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللهِ أَفْواجاً(نصر/2) بنا بر روایات اهل بیت علیهم السلام در روز ظهور است. در آن روز مردم، فوج فوج به قیام حضرت می پیوندند؛ قیامی که برای انتقام عاشورا شکل گرفته است. این نکته همچنین می رساند که شناخت مردم جهان در آن روز از واقعه عاشورا تنها در حد شناخت از یک واقعه تاریخی نیست. این شناخت در حدی است که می تواند انگیزه لازم را برای یک قیام جهانی فراهم کند.

در همین خصوص گفتگویی انجام داده ایم با حجت‌الاسلام والمسلمین «یحیی جهانگیری سهروردی» مبلغ بین‌المللی حوزه که در پی می آید:

 

 بفرمایید عاشورا با دیگر وقایع تاریخی چه تفاوتی دارد؟

اگر ما به عاشورا تاریخی نگاه کنیم، عاشورا یک موزه است که سالی یک بار در دهه محرم درب موزه را باز می‌کنیم و داستان های  عاشورا را در آن بازگو می‌کنیم. اما اگر عاشورا را برای تاریخ ببینیم، موزه نیست بلکه کارگاهی برای فهم و درک چگونه زیستن، چگونه با حق بودن و چگونه بر باطل بودن است و می‌فهمیم که عاشورا حرف‌های بلندی دارد.

 

این که می گویند عاشورا برای تاریخ است بدین معناست که عاشورا فقط برای گذشته نیست بلکه برای حال و آینده است و یکی از اتفاقات آینده ظهور امام زمان (عج) است.

 

چه ارتباطی بین عاشورا و ظهور وجود دارد؟

عاشورا برای ظهور هم حرف دارد، در زیارت عاشورا که مخصوص امام حسین (ع) است از هیچ یک از ائمه معصوم (ع) از جمله امام سجاد (ع) و امام محمد باقر (ع) که در کربلا حضور داشتند یاد نمی‌کنیم ولی از حضرت مهدی (عج) یاد می‌کنیم. در دعای ندبه که دعای امام زمان (عج) است، در میان دعا به کربلا گذری می‌کنیم و از امام حسین (ع) یاد می‌کنیم که نشان می‌دهد که این دو با هم پیوند دارند.

در روز میلاد امام زمان همزمان با 15 شعبان توصیه شده است که زیارت عاشورا خوانده شود و به یاد امام حسین (ع) باشید، همچنین در روز تولد امام حسین (ع) توصیه شده است که دعای عهد بخوانید و به یاد امام عصر خود باشید.

 

 زمانی که حضرت مهدی (عج) ظهور می‌کند روی پرچم آن حضرت، "یا لثارات الحسین" نوشته شده است، همچنین امام عصر (عج) در اولین سخنان خود می‌فرماید:من قیام کردم تا انتقام خون جدم حسین (ع) را بگیرم.

اولین کسی که بعد از ظهور حضرت مهدی (عج) به این دنیا رجعت می‌کند امام حسین (ع) است، همچنین کسی که به بدن امام زمان (عج) نماز می‌خواند امام حسین (ع) است.

این موارد نشان می‌دهد که عاشورا با ظهور پیوند دارد ولی مقیاس آن متفاوت است، یعنی عاشورا عرصه نبرد حق و باطل در مقیاس نینوا بود در حالی که ظهور نقطه نبرد حق و باطل در مقیاس جهانی است، فقط جغرافیا بزرگ‌تر می‌شود.

 

آیا در واقعه عاشورا نیز نمودی از حضرت مهدی و ظهور وجود داشته است؟ 

متأسفانه عاشورا را به صورت روایت و تاریخی دیدیم.اگر عاشورا را برای تاریخ می‌دیدیم از این واقعه پیام می‌گرفتیم و از همه پیام های آن می‌توانستیم استفاده کنیم. 

در تفسیر کافی آمده است که اگر قبول کنیم که یاران امام حسین (ع) 72 نفر بودند، امام حسین (ع)، هر یک از یاران خود را که به میدان نبرد بدرقه می‌کردند و همچنین زمانی که بر سر بالین هر یک از شهدای کربلا می‌رفتند، از حضرت مهدی (عج) یاد می‌کردند.

 

امام حسین (ع) در روز عاشورا بیش از 100 بار به یاد حضرت مهدی (عج) بودند امام حسین (علیه السلام) هر بار، این قسمت از آیه شریفه 23 از سوره احزاب "فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر و ما بدّلوا تبديلا " به معنای این گروه مهلتشان تمام شد و گروهی ديگر منتظرند اما تبديل (در مشيت الهي) نيست" را  قرائت می‌کردند.

 

برخی مفسران عقیده دارند که منظور از "فمنهم من قضی نحبه"، عاشوراست که عده‌ای در آنجا شهید شدند و سرها به سر نیزه رفت و منظور از "و منهم من ینتظر"، ظهور است که عده‌ای منتظر می‌مانند.

 

حضرت زینب(س) به عنوان پیام آور عاشورا چه نقشی در این زمینه داشت؟

 زمانی که عبیدالله بن زیاد در مجلس کوفه به حضرت زینب (ع) توهین کرد، حضرت زینب (س) لب به سخن گشودند و از فضایل خاندان خود و اهل بیت (ع) بیاناتی فرمودند و در تاریخ آمده است که حضرت زینب (س) در میان سخنان خود فرمودند که حضرت مهدی از ماست.

 

چه می‌شود که حضرت زینب (س) به آینده تاریخ و مهدویت اشاره می‌کند؟ در این جا حضرت زینب (س) عنوان می‌کند که هم اکنون ممکن است که به ظاهر پیروز شده باشید ولی منتظر انتقام در زمان ظهور باشید. 

 

عاشورا تکرار می‌شود ، همچنان که امام حسین (ع) از مدینه به مکه و از مکه به کربلا حرکت کرد و در این میان، مردم را به یاری و کمک دعوت می‌کرد، امام زمان (عج) نیز برای ظهور خود نیرو تدارک می‌بیند.

 

امام حسین (ع) از مدینه تا کربلا به گرد‌آوری یاران پرداخت و حضرت مهدی (عج) از غیبت تا ظهور، یاران را به سوی خود می‌خواند که این نیز یکی از وجوه اشتراک‌ این دو امام بزرگوار است.

 

 پیامر اکرم (ص) وقتی اسامی امامان معصوم (ع) را برای اصحاب خویش برمی‌شمرد تا بدانند که راه پس از ایشان کدام سوی است پس از امام حسین (ع) می‌فرماید که "و 9 فرزند حسین (ع) تا حضرت مهدی (عج)" که بعد از ایشان قرار دارند. 

 

پیامبر اسلام (ص) امامان بعد از امام حسین (ع) را ذکر نمی‌کند بلکه طوری بیان می‌ کند که توجه همگان را به حضرت مهدی (عج) معطوف کند، یعنی یکی در ابتدای تاریخ و دیگری در انتهای افق که اگر انسان این دو را نبیند گمراه شده است.

 

 پیوندهایی که بین امام حسین (ع) و امام مهدی (عج)وجود دارد به چند نکته اشاره دارد از جمله این که عاشورا جدا شده از ظهور نیست و هر آن چه که در عاشورا اتفاق افتاد در ظهور نیز اتفاق می‌افتد.

 

وظیفه ما در حال حاضر در قبال عاشورا و ظهورچیست؟

 اگر در عاشورا می‌گرییم باید به ظهور هم دقت کنیم تا عاشورایی خونین تکرار نشود، عاشورا را در تاریخ نگذاریم بلکه به حیات مردم بیاوریم تا مردم برای یک واقعه بزرگ عاشورایی که ظهور است آماده شوند.

 

ما باید نگران باشیم، نگرانی اول به معنای دغدغه مند بودن است و نگرانی دوم بدین معناست که ببینیم و دقت کنیم که برای ظهور خود را آماده کنیم.  

 

دوران غیبت همان دوره سفر امام حسین (ع) از مدینه تا نینواست چه بسیار افرادی که به امام حسین (علیه السلام) نامه نوشتند ولی با امام حسین (ع) نیامدند و باختند و چه یارانی که به امام حسین (ع) نامه ننوشتند ولی در صحنه نبرد آمدند و به دشمن تاختند.

 

 این وقایع در ظهور نیز به وقوع می‌پیوندد و این‌ها پیام بزرگی است که یادمان باشد که از قافله عقب نمانیم و مسیحیانی که تازه مسلمان شده‌اند از ما پیشی بگیرند. 

عاشورا نقشه‌راه ظهور است امروز بهترین فرصت است که مردم را برای ظهور آماده کنیم و از عاشورا نقشه راهی برای آینده و ظهور ترسیم کنیم.

 

پایان پیام/78

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد اربعین حسینی ماه محرم عزاداری محرم مسجد طراز اسلامی کانون های فرهنگی هنری مساجد شیراز فعالیت های مسجدی کانون های مساجد محرم ظهور نهضت عاشورا عاشورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۶۴۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرمت فرونشست زمین زیرگذر امام حسین (ع)

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، مدیرمنطقه بافت تاریخی شهرداری یزد با بیان این که بررسی‌های اولیه از فرونشست میدان امام حسین (ع) نشان از یک مسیر متروکه فاضلاب بود، گفت: مرمت و اصلاح فرونشست از ساعات اولیه بامداد روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت آغاز شد.

علیرضا نقوی افزود: زیرگذر امام حسین (ع) ورودی شهید باهنر به بلوار دانشجو که شب گذشته بر اثر بارندگی دچار فرونشست شده بود، با همکاری شرکت آب و فاضلاب و پلیس راهور و تلاش نیرو‌های منطقه مرمت و اصلاح شد و در اختیار شهروندان قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • حرکت به سمت بیانیه گام دوم انقلاب وظیفه اصلی فرماندار کاشان
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین(ع)
  • فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر امام حسین (ع)
  • مشخص شدن داوران یک هشتم نهایی جام حذفی فوتبال
  • مدیرکل هنرهای نمایشی به تماشای «شاماران» نشست
  • آغاز اردوی تیم ملی دانشجویان ایران با حضور 53 بازیکن
  • جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!
  • طرح‌های گرافیکی سالروز شکست آمریکا در واقعه طبس منتشر شد
  • روانخواه 52 بازیکن را به اردوی تیم ملی فراخواند