Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-23@06:03:29 GMT

نجات جان ده نفر در آتش سوزی شرق تهران

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۶۴۷۹۱

نجات جان ده نفر در آتش سوزی شرق تهران

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران، درخصوص حادثه آتش سوزی در ساختمانی در شرق تهران گفت: در ساعت 10:48 یک فقره حادثه آتش سوزی به سامانه 125 سازمان آتش نشانی اعلام شد.

وی افزود: اطلاعات و اخبار اولیه حکایت از آن داشت که یک ساختمان مسکونی واقع در خیابان رسالت خیابان استاد حسن بنا دچار حریق شده است که بلافاصله مأموران آتش نشانی از 3 ایستگاه به همراه تشک نجات و نردبان به محل اعزام شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ملکی گفت: با حضور آتش نشانان در محل مشخص شد که حادثه در ساختمان 7 طبقه 14 واحدی و در طبقه دوم در واحد 100 متری رخ داده و در حال گسترش به سایر بخش‌هاست که دود زیادی نیز در راه پله وجود داشت.

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران افزود: براساس اعلام اهالی مشخص شد که کسانی در داخل ساختمان محبوس هستند که آتش نشانان همزمان با خاموش کردن آتش مشغول خارج کردن بقیه افراد شدند.

وی ادامه داد: حدود 10 نفر از افراد حاضر در ساختمان که 5 زن و 5 مرد بودند از طریق نردبان هیدرولیکی و راه پله‌های ساختمان خارج شدند و هر ده نفر تحویل عوامل اورژانس شد.

ملکی با اشاره به این مطلب که یک نفر که دچار دودگرفتگی شدید شده بود به بیمارستان منتقل شد گفت: این عملیات در ساعت 12 به پایان رسید.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آتش سوزی بیمارستان زن و مرد سازمان آتش نشانی شهر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۶۴۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کپسول آتش نشانی وسیله‌ای ضروری برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، رئیس مرکز بهداشت خوزستان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به ضروری بودن وجود کپسول آتش نشانی در ساختمان‌های تجاری و مسکونی، گفت: یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث آتش سوزی در منازل می‌شود، پخت و پز در آشپزخانه است.

دکتر پژمان بختیاری نیا با بیان اینکه این عامل در مجموع ۴۲% از همه آتش سوزی‌ها را شامل می‌شود، افزود: شعله ور شدن روغن‌های خوراکی داغ در اثر حرارت دیدن بیش از اندازه، یکی از سناریو‌های معمول شروع آتش سوزی هنگام آشپزی است و باید دقت کنیم که پنجره آشپزخانه بهتر است دارای پرده نباشد یا پرده‌های کوتاه داشته باشد، زیرا یکی از سناریو‌های معمول شروع آتش سوزی، شعله ور شدن پرده‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه در هنگام آشپزی، کودکان باید حداقل یک متر از اجاق دور باشند، ادامه داد: یک راه جذاب و خلاقانه شاید این باشد که یک حریم خطر با یک نوار چسبان با شعاع یک متر بر روی کف زمین برای اجاق خوراک پزی در نظر بگیرید، راه حل دیگر برای پیشگیری از آتش ناشی از پخت و پز، شاید استفاده از اجاق‌های برقی است، این اجاق‌ها در سطح بین‌المللی به صورت وسیع مورد قرار می‌گیرند، اما بدون شک در کشور ما استفاده از این ابزار با توجه به هزینه بالاتر برق نسبت به گاز، با چالش‌هایی روبرو است، همچنین در صورت حضور نداشتن بلندمدت در منزل یا رفتن به مسافرت، حتما شیر اصلی ورودی گاز واحد مسکونی را ببندید.
 
دکتر بختیاری نیا تجهیزات گرمایشی را یکی دیگر از وسایل با خطر آتش سوزی عنوان و اضافه کرد: تجهیزات که قابل حمل هستند در مقایسه با تجهیزات غیر قابل حمل خطر بیشتری دارند، از این نوع وسایل می‌توان به بخاری زمینی یا دیواری اشاره داشت، بنابراین در استفاده از این نوع وسایل گرمایشی حتماً باید حداقل یک متر دور‌تر وسایل اشتعال پذیر مانند مبل و پرده را نصب شوند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز؛ بنابر آمار موجود، عامل حدود ۱۵ درصد آتش سوزی خانه‌های مسکونی، ناشی از تجهیزات گرمایشی است.
 
وی به آتش سوزی با منشاء الکتریسیته اشاره کرد و گفت: تابلو‌های برق و سیم کشی‌های فرسوده که مدت زیادی از نصب آنها در ساختمان می‌گذرد، یکی از عوامل آتش سوزی در خانه‌های مسکونی است، جریان برقی که در این سیم‌ها و تابلو‌ها وجود دارد در تماس با عوامل خارجی مثل رطوبت و… ایجاد جرقه می‌کند و باعث شروع آتش سوزی می‌شود.

دکتر بختیاری نیا با بیان اینکه بنا بر آمار در حدود ۱۸ درصد آتش سوزی خانه‌ها منشاء الکریسیته دارند، افزود: یکی از اتفاقات احتمالی به انفجار ناشی از شارژ بیش از حد ابزار‌های الکترونیکی مانند؛ موبایل، تبلت و لپ تاپ بر می‌گردد، این ابزار‌ها اغلب مجهز به باتری‌های لیتیوم-یون هستند، این نوع باطری‌ها با کوچکترین نقص فنی و در صورت شارژ بیش از اندازه، ممکن است شعله ور شده و منفجر شوند، پس بهتر است در موقع مناسب ابزار شارژی خود را از برق بکشید، همچنین با وجود کمترین مشکل در فرآیند شارژ یا باتری ابزار شارژی خود، حتما برای برطرف کردن آن اقدام کنید.
 
رئیس مرکز بهداشت خوزستان سیگاری که خاموش نشده، را از دیگر عوامل آتش سوزی برشمرد و اضافه کرد: بنابر آمار موجود ۵ درصد آتش سوزی‌ها در منازل به دلیل سیگار است، یکی از عوامل مهمی که باعث آتش سوزی در منازل می‌شود ته سیگار خاموش نشده‌ای است که به داخل سطل آشغال انداخته می‌شود، اگر می‌خواهید سیگار بکشید بهتر است در هوای آزاد (بالکن یا پشت بام) این کار را انجام دهید، همچنین توصیه می‌شود در اتاق خواب هیچوقت سیگار نکشید، زیرا تمام مواد و وسایل موجود در اتاق خواب مستعد آتش سوزی هستند، پس از اتمام سیگار کشیدن، فیلتر آن را بدون خاموش کردن کامل هرگز در سطل زباله نیندازید، همچنین در فصل پاییز به دلیل خشک بودن زمین و وجود برگ‌های خشک مراقب فیلتر‌های نیمه خاموش سیگار خود باشید.
 
دکتر پژمان بختیاری نیا با بیان اینکه استفاده از شمع‌های تزئینی و شمع‌های معطر خطر آتش سوزی به دنبال دارند، گفت: رعایت نکردن دستورالعمل‌های ایمنی هنگام استفاده از شمع می‌تواند یکی از عوامل آتش سوزی در ساختمان باشد، بنابر آمار در حدود ۳ درصد آتش سوزی‌ها در خانه‌ها به دلیل استفاده نادرست از شمع‌ها است، بسیاری از افراد دوست دارند برای افزودن احساس آرامش بخصوص هنگام شام خوردن یا مدیتیشن، یا استفاده از خاک معطر، از انواع شمع استفاده کنند، بهتر است نکات ایمنی زیر را جهت استفاده از شمع‌ها رعایت کنیم:
۱- شمع‌های روشن را از دسترس کودکان دور بگذاریم و هیچ موقع کودکان را با شمع‌های روشن تنها نگذاریم.
۲- در اتاق خواب شمع روشن نکنیم.
۳- در نزدیکی اشیاء اشتعال پذیر منزل هیچگاه شمع روشن نکنیم.
۴- اگر می‌خواهیم منزل را ترک کنیم حتما شمع‌ها را خاموش کنیم.
 
طریقه استفاده از کپسول آتش نشانی چگونه است؟

وی می‌گوید: کپسول آتش نشانی وسیله ایمنی است که برای خاموش کردن آتش استفاده می‌شود، معمولاً کپسول آتش نشانی طوری طراحی می‌شود که که قابل حمل باشد و به راحتی بتوان آن را انتقال داد، این وسیله دارای رنگ نارنجی و یا قرمز است، استفاده از این رنگ در طراحی و تولید این وسیله باعث می‌شود در همه شرایط قابل شناسایی باشد، کپسول آتش نشانی دارای یک محفظه فلزی است و درون آن یک ماده خفه کننده آتش مانند آب، پودر یا گاز دی اکسید کربن وجود دارد و بالای این محفظه یک اهرم وجود دارد. هنگام استفاده باید آن اهرم را آزاد کنید و مواد درون آن با فشار زیاد روی آتش قرار می‌گیرد؛ و با حذف دلیل اصلی آتش مانند وجود اکسیژن آتش را خاموش می‌کند.
 
محفظه‌ کپسول با چه موادی پر می‌شود؟


دکتر بختیاری نیا گفت: با توجه به نوع آتش، نوع مواد پر کننده‌ی کپسول نیز تعیین می‌شود. نوع مواد پر کننده‌ی کپسول به این بستگی دارد که، برای خاموش کردن چه نوع آتشی استفاده می‌شود، ولی بطور معمول کپسول آتش نشانی پودر و گاز برای خاموش کردن هر نوع آتش سوزی استفاده میشود.


وی افزود: این خاموش کننده از نوع قابل کنترل بوده و در وزن‌های مختلف از ۵/۰ کیلویی تا ۱۴ کیلویی (۱ تا ۳۰ پوند) وجود دارد، زمان تخلیه بستگی به وزن مواد محتوی دارد به طوری که از ۸ ثانیه تا ۱۴ ثانیه می‌باشد و مقدار تخلیه آن در زمان شارژ حداقل ۸۵٪ است. قدرت پرتاب این خاموش کننده ۶ متر است و برای آتش‌های کلاس‌های مختلف به کار می‌رود. هر ماه یک بار بازدید ظاهری از خاموش کننده به عمل آید و در این بازدید فشار درون سیلندر را از روی فشارسنج مشاهده و سپس بدنه و پلمپ را بازدید کنید. در صورت امکان سالی یک بار در حریق آموزشی از خاموش کننده استفاده شود.
 
نحوه استفاده از کپسول‌های آتش نشانی


دکتر بختیاری نیا ادامه داد: هنگام وقوع آتش سوزی ابتدا باید آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید و نکات زیر را به ترتیب انجام دهید تا بتوانید از این وسیله به نحو احسن در راستای خاموش کردن آتش استفاده کنید.

ابتدا کپسول آتشنشانی را تکان دهید تا از حالت رسوبی خارج شود. اهرم متصل به کپسول را آزاد کنید و با نیروی کافی کپسول را نگه دارید، چون مواد با فشار از آن خارج می‌شوند در نتیجه برای نگه داشتن محفظه نیاز به نیرو بیشتری دارید. مواد با فشار بیرون می‌آید در نتیجه باید در فاصله مناسب با آتش قرار بگیرید. همیشه پشت آتش قرار بگیرید و برای خودتان یک راه فرار بگذارید. کم کم از جلوی پای خودتان شروع به خفه کردن آتش کنید. مواد محفظه را دقیقا روی مواد قابل اشتعال نشانه گیری کنید و کم کم پیش بروید. اگر حجم آتش زیاد بود از چند نفر کمک بگیرید تا چند کپسول آتشنشانی برای مهار کردن آتش استفاده کنید. بعد از اینکه کارتان تمام شد کپسول آتش نشانی را فورا شارژ کنید و در محل مورد نظر قرار دهید، چون حادثه خبر نمی‌کند. این کار باعث می‌شود هنگام وقوع حادثه با یک کپسول آتش نشانی خالی روبرو نشوید.

دیگر خبرها

  • مهار آتش‌سوزی مهیب یک مجتمع مسکونی در کرمان
  • اطفای حریق در یک کارگاه آهنگری در محله پامنار تهران
  • آتش‌سوزی یک کارگاه آهنگری در پامنار
  • وقوع آتش‌سوزی مهیب در یک کارگاه آهنگری در پامنار تهران + ویدئو
  • آتش‌سوزی در یک کارگاه آهنگری در پامنار تهران
  • کپسول آتش نشانی وسیله‌ای ضروری برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری
  • انفجار و حریق در مغازه تولید رنگ و اسپری در خیابان معراج اصفهان
  • وقوع انفجار و حریق در مغازه تولید رنگ و اسپری در خیابان معراج + عکس
  • مهار آتش سوزی یک مهمانپذیر در مشهد
  • آتش‌سوزی گسترده در پمپ بنزین کرمان + جزئیات