Web Analytics Made Easy - Statcounter

نتایج اولیه و غیررسمی انتخابات اسرائیل حاکی از نزدیک بودن تعداد رای دو رقیب اصلی یعنی حزب راست "لیکود"‌به رهبری "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل و فهرست میانه "آبی سفید" به رهبری ژنرال بازنشسته "بنی گانتس" است.

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، براساس نتانیج فعلی هیچ کدام از این دو نمی توانند کابینه آینده را تشکیل بدهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تشکیل کابینه آینده اسرائیل نیازمند ائتلاف است.

نتایج غیررسمی:

کل کرسی های پارلمان اسرائیل (کنیست) = 120 کرسی


1- ائتلاف میانه "آبی سفید" (به رهبری بنی گانتس - فرمانده سابق ارتش) = 32 کرسی

2- حزب راست لیکود (به رهبری نتانیاهو نخست وزیر) = 31 کرسی

3- فهرست مشترک عربی (متعلق به شهروندان عرب اسرائیل) = 12 کرسی

4- حزب راست تندرو "اسرائیل خانه ماست" (به رهبری افیگیدور لیبرمن - وزیر دفاع سابق) = 9 کرسی

هنوز نتایج رسمی و نهایی اعلام نشده است.

پارلمان اسرائیل 120 کرسی دارد و تشکیل کابینه نیازمند کسب مستقیم 61 کرسی یا به دست آوردن حداقل این تعداد کرسی به وسیله ائتلاف است.

 

شرح عکس: بنی گانتس و همسرش - خبرگزاری فرانسه



خبرگزاری فرانسه نوشت: نتایج شبه نهایی که رسانه های اسرائیی به استناد منابعی در کمیته برگزاری انتخابات منتشر کرده اند نشان می دهد بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر)‌ و رقیب اصلی اش یعنی بنی گانتس تقریبا در کرسی های کسب شده، متعادل هستند و این موضوع تشکیل کابینه آینده را پیچیده می کند.

رسانه های اسرائیلی گفته اند که بعد از شمارش 90 درصد از کل آرا، حزب لیکود (به رهبری نتانیاهو) 31 کرسی را کسب کردو ائتلاف میانه "آبی سفید" هم 32 کرسی را کسب کردند.

خبرگزاری فرانسه اضافه کرد: این نتایج تصویر شفافی را درباره اینکه چه کسی مسوول تشکیل کابینه می شود ارائه نمی دهد. نتانیاهو یا گانتس؟ این یعنی کابینه آینده اسرائیل هم ائتلافی است.

اگر در نتایج انتخابات،‌ تغییری ایجاد نشود این به معنی شکست نتانیاهو است. نتانیاهو امیدوار بود در راس یک ائتلاف راستگرایانه،‌ بتواند در انتخابات پیروز شود. او همچنین با مشکلات قضایی در پرونده های فساد مالی درگیر است.

نتانیاهو بعد از انتخابات گفت:‌ هم اکنون تنها دو گزینه وجود دارد. یا کابینه راستی با حضور فراکسیون های راستگرا به رهبری من یا کابینه خطرناک برپایه احزاب عربی. تشکیل کابینه خطرناک برپایه احزاب عربی ممنوع است. هر آنچه می توانیم برای منع تشکیل این کابینه به کار می گیریم.

او تلاش می کند احزاب دست راستی را از مشارکت در کابینه ائتلافی "بنی گانتس" منع کند.

"بنی گانتس" هم گفته است تلاش می کند کابینه وحدت ملی ایجاد کند.

او گفت:‌ وحدت و آشتی در مقابل ماست.

شرح عکس: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و همسرش هنگام رای دادن در انتخابات پارلمانی اسرائیل - شهر قدس - خبرگزاری فرانسه



این دومین انتخابات پارلمانی اسرائیل در 5 ماه اخیر است. بعد از انتخابات قبلی،‌ هیچ کدام از احزاب نتوانستند ائتلافی برای تشکیل کابینه ایجاد کند. به همین دلیل،‌ انتخابات دوباره برگزار شد.

لیست "فهرست مشترک عربی" مربوط به شهروندان عرب اسرائیل نیز توانست با کسب 12 کرسی،‌ در رتبه سوم قرار بگیرد. این یک پیروزی بزرگ برای شهروندان عرب اسرائیل به شمار می رود.

این افراد فلسطینیانی هستند که هم اکنون در مناطق تحت کنترل کابینه اسرائیل زندگی می کنند و شهروندی و شناسامه اسرائیلی دارند. آنها با جمعیت 1.4 میلیون نفری،‌حدود 20 درصد از جمعیت 8 میلیون نفری اسرائیل را تشکیل می دهند.

اکثریت آنها مسلمان و بقیه مسیحی هستند. این فلسطینیان در جنگ های اسرائیل و کشورهای عربی،‌ مناطق خود را ترک نکردند و باقی مانند.

اگر احزاب عربی تصمیم بگیرند به فهرست گانتس بپیوندند در این صورت می توانند نتانیاهو را از نخست وزیری آینده منع کنند. احزاب عربی تاکنون از نخست وزیری هیچ فردی در اسرائیل حمایت نکردند.

"ایمن عوده" رئیس "فهرست مشترک عربی"، به خبرنگاران در خارج از خانه اش در شهر عرب نشین حیفا اسرائیل گفت:‌ "تفاوت اصلی در این انتخابات،‌ استقبال رای دهندگان عرب از انتخابات است... اگر این اتفاق روی نمی داد نتانیاهو نخست وزیر بود".

شرح عکس: کاندیداهای "فهرست مشترک عربی" خوشحال از نتایج اولیه انتخابات در شهر عرب نشین الناصره اسرائیل - خبرگزاری فرانسه

 

نتایج غیررسمی نشان می دهد حزب تندروی "اسرائیل خانه ماست" به رهبری افیگیدور لیبرمن (وزیر سابق دفاع) توانسته در جایگاه چهارم قرار گیرد و 9 کرسی را به دست بیاورد.

این یکی از احزابی است که می تواند با ائتلاف،‌ نخست وزیر آینده را مشخص کند.

"افیگیدور لیبرمن" وزیر دفاع سابق و رهبر حزب راست تندروی "اسرائیل خانه ماست" خواستار تشکیل ائتلاف احزاب راست شده است.

لیبرمن به عنوان یک فعال راست احزاب تندروی دینی را متهم می کند که آنها تلاش می کنند شریعت و قوانین یهودی را بر افراد سکولار در اسرائیل تحمیل کند. او گفته است که تلاش می کند جلوی معافیت یهودیان تندرو از خدمت الزامی سربازی را متوقف کند.

"رووفین ریفین" رئیس (رئیس جمهور) اسرائیل هم که باید مسوول تشکیل کابینه آینده را تعیین کند گفت که نیاز است از انتخابات سوم خودداری کنیم.

نتانیاهو قرار است 11 مهر (3 اکتبر) به اتهامات مربوط به رشوه و سوء‌استفاده از اعتماد در دادگاه حاضر خواهد شد.
بسیاری معتقدند در صورتی که نتانیاهو دوباره نخست وزیر شود از پارلمان خواهد خواست به وی مصونیت بدهد.

نتانیاهو در روز برگزاری انتخابات به بازار اصلی و ترمینال مرکزی اتوبوسرانی در شهر قدس رفت و با بلندگو از هوادارانش خواست به پای صندوق های رای بروند زیرا اگر به پای صندوق های رای نروند او شکست می خورد.

او بارها هشدار داده بود که شهروندان عرب اسرائیل و یهودیان چپگرای اسرائیل به صورت گسترده پای صندوق رای می روند.

 

شرح عکس: اویگیدور لیبرمن (وزیر دفاع سابق) و همسرش بعد از رای دادن در انتخابات اسرائیل - خبرگزاری فرانسه

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: انتخابات اسرائیل پارلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۶۵۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسموتریچ و بن گویر چگونه به عمر سیاسی نتانیاهو پایان خواهند داد؟

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اگر چه خود به خشونت و افراط‌گرایی شهره است اما در کابینه او وزیرانی به شدت تندرو همچون «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی و «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی حضو دارند. حجم بالای افراط‌گرایی این ۲ وزیر، آنها را به سمت تهدید نخست‌وزیر و نافرمانی از وی کشانده‌است؛ وزیرانی که از نگاه ناظران در نهایت، این کابینه و شخص نتانیاهو را به ورطه نابودی خواهند کشاند.

نقش وزیران تندرو در کشاندن رژیم به یک قدمی کودتا و جنگ داخلی

اواخر سال ۱۴۰۱، نتانیاهو به عنوان نخست‌وزیر با هدف خلاصی از محاکمه و زندان، با افرادی که در کارنامه آنها دزدی، فساد، نژادپرستی و اقدام‌های تروریستی درج شده‌بود، ائتلاف کرد. البته همان ابتدا، صدای مخالفان در داخل و خارج بلند شد.

بنابراین زمانی که هنوز پست‌های وزارتی در میان اعضای آن در حال دست به دست شدن بود، این انتصاب‌ها با مخالفت جامعه صهیونیستی در داخل و خارج فلسطین اشغالی همراه شد.

در همان برهه، کانال ۱۱ تلویزیون رسمی رژیم صهیونیستی یک فایل صوتی از اسموتریچ رییس حزب «صهیونیسم دینی» پخش کرد که در آن نتانیاهو را یک دروغگو و فاسد توصیف می‌کرد.

در همین راستا، «یوسی وارتر» تحلیلگر مسائل حزبی در روزنامه عبری «هاآرتص»، تاکید کرد کابینه جدیدی که در حال شکل‌گیری است، بسیار متعصب، تاریک اندیش و خطرناک است. خطر واقعی از جانب نخست‌وزیر با چنین وزیرانی، این است که از تمامی مرزهای ممکن عبور کند و تمام ارزش‌ها و قانون‌ها را زیر پا بگذارد.

البته نتانیاهو که برای بقا ناگزیر به پذیرش این وزیران شده‌بود و بعد از تشکیل کابینه نیز تصمیم داشت به قول معروف «وظیفه نگهبانی از گوشت را به گربه بدهد». از این رو با درخواست بن‌گویر برای اعطای حق وتو برای هر تصمیمی که دولت اتخاذ کند، موافقت کرد؛ آن هم وزیری که قبلاً ۵۳ بار از سوی شاباک و پلیس به اتهام‌های امنیتی و اخلال در نظم عمومی دستگیر و چندین بار به دلیل اقدام‌های تروریستی و نژادپرستی محکوم شده‌بود.

بن‌گویر و اسموتریچ در شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری اشغالی زندگی می‌کنند و معتقدند که «اسرائیل بزرگ باید یک کشور برای شریعت یهود باشد و عرب‌ها باید از فلسطین اخراج شوند».

حتی در این برهه بارها شاهد بودیم که بن‌گویر به عنوان وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی بارها به بهانه‌های مختلف به همراه گروهی از صهیونیست ها به مسجدالاقصی یورش برد تا اینکه کابینه جنگی رژیم در تصمیمی جنجالی کلیه صلاحیت‌های این وزیر تندرو در موضوع مسجدالاقصی را لغو کرد.

البته این اقدام کابینه جنگی رژیم به منظور کاستن از فشارهای بین‌المللی علیه رژیم به دلیل هتک حرمت اماکن مقدس اسلامی صورت گرفت. با وجود این، محرومیت باز هم از تندروی بن‌گویر کاسته نشد تا جایی که وی در روزهای منتهی به عملیات طوفان الاقصی در اقدامی هتاکانه مجوز ورود هزاران صهیونیست به حریم قبله نخست مسلمانان جهان را صادر کرد.

از این رو، روزنامه عبری «معاریو» در گزارشی نوشت که نتانیاهو از اقدام‌های تنش‌زای بن‌گویر واسموتریچ در کرانه باختری، مسجدالاقصی و قدس اشغالی ناراضی است.

بن‌گویر که در دشمنی با فلسطین، شمشیر را از رو بسته‌است در این زمینه با دیگر وزیران کابینه نیز سر ناسازگاری دارد. وی به تازگی از نتانیاهو درخواست کرده‌است تا «یوآو گالانت» وزیر جنگ این رژیم را برکنار کند.

بن‌گویر، علت درخواست خود برای برکناری گالانت را اختلاف نظر با وی درباره تخریب یک مزرعه متعلق به صهیونیست‌های تندرو عنوان کرد و خطاب به وزیر جنگ رژیم، گفت: به جای تاسیس مزرعه‌های بیشتر و توسعه شهرک‌ها، تسلیم دشمن شده‌ایم.

لازم به ذکر است که بین مقام‌های رژیم صهیونیستی درباره نحوه گسترش شهرک‌های صهیونیست‌نشین اختلاف‌نظر وجود دارد. در شرایطی که صهیونیست‌های تندرو خواهان اخراج فوری فلسطینی‌های مقیم کرانه باختری و گسترش شهرک‌های صهیونیست‌نشین در این مناطق هستند، صهیونیست‌های میانه‌رو معتقدند باید این کار در طول زمان و به تدریج انجام شود زیرا ممکن است به شروع انتفاضه دیگری در سرزمین‌های اشغالی منجر شود.

سنگ‌اندازی وزیران تندرو در مسیر آتش‌بس در غزه

بن‌گویر و اسموتریچ را می‌توان ۲ مانع بزرگ در مسیر توافق آتش‌بس و پایان جنایت رژیم علیه غزه دانست. آنها اواخر اسفندماه نتانیاهو را تهدید کردند که در صورت آزادی اسیران فلسطینی که به ادعای آنان در قتل شهرک‌نشینان دست داشتند، کابینه را ترک می‌کنند.

آنها حتی پیش از مذاکرات و آتش‌بس موقت نیز تمام تلاش خود را برای جلوگیری از انجام آن به کار بستند. به عنوان نمونه بن‌گویر بهمن ماه پارسال در اعتراض به مذاکرات برای آتش‌بس طولانی، تهدید کرد که حزب خود را از ائتلاف کابینه نتانیاهو خارج خواهد کرد و در صفحه خود در «ایکس» (توییتر سابق) نوشت که «چنین توافقی مساوی است با انحلال دولت».

اشاره بن‌گویر به مذاکرات با میانجیگری قطر و مصر برای بررسی توقف طولانی‌مدت جنگ در نوار غزه در مقابل آزادی کسانی بود که در اسارت حماس به سر می‌بردند.

اسموتریچ نیز با انتقاد از دعوت آمریکا از «بنی گانتس» عضو کابینه جنگ این رژیم برای سفر به واشنگتن برای رایزنی درباره مذاکرات اخیر با حماس، گفت: گانتس، ضعیف‌ترین شخص در کابینه نتانیاهو است و آمریکا تلاش می‌کند کابینه و جبهه داخلی اسرائیل را دچار دودستگی کند.

حال که نزدیک به هفت ماه از آغاز حمله ارتش رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه می‌گذرد، عدم کسب هرگونه دستاورد نظامی از سوی این رژیم موجی از انتقادها و اعتراض‌ها را در سرزمین‌های اشغالی علیه نتانیاهو به راه انداخته‌است.

خانواده‌های اسیران صهیونیست نزد مقاومت فلسطین به تازگی در بیانیه‌ای اعلام کردند که نتانیاهو از اسموتریچ و بن‌گویر می‌ترسد و خواستار برکناری نتانیاهو از قدرت شدند.

در حالی صهیونیست‌ها معتقدند که نتانیاهو از ۲ وزیر تندرو خود هراس دارد که مقام‌های نظامی نیز بر این واقعیت مُهر تایید می‌زنند. ژنرال «نوعام تیفون» فرمانده سابق تیپ شمال ارتش رژیم صهیونیستی اخیراً اذعان کرده‌است: این کابینه را نتانیاهو به پیش نمی‌برد بلکه اسموتریچ و بن‌گویر آن را به پیش می‌برند و این موضوع به روابط اسراییل با آمریکا آسیب می‌زند؛ آن‌هم در شرایطی که ما به آمریکایی خیلی نیاز داریم و همه ما تاوان می‌دهیم.

پاسخ موشکی-پهپادی ایران و مخاطره‌های افتادن نتانیاهو در دام وزیران تندرو

رژیم صهیونیستی در ادامه آتش‌افروزی‌های خود در منطقه، روز ۱۳ فروردین ماه به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق حمله کرد که در نتیجه آن سرداران رشید مدافع حرم سرتیپ پاسدار «محمدرضا زاهدی» و سرتیپ پاسدار «محمدهادی حاجی رحیمی» از فرماندهان و مستشاران نظامی ارشد ایران در سوریه و پنج تن از افسران همراه آنان به شهادت رسیدند؛ حمله‌ای متجاوزانه که نقض حاکمیت ملی سوریه و تعرض به خاک ایران قلمداد می‌شد.

ایران از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا این حمله تروریستی محکوم و برخی حتی انتظار داشتند که قطعنامه‌ای علیه تل‌آویو صادر شود اما متحدان رژیم صهیونیستی یعنی آمریکا، انگلیس، فرانسه به عنوان اعضای دایمی و حتی کشورهای دیگری مانند ژاپن به عنوان اعضای غیر دایم شورای امنیت از محکوم کردن صهیونیست‌ها حتی به طور لفظی خودداری کردند.

در نتیجه ایران با کنار گذاشتن سیاست «صبر استراتژیک» خود در برابر رژیم صهیونیستی، سرزمین‌های اشغالی فلسطین را برای اولین بار به طور مستقیم هدف حمله‌های پیچیده، ترکیبی و منحصر به فرد خود قرار داد؛ حمله‌هایی که بر مبنای ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد مبنی بر «دفاع مشروع» صورت گرفت و کاملاً مطابق با عرف و حقوق بین‌المللی بود.

از این رو نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اعلام کرد که اگر شورای امنیت تجاوز رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کرد شاید نیازی به پاسخ تهران به آخرین حمله صهیونیست‌ها نبود.

حال که با واکنش موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به مواضع نظامی عراق، اقدام متقابل و تلافی‌جویانه صورت گرفته و تهران، این حمله‌ها را پایان یافته می‌بیند اما وزیران تندرو رژیم صهیونیستی با تهدید و فشار بر نتانیاهو در صدد کشاندن نخست‌وزیر در دامی بزرگ‌اند.

بن‌گویر تاکید کرده که رژیم نباید برای ایجاد بازدارندگی در خاورمیانه از سیاست مهار پیروی کند و در توییتی نوشته‌است که باید به حمله ایران واکنشی «دیوانه‌وار» داده شود.

اسموتریچ هم برای تحریک دیگران و شخص نتانیاهو از «خطر وجودی» برای رژیم سخن به میان آورده‌است. او در بیانیه‌ای خواستار «عدم خویشتن‌داری» در برابر ایران شد و مدعی شد که «چشم تمام خاورمیانه و جهان به اسرائیل است»!

تلاش وزیران تندرو نتانیاهو برای حمله به ایران در شرایطی است که جمهوری اسلامی ایران در زمینه خطوط قرمز خود، سیاست «صبر استراتژیک» را کنار می‌گذارد؛ واقعیتی که در واکنش به حمله تروریستی به کنسولگری ایران در دمشق خود را نشان داد.

در همین راستا، «امیرسعید ایروانی» نماینده ایران در سازمان ملل در پی نشست تازه شورای امنیت که برای بررسی واکنش ایران برگزار شد، گفت که این رژیم «می‌داند تلافی دوم ما چه خواهد بود. آن‌ها می‌دانند که اقدام بعدی قاطعانه‌ترین (حمله) خواهد بود.» او ادامه داد: این وعده «یک تهدید» است نه «یک اقدام.»

اینک نتانیاهو بر سر دوراهی قرار گرفته‌است و باید بین هراس از ۲ وزیر تندرو و سرکش که منجر به فروپاشی کابینه وی و حتی فراتر از آن، نابودی رژیم صهیونیستی خواهد شد یا دوراندیشی نسبت به تبعات تداوم تقابل با ایران، یکی را برگزیند.

کد خبر 6079281

دیگر خبرها

  • اوج گیری مبارزات انتخاباتی در هند
  • رقابت ۲+۱ برای بالانشینی در بهارستان
  • رقابت ۲+۱ برای بالانشینی در بهارستان | رقابت این ۴ نقر به قالیباف
  • عضو کابینه جنگ اسرائیل: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم
  • گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم
  • بی‌اعتمادی جنگ سالاران رژیم صهیونیستی به یکدیگر
  • درخواست دوباره لاپید برای سرنگونی نتانیاهو
  • اسموتریچ و بن گویر چگونه به عمر سیاسی نتانیاهو پایان خواهند داد؟
  • چهره‌های با سابقه در فهرست ۹۰ نفره دور دوم انتخابات مجلس/در کدام کلان شهرها انتخابات به دور دوم کشیده شد؟
  • مهمترین «انتخابات دور دوم» ادوار مجلس با ۴۵ کرسی تاثیرگذار