Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-25@10:25:44 GMT

چگونه فرزندمان را راهی مدرسه کنیم؟

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۶۵۲۸۷

چگونه فرزندمان را راهی مدرسه کنیم؟

مجتبی یاسینی، فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نحوه آماده کردن دانش آموزان برای ورود به مدرسه اظهار کرد: برای اینکه دانش آموزان به طور خودکار درس بخوانند باید انگیزه را در وجود آنها تقویت کنیم، برای تقویت انگیزه والدین باید با دانش آموزان صحبت و برای آنها اهداف تحصیلی کوتاه مدت مشخص کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او بیان کرد: فرزندان وقتی به اهداف تحصیلی کوتاه مدت رسیدند، والدین باید برای آنها پاداش (امتیاز‌های اجتماعی) در نظر بگیرند، که این مورد نقشی موثر در تقویت انگیزه دارد، تماشای فیلم‌های انگیزه بخش هم انگیزه را در افراد بیشتر می‌کند، والدین باید امکان ارتباط بین فرزندان خود و دانش آموزان درس خوان را فراهم کنند، زیرا کودکان و نوجوانان اغلب از همسالان خود حرف‌شنوی بسیار خوب دارند در صورتی که ممکن است به صحبت‌های والدین چندان توجه نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: راهکاری برای کاهش اضطراب جدایی فرزند دانش آموز از والدین

یاسینی بیان کرد: داشتن آگاهی هم نقشی موثر در درس خوان شدن خودکار دانش آموزان دارند به این صورت که دانش آموزان باید نسبت به نقاط ضعف و قوت خود شناخت داشته باشند و فرصت‌هایی که برای آن‌ها به وجود می‌آید، به خوبی شناسایی کنند، البته والدین در این امر باید به دانش آموزان کمک کنند.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان افزود: رفتار هم یکی دیگر از عوامل موثر در درس خوان شدن خودکار دانش آموزان است؛ برای مثال دانش آموزی ممکن است انگیزه و آگاهی لازم را داشته باشد، اما با وجود این تغییری در رفتارش مشاهده نشود، برای اینکه تغییر رفتار را در کودکان و نوجوانان ایجاد کنیم باید به دانش آموزان  بگوییم که در صورتی به اهدافشان رسیدند، والدین این امتیازات را در اختیار آنها قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: ترس از مدرسه کودکان را جدی بگیرید/ اختلال هراس از مدرسه چیست؟

او بیان کرد: از امتیازات اجتماعی که ما برای دانش آموزان در نظر می‌گیریم می‌توان به خریدن کتاب مورد علاقه، رفتن به سینما یا تئاتر و بازدید از اماکن فرهنگی اشاره کرد که دانش آموز می‌تواند به همراه اعضای خانواده یا دوستانش، اما با نظارت والدین در این مکان‌ها حضور پیدا کند.

درمان اختلالات یادگیری دانش آموزان

یاسینی افزود: معلم اغلب اختلالات یادگیری را در دانش آموز شناسایی می‌کند یا خود والدین به این اختلالات در وجود فرزندشان پی می‌برند، هنگامی که این اختلالات در دانش آموز تشخیص داده شد او باید به روانپزشک کودک و نوجوان مراجعه کند تا علت این اختلالات به درستی شناسایی شود، روانپزشک ممکن است در موارد نیاز دارو‌هایی را برای دانش آموز تجویز کند یا او را نزد روان‌شناس ارجاع دهد.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان درباره اضطراب جدایی دانش آموزان تأکید کرد: دانش آموزان کلاس اولی اغلب با مشکلی به نام ترس از مدرسه مواجه هستند که این ترس ناشی از اضطراب جدایی است، این دانش آموزان وقتی از والدین خود جدا می‌شوند، ترس و اضطراب به سراغ آنها می‌آید و به والدین خود اصرار می‌کنند که همراه آنها به مدرسه بیایند و در  آنجا بمانند، بنابراین در صورتی که والدین فرزندان خود را ترک کنند، آنها به ترس، اضطراب و درد‌های بدنی دچار می‌شوند که گاهی اوقات شدت این مشکلات به اندازه‌ای است که معلم مجبور می‌شود این دانش آموزان را به خانه بفرستد. برای کاهش این مشکل، دانش آ‌موزان کلاس اولی باید از مدتی قبل از آغاز مدرسه با یک یا چند نفر از همکلاسی‌های خود آشنا شوند، داشتن دوست در محیط مدرسه در کاهش ترس دانش آموزان کلاس اولی موثر است.

پاسخ به سوالات دانش‌آموزی را اینجا بخوانید

یاسینی یادآوری کرد: دانش آموزان کلاس اولی می‌توانند قبل از مهر ماه به مدرسه بروند تا با محیط آنجا آشنا شوند، گاهی شدت اضطراب جدایی به اندازه‌ای است که والدین باید در روز‌های نخست همراه دانش آموز در مدرسه حضور پیدا کنند اینکه چه مدتی لازم است تا والدین در کلاس، مدرسه یا در دسترس دانش آموز باشند، بستگی به نظر روانپزشک دارد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت روانشناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۶۵۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسینعلی محمدی متکازینی ظهر چهارشنبه در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: بهشهر دارای بیش از ۲۰۰ مدرسه و ۲۸ هزار دانش آموز است که در مقاطع مختلف تحصیل می‌کنند.

وی افزود: مدارس شهرستان بهشهر از لحاظ کیفیت از استان جلوتر است و با تراکم دانش آموزی مواجه هستیم، اما مشکل فضا در بهشهر وجود ندارد.

مدیر آموزش و پرورش بهشهر یادآورشد: از خرداد ۱۴۰۳ دبیرستانی‌ها در هر سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم امتحان نهایی خواهیم داشت و شبه امتحان نهایی برای دانش آموزان برگزار شد.

محمدی گفت: این امتحانات شبه نهایی به‌منظور کاهش استرس دانش‌آموزان دبیرستانی تدوین شده است در مدارس برگزار شد.

مدیر آموزش و پرورش بهشهر از تک نوبته بودن مدارس بهشهر خبر داد و گفت: همه‌مدارس بهشهر در همه‌مقاطع تحصیلی نوبته هستند و هیچ مدرسه دو نوبته ای در بهشهر وجود ندارد.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش خود یک رسانه است، خاطرنشان کرد: با توجه به گستردگی در کشور و استان و شهرستان خانه‌ای نداریم که آموزش و پرورش نباشد و حضور جدی در زندگی مردم دارد و ارتباط ما با خانواده‌ها دو طرفه است.

محمدی متکازینی گفت: در بحث حجاب و عفاف براساس دستگاه نظارتی، بهشهر از جمله شهرهایی است که کمترین چالش را دارد.

وی افزود: حجاب در مدارس اجباری است و قانون است و دانش آموزان باید با پوشش مدرسه حاضر شوند و همه دستگاه‌های فرهنگی باید کمک‌کار ما برای این امر مهم باشند.

کد خبر 6087653

دیگر خبرها

  • چاقو کشی دختر دانش آموز علیه معلمان در انگلستان
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • بازارچه‌ای برای آموزش اشتغال به دانش آموزان متوسطه در رشت
  • نیمی از دانش آموزان کشور راهی هنرستان می‌شوند
  • خراسان رضوی همیشه در آموزش اوتیسم پیشگام بوده است
  • برپایی آئین جشن تکلیف دختران سرفاریاب
  • ضرورت افزایش آگاهی والدین از هدایت تحصیلی دانش آموزان
  • آگاهی والدین از هدایت تحصیلی دانش آموزان اندک است
  • والدین چطور می‌توانند به کاهش استرس کنکور فرزندشان کمک کنند؟
  • مدارس از راه دور چه مدارسی هستند؟ شهریه این مدارس چقدر است؟