Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در تلاش هستیم تا آئین‌نامه شورای فرهنگ عمومی کشور و استان‌ها را اصلاح و در آنها تجدیدنظر کنیم.

به گزارش ایسنا، سیدعباس صالحی در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل اظهار کرد: نگاه در حوزه فرهنگی گاه از بالا به پائین و گاهی نیز از پائین به بالاست ولی ما سعی داریم براساس تفکر دینی و عقلانی تلفیقی از این دو مدل را دنبال کرده و پیگیر باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مدل همان آتش‌ به اختیاری است که مقام معظم رهبری به شکل عقلانی و منطقی بر آن تاکید دارند که البته منظور از آتش به اختیار غیرقانونی عمل کردن نیست بلکه مسئولیت را با تشخیص درست و به موقع انجام دادن است که در مکتب اسلام نیز به آن تاکید شده است.
عضو کابینه دولت دوزادهم یکی از وظایف شوراهای فرهنگ عمومی استان‌ها را صیانت از داشته‌ها و تاکید بر رفتار معقول و منطقی در حوزه تصمیم‌گیری دانست و گفت: البته ما سعی داریم تا آئین‌نامه شوراهای فرهنگ عمومی کشور و استان‌ها را مورد بازخوانی و تجدیدنظر قرار دهیم تا در یک کار گروهی بتوانیم اهداف و برنامه‌ها را پیگیری کنیم.ما باید در شورای فرهنگ عمومی استان‌ها به کار گروهی اعتقاد داشته باشیم که البته بعد از گذشت دو دهه برخی بازنگری‌ها و اصلاح در قوانین و مقررات و آئین‌نامه‌ها نیاز است که سعی داریم به صورت کشوری و استانی این خلاءها و ضعف‌ها را رفع کنیم.
وی از نامه‌نگاری چهار وزیر و مسئولان شورای فرهنگ عمومی با مقام معظم رهبری در باب تقویت حوزه نظارت بر ظرفیت‌های فرهنگ عمومی مناطق کشور و اصلاح و بازنگری در آئین‌نامه‌های قوانین خبر داد و بیان کرد: البته در این زمینه برخی از استان‌ها به صورت پایلوت در بخش فرهنگی و مدل‌سازی روش‌های جدید مدنظر قرار گرفته که امیدواریم در همه ابعاد بتوانیم از نتایج به دست آمده بهترین بهره را بگیریم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ویژگی‌های استان اردبیل را بی‌نظیر در حوزه فرهنگ دینی، معرفتی و مذهبی اعلام کرد و افزود: امیدواریم در یک حرکت مناسب بتوانیم اهداف و برنامه‌هایی را که مدنظر است، پیاده کنیم.
صالحی به ۴۰ سال عملکرد نظام اسلامی و گذر از مشکلات مختلف اشاره کرد و گفت: دشمنان با تدارک جنگ ۲۸۸۸ روزه و همچنین ترور شخصیت‌های کشورمان به تعداد ۱۷ هزار نفر و التهاب در حوزه‌های مختلف سعی کرده تا مانع پیشرفت کشور شود که در همه این اتفاقات و حوادث فرهنگ دینی، اعتقادی و باورهای ایمانی ملت ایران اجازه نداده تا دشمنان به اهداف خود دست پیدا کنند.
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور به پایش‌های اجتماعی و فرهنگی در طول سال و بررسی نقاط ضعف و قوت در این حوزه اشاره و اظهار کرد: دشمنان ما به صراحت اعلام کردند که بعد از حوادث تلخ دیماه ۹۶ ملت ایران در یک تابستان داغ سالگرد پیروزی انقلاب را نخواهد دید، در حالی که بعد از گذشت یک سال از آن ایام جمهوری اسلامی ایران همچنان با قدرت به مسیر خود ادامه می‌دهد.
صالحی خاطرنشان کرد: حتی دوستان و دشمنان ما به تنگناها و مصایب بر سر راه جمهوری اسلامی ایران اذعان داشتند، اما به یقین این تئوریسین‌ها از بن‌مایه‌های فرهنگی این ملت غافل بودند و باور نداشتند که این ملت به رغم مشکلات اقتصادی و معیشتی توان مقابله با تهدید آنها را دارد.
وی ادامه داد: فشار حداکثری دشمن و جنگ تمام عیار اقتصادی آنها در حد شعار نبود بلکه به صراحت به دنبال ناکامی جمهوری اسلامی ایران بودند، اما به یقین باید گفت؛ اعتقادات معنوی و فرهنگ دینی این ملت کاری را کرد که تلاش دشمنان ناکام ماند.
صالحی تصریح کرد: در جامعه ما هنوز عمق اعتقادات و عرق فرهنگی و دینی را در بین افراد و ملت شاهد هستیم که در روزهای گذشته نمونه‌هایی از آن را در عشق و ارادت به امام حسین(ع) شاهد بودیم، هر چند که برخی از بداخلاقی‌ها و بی‌حجابی‌ها را نیز در حوزه فرهنگی و اجتماعی شاهد هستیم.
وی با اشاره به نتایج پیمایش‌های علمی در کشور در حوزه فرهنگی بیان کرد: مردم ما هنوز به محافل و مجالس مذهبی اعتقاد راسخ دارند و در کنار آن یکپارچگی حرکت اقوام ایرانی و اعتمادی که ملت ما به فرهنگ ملی و ارزش‌های انقلابی دارد سرمایه‌ای بزرگ محسوب می‌شوند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: هر چند ما در برخی از حوزه‌ها نیز از صداقت و راستگوئی گرفته تا اخلاق و تعهد حرفه‌ای با نقص‌ها و ضعف‌هایی روبرو هستیم اما در مجموع این داشته‌های فرهنگی ما اسباب پایداری نظام اسلامی را رقم زده که باید قدر آن را بدانیم.
صالحی در پایان بیان کرد: مردم ما باید یقین داشته باشند که دارایی اصلی ما موشک نیست بلکه هویت ارزشی و اعتقادی است که آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابزار هنر و حوزه‌های علمیه باید به تقویت این دارایی و سرمایه‌های اصیل کمک کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: وزیر ارشاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۶۶۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلیط کنسرت ارزان می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :

محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران، گفت: رزمندگان اسلام افتخار بزرگی آفریدند. انتقام سخت از آستین فرزندان امام و رهبری بیرون آمد و هیمنه رژیم صهیونیستی را فرو ریخت.

وی ادامه داد: این اقدام مایه مباهات همه آزادگان و مستضعفان جهان شد و شکوه و عظمت فرزندان انقلاب را نشان داد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اقدام جدید شورای فرهنگ عمومی، گفت: برای پیشرفت حوزه اقتصاد این حوزه را در شورای فرهنگ عمومی با یک پیوست فرهنگی توام کردیم. این پیوست با هدف لحاظ شدن همه الزامات فرهنگی در پیشرفت‌های اقتصادی تهیه شد که به زودی به صورت عمومی منتشر می‌کنیم.

وی با اشاره به جلسه شورای انقلاب فرهنگی، تصریح کرد: تصویب اولیه سند ملی ثبت پوشش اسلامی ـ ایرانی را داشتیم. این سند از زمان ابلاغ اجرایی می‌شود نتایجش در جامعه قابل مشاهده است. امروز در جلسه دولت با هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مقرر شد برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موضوع تخصیص یارانه فرهنگی برای نمایشگاه کتاب در سالجاری، با ابعاد گسترده‌تر نسبت به سال‌های گذشته انجام شود. همه ساله به دانشجویان، طلاب و اساتید دانشگاه یارانه تخصیص می‌دادیم و از امسال با برنامه‌ای که داریم یارانه فرهنگی به سایر اقشار هم توسعه می‌یابد.

اسماعیلی ادامه داد: مناطق محروم را ویژه خواهیم دید و با استفاده از سامانه‌های فروش برخطی که در اختیارمان قرار گرفته که یک تحول و گام اصلی برای برقراری عدالت فرهنگی است، گام‌های مهمی را بر خواهیم داشت. در خرید برخط فرهنگی همزمان با تهران متقاضیان می‌توانند از اقصی نقاط کشور وارد سامانه برخط شوند و کتاب‌های مدنظرشان را خریداری کنند. کتاب‌های خریداری شده به صورت رایگان در منازل‌شان تحویل خریداران می‌شود. وی با تشکر از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، گفت: تخصیص ارز مبادله‌ای حجاج خانه خدا انجام شد و ان‌شاءالله ۹۰ هزار زائر از اواخر اردیبهشت ماه به حج اعزام می‌شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کاهش قیمت بلیط کنسرت‌ها، تصریح کرد: با همکاری خوب تهیه‌کنندگان اجرا‌های صحنه و معاونت هنری وزارتخانه، کنترل و نظارت قوی‌تر پیدا می‌کند تا قیمت بلیط این مراسم‌ها به زیر یک میلیون تومان و حداکثر ۹۰۰ هزار تومان کاهش یابد.

وی با تشریح آخرین اقدامات وزارتخانه تحت امرش برای سند ملی پویانمایی، گفت: با ابلاغ رییس‌جمهور اواخر اسفند ۱۴۰۲ بنیاد ملی پویانمایی را افتتاح کردیم. کار‌های توسعه‌ای با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و مساعدت رییس‌جمهور حل شده است. اعضای پیشنهاد برای هیات امنای بنیاد ملی پونمایی را معرفی کردیم و به زودی اعضای هیات مدیره و مدیرعامل آن تعیین می‌شوند. اسماعیلی از دنبال کردن شهر جهانی صنایع خلاقیت فرهنگی سخن گفت و افزود: ایجاد مجموعه‌های شهرک‌های تولید صنایع خلاق فرهنگی را در شهر‌های اصفهان، کیش، تهران، مشهد، پرند و تبریز که تاثیر بسزایی در جهش اقتصاد فرهنگ‌بنیاد دارند، دنبال می‌کنیم. آثار خوب آن به زودی برای همه قابل مشاهده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به طرح بازسازی تئاتر شهر، گفت: این پروژه از ابتدای دی ۱۴۰۲ آغاز شده است و حداکثر تا سال آینده حریم تئاتر شهر با ایجاد فضا‌های جدید نمایشی خارج از محدوده در اختیار اهالی تئاتر قرار می‌گیرد. ساماندهی دست‌فروش‌ها در این منطقه نیز توسط شهرداری در جریان است. سند هنر نمایشی و تئاتر از قبل از عید نوروز در شورای هنر مطرح شده و ان‌شاءالله به زودی تصویب می‌شود. در بازدید از اداره تئاتر شهر تهران با مخروبه شدن این اداره روبرو بودیم که ان‌شاءالله ۸ پلاتوی جدید تا پایان سالجاری در این اداره در اختیار اهالی تئاتر قرار می‌گیرد.

اسماعیلی از راه‌اندازی موزه تئاتر و همچنین اختصاص بودجه ویژه در قالب قانون برنامه هفتم برای بخش موسیقی خبر داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • لزوم ارایه برنامه جامع در حوزه فرهنگ و اقتصاد برای تحقق شعار سال
  • بلیط کنسرت ارزان می‌شود
  • وزیر ارشاد: سند ملی سبک پوشش ایرانی اسلامی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد/ ارز مبادله‌ای برای زائران حج تمتع تخصیص یافته/ امسال مناطق محروم در طرح یارانه خرید کتاب دیده می شود
  • وزیر ارشاد: قیمت بلیط کنسرت‌ها به زیر یک میلیون تومان کاهش می‌یابد
  • تهاجم فرهنگی سابقه ۲۰۰ ساله دارد/ راه‌اندازی کتابخانه عمومی «اقتصاد و فرهنگ»
  • با عملیات وعده صادق هیمنه رژیم صهیونیستی فروریخت
  • عملیات وعده صادق مایه مباهات همه آزادگان و مستضعفان جهان شد
  • وزیر فرهنگ: از طرح‌های کاربردی درحوزه حکمرانی فرهنگی حمایت می‌شود
  • از طرح‌های کاربردی در حوزه حکمرانی فرهنگی حمایت می‌شود
  • وزیر ارشاد: در «فتنه» فرهنگی سال گذشته حجاب مورد هجمه قرار گرفت؛ خودم را موظف دانستم در صف اول دفاع از آن بایستم