Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ايتنا»
2024-04-19@05:56:45 GMT

آخرین مراحل سرهم‌بندی تلسکوپ فضایی جیمز وب

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۶۶۳۵۰

آخرین مراحل سرهم‌بندی تلسکوپ فضایی جیمز وب

ایتنا - مونتاژ تلسکوپ فضایی جیمز وب، به‌طور کامل به پایان رسید و اجزای رصدخانه فضایی بزرگ و نسل جدید ناسا، سرانجام در کنار هم قرار گرفتند.
به گزارش ایتنا و به نقل از Space، تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb) تکمیل شده و آماده پرتاب به فضاست. در آخرین مرحله این پروژه می‌بایست یک سپر خورشیدی و «ساختارهای پالتی متحد» (که در هنگام پرتاب، اطراف تلسکوپ را دربر می‌گیرند)، بطور کامل مونتاژ و به بدنه اصلی تلسکوپ پیوند داده می‌شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدین‌ترتیب، مهندسان موفق شده‌اند دو نیمه تلسکوپ فضایی جیمز وب را به یکدیگر پیوند دهند.
  
گفتنی است برای ساختن این تلسکوپ، ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار هزینه شده و قرار است در ماه مارس سال ۲۰۲۱ به فضا پرتاب شود. بیل آکس (مدیر پروژه وب) می‌گوید: «مونتاژ این تلسکوپ، ابزارآلات علمی آن، سپر خورشیدی و فضاپیما در یک رصدخانه، بیانگر یک دستاورد باورنکردی توسط تمامی گروه وب است.»
 
وی می‌افزاید: «این مرحله از پروژه، در واقع کوشش‌های هزاران فرد در ناسا، آژانس فضایی اروپا، آژانس فضایی کانادا، و سایر شرکای صنعتی و دانشگاهی در طی بیش از ۲۰ سال را به تصویر می‌کشد.»
 
مهندسان ناسا برای مونتاژ، با استفاده از یک جرثقیل، بخش اصلی این تلسکوپ را که از قطعات نوری تشکیل شده، پایین آوردند و روی بدنه فضاپیما قرار دادند. البته سپر خورشیدی پیچیده و تاشدنی وب که موجب خنک نگه داشته شدن قطعات تلسکوپ در حین انجام عملیات می‌گردد، پیش‌تر به فضاپیما متصل شده بود. این گروه سپس دو نیمه را بصورت مکانیکی به هم متصل کردند. البته لازم است تکنسین‌ها اتصالات برقی میان قطعات را نیز ایجاد و آنها را آزمایش کنند.
 
پژوهشگران از این رصدخانه برای شکار کردن نشانه‌هایی از زندگی در اتمسفر سیاره‌های خارج از منظومه شمسی و مطالعه شکل‌گیری نخستین ستارگان و کهکشان‌های کیهان استفاده خواهند کرد.
 
گرگوری رابینسون (مدیر برنامه وب) می‌گوید: «اکنون می‌بینیم که تمامی بخش‌های وب به یکدیگر متصل شده و برای نخستین‌بار، به یک بدنه واحد در قالب یک رصدخانه تبدیل شده است. این گروه مهندسی گام بزرگی رو به جلو برداشته و بزودی خواهیم توانست نماهایی جدید و باورنکردنی از کیهان شگفت‌انگیزمان را تماشا کنیم.»

منبع: ايتنا

کلیدواژه: فضا تلسکوپ ناسا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۶۶۳۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شترگاوپلنگ به بازار خودروی ایران رسید | نیسان ترا ۲.۹ میلیارد تومان

مانیان خودرو قرار است این محصول نیسان را در ایران مونتاژ کند و اخیرا شرایط فروش را اعلام کرده است.

نکته جالب توجه اینجاست که نیسان برندی ژاپنی است، اما مدل ترا در چین تولید می‌شود و حالا مونتاژ آن در ایران انجام خواهد شد.

به نوعی می‌توان گفت شاهد تولید یک خودروی چند ملیتی هستیم.

قیمت علی الحساب این خودرو ۲ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان اعلام شده و زمان تحویل ۱۵۰ روز کار است.

بد نیست بدانید که پیشرانه ترا از نوع ۲ لیتری توربو ساخت میتسوبیشی با حداکثر توان ۲۲۰ اسب بخار است.

منبع: روزگار خودرو

tags # خودرو سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی
  • ناسا برخورد زباله‌های ایستگاه فضایی با خانه مردی در فلوریدا را تایید کرد
  • سقوط یک شی عجیب از فضا بر روی خانه‌ای در آمریکا
  • ناسا در مریخ با مشکلی بزرگ مواجه شد
  • سوییس به معاهده آرتمیس پیوست
  • زباله فضایی سقف خانه‌ای در ایالات‌متحده را سوراخ کرد
  • شیء عجیبی که از فضا بر سقف خانه‌ای فرود آمد/ عکس
  • جیمز وب منتشر کرد: دو نما از کهکشان مسیه 82 (+تصاویر)
  • برخورد زباله فضایی با خانه‌ای در فلوریدا
  • شترگاوپلنگ به بازار خودروی ایران رسید | نیسان ترا ۲.۹ میلیارد تومان