Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدجواد ظریف با بیان اینکه هرگونه اقدام نظامی علیه ایران به جنگی تمام عیار منجر خواهد شد، تاکید کرد: ما خواهان جنگ و درگیری نیستیم.

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه سی‌ان‌ان خاطر نشان کرد که ایران خواهان پرهیز از جنگ و مایل به مذاکره با رقبای منطقه‌ای خود، یعنی عربستان و امارات متحده عربی است اما امکان بازگشت به میز مذاکره با آمریکا  به وجود نخواهد آمد مگر این‌که واشنگتن به‌طور کامل، آن گونه که در توافق هسته‌ای 2015 متعهد شده، تحریم‌ها را بردارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با رد ادعاها مبنی بر نقش ایران در حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان گفت که حوثی‌های یمن ظرفیت‌های نظامی خود را افزایش داده و قادرند عملیات پیچیده‌ای همچون حمله به تاسیسات آرامکو را انجام دهند.

وی ادامه داد: من هیچ‌گونه اطمینانی از این موضوع ندارم؛ چراکه ما تنها بیانیه آن‌ها را شنیدیم. من مطلعم که ما این کار را انجام ندادیم و می‌دانم که حوثی‌ها یک بیانیه منتشر و در آن اعلام کردند که حمله را انجام داده‌اند.

به گزارش سی‌ان‌ان، مقامات آمریکایی و سعودی می‌گویند که حمله کار نیروهای حوثی نبوده است و ایران پشت آن قرار دارد. آمریکایی‌ها در این میان حتی تهدید به جنگ کرده‌اند اما مقامات ایران تاکید می‌کنند که ادعاها مبنی بر نقش جمهوری اسلامی در این حمله بی‌اساس بوده و سند معتبری برای اثبات آن نیز ارائه نشده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به این سوال که پیامدهای اقدام نظامی آمریکا یا سعودی‌ها علیه ایران چه خواهد بود، تاکید کرد: یک جنگ تمام عیار.

ظریف تصریح کرد: من یک بیانیه بسیار جدی درباره دفاع از کشور خودمان می‌دهم. من یک بیانیه بسیار جدی مبنی بر این می‌دهم که ما نمی‌خواهیم وارد درگیری نظامی شویم اما برای دفاع از خاک خود لحظه‌ای تامل نمی‌کنیم. هرگونه پاسخ نظامی به حملات اخیر (به عربستان) بر اساس دروغ و نیرنگ منجر به تلفات گسترده‌ای خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره مذاکره بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که دولت آمریکا سال گذشته به‌طور یک‌جانبه از آن خارج شد و تعهداتش را نقض کرد، اظهار داشت: این، توافقی است که ما با آمریکا به آن دست یافتیم. چرا باید دوباره درباره آن مذاکره کنیم؟ چرا ما باید چیز دیگری (توافق) را آغاز کنیم که ممکن است دوباره یک سال و نیم دیگر بی اعتبار شود.

این مقام ارشد ایران افزود: اگر آن‌ها تحریم‌هایی را که به‌طور غیرقانونی مجددا وضع کردند، بردارند وضعیتی متفاوت خواهد بود. در آن صورت ما گفت‌وگو (با آمریکا) را بررسی خواهیم کرد.

ظریف تاکید کرد: آن‌ها هرکاری قادر بودند را انجام دادند اما نتوانسته‌اند ما را به زانو دربیاورند.

وی در ادامه این مصاحبه درباره حضور رئیس جمهور ایران در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل بیان کرد: آمریکا هنوز برای تیم تدارک رئیس جمهور روادید صادر نکرده است. این شرایط رفتن او را بسیار دشوار کرده است.

وزیر امورخارجه کشورمان در پاسخ به این‌که آیا زمان این سفر به پایان رسیده است، گفت: نمی‌گویم دیر شده اما دیگر دارد دیر می‌شود.

وی درباره استعفای چند ماه پیش خود از سمت وزیر امورخارجه گفت که این اقدام شخصی نبوده و زمانی که به‌طور عمومی به او اطمینان داده شده که هنوز خودش مسئول سیاست خارجی (کشور) است، استعفایش را پس گرفته است.

این دیپلمات ایرانی که سال‌های زیادی را در آمریکا به عنوان دانشجو و سپس نماینده ایران در سازمان ملل سپری کرده است، گفت که چندان برای آمریکا دلتنگ نشده اما مشتاق روزهایی است که سیاست‌گذاری‌ها در آن منطقی باشد.

وی یادآور شد: آن‌چه برایش دلتنگ هستم، عقلانیت است. آن‌چه دلم برایش تنگ شده، خردمندی است. من فکر می‌کنم که آمریکا مستحق آن است که منطقی‌تر باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حمله پهپادی به پالایشگاه آرامکو برجام خروج آمریکا از برجام کاهش تعهدات برجامی ایران پایبندی ایران به برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۶۶۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم/اسرائیل وارد جنگ تمام عیار با ایران نمی‌شود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده ادوار مجلس، در رابطه با اظهارات اخیر کریمی قدوسی گفت: اساسا رویکرد جمهوری اسلامی ایران هسته ای و اتمی نیست با اینکه در این رابطه کشور توانمند است.

او در گفتگو با منیبان، افزود: اگر ایران و اسرائیل وارد فضای جنگ تمام عیار شوند ایران مجبور است به سمت بمب اتم حرکت کند تا توازن ایجاد شود اما مجموعه تحولات نشان داد بعد از تقابل اخیر ایران و اسرائیل، این رژیم به تنهایی نمی تواند علیه ایران اعلام جنگ کند.

نماینده ادوار مجلس خاطرنشان کرد: در تقابل اخیر ایران و اسرائیل وابستگی اسرائیلی ها به قدرت های فرا منطقه ای مشخص شد و به همین دلیل بایدن شرایطی را شکل داد که اسرائیل جنگ را فراگیر نکند.

فلاحت پیشه با بیان اینکه به سود همگان است تنش ها در خاورمیانه کاهش پیدا کند، گفت: طرح مباحثی مانند دسترسی ایران به بمب اتم در این شرایط فقط زمینه را برای کسانی فراهم می کند که فتنه را گسترش دهند. رافائل گروسی تا پیش از این به صورت تلویحی می گفت ایران قابلیت تولید سه بمب هسته ای را دارد اما امروز به یکباره از هفت بمب هسته ای سخن به میان می آورد.

او افزود: بمب مربوط به دوران جنگ است، ایران تا آستانه جنگ قدم برداشت اما از این مسیر بازگشت. تهدیدی که امروز متوجه ایران است تشدید انزوا و تحریم های جدید است همانطور که اخیرا و پس از ماجرای اسرائیل، تحریم های گسترده علیه ایران آغاز شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم گفت: در گذشته هم یک مثلث چالش آمیز در ایران وجود داشته است. ادعای رسیدن ایران به بمب، ادعای خروج از ان پی تی و ادعای بستن تنگه هرمز ضلع های این مثلث بودند که هر سه این ادعا، پشتوانه های حقوقی و دفاع مشروع ایران را تضعیف می کند.

او افزود: کشور درحال حاضر سیاست خارجی شعار زده دارد. علاوه براین یکی از مواردی که تحریم ها و انزوای ایران را تشدید کرده بلوف هایی است که پشتوانه عملی ندارند و اساسا راهبرد سیاست خارجی کشور هم نیستند اما بهانه ای برای ایجاد تنش برای ایران ایجاد کرده اند.

فلاحت پیشه تاکید کرد: نقطه ضعف دیپلماسی عمومی ایران این است که افراد تریبون هایی را در نقاط مختلف در اختیار دارند که بهانه ای برای تحمیل فشار بر کشور ایجاد می کنند.

او در پایان تاکید کرد: تاوان بلوف زنی برخی افراد را، سیاست خارجی ایران می دهد.

گفتنی است؛ جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس، یازدهم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در صورت صدور اذن تا انجام اولین آزمایش یک هفته فاصله می‌باشد.»

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899571

دیگر خبرها

  • انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم/اسرائیل وارد جنگ تمام عیار با ایران نمی‌شود
  • «وعده صادق» از بزرگ‌ترین موفقیت‌های نظامی تاریخ معاصر ایران بود/ ایران چگونه نتانیاهو را کیش‌ومات کرد/ چرا آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد؟
  • نگرانی وزیر خارجه ایران از سرکوب دانشجویان آمریکایی/ امیرعبداللهیان: این سرکوب، در راستای تداوم حمایت و پشتیبانی تمام‌ عیار واشنگتن از رژیم اسراییل است
  • وعده صادق هژمونی آمریکا را در هم شکست
  • حمایت نهاد آمریکایی از پاسخ دفاعی ایران به اسرائیل
  • تداوم موقعیت جنگی تنها راه بقای نتانیاهو در قدرت / کابینه اسرائیل در حال از هم پاشیدن است
  • تنش مستقیم میان ایران و اسرائیل تمام شد اما فعلا
  • نظر ۶ استاد روابط بین‌الملل درباره اقدام ایران علیه اسرائیل
  • «وعده صادق» و شکستن هژمونی آمریکا
  • عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است