Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@18:25:19 GMT

مبانی تمدن نوین اسلامی برگرفته از کلام وحی است

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۶۶۹۲۸

مبانی تمدن نوین اسلامی برگرفته از کلام وحی است

غلامحسین دشتی در پنجمین جلسه از سلسله نشست‌های اندیشه‌ورزی «والعصر» که با هدف گفتمان‌سازی و تبیین و تحلیل «گام دوم انقلاب» در حوزه هنری یزد برگزار می‌شود به «تمدن نوین اسلامی از منظر ثقلین و رسالت ما» اشاره کرد.

به گزارش روز پنجشنبه حوزه هنری یزد، وی با اشاره به اهمیت بیانیه گام دوم انقلاب که رهبر معظم انقلاب خطاب به ملت ایران صادر فرمودند، گفت: پس از خودسازی و جامعه‌پردازی، تمدن نوین اسلامی با استفاده از تجارب گذشته و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های موجود و همچنین حرکت در مسیر آینده‌ای درخشان در چارچوب مبانی دینی محقق می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون سابق سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد با بیان اینکه اروپا و غرب، مدل جامع تمدن پیشرو و مدرن نیستند افزود: تمدن نوین اسلامی که برگرفته از آیات کلام وحی است، تمدن امیدبخش و پیشرو خواهد بود زیرا ،

 قرآن کتاب هدایت بشر و راهنمای تمدن‌سازی است و خوشبختانه امروز برخی قرآن پژوهان نیز به صورت تخصصی در این زمینه مشغول فعالیت هستند.

دشتی اظهار داشت: قرآن کریم جامع‌ترین، کامل‌ترین، اصیل‌ترین و فطری‌ترین نرم‌افزار تمدن که همان تفکر توحیدی در عرصه‌های مختلف است متعلق به مکتب اسلام است.

این کارشناس مسائل فرهنگی استان ادامه داد: وقتی نمادهای توحیدی در وجود انسان و در رفتار، نگاه، نوشتن و همچنین در عینیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ظهور پیدا کند، تمدن شکل می‌گیرد و حکومت اسلامی در واقع ظهور ربوبیت الهی در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی است.

دشتی با بیان اینکه پیامبران الهی برای شکوفا ساختن ظرفیت جامع، ساختار ایجاد کردند که به آن تمدن می‌گوییم خاطرنشان کرد: تمدن اسلامی یا هر تمدن دیگر، زمانی کامل می‌شود که در جامعه ساختارهایی ایجاد شود که پاسخگوی شکوفایی تمام ظرفیت‌های درونی انسان باشد.

وی با اشاره به نسبی بودن تمدن‌ها گفت: ما درحال حاضر همزمان با خودسازی و جامعه‌پردازی در سیر تمدنی قرار داریم و در میانه راه هستیم؛ هرچه فرهنگ، قوی‌تر باشد و حاملان آن بیشتر برای آن اهمیت قائل شوند، سرعت جامعیت تمدن آنها بیشتر خواهد بود.

این کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی استان با بیان اینکه قانون برجسته‌ترین نماد تمدن است اظهار کرد: دین برای زندگی بشر برنامه و قوانین خاصی دارد اگر به آن عمل شود مسیر تمدن‌سازی تسهیل خواهد شد.

دشتی با اشاره به ارتباط تنگاتنگ فرهنگ و تمدن خاطر نشان کرد: اگر فرهنگ، غلط معنا شود تمدن هم غلط معنا می‌شود چرا که فرهنگ نرم‌افزار تمدن است.

دشتی در ادامه افزود: هر چه تربیت‌دینی در جامعه ما رشد و گسترش بیشتری پیدا کند، ساختارها ایجاد شود و مبازره با فساد صورت گیرد، گامی به سوی تحقق تمدن نوین اسلامی برداشته می‌شود.

این تحلیلگر یزدی اضافه کرد: تمام نهادها از جمله آموزش پرورش نیز در این زمینه مسئول هستند، همچنین نهاد خانواده نیز در این راستا نقش ارزنده‌ای دارد زیرا شکل‌گیری تمدن از خانه‌ها شروع می‌شود.

دشتی توحیدمحوری، امام‌محوری، مردم‌محوری، مردم‌باوری و قانون‌محوری را از جمله شاخص های تمدن اسلامی برشمرد و فقدان ظرفیت فکری و علمی، سستی و بی اراده بودن، فقدان اعتماد به نفس و احساس حقارت، ناامیدی و یأس، گرفتار شهوات شدن، روزمرگی و نداشتن برنامه، انزوای نخبگان، ذهنیت منفی و تن به ذلت دادن را از مهم‌ترین موانع در تحقق تمدن اسلامی عنوان کرد.

تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب، تسریع در رشد و انتشار گفتمان انقلاب اسلامی، تبیین صحیح و شفاف مواضع در چارچوب نظریه‌ نظام انقلابی، امیدآفرینی و افزایش روحیه جهادی و انقلابی در جامعه از مهم‌ترین اهداف نشست‌های «والعصر» در حوزه هنری عنوان شده است.

این نشست‌ها با حضور روحانیون، هنرمندان، فعالان فرهنگی، پژوهشگران و علاقه‌مندان در  حوزه هنری یزد برگزار می‌شود.

۷۵۳۶/ ۲۰۴۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یزد حوزه هنری گام دوم انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۶۶۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از خلاصه کتاب «برجام آینه عبرت»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز قم؛ حجت الاسلام نبویان نویسنده کتاب در این مراسم گفت: این کتاب برای سهولت و به صورت خلاصه و مفید از کتاب ۶ جلدی نوشته شده است و سعی شده در این کتاب خواننده به صورت مختصر و مفید در جریان کم و کاستی و ضعف‌های قرارداد برجام  قرار بگیرد.

نویسنده این کتاب افزود: این کتاب، به صورت خلاصه روایتی از روند مذاکرات، از سال ۸۲ تا سال ۱۴۰۰ را شامل می‌شود و سعی شده به عنوان سند، روند تاریخی مذاکرات را بررسی کرده و ایرادات و نقاط ضعف برجام بررسی و برای مخاطبان بیان شود. 
آیت الله کعبی در مراسم رونمایی از این کتاب با بیان اینکه انقلاب اسلامی انقلابی تمدنی است که سه ضلع دارد گفت: ضلع برخورداری از اجتهاد اصیل با توجه به مقتضیات زمان و تبیین و تعمیق آن، حوزه علم و فناوری با تلفیق ایمان و علم و ضلع اقتدار نظامی، دفاعی و امنیتی سه ضلعی است که بر پایه نظریه مقاومت است و با تلفیق این سه حوزه تمدن سازی محقق خواهد شد. 
 وی افزود: جوانان حوزه و دانشگاه باید نظریه تمدن اسلامی بر اساس انقلاب اسلامی را بشناسند و بستر سازی و زمینه سازی تحقق و گفتمان سازی تمدن سازی اسلامی در کشور را محقق نمایند.

دیگر خبرها

  • ظرفیت شهرستان دشتی در حوزه‌های مختلف معرفی شود
  • مبانی ما در کار؛ اسلام، اصول انقلاب و فرهنگ اهل بیت (ع) باشد
  • ایران جزء ۱۵ کشور برتر جهانی در جذب دانشجویان بین المللی
  • کار شجاعانه ایران برگرفته از آموخته‌های امام خمینی بود
  • شهرستان دشتی در بحث ساخت مسکن فراتر از تعهدات عمل کرده است
  • رونمایی از خلاصه کتاب برجام آینه عبرت در قم
  • رونمایی از خلاصه کتاب «برجام آینه عبرت»
  • مبانی قرآنی دفاع مشروع و تنبیه متجاوز
  • طرح‌های هنری برگرفته از معماری ایرانی_ اسلامی در میدان شهیدحسن‌تهرانی مقدم
  • نیشابور در شکل گیری تمدن ایران اسلامی نقش اساسی داشته است