Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@19:36:20 GMT

روزهای سالم قزوین را مدیون باغستان سنتی هستیم

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۶۷۷۶۲

روزهای سالم قزوین را مدیون باغستان سنتی هستیم

در استان قزوین بالغ‌بر 2500 هکتار باغستان وجود دارد که دارای ارزش اکولوژیکی بوده و می‌تواند روی شرایط آب و هوایی شهر قزوین تأثیر بگذارد، این باغستان 2500 ساله ریه‌های شهر است و غالباً در شهر قزوین شاهد روزهای سالم بودیم که این امر به برکت وجود باغستان در این شهر بوده است.

به گزارش ایسنا، حسن پسندیده سرپرست دفتر مدیریت پسماندها سازمان حفاظت محیط‌زیست و مدیرکل سابق حفاظت محیط‌زیست استان قزوین در مراسم تودیع و معارفه ریاست این اداره کل که امروز (پنجشنبه) در قزوین برگزار شد، اظهار کرد: محیط‌زیست به یک مطالبه عمومی تبدیل‌شده و به‌عنوان یک میراث و امانت الهی از گذشتگان به ارث رسیده و باید آن را به نسل آینده منتقل کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: استان قزوین یک شهر با ظرفیت‌های اقتصادی، گردشگری، صنعتی و کشاورزی است؛ در این استان بالغ‌بر 5000 واحد صنعتی در 15 ناحیه صنعتی فعال هستند؛ شهرک‌های صنعتی استان قزوین دارای زیرساخت‌های مطلوبی است و برخی از شهرک‌ها نیز در حال تقویت زیرساخت‌های خود هستند؛ تصفیه‌خانه شهرک صنعتی لیا کارایی لازم را نداشت که طی چند ما آینده تصفیه‌خانه آن به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل سابق حفاظت محیط‌زیست استان قزوین عنوان کرد: به لحاظ تنوع زیستی بالا قزوین یک استان منحصربه‌فرد است، علاوه بر جاذبه‌ها طبیعی و گردشگری بالغ‌بر 130 هزار هکتار منطقه حفاظت‌شده در این استان وجود دارد.

وی اشاره کرد: تالاب الله‌آباد یک تالاب دائمی بود که در حال حاضر به یک تالاب فصلی تبدیل‌شده است، با خشک شدن این تالاب مطالعات تأمین آبی انجام‌شده و امیدواریم با تأمین حق‌آبه زیست‌محیطی دوباره احیا و به تالاب دائمی تبدیل شود.

پسندیده اضافه کرد: دریاچه اوان در قزوین نیز یک منطقه محیط‌زیستی بی‌نظیر است، دهکده طبیعت نیز در نوع خود نمونه ندارد و می‌تواند به‌عنوان یک الگو برای دیگر شهرها باشد.

وی تشریح کرد: در استان قزوین بالغ‌بر 2500 هکتار باغستان وجود دارد که دارای ارزش اکولوژیکی بوده و می‌تواند روی شرایط آب و هوایی شهر قزوین تأثیر بگذارد، این باغستان 2500 ساله ریه‌های شهر است و غالباً در شهر قزوین شاهد روزهای سالم بودیم که این امر به برکت وجود باغستان در این شهر بوده است؛ باید این موهبت الهی حفظ شود که این امر وظیفه سازمان حفاظت از محیط‌زیست است.

سرپرست دفتر مدیریت پسماندها سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد: در سال 96 و 97 تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس به ترتیب 15 و پنج روز بوده است که کاهش یک سومی را در این زمینه شاهد بوده و آن را مدیون باغستان سنتی قزوین هستیم.

وی بابیان اینکه استان قزوین علی‌رغم کمبود منابع انسانی تمام تلاش خود را برای حفاظت از محیط‌زیست به کار بسته است؛ اشاره کرد: با توجه به اهمیت محیط‌زیست مسئولین امر به این نتیجه رسیدند که در پروژه‌های کلان باید با ملاحظات زیست‌محیطی اجرا شوند، یکی از پروژه‌های ملی استان قزوین به دلیل تخریب محیط‌زیست متوقف شده است؛ مسئولین باید توجه داشته باشند پروژه‌ها را با بررسی همه‌جانبه اجرایی کنند.

پسندیده گفت: طی سرشماری حیات‌وحش در زمستان 97 شاهد افزایش 20 درصدی گونه‌ها بودیم؛ به دلیل تنوع بالای زیست‌محیطی در استان قزوین، 70 مورد نمونه‌برداری برای بانک ژن انجام شد.

وی با تأکید بر اینکه آب الفبای آبادانی است، توضیح داد: مدیریت منابع آب یکی از مهم‌ترین و موضوعات اولویت‌دار استان قزوین به شمار می‌رود چراکه به‌مانند دیگر شهرهای کشور شاهد کاهش ذخایر آب زیرزمینی در استان هستیم؛ در همین راستا با تشکیل کارگروه‌های تخصصی در استان
 اقداماتی ازجمله بستن چاه‌های غیرمجاز صورت گرفت.

مدیرکل سابق حفاظت محیط‌زیست استان قزوین در پایان سخنانش یادآور شد: در سال گذشته برای مدیریت پسماند استان کارگروه مدیریت پسماند تشکیل و در آن تصمیمات مهمی اتخاذ شد که ازجمله آن می‌توان به عدم پذیرش پسماند خطرناک دیگر استان‌ها در قزوین اشاره کرد.

تنها 30 درصد پسماند کشور مدیریت می‌شود

حسن عباس نژاد مدیرکل جدید حفاظت محیط‌زیست استان قزوین در این مراسم گفت: فاضلاب‌های صنعتی، از بین رفتن تنوع زیستی و فرسایش خاک؛ محیط‌زیست را با چالش مواجه کرده است و در ایران نیز مسائل زیستی محیطی بسیاری را شاهد هستیم که این آلودگی‌ها در کشور بیداد می‌کند.

وی ادامه داد: فرسایش خاک در کشور بالاست و بسیاری از مسائل زیست‌محیطی در کشور همه‌گیر شده و برخلاف اجرای برنامه‌های متفاوت، بحران پسماند در کشور بیداد می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین عنوان کرد: تنها 30 درصد پسماند کشور مدیریت‌شده و بقیه دفن می‌شوند؛ در استان قزوین هزار میلیارد تومان برای پسماند اختصاص داده‌شده است که امیدواریم این امر محقق شود.

وی بابیان اینکه 93 درصد آب‌های تجدیدپذیر در کشاورزی و آن هم با راندمان پایین و تنها دو درصد آب برای صنعت استفاده می‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر 65 درصد فاضلاب کشور مدیریت‌شده است و بیشتر فاضلاب‌ها تصفیه نمی‌شوند و تفکر اقتصادی بدون توجه به محیط‌زیست منجر به آسیب طبیعت شده است.

عباس نژاد بیان کرد: عدم توجه به حق‌آبه، حد رودخانه‌ها و تالاب‌ها مشکلاتی زیادی را منجر شده است و باید با همراهی چند دستگاه اجرایی برای مدیریت آن‌ها تفکر و برنامه‌ریزی سیستمی صورت گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین در پایان با اشاره به اینکه در اروپا شاهد فرسایش هشت تُنی هستیم و این در حالی است که این رقم در این ایران بالغ‌بر 34 تُن است، تشریح کرد: در کشور سالیانه 2.5 میلیون تُن فرمایش خاک صورت می‌گیرد و قزوین نیز از این امر مستثنی نیست، هزینه فرسایش هر تُن خاک برای کشور 20 دلار تمام می‌شود و با این رقم فرسایش خاک در کشور 50 میلیارد دلار خسارت وارد می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ايران باغستان سنتی قزوین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۶۷۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در باغملک

سید سعید موسوی رئیس اداره حفاظت محیط زیست باغملک گفت: طی گشت و کنترل یگان حفاظت اداره محیط زیست باغملک در رودخانه سد جره به دو نفر صیاد غیر مجاز ماهی برخورد نموده که برخلاف قوانین شکار و صید و در فصل ممنوعه اقدام به صید ماهی نموده که متخلفین دستگیر و ماهی‌های صید شده و ادوات صید از متخلفین کشف و ضبط گردید. 

او می‌گوید: با توجه به فصل تکثیر و تخم ریزی ماهیان و سایر آبزیان در زیستگاه طبیعی هرگونه صید غیرمجاز با استفاده از تور یا قلاب ماهیگیری و ... ممنوع است و یگان این اداره به صورت شبانه روزی در حفظ و حراست از این ذخایر الهی بدون خستگی در تلاش هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در باغملک
  • درخشش هنرمندعکاس سیستان وبلوچستان درجشنواره ملی دانش سنتی محیط زیست
  • هنرمند سیستان و بلوچستانی جایزه جشنواره ملی دانش سنتی محیط زیست را از آن خود کرد
  • اجرای طرح اجتماعی پسماند در ۵ شهر و ۱۰ روستای چهارمحال‌ و بختیاری
  • ۵۰۰۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی کجا هزینه شد؟/اجرای پروژه محیط زیستی که ٣٠ سال طول کشید؟
  • افتتاح دو خانه محیط زیست جدید در تهران
  • مدیریت اجتماعی پسماند در ۱۵ شهر و روستای چهارمحال وبختیاری
  • تفکیک از مبدا زباله سبب کاهش جمعیت سگ‌های ولگرد می‌شود
  • نظارت بر ٣ هزار و ١٨٦ درخواست انتقال پسماند صنعتی و ویژه در کشور
  • مراسم روز جهانی زمین پاک در چالدران