Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@09:53:53 GMT

سیاست سر در گم طالبان؛ ایران یا آمریکا

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۶۷۸۶۸

سیاست سر در گم طالبان؛ ایران یا آمریکا

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر،  پس از سفر به مسکو عازم تهران شده تا با مقامات کشورمان پیرامون مذاکرات صلح افغانستان به گفتگو بنشینند. این دومین سفر خارجی اعضای دفتر سیاسی طالبان پس از لغو مذاکرات این گروه با آمریکا توسط «دونالد ترامپ» است.

اعضای دفتر سیاسی طالبان در تهران با برخی از مقامات وزارت امور خارجه و همچنین مقامات سیاسی جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت وگو کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روند صلح، مذاکرات بین‌الافغانی و توقف مذاکرات صلح میان طالبان و آمریکا از جمله موضوعات مورد بحث میان اعضای دفتر سیاسی طالبان و مقامات کشورمان بوده است.

مذاکرات طالبان و آمریکا در حالی که به توافق نهایی نزدیک شده بود از سوی دونالد ترامپ و به ‌بهانه کشته شدن یک سرباز آمریکایی توسط طالبان، لغو گردید. گروه طالبان تصمیم گرفته است پس از لغو مذاکراتش با طرف آمریکایی به دیپلماسی خود جهت رسیدن به صلح در افغانستان را ادامه دهد به همین دلیل هیاتی از گروه طالبان به ایران سفر کرد.

با توجه به اهمیت موضوع پژوهشگر ایرنا با «ابوالفضل ظهره وند» سفیر سابق ایران در افغانستان و کارشناس مسایل بین الملل به گفت و گو پرداخت.

**آمریکا و طالبان صلاحیت مذاکره در مورد افغانستان را ندارند

ظهره وند در مورد سفر هیاتی از گروه طالبان به ایران اظهار داشت:بنده طالبان را به عنوان یک گروه می شناسم نه نماینده یا سخنگوی مردم افغانستان، این جریانی است که از نظر مذهبی و قومی مشخص است و تفکری را نمایندگی می کند.  طالبان با ورود به تهران  و حرکت  به سمت کشورهای پیرامونی مطالبی را مطرح می کند شنیدن نظرات آنان و انعکاس و انتقال مواضع این گروه برای کشورمان امر طبیعی است. در گذشته مذاکراتی با تهران داشته و در آینده نیز ممکن است این مذاکرات انجام شود. ایران ملاحظات و توصیه های درمورد مسایل منطقه ای و افغانستان دارد که مواضع خود را اعلام می کند. این گروه، طالبان است که یا  به خوبی توصیه های تهران را در تصمیم گیری و معادلات خود لحاظ می کنند و یا با ادامه مسیر سیاست های خود، اهدافش را دنبال می کند.

سفیر سابق ایران در افغانستان اظهار داشت: دولت کنونی افغانستان  منتخب مردم این کشور است. درمذاکرات انجام شده آمریکا و طالبان مولفه کلیدی مساله دولت و ملت افغانستان بود که چندان مورد توجه قرار نگرفت و عامل مهم ناقص ماندن این گفت و گو ها شد. در گفت و گوهای صلح آمریکا و طالبان موضوع مذاکرات از خود مذاکرات مهم تر بود. مذاکره ابزار است. آنچه مهم تر است و دارای اهمیت، دستور کار مذاکره است. برای سرنوشت  آینده ملت افغانستان آمریکا و طالبان  صلاحیت تصمیم گیری نداشته و ندارند.

 مذاکرات صلح در افغانستان باید در چارچوب مذاکرات بین الافغانی  و حتما  با حضور دولت افغانستان برگزار شود. فرآیند طی شده در این گفت و گو ها از ابتدا ناقص بوده است و نتیجه این فرآیند واکنش «دونالد ترامپ» بعد از چند دور مذاکره انجام شده است. اقدامات انجام شده طالبان در خشونت های اخیر چهره آنان را همچون گذشته بیش از پیش خدشه دار می کند. بمب گذاری، تلفات غیر نظامیان راهکار طالبان برای بدست آوردن قدرت از طریق  زور است و این شیوه حکومت داری نیست. طالبان کلیتی از جامعه افغانستان و حتی قوم  پشتون ندارد. این جریان باید خود را در چارچوب مذاکراتی که با دولت و سایر گروه های افغانی انجام می دهد متعهد بداند و برای استقرار صلح و امنیت پایدار، چاره اندیشی کند.

ظهره وند در ادامه بیان داشت: در کنفرانس «بن» فرایند تصمیم بین الافغانی بود و اکنون این جریان بین الافغانی در کابل جریان دارد و ساختاری است که مورد تایید مردم  افغانستان بوده است. ششم مهر ماه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برگزار  می شود. صندوق رای می تواند سمت و سوی آینده تحولات  این کشور و نقشی جریان ها وگروه ها در تحولات سیاسی آینده افغانستان را تعیین کند.

**نقش آمریکا در بی ثباتی افغانستان

این کارشناس مسایل بین الملل با توجه به نقش آمریکا در تحولات کنونی افغانستان بیان داشت:آمریکا در توافق با دولت افغانستان پذیرفته است که به عنوان یکی از نیروهای حافظ در کنفرانس «بن» در روند دولت سازی و تامین امنیت پایدار در این کشور نقش عمده را ایفا کند. اکنون این سوال مطرح می شود  که در طول این چند سال آمریکا چه نقشی در روند تحولات صلح ایفا کرده است. چرا در این مسیر بیرون از اراده دولت ومذاکرات پنهان انجام داد؟

وی خاطر نشان کرد: خرداد ماه دولت «اشرف غنی» به پایان دوران ریاست جمهوری خود رسید. ششم مهر ماه  انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برگزار می شود. توافق نیم بند و ناتمام با گروه طالبان برای برگزاری انتخابات چه راهکاری رابرای تضمین صلح در این کشور دنبال به همراه دارد؟ این بازی بی ثباتی در افغانستان از سوی امریکاهای ها با فریب کاری شکل گرفت طالبان  نیز که به این مذاکرات دل بسته بود امیدش بر باد رفت.

 ششم مهر ماه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با حضور ۱۸ نامزد برگزار می شود. نامزدهای انتخاباتی چندان تحرک و تبلیغات نداشته اند. بودجه، امنیت انتخابات و مسیر آینده در این کشور مشخص نیست. آمریکایی ها باید در این زمینه پاسخگو باشند. امریکا در مذاکرتی با طالبان  نوعی مشروعیت به این گروه داد. در ابتدا به بهانه حضور طالبان به افغانستان حمله کرد و  با کشتن هزار نفر انسان بی گناه ساختار افغانستان را نابود کرد و سپس با این گروه که  از نظر آمریکا تهدید بزرگی برای منطقه بود وارد مذاکره شد. امریکا صلاحیت مذاکره را ندارد چون  در مورد افغانستان بد عهد است و این کشور را به تباهی کشانده است.

 ظهره وند در ادامه بیان داشت: هیات طالبان در سفر به ایران برای تسریع روند صلح در افغانستان باید به توصیه های ایران توجه  جدی نماید و مسلما کشور ما خواهان صلح و ثبات در این کشور مسلمان همسایه است. کلیت افغانستان  و به ادعای آنان تامین امنیت این کشور در کنترل امریکا می باشد و با حضور اشغالگران آمریکایی دولت اشرف غنی تضعیف شده است و معلوم نیست گروه طالبان   راچه کسانی  در این کشور نمایندگی می کند.

سفیر سابق ایران در افغانستان در پایان این گفت و گو اظهار داشت: گروه «حکمتیار» مخالف دولت  افغانستان بود اما اکنون با حضور در عرصه سیاست در انتخابات شرکت می کند و با بیان اظهار نظرات خود فرآیند دموکراتیک را پذیرفته است. طالبان چاره ای جز پذیرش فرآیند دموکراتیک  ندارد و باید و در چارچوب این فرآیند وارد قدرت شود و در صورت پذیرش توسط مردم  افغانستان، می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد. نیروهای آمریکایی در افغانستان  هم جز با قیام مردمی از این کشور خارج نخواهند شد  و خروج روس ها هم با قیام مردمی بود. برای تامین صلح و امنیت در کشور افغانستان نیروهای آمریکایی باید از این کشور خارج شوند زیرا که در طول چند سال اشغال افغانستان از سوی این کشور صلح و ثباتی شکل نگرفته است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اشرف غنی طالبان انتخابات افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۶۷۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع بیش از ۳ میلیون شناسنامه الکترونیکی در افغانستان

اداره احصائیه و معلومات طالبان اعلام کرد که این گروه در سال 1402 بیش از 3 میلیون شناسنامه‌ی الکترونیکی را توزیع کرده است.

این اداره امروز دوشنبه(6 حمل) در اعلامیه‌ ای گفت این اداره در سال گذشته از طریق 76 مرکز توزیع شناسنامه الکترونیکی و آسان خدمت در 34 ولایت کشور، برای 3 میلیون و 124 هزار تن از شهروندان کشور شناسنامه برقی را توزیع نموده است که شامل 2 میلیون و 68 هزار شناسنامه برای مردان و یک میلیون و 56 هزار شناسنامه برقی برای می‌باشند.

طالبان گفتند که بیش‌ترین شناسنامه‌های توزیع‌شده در ولایت کابل بوده که برای نزدیک به 700 هزار تن توزیع گردیده است.

پس از کابل، در ولایات هرات، بلخ و ننگرهار توزیع شده است.

 طالبان افزوده اند از آغاز روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی تا کنون برای نزدیک به 12 میلیون و 900 هزار تن شناسنامه برقی توزیع شده‌ است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • مک‌کال:بایدن برای آزادی زندانیان از افغانستان کاری نکرده است
  • نروژ: داعش توانایی خود را در افغانستان از دست داده است
  • روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا
  • آمریکا: مبارزه با گروه‌های تروریستی به نفع حکومت طالبان است
  • پشت پرده حمله به شهروندان چینی در پاکستان چیست؟/ دولت نوپا در اسلام آباد با بحران امنیتی دست به گریبان شد
  • استفاده طالبان از بالگردهای آمریکا پیام ضعف واشنگتن است
  • بازگشت جهانی داعش
  • طالبان: ما از جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم که برای مدتی دیگر حضور مهاجرین افغان را تحمل بکند
  • توزیع بیش از ۳ میلیون شناسنامه الکترونیکی در افغانستان
  • داعش به صحنه قدرت بازگشت