Web Analytics Made Easy - Statcounter

  دولت باید یارانه سه دهک جامعه را قطع کند که جمعیت این سه دهک در حدود ۳۰ میلیون نفر می‌باشد؛ بنابراین میزان هزینه‌های صرفه جویی شده از محل قطع یارانه‌های این ۳۰ میلیون نفر در یک ماه یک هزار و ۳۶۵ میلیارد تومان و در یک سال ۱۶ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان می‌باشد.

به گزارش تابناک اقتصادی، پرداخت یارانه نقدی به صدوسومین ایستگاه خود رسید و یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی به ازای هر نفر در مورخه ۲۶ شهریور ماه ۱۳۹۸ به حساب سرپرستان خانوار‌ها واریز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یارانه پرداختی برای برخی خانوار‌ها آخرین ایستگاه دریافت یارانه نقدی بود و آن‌ها باید در همین ایستگاه از قطار دریافت یارانه نقدی پیاده شوند چرا که قرار است به گفته دولتمردان از مهرماه سال جاری صف یارانه بگیران کوتاه‌تر شود. تصمیم به حذف برخی دهک‌های پردرآمد از صف یارانه بگیران سال‌ها است که مطرح است، اما گویا این بار دولتی‌ها عزم خود را جزم کرده اند تا به اوضاع پرداخت یارانه‌ها سر و سامانی ببخشند.

یارانه چه کسانی در مهرماه حذف خواهد شد؟

در جزء (۱) بند الف. تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۹۸ دولت مکلف شده است که با استفاده از همه بانک‌های اطلاعاتی در اختیار، نسبت به شناسایی و حذف سه دهک بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران اقدام کند.

در این راستا در اجرای تکلیف قانون بودجه ۱۳۹۸ آئین‌نامه مربوطه جهت حذف دهک‌های بالای درآمدی از فهرست یارانه بگیران در تیرماه سال جاری در هیات دولت تصویب و مقرر شد بعد از اعلام نظر نهایی وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین سازمان برنامه و بودجه به عنوان مسئولان شناسایی دهک‌های بالا، غربالگری از پایان شهریور ماه آغاز شود.

در روز ۱۳ شهریور ماه ۱۳۹۸ محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیات دولت گفت:  "سقف درآمدی معینی برای حذف یارانه وجود ندارد و نشان تمکن در سه دهک بالا میزان مصرف خانوار‌ها خواهد بود؛ در واقع آن دسته از خانواده‌هایی که میزان مصرف‌شان از حد معین بالاتر است مشمول حذف یارانه می‌شوند".   همچنین وی طی مصاحبه دیگری در مورخه ۲۰ شهریور ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد: "گرچه از مهلت مقرر دستگاه‌های ذی ربط در تهیه دستورالعمل‌های کامل برای ساماندهی یارانه نقدی گذشته و هنوز این دستورالعمل تهیه نشده است، اما امیدواریم که این اقدام به گونه‌ای اتفاق بیفتد که در مهرماه بتوانیم بخشی از افراد برخوردار را با میزان خطای حداقلی انتخاب و از لیست یارانه بگیران حذف کنیم".

همچنین علی ربیعی سخنگوی دولت در مورخه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ درباره مبنای شناسایی و حذف گروه‌های پردرآمد تاکید کرد: خانوار‌های ایرانی بر اساس تمامی اطلاعات ثبتی مانند مسافرت‌های خارجی، خودرو‌هایی که فرد دارد، نوع شغل، کارفرما بودن و تعداد پرسنل، معاملات انجام شده، دارایی‌های مختلف و کلیه اطلاعاتی که روی کد ملی فرد ثبت شده دهک‌بندی شده‌اند. یعنی از گروه‌های کم درآمد تا پردرآمد دسته بندی می‌شوند. در این راستا و بر اساس مجموعه شاخص‌های مختلف، گروه‌های پردرآمد شناسایی شده‌اند و از بین این گروه‌ها در شهریورماه تنها به میزان همان عدد اعلام شده، یارانه این افراد حذف شده است.

خانوار‌هایی که یارانه آن‌ها قطع می‌شود چه ویژگی‌هایی دارند؟

همان گونه که ملاحظه گردید محمد شریعتمداری وزیر کار نشانه تمکن در سه دهک بالا را میزان مصرف خانوار‌ها اعلام کرده است. این سه دهک دارای چه ویژگی‌های هزینه‌ای هستند؟

برای بررسی ویژگی‌های هزینه‌ای سه دهک درآمدی بالا باید از گزارشات بودجه خانوار‌ها که سالانه منتشر می‌شود کمک گرفت. متاسفانه آمار‌های بودجه خانوار‌ها در سال ۱۳۹۷ هنوز به صورت کامل منتشر نشده است، اما می‌توان از آمار‌های سال ۱۳۹۶ کمک گرفت.

سه دهکی که قرار است از صف یارانه بگیران کم شوند، دهک‌های هشتم، نهم و دهم می‌باشند که هزینه سالانه آن‌ها در سال ۱۳۹۶ به ترتیب ۵۱.۴ میلیون تومان، ۶۸.۸ میلیون تومان و ۱۳۰.۶ میلیون تومان بوده است.

همان گونه که از جدول زیر ملاحظه می‌گردد میزان هزینه‌ای که این سه دهک برای خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در سال ۱۳۹۶ انجام داده اند به ترتیب ۱۳.۲ میلیون تومان، ۱۶.۲ میلیون تومان و ۲۱.۸ میلیون تومان بوده است.

اگر دولت بخواهد میزان مصرف حامل‌های انرژی را برای شناسایی این سه دهک جهت حذف یارانه هایشان ملاک قرار دهد باید گفت که میزان هزینه سالانه این دهک‌ها برای مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها به ترتیب برای دهک‌های هشتم، نهم و دهم، ۱۶.۷ میلیون تومان، ۲۲ میلیون تومان و ۴۶.۶ میلیون تومان بوده است.

سایر ویژگی‌های مصرفی این سه دهک را در جدول زیر ملاحظه می‌کنید.


 
حذف "صدکی" جای "دهکی" در مهر ماه؛ یارانه چند نفر قطع خواهد شد؟

علی ربیعی سخنگوی دولت در مورخه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ با تاکید بر اینکه حذف یارانه بگیران از مهرماه آغاز خواهد شد گفت: در مرحله اول در مهرماه چند «صدک» از «دهک»‌های بالا حذف می‌شوند که ممکن است هفتصد تا هشتصد هزار نفر را در برگیرد که البته امکان اعتراض و پاسخ‌گویی به اعتراض هم برای آنان محفوظ است. وی افزود: اینکه یک باره ۳۰ میلیون نفر در آستانه حذف از یارانه‌ها قرار بگیرند امکان‌پذیر نیست، بلکه این طرح آهسته آهسته اجرا و تکمیل می‌شود؛ به نحوی که هر جا، هر فردی شناسایی بشود که با استاندارد‌ها و شاخص‌ها مطابقت ندارد، یارانه‌اش حذف می‌شود.

شایان ذکر است طبق گفته حسین میرزایی، سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۸، در دوره شهریور امسال برای ۲۰۰ هزار خانوار پردرآمد، یارانه نقدی حذف شد.

درآمد دولت از محل حذف یارانه‌های چقدر خواهد بود؟

اگر فرض را بر این قرار دهیم که در مهرماه یارانه ۸۰۰ هزار نفر قطع خواهد شد باید گفت که در ماه آینده حدود ۳۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در درآمد‌های دولت صرفه جویی خواهد شد.

در نهایت، همان گونه که عنوان شد دولت باید یارانه سه دهک جامعه را قطع کند که جمعیت این سه دهک در حدود ۳۰ میلیون نفر می‌باشد؛ بنابراین میزان هزینه‌های صرفه جویی شده از محل قطع یارانه‌های این ۳۰ میلیون نفر در یک ماه یک هزار و ۳۶۵ میلیارد تومان و در یک سال ۱۶ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان می‌باشد.  

منبع: تابناک

کلیدواژه: آرامکو عربستان هپکو اراک انتخابات اسرائیل مایک پمپئو تعلیق جودوی ایران حزب لیکود یارانه نقدی حذف یارانه سرپرست خانوار پرداخت یارانه آرامکو عربستان هپکو اراک انتخابات اسرائیل مایک پمپئو تعلیق جودوی ایران حزب لیکود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۶۷۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تورم خوراکی‌ها در آغاز سال

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود اقدام به انتشار جزییات تورم در فروردین ۱۴۰۳ کرده است. آمار و ارقام جدید اما نشان می‌دهد در فروردین امسال، تورم ماهانه مناطق شهری و روستایی افزایش یافته و بر عکس تورم در بلندمدت کاهشی شده است.

به گزارش اعتماد، به بیان دیگر سطح عمومی قیمت کالاها و اقلام خوراکی و غیرخوراکی در این بازه زمانی، در مناطق شهری و روستایی نسبت به اسفندماه سال گذشته بیشتر شده، اما در بازه یکساله تورم رو به پایین رفته است. در فروردین امسال، تورم ماهانه مناطق شهری با افزایش ۰.۵ واحد درصدی به ۲.۵ درصد رسیده است. این بدان معناست که در فروردین ۱۴۰۳، قیمت یک سبد یکسان و متنوع از اقلام خوراکی و غیرخوراکی، ۲.۵ درصد بیشتر از سطح عمومی قیمت آن در اسفند ۱۴۰۲ بوده است.

این عدد در مناطق روستایی با ۱.۳ واحد درصد افزایش به ۳.۱ درصد رسیده است. بدین ترتیب میزان تورم ماهانه فروردین در مناطق روستایی سطح بالاتری نسبت به مناطق شهری داشته است. این در حالی است که در اسفند ۱۴۰۲، این رویه معکوس بوده و فشار تورمی بر دوش شهرنشینان سنگین‌تر بوده است.

مقایسه‌های موجود حاکی از آن است که در مناطق روستایی، تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها در سطوح بالاتری نسبت به نرخ مشابه در خوراکی‌ها قرار داشته است. در مقابل در مناطق شهری، تورم ماهانه خوراکی‌ها بیشتر از غیرخوراکی‌ها بوده است. اما یک نگاه کلی نشان می‌دهد که تورم در بخش خوراکی‌ها در ماه اول سال، با شوک بالایی مواجه شده است. به‌طور مثال، تورم بخش سبزی و حبوبات فقط در یک ماه، نزدیک به ۹.۵ درصد بالا رفته. یا انواع گوشت قرمز و سفید نزدیک به ۳ درصد رشد تورم ماهانه داشته‌اند.

طبق داده‌های مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه به کمترین میزان خود در ۲۱ ماه اخیر رسیده است و رقم ۳۸.۸ درصد را به ثبت رسانده. بر اساس داده‌های منتشرشده از سوی متولی اصلی انتشار آمار نرخ تورم، شاخص قیمت مصرف‌کننده در پایان سال گذشته به ۲۳۶.۳ واحد رسیده است. به این ترتیب، نرخ تورم سالانه در فروردین‌ماه عدد ۳۸.۸ درصد را ثبت کرده که این رقم در مقایسه با اسفند ۱۴۰۲ کاهشی ۱.۹ واحد درصدی پیدا کرده است.

به علاوه، مقایسه نرخ تورم سالانه فروردین‌ماه امسال با فروردین‌ماه سال گذشته، از کاهش ۸.۸ واحد درصدی این متغیر حکایت دارد. افزون بر این، بررسی‌ها نشان می‌دهند با تداوم روند نزولی نرخ تورم ۱۲ماهه، این نرخ در پایان فروردین‌ماه به کمترین میزان خود از تیرماه ۱۴۰۱ به این سو رسیده است.

حرکت یکساله نرخ تورم در حال معکوس شدن است

سید مرتضی افقه، اقتصاددان و استاد دانشگاه شهید چمران اهواز در مورد کاهش نرخ تورم سالانه به ۳۸.۸ و افزایش تورم ماهانه خانوارهای کشور به ۲.۶ درصد به «اعتماد» گفت: کاهش نرخ تورم سالانه به دلیل تمرکز بانک مرکزی بر روی کاهش نرخ نقدینگی بوده؛ اما افزایش ماهانه نرخ تورم به این معنی است که حرکت یکساله نرخ تورم در حال معکوس شدن است و سیاست کاهش نقدینگی نیز شکست خورده است. این استاد دانشگاه در ادامه افزود: هر چند کاهش نقدینگی باعث افت تورم شده اما رکود را هم به همراه داشته است که منجر به تعطیلی برخی از کارخانجات و بنگاه‌های کوچک و متوسط شده که به دلیل کاهش نقدینگی دچار آسیب شده‌اند.

پیش‌بینی دولت دستیابی به نرخ تورم ۳۰ درصدی بود

افقه تصریح کرد: کاهش یکساله نرخ تورم نشان‌دهنده آن است که دولت تا حدودی به اهداف خود نزدیک شده اما پیش‌بینی دولت برای دستیابی نرخ تورم ۳۰ درصدی تا پایان سال ۱۴۰۲ بود که عملا فاصله زیادی با این پیش‌بینی داریم. ضمن اینکه، افزایش ماهانه نرخ تورم نشان‌دهنده معکوس شدن این رویه است.

این اقتصاددان خاطرنشان کرد: سیاست انقباضی بانک مرکزی در خصوص کنترل نقدینگی در کاهش نرخ تورم موثر بوده اما نرخ تورم سالانه ۳۸.۸ درصدی هم رقمی نیست که دولت وعده آن را داده بود چرا که وعده رییس‌جمهور در ابتدای دولت سیزدهم نصف شدن نرخ تورم و در نهایت تک‌رقمی کردن آن بود که نه تنها میزان تورم نصف نشده بلکه در دو سال اخیر تنها ۶ تا ۷ درصد افت داشته است.

اثر مستقیم نرخ دلار بر میزان تورم

افقه در ادامه با اشاره به نوسان نرخ دلار در کانال ۶۵ هزار تومانی گفت: رسیدن نرخ دلار به ۷۰ هزار تومان به دلیل تنش‌های منطقه‌ای بود که پس از آن مجددا نرخ دلار به ۶۵ هزار تومان افت کرد که نمی‌توان افت تورم یکساله را به این مساله ارتباط داد؛ چرا که در دو هفته اخیر این اتفاقات افتاده است و در نرخ‌های آتی تورم اثرگذار بوده است.

ضمن آنکه تا پیش از این نرخ دلار ۵۵ هزار تومان بود که با رشد ۱۰ هزار تومانی به ۶۵ هزار تومان رسیده است که باز هم این رقم باعث افزایش تورم می‌شود. این کارشناس اقتصادی ادامه داد: متاسفانه دولت با تنش‌های اجتماعی مانند موضوع حجاب این روزها باعث فراری دادن سرمایه‌گذاران شده است و هنوز هم تنش‌های ایران و اسراییل در سایه وجود دارد و این موارد کمکی به کاهش نرخ ارز و افت تورم نخواهد کرد.

اثرات روانی تورم در مورد انتخابات در امریکا رو به افزایش است

افقه با بیان اینکه مسائل بین‌المللی بر میزان تورم کشور اثرگذار است، افزود: احتمال انتخاب دونالد ترامپ در امریکا به عنوان رییس‌جمهور باز هم وجود دارد و تا آن زمان هر چقدر نظرسنجی‌ها به سمت قطعیت این موضوع پیش برود اثرات روانی بر روی نرخ ارز و فرار سرمایه و نرخ تورم خواهد داشت، ضمن آنکه در کشور جناح تندرویی در مجلس مستقر شده که معمولا اولویت این جناح مسائل ایدئولوژیک است تا مسائل معیشتی و رفاهی که باعث می‌شود شاخص‌های اقتصادی و به خصوص نرخ تورم افزایشی باشد و نرخ ارز هم رو به بالا شود.

چرا باید تورم وجود داشته باشد؟

آلبرت بغوزیان، اقتصاددان در مورد افزایش نرخ تورم ماهانه و افت نرخ تورم سالانه به «اعتماد» گفت: ممکن است تا سه ماه آینده شاخص تورم باز هم افت کند چرا که نسبت به یک زمان پایه آن را می‌سنجند و اگر ماه بعد نسبت به ماه قبل این تورم افزایش پیدا کند مسلما تورم سالانه هم مثبت خواهد بود و در خاتمه میانگین این ماه‌ها را در نظر می‌گیرند. این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: آنچه انتظار می‌رود این است که نرخ تورم از سوی دولت کنترل شود نه اینکه با اعلام نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه صرفا یک آماری اعلام شده باشد؛ چراکه مشغول کردن اذهان عمومی با کاهش یا افزایش نرخ تورم چندان اهمیتی ندارد. سوال اصلی این است که چرا باید تورم وجود داشته باشد؟

تورم روزانه هم مهم است

بغوزیان خاطرنشان کرد: اینکه در فروردین ماه میزان تورم رشد کرده به دلیل افزایش نرخ ارز بود و اینکه برخی اقلام هم گران شدند و اینکه آیا در اردیبهشت ماه هم این تورم رشد خواهد کرد یا خیر مهم است و اینکه هر ماه تا پایان سال میزان تورم چقدر خواهد شد، بحث اصلی به رضایت مردم برمی‌گردد چرا که بازی با اعداد تنها باعث سردرگمی مردم می‌شود.

این اقتصاددان ادامه داد: در بحث تورم تنها میزان تورم سالانه مطرح نیست و تورم روزانه هم مهم است. به دلیل اینکه نرخ تورم به صورت متوسط اعلام می‌شود پس مردم در طول سال این میزان گرانی را تحمل کرده‌اند و هزینه این تورم را پرداخت کرده‌اند و به جز خوراکی‌ها در بخش اجاره‌بها و پوشاک و لوازم‌تحریر هم این تورم از سوی مردم پرداخت شده است.

او افزود: نقش بانک مرکزی این است که بتواند نقش خود را در کنترل نرخ ارز مدیریت کند و به دلیل اینکه پایه پولی به دلیل کسری بودجه دولت افزایش پیدا می‌کند باعث تورم بیشتر می‌شود و بانک مرکزی هم پاسخگوی نیاز دولت است، این در حالی است که بانک مرکزی باید از هرگونه استقراض دولت جلوگیری کند و اینکه دولت نباید بیشتر از درآمدی که دارد خرج کند، چرا که این انباشت بدهی‌ها هیچ‌وقت بازگردانده نشده در غیر این صورت این تورم منفی می‌شد.

دیگر خبرها

  • افزایش تورم خوراکی‌ها در آغاز سال
  • دولت، یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد/ آموزش حفظ محیط زیست باید از دوران کودکی آغاز شود
  • دولت یارانه حمل‌ و نقل عمومی را افزایش دهد
  • دولت یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد
  • اولین کودکستان‌های «تاک» دانشگاه آزاد مهرماه افتتاح می‌شوند
  • منابع و مصارف هدفمندی در بودجه ۱۴۰۳/ پیشنهاد پرداخت یارانه تشویقی کالابرگ الکترونیکی
  • انگلیس؛ شمار مرگ افراد ناشی از مصرف الکل به بالاترین میزان رسید
  • رشد ۱۲ برابری میزان سرمایه گذاری خارجی در گلستان
  • راه اندازی نخستین درمانگاه تخصصی بچه های اوتیسم تا مهرماه
  • ۷ دلیل استفاده از سرکه سیب | با این نوشیدنی موثر در کاهش وزن بیشتر آشنا شوید