Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود ظرفیت های بالقوه و متعدد گردشگری در ایران،بررسی های موجود نشان می دهد در عرصه جذب گردشگر،کشورهای همسایه، به مراتب موفق تر از ایران عمل کرده‌اند.

 

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در ارتباط با اهمیت بسیار نافذ و تاثیرگذار حوزه گردشگری در توسعه اقتصادی و درآمدزایی کشورها مطالب و مباحث متعددی منتشر و منعکس شده و پیش از این نیز در قالب گزارش‌ها، مصاحبه ها و گفت و گوهای خبری به این موضوع اشاره شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به تبع جذب گردشگر در ۲ عرصه داخلی و خارجی قابل تعریف است و به زعم کارشناسان برای توسعه گردشگری باید در هر ۲ بخش، تدابیر و تمهیدات لازم اجرایی شود و نادیده انگاشتن هر کدام از عرصه های اشاره شده (جذب گردشگر در دو حوزه داخلی و خارجی)،روند پیشرفت و شکوفایی این عرصه را با اختلال و نارسایی همراه خواهد ساخت.

آمار و اعداد موجود در رسانه ها نشان می دهد با وجود جذابیت های بسیار بالای موجود در ایران از حیث گردشگری همچنان بسیاری از افراد،گروه ها و خانوارهای ایرانی برای سیر و سیاحت، مقصد مورد نظر خود را از همسایگان همجوار ایران و برخی کشورهایی که هزینه تمام شده گردشگری برای سیاحان در آن، به نسبت پایین تر است، بر می گزینند.

در نقطه مقابل، کشور ایران آنچنان که باید در جذب گردشگر از کشور‌های همجوار توفیق چندانی نداشته و با وجود افزایش نسبی ورود گردشگر به ایران در سالیان اخیر همچنان همسایگان ما موفق‌تر عمل کرده اند.

آنچنان که اخبار و گزارشات موجود نشان می‌دهد، در سال ۱۳۹۵ تعداد ورودی گردشگر به ایران بیش از ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر برآورد شده که عدد مذکور موید کاهش ۳۰۰ هزار نفری جذب گردشگر در مقایسه با سال ۹۶  است و این امر نشان دهندة پَس رَفت ما در بخش جذب گردشگر خارجی به نسبت سال ۹۴ است.

در همین سال، تعداد گردشگران ایرانی که از کشور خارج شده اند، رقمی معادل ۹ میلیون و ۱۹۶ هزار نفر است که بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از این میزان، کشور عراق را مقصد گردشگری خود برگزیده اند که در واقع امر این طیف و گروه را می‌توان در قالب گردشگران زیارتی مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد.

علی رغم حضور انبوه گردشگران ایرانی در آنسوی مرزها، میزان گردشگرِ ورودی از این کشور به ایران در سال ۹۵، حدود ۴۱۵ هزا نفر برآورد شده که امر مذکور گویای این واقعیت تلخ است که در ایران به منظور جذب گردشگر از کشور‌های همسایه، تدابیر چندان سازنده‌ای اتخاذ نشده، حضور بیش از ۵۰۰ هزار ایرانی در  سال ۲۰۱۷ در کشور امارات و ورود تنها ۶ هزار اماراتی به ایران در سال ۱۳۹۵، تنها نمونه‌ای از این مثال است.

به واقع تاکید بر جذب گردشگر از کشور‌های همسایه از این حیث است که طبیعتا به دلیل بُعد مسافت کمتر، جذب گردشگر از کشور‌های همسایه در صورت تیره نبودن روابط، می‌باید با سهولت هر چه بیشتری انجام پذیرد، اما حصول این امر ظاهرا برای ایران دشوار و سخت است.

منطق حکم می‌کند از حیث گردشگری به نقطه‌ای دست یابیم که در گام نخست میزان ورودی گردشگر به ایران از تعداد حضور ایرانیان در آن سوی مرز‌ها فراتر رود و به تدریج ضریب موفقیت‌ها در این حوزه به میزانی افزایش یابد که با تکیه بر این صنعت، بسیاری از نارسایی‌ها و چالش‌های اقتصادی کشور مرتفع شود.

مطالعات و بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد توفیقات اقتصادی کشور‌ها در سایه گردشگری، امری به شمار می‌رود که با تدبیر و درایت حاصل شده و واقعیت مذکور به روشنی در برنامه ریزی مُدَوَن مسئولان و فعالان گردشگری آن‌ها مشهود و ملموس است.

به عنوان نمونه، در یکی از شهر‌های کشور‌های همسایه (که بنا بر مصالحی از اشاره مستقیم به نام آن پرهیز می‌کنیم) برای جذب گردشگر ایرانی در سالیان اخیر، تمهیدات بسیاری پیش بینی شده تا جایی که حتی در حوزه هتل داری، رستوران‌ها و مراکز گردشگری به آموزش زبان فارسی برای کارمندان مراکز خدماتی و گردشگری مبادرت ورزیده اند.

به واقع این تنها نمونه‌ای از برنامه ریزی‌های انجام شده به شمار می‌رود و این در شرایطی است که ایران علی رغم برخورداری از فرصت‌های گردشگریِ متعدد و البته برخی تلاش‌های انجام شده در این راستا برای جذب گردشگر که انصاف حکم می‌کند به اقدامات و تلاش‌های مسئولان ذیربط در کشور نیز اشاره شود، بنابراین  در بسیاری از حوزه‌ها نیز غفلت‌هایی وجود دارد. حال  چه باید کرد؟ نباید از نظر دور داشت که افزایش جذب گردشگر از کشور‌های همسایه  بصورت دستوری امکان پذیر نیست و حصول آن مستلزم مجموعه‌ای از اقدامات به هم پیوسته در بخش‌هایی متعدد همچون تبلیغاتی، زیرساختی، حمل و نقل، هتلداری، آموزش و ... خواهد بود.

به اعتقاد نگارنده الگوبرداری از کشور‌های موفق دنیا در عرصه گردشگری، راهکاری مناسب برای افزایش رونق گردشگری در کشور به شمار می‌رود. بدون تردید می‌توان ضمن حفظ موازین شرعی و اخلاقی و چارچوب‌هایی که از حیث ارزش‌های اسلامی در این مرز و بوم مورد توجه است صنعت گردشگری را نیز تقویت نمود.

بیشتر بخوانید: نقش بی بدیل روستا‌ها در توسعه صنعت گردشگری

احمد اصغری قاجاری، رئیس کمیسیون گردشگری، اقتصادِ ورزش و اقتصادِ هنرِ اتاق ایران نیز در گفت و گویی با رسانه‌ها در ارتباط با راهکار رونق گردشگری در ایران می‌گوید:حضور فعالانه بخش خصوصی و نقش آفرینی هر چه بیشتر آن، مهمترین عامل در توسعه و شکوفایی گردشگری به شمار می‌رود و می‌باید سایه سنگین دولت از عرصه گردشگری کشور کنار رود.

او معتقد است بروکراسی پیچیده اداری، موازی کاری‌ها و... انگیزه لازم را برای نقش آفرینی بخش خصوصی در این حوزه تحت الشعاع قرا داده و بدون تردید هرآنچه از بخش مذکور برای حضور فعالانه در حوزه گردشگری حمایت شود، یقینا ضریب رونق و شکوفایی گردشگری نیز بیشتر خواهد شد.

اصغری قاجاری می‌گوید: بعضا شاهدیم در ایامی خاص، هزینه مسافرت به جزیره کیش به مراتب سنگین‌تر از حضور در برخی کشور‌های همجوار است و با چنین اوصافی انتظار شکوفایی و رونق گردشگریِ داخلی دور از انتظار خواهد بود.

رحیم یعقوب زاده، از اساتید دانشگاه نیز معتقد است حذف موازی کاری هایِ فعلی در فرآیند اقتصاد گردشگری، بهره گیری مدیران دولتی از نظریات، ایده‌ها و پیشنهادات مدیران بخش خصوصی، حمایت‌های یارانه‌ای دولت از فعالان حوزه گردشگری، ایجاد فضای مناسب برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی از نمونه راهکار‌هایی است که می‌توان در رونق صنعت گردشگری که به صادارت نامرئی معروف است، نقس بسزایی ایفاء کند که قطعا حصول این امر در تحقق شعار سال که از سوی رهبر معظم انقلاب به حمایت از کالای ایرانی مزین شده، با توفیقات بسیاری همراه خواهد بود.

حسین گروسی، معاون امور حقوقی و مجلس مناطق ویژه اقتصادی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به جذابیت‌های متعدد و متکثر گردشگری ایران در حوزه‌های طبیعی، تاریخی، سلامت و... اظهار داشت:در گام نخست باید نسبت به تدوین و طراحی استراتژی گردشگری و آمایش سرزمینی در این خصوص اقدام شود.

او افزود: جذب گردشگر نیازمند برنامه ریزی صحیح و اصولی است و قطعا با برنامه ریزی هدفمند، می‌توان در صنعت مذکور به موفقیت‌های بسیاری نائل شویم، زیرا کشور ایران از این حیث دارای پتانسیل‌های بسیاری است.

نماینده پیشین مردم ملارد، شهریار و قدس در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر  ۷ منطقه آزاد در کشور وجود دارد که با برنامه ریزی و اتخاذ تدابیر مُقتضی می‌توان از هر منطقه به عنوان کانونی برای جذب گردشگر بهره بُرد.

معاون امور حقوقی و مجلس مناطق ویژه اقتصادی کشور گفت:اطلاع رسانی کافی و فراهم نمودن زمینه و بستر مناسب از دیگر الزامات توسعه و رونق گردشگری به شمار می‌رود.

وی در خاتمه یادآور شدهم اکنون بسیاری از گردشگرن ایرانی که برای سیر و سیاحت مقاصد خارجی را بر می‌گزینند هیچ اطلاع و آشنایی نسبت به جاذبه‌های گردشگری ایران زمین و تعدد، تکثر و تنوع آن ندارند و می‌باید این ظرفیت‌ها با اطلاع رسانی اصولی، به سمع و نظر مردم برسد و قطعا در چنین شرایطی بسیاری از گردشگران ایرانی با حضور در مناطق گردشگریِ این مرز و بوم، وضعیت گردشگری کشور را از حیث درآمدزایی متحول خواهند کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اقتصادی گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۶۹۳۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جمهور پیش از عزیمت به پاکستان و سریلانکا: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سید ابراهیم رئیسی بامداد امروز دوشنبه(۳ اردیبهشت) پیش از عزیمت به پاکستان و سریلانکا، با بیان این‌که این سفر به دعوت روسای جمهور دو کشور دوست انجام می‌شود، تصریح کرد: کشور پاکستان از جمله کشورهای مهم جنوب آسیا و دارای روابط دیرینه‌ تاریخی و تمدنی با ایران است که همواره روابط سیاسی و اقتصادی و نیز همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای موردتوجه دو کشور بوده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به نگاه مشترک جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در زمینه حقوق بشر، دفاع از مردم مظلوم فلسطین و مبارزه با تروریسم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست همسایگی و توسعه روابط با کشورهای اسلامی و همسو، علاقه‌مند به ارتقای روابط با کشور پاکستان است و در این سفر مسائل مختلفی از جمله مسائل اقتصادی و تجاری، انرژی و مسائل مرزی با دولت پاکستان مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.

رئیسی همچنین با بیان این‌که سطح روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به میزان سطح روابط سیاسی نیست، از هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری مبادلات تجاری و اقتصادی با توجه به ظرفیت‌های قابل‌توجه دو کشور در این زمینه خبر داد و گفت: مردم پاکستان، مردمی مومن، متدین و علاقه‌مند به ارزش‌های انقلاب اسلامی به‌ویژه به امام خمینی(ره) و رهبری معظم انقلاب اسلامی هستند و محبت و ارادت خود به ایران اسلامی را بارها به اثبات رسانده‌اند، ما امنیت این کشور را امنیت خود می‌دانیم و معتقدیم تثبیت و ارتقای امنیت نقاط مرزی به نفع دو کشور و دو ملت خواهد بود.

رئیس‌جمهور همچنین توسعه روابط اقتصادی و تجاری با سریلانکا را از جمله اهداف سفر خود به این کشور عنوان کرد و با اشاره به رشد قابل‌توجه همکاری‌های دو کشور در حوزه فنی و مهندسی، ابراز امیدواری کرد این سفر نقطه عطفی در ارتقای سطح روابط میان ایران و سریلانکا باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ◄ افزایش حجم تجارت ایران با 15 کشور همسایه در سال 1402
  • تلاش مناطق آزاد برای جذب گردشگر داخلی و غرب آسیا
  • ارتقای روابط راهبردی با همسایه سبز
  • رئیسی عازم پاکستان و سریلانکا شد/ رئیس جمهور: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • اخبار سفر رئیس‌جمهور به پاکستان / رئیسی: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • رئیس جمهور پیش از عزیمت به پاکستان و سریلانکا: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • تجهیز زیرساخت‌های گردشگری در استان مرکزی
  • کشور‌های همسایه مقصد ۸۰ درصد صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران
  • عاقبت سبقت غیرمجاز، راننده را به کام مرگ کشاند! (فیلم)