Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گزارش‌های رسمی مرکز آمار حاکی از آن است که یک فرد باید حداقل بیش از چهار میلیون تومان درآمد ماهانه داشته باشد تا از پس هزینه‌های زندگی بر آید. عوامل بسیاری در میزان تامین نیازهای ضروری زندگی تاثیر گذار است، تعداد نفرات در یک خانواده، شاغل یا بیکار بودن و حتی محل زندگی بر میزان درآمد ها و مخارج یک زندگی می افزاید و چه بسا پس از محاسبات مشخص می شود که با توجه به افزایش میزان بهره مندی افراد از امکانات رفاهی بوجود آمده توسط دولت ها، بسیاری از افراد زیر خط فقر زندگی می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصولا یکی از اساسی ترین مطالعات آماری که به منظور نیل به اهداف مختلف اقتصادی و اجتماعی، در اغلب کشورهای جهان صورت می گیرد، بررسی بودجه خانوار است، از طریق این بررسی می توان به چگونگی هزینه ها و درآمدهای خانوارها و روند تغییرات آنها و نیز آمار و اطلاعات گوناگون دیگری پی برد.

موضوعی که در این بین اهمیت دارد میزان هزینه زندگی افراد است که با یک حساب سرانگشتی از قیمت اقلام مورد نیاز یک خانواده می توان فهمید که یک زندگی در ماه چقدر هزینه بر دوش سرپرست خانوار می گذارد. جدا از هزینه های  اجاره خانه، حمل و نقل، قبوض تلفن همراه، آب ،برق و  گاز و سایر هزینه‌ها که ممکن است هر چند ماه یکبار اتفاق بیافتند، هزینه خوراک و همچنین پوشاک بحث اصلی است که این روزها به شدت مردم با آن دست و پنجه نرم می کنند.

هزینه خوراک یک ماهه چقدر است؟

برنج، یکی از اصلی ترین  موادی است که وجود آن در هر خانه ای جزو واجبات است، چرا که آن را می توان با هر غذایی سرو کرد. با وجود اینکه برنج جزو یکی از محصولات تولیدی در کشور خودمان است، اما افراد برای تهیه آن باید مبلغ بالایی را بپردازند، این روزها که شاهد افزایش قیمت ها هستیم باید هر یک کیلوگرم برنج ایرانی را ۲۰ هزار تومان  خرید که یک خانواده ۲ نفره حداقل نیاز به پنج کیلوگرم برنج در ماه دارد.

روغن، از دیگر موارد پرمصرف در سبد غذایی خانوار است که برای پخت هر غذایی باید از آن استفاده کرد؛ قیمت هر بسته روغن مایع در فروشگاه از ۱۲ هزار تومان شروع می شود؛ در کنار این ماده غذایی پیاز و سیب زمینی جزو موادی هستند که در سبد غذایی باید وجود داشته باشد، قیمت هر کیلو پیاز ۶ تا ۷ هزار تومان و قیمت هر کیلو سیب زمینی ۳ تا ۵ هزار تومان است هر خانواری حداقل در ماه یک کیلو از هر کدام را خریداری می‌کند.

مواد پروتئینی، از مواردی است که بدن افراد به آن نیاز دارد و اگر خانواده ای بخواهد انرژی لازم برای فعالیت‌های روزانه خود را تامین کند به ناچار باید به مواد پروتئینی توجه کند. برای خرید یک کیلوگرم گوشت چرخ کرده  ۶۲ هزار تومان و گوشت خورشتی ۸۵ هزار تومان هزینه کند.

اصولا ایرانی ها به خوردن چای علاقه زیادی دارند. اغلب افراد این نوشیدنی را به تنهایی مصرف نمی کنند و قند و نبات نیز در سبد غذایی آنها وجود دارد؛ هر بسته ۴۰۰ گرمی چای ۱۴ هزار تومان است که اصولا ظرف ۶ ماه تمام می‌شود.

میوه نیز از دیگر مواد مورد نیاز برای هر فرد است که کم کم افراد روزی یک میوه را مصرف می کنند؛ با توجه به  سرانه مصرف میوه هر ایرانی هر فرد در ماه برای خرید آن بیش از ۳۰۰ هزار تومان هزینه می کند که در برخی این رقم به ۲ برابر نیز می رسد.

تخم مرغ یکی از مواد خوراکی است که در تمام وعده های غذایی مورد استفاده قرار می گیرد و  اصولا کارایی بالایی دارد و علاوه بر این به دلیل دارا بودن پروتئین پزشکان به مصرف آن توصیه می کنند؛ هر عدد تخم مرغ یک هزار تومان است و اصولا هفته ای یک شانه تخم مرغ استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: هزینه شروع یک زندگی غیرتجملاتی چقدر است؟ +جدول

جدای از موارد مذکور انواع ادویه جات، کنسروجات، سبزیجات و ... جزو مواردی هستند که در طول یک ماه استفاده می‌شوند و زمانی که قیمت آن‌ها را محاسبه می‌کنیم به رقمی بالاتر از ۲ میلیون تومان در ماه خواهیم رسید. این رقم تنها برای خوراک هر فرد است و زمانی که هزینه پوشاک، اجاره مسکن، شارژ ساختمان، رفت و آمد و ... را با این رقم جمع می‌بندیم به رقمی بالاتر از ۴ میلیون تومان در ماه خواهیم رسید. حالا سوال این است که برای حمایت از قشر آسیب‌پذیر و افزایش قدرت خرید جامعه، دولت چه راهکار‌هایی دارد؟

چه عواملی سبب گرانی یا ارزانی محصولات می‌شوند؟

رمضانعلی سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره عوامل گرانی یا ارزانی محصولات و کاهش قدرت خرید خانواده ها، گفت: این روزها شاهد گرانی بسیاری از محصولات غذایی هستیم که زندگی افراد را تحت شعاع قرار داده است؛  با توجه به اینکه هزینه ها بالا رفته، قدرت خرید سبد کالایی کاهش داشته است که این مسئله را می توان از عوامل اصلی گرانی دانست.

او ادامه داد: با توجه به افزایش نرخ تورم،  باید کاری کنیم تا درآمدها رشد قابل قبولی را به همراه داشته باشد؛ افزایش درآمد به ۲ صورت مستقیم و غیر مستقیم انجام می شود که بخش مستقیم آن مربوط به یارانه است که متاسفانه نمی توانیم آن را افزایش دهیم چرا که در صورت افزایش یارانه، هزینه ها نیز زیاد خواهد شد و باز رشد نرخ  تورم خواهیم داشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از راهکار‌ها برای افزایش قدرت خرید، عملا افزایش حقوق و دستمزد است که باید بتوان شغلی ایجاد کرد و یا درآمدها را افزایش داد.

سبحانی فر بیان کرد: برای کاهش هزینه های خانوار در قدم اول باید هزینه های غیرنقدی را افزایش دهیم تا به کمک  آن بتوان هزینه های نقدی را جبران کرد.

تفاوت خطر فقر مطلق  با خطر فقر نسبی در چیست؟

عبدالمجید شیخی اقتصاددان در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره میزان هزینه زندگی در تهران، گفت:  حداقل هزینه متوسط یک خانواری که آبرومند در تهران زندگی می‌کند ۵ میلیون تومان است و هر خانواری که در آمد زیر ۵ میلیون تومانی دارد زیر خط فقر زندگی می‌کند.

او افزود: مسئله مهم پیش رو فاصله بین دهک های مختلف هزینه ای است که بر اساس اعداد مربوط به آن، فاصله تورمی دهک‌ها در مرداد به ٢,٩ درصد رسید که نسبت به ماه قبل ٣ درصد کاهش داشته است. درمی یابیم که افزایش هزینه کالا‌های پرمصرف و ضروری بیش از این میزان است.

او با اشاره به اینکه فقر مطلق یعنی فرد درآمدی داشته باشد که فقط زنده بماند، گفت: امروزه بسیاری از افراد کار می کنند تا خرج زندگیشان را بگذرانند و نمی توانند پس انداز کنند.  در جهان برای خط فقر مطلق درآمدی پایین‌تر از یک یا ۲ دلار در روز در نظر گرفته می‌شود که در وضعیت فعلی ما این مبلغ اگر با دلار بازار آزاد محاسبه شود روزانه ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان  و ماهانه ۴۵۰ تا ۹۰۰ هزار تومان به دست می‌آید.

این اقتصاددان با بیان اینکه در خط فقر نسبی تامین مایحتاج زندگی مقدور نیست، تشریح کرد: در خط فقر نسبی ضعف کالری در خانواده به راحتی مشاهده می شود، این فرد دیگر توانایی پرداخت هزینه سفر و تفریح ندارد و اصولا در شرایط سختی زندگی می کند. خط فقر نسبی درآمدی بین ۷۰۰ تا یک میلیون تومان را شامل می‌شود و می توان گفت خط فقر مطلق و خط فقر نسبی به هم نزدیک شده است.

شیخی ادامه داد: برای کنترل هزینه ها و افزایش رضایت خانواده ها باید بتوانیم شغل ایجاد کنیم تا ارزش افزوده بیشتر شود. دولت باید واردات را محدود کند تا استعداد داخلی شکفته شود و  درآمد‌ها افزایش یابد.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: واردات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۶۹۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشاورزی زنجان و تلاش برای سازگاری با کم آبی

بخش کشاورزی در استان زنجان اهمیت ویژه‌ای دارد و بیش از ۳۲ درصد سهم اشتغال استان را به خود اختصاص داده در حالیکه میانگین سهم اشتغال کشور در این بخش ۱۸ درصد است.

استان زنجان با ۱.۳ درصد مساحت کل کشور حدود ۸۴۰ هزار هکتار عرصه های مناسب کشاورزی معادل پنج درصد اراضی کشاورزی کشور را دارد.

بخش کشاورزی در استان زنجان حدود ۱۰۰ هزار بهره‌بردار دارد که به تولید انواع محصولات زارعی و باغی اشتغال دارند.

در زمان حاضر علاوه بر چالش هایی که در تامین آب شرب برخی شهرها و روستاها در استان زنجان وجود دارد، بنا بر اعلام سازمان آب منطقه ای زنجان ۱۰۰ درصد آب مورد نیاز بخش کشاورزی و ۹۵ درصد آب مورد نیاز صنایع استان از منابع زیر زمینی تامین می شود و این موضوع فشار بر منابع آبی را مضاعف کرده است.

در چند سال اخیر با کاهش منابع آبی، موضوع افزایش بهره وری به شدت مورد توجه قرار گرفته و طرح هایی مثل اجرای الگوی کشت، ‌انتقال دانش به مزارع، اصلاح روش های قدیمی و بهره گیری از روش های جدید به یک اولویت تبدیل شده است تا با عبور از کشاورزی سنتی، زمینه افزایش تولید و حفاظت از منابع پایه فراهم شود.

همچنین برای حفاظت از سرمایه‌های حیاتی آب و خاک، برنامه‌های بخش کشاورزی استان زنجان طی چند سال اخیر به سمت ارتقای بهره‌وری بدون استفاده از منابع آبی جدید یا افزایش عرصه‌های کشت حرکت کرده است.

کمبود منابع لازم برای ارائه مشوق ها، چالشی پیش روی اجرای طرح الگوی کشت

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه کشت محصولات کشاورزی در این استان طی ۲ سال گذشته انحراف خیلی کمی از میزان تعیین شده در الگوی کشت داشته است، گفت: فعالیت کشاورزی توسط بخش خصوصی انجام می شود و تلاش ما این است تا با ارائه مشوق ها و حمایت ها، الگوی کشت هدفگذاری شده در استان به مرور محقق شود.

روح الله حسنی افزود: اگر منابع بیشتری برای اجرای مشوق ها در اختیار بود کار بیشتری در خصوص نهادینه کردن الگوی کشت انجام می شد که دولت فعلا با سیاست قیمت گذاری، بخشی از توازن را در بازار محصولات ایجاد می کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به چالش کم آبی در استان، گفت: با توجه به این موضوع، تجهیز زمین های کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری و پرهیز از آبیاری سنتی ضروری است.

وی به پیگیری اقدامات زیرساختی از جمله توسعه سامانه های نوین آبیاری، تامین بذرهای ویژه با مصرف آبی کم و اصلاح شیوه های کشاورزی مثل نشاکاری در استان اشاره کرد و گفت: مواجه با چالش کم آبی یک موضوع فرابخشی و مرتبط به همه است و همه باید برای آن پای کار باشند.

حسنی ادامه داد: تلاش در راستای کشت نشایی محصولات مختلف از جمله محصولات جالیزی که موجب زودرسی، صرفه جویی در مصرف آب، افزایش عملکرد و فروش به قیمت مناسب می‌شود و همچنین معرفی ارقام اصلاح شده جدید از جمله در محصولات گندم، جو، باقلا، گوجه فرنگی و سیب زمینی نیز از دیگر اقدامات در این حوزه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: توسعه آبیاری با نوار تیپ علاوه بر صرفه جویی ۷۰ درصدی در مصرف آب موجب افزایش تولید هم می‌شود.

حسنی افزود: در سیستم آبیاری نوار تیپ، آب در نزدیکی منطقه توسعه ریشه گیاه به زمین داده می‌شود تا مساحت و عمق کوچکی از سطح خاک خیس شود.

وی به فعالیت های ترویجی نیز اشاره کرد و ادامه داد: با این فعالیت ها تلاش می کنیم تا ذهنیت کشاورزان نسبت به استفاده از بذرها و نهال های جدید که مصرف آب کمتری دارند تغییر کند و شیوه های جدید جایگزین روش های پیشین شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه مدیریت منابع آبی در استان نیازمند یک مدیریت تلفیقی است، افزود: بخشی از جبران کمبود منابع آبی در قالب آبخیز داری و آبخوانداری در استان دنبال می شود که در همین راستا یکی از طرح های این بخش طرح آبخوانداری چهرآباد است که سال گذشته در جریان سفر رییس جمهور به استان عملیاتی شد و قرار است از طریق آن یک و نیم میلیون متر مکعب آب به لایه های زیرزمینی نفوذ کند.

لزوم خودداری کشاورزان زنجانی از کشت‌های آبی غیرمجاز

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت:‌ کشاورزان و بهره برداران از کشت های آبی غیر مجاز و انتقال آب به اراضی غیرآبخور اولیه و دیم خودداری کنند.

اکبر باقری با تاکید بر اینکه کشاورزان باید این شرکت را در مدیریت منابع محدود آبی یاری کنند، افزود:‌ این امر با توجه به کاهش میزان بارندگی ها و افت سطح آبهای زیر زمینی بسیار ضروری است.

وی به لزوم اتمام طرحهای نیمه تمام آبی در استان اشاره و خاطرنشان کرد: با تکمیل سدهای در حال ساخت می توان از هدر رفت نزولات آسمانی جلوگیری کرد تا در مواقع اضطراری و کمبود آب از آنها بهره برداری شود.

دبیر شورای حفاظت از منابع آب استان با تاکید بر رعایت الگوی مصرف و پرهیز از بد مصرفی در همه بخشها، ادامه داد: بارشهای اخیر شاید بخشی از کمبودها را جبران کند ولی اگر دقت لازم را در مصرف آب به خصوص در بخش شرب و کشاورزی انجام ندهیم با بحران کمبود آب رو به رو خواهیم شد.

 درصد از اراضی کشاورزی استان زنجان دیمی است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در این باره، گفت: در حوزه کشاورزی با چالش هایی متعددی مثل محدودیت منابع آب، نیاز روز افزون به مواد غذایی، چالش های اقلیمی، تغییرات آب و هوایی، افزایش دما، کاهش متوسط بارندگی ها و انتقال دانش به مزرعه رو به رو هستیم ولی با وجود این چالش ها باید بهره وری را حتما مدنظر داشته باشیم و عواملی را که در تولید کشاورزی موثر است تقویت کنیم.

اکبر طیبی با بیان اینکه راهبرد اصلی در تولید محصولات کشاورزی در استان زنجان، حفظ و افزایش تولید پایدار به ویژه در حوزه محصولات استراتژیک است، اظهار کرد: برای تامین امنیت غذایی باید سطوح زیر کشت یا بهره وری را افزایش دهیم که با توجه به چالش های اشاره شده، افزایش امکان سطح زیر کشت برای خیلی از محصولات وجود ندارد بنابراین باید به سمت افزایش بهره وری برویم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان به اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان، اشاره کرد و گفت: هدف اصلی این طرح، افزایش میزان تولید و تثبیت آن در واحد سطح است و این مهم با استفاده از ادوات و روش های نوین کشاورزی همچون اجرای خاک‌ورزی حفاظتی، استفاده از کودهای بذر مال، ریزمغذی ها و رعایت تناوب زارعی غلات و حبوبات قابل دسترسی است که این موارد در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان مورد نظر قرار گرفته است.

طیبی اظهار کرد: ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی استان زنجان دیمی است از این‌ رو مهمترین اقدام برای روزهای قبل از کشت، اقدامات ترویجی خواهد بود تا کشاورزان برای رعایت استانداردهای کشت، آمادگی لازم را با پیش‌زمینه علمی داشته باشند.

وی افزود: ۴۳۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان تحت پوشش اجرای طرح جهش تولید قرار گرفته است که از این میزان حدود ۳۰۰ هزار هکتار به کشت محصول راهبردی گندم اختصاص دارد و در مابقی اراضی یعنی ۱۳۰ هزار هکتار نیز کشت سایر محصولات دیمی از جمله نخود، عدس و علوفه های دیمی را دنبال می کنیم.

منبع ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • میزان افزایش قیمت خودرو با شروع بهار؛ به طور میانگین چقدر گرانی داشتیم؟
  • هزینه حج بسیار سنگین است/بدلیل گرانی عده ای از استطاعت خارج شدند
  • کلید گرانی بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار
  • کشاورزی زنجان و تلاش برای سازگاری با کم آبی
  • اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی
  • برگزاری جلسه قرارگاه تامین منابع مالی و مدیریت هزینه‌ها در سال ۱۴۰۳
  • قیمت‌های تعیین شده در حوزه زراعی جوابگوی هزینه کشاورز نیست
  • وزیر فرهنگ راه را برای گرانی بلیت‌ اجراهای صحنه‌ای باز کرد/ حداکثر ۹۰۰ هزار تومان!
  • پروتزهای بومی مفصل زانو و لگن نیاز مراکز درمانی را تامین می‌کنند
  • رسانه عبری: احساس ناامنی موجب گرانی در اسرائیل شده است