Web Analytics Made Easy - Statcounter

اسدالله مرتضوی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ بیان کرد:‌ کشاورزان به دلیل محدودیت‌های منابع آبی در قم تحت‌فشار هستند و به همین دلیل اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در سطح مزارع و باغ‌ها که منجربه کاهش قابل‌توجه هدر رفت آب می‌شود،‌ یک ضرورت انکارناپذیر است.

وی ادامه داد: حمایت‌های دولتی برای اجرای سیستم های نوین آبیاری در سطح مزارع و باغ‌های استان به‌صورت حداکثری است و کشاورزان تنها ۱۵ درصد هزینه‌های آن را پرداخت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرتضوی گفت:‌ سال گذشته سیستم‌های نوین آبیاری در سطح چهار هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی قم اجرا شد و در سال جاری نیز روند توسعه این روش آبیاری به همین میزان ادامه می‌یابد.

وی افزود:‌ دولت مصمم است با همکاری کشاورزان استان تمام مزارع و باغ‌هایی که امکان استفاده از روش‌های نوین آبیاری را دارند به این سیستم‌ها مجهز شوند.

در بخش کشاورزی کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است که این رقم ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور هست؛ مجموع کشت سبز استان شامل ۲۱ هزار هکتار باغ و ۴۴ هزار هکتار زراعت است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی قم در سال برابر ۷۴۶ هزار تن شامل ۴۲۵ هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و ۵۰۰ تن آبزیان و ۳۲۰ هزار تن محصولات دامی است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، قم دارای ۱۲۷ روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از ۵۵ هزار و ۸۶۵ تن است که در قالب ۱۷ هزار و ۳۸۵ خانوار زندگی می‌کنند.

۷۴۰۵/ ۱۱۷۵

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قم کشاورزی آبیاری نوین منابع آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۷۰۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطلوب بودن مشارکت‌های مردمی در بخش کشاورزی خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با تاکید بر افزایش مشارکت مردم خوزستان در جهت ارتقاء تولیدات کشاورزی استان، اظهار کرد: امید است با شیوه‌های نوین و تشکل‌های جدید، مردم در راستای دستیابی به اهداف موردنظر بخش کشاورزی کمک شایانی داشته باشند.

مجید نبی‌پور با بیان اینکه استان خوزستان علاوه بر نفت و گاز در بخش کشاورزی از پتانسیل‌های فراوانی برخوردار است، افزود: خوزستان ۶.۴ میلیون هکتار وسعت دارد و دارای تالاب‌های متعدد از جمله تالاب شادگان با ۵۶۰ هزار هکتار و تالاب هورالعظیم با ۱۲۰ هزار هکتار است.

وی با اشاره به وجود ۱.۳ میلیون هکتار اراضی بیابانی و شن‌زار در خوزستان بیان کرد: این استان ۳۰۰ هزار هکتار شن‌زار، ۲ میلیون هکتار مرتع و یک میلیون هکتار جنگل دارد.

نبی پور عنوان کرد: حدود یک میلیون هکتار از اراضی خوزستان سال گذشته به کشت محصولات اختصاص یافت و برای کشت تابستانه نیز الگوی کشت برای حدود ۳۰۰ هزار هکتار در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: حدود ۲۸ میلیارد متر مکعب آب پشت سد‌های خوزستان وجود دارد که می‌توان از این پتانسیل در کشاورزی استفاده کرد.

نبی‌پور بر لزوم مدیریت زمین، زمان، آب، بکارگیری تحقیقات، افزایش بهره‌وری و توسعه صادرات تاکید کرد و افزود: مشارکت‌های مردمی در بخش کشاورزی استان بسیار مطلوب است و امیدواریم بتوانیم به درستی از این تشکل‌ها و نیروی مردمی در تولید استفاده کنیم.

وی با اشاره به برنامه‌های این سازمان در راستای تحقق شعار سال، ادامه داد: برای استفاده بهینه از نیرو‌ها زراعت و کشت یک میلیون هکتار در نظر گرفته شده و توسعه کشت سویا، نخیلات، گیاهان دارویی، تکمیل گلخانه‌های نیمه‌تمام، تکمیل صنایع تکمیلی و توسعه باغات در اراضی کشاورزی، لایروبی انهار در حوزه آب و خاک، توسعه آبیاری تحت فشار و تسطیح اراضی مدنظر است.

دیگر خبرها

  • ۶۰ هزار هکتار زمین‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی زیرپوشش شبکه آبیاری است
  • مطلوب بودن مشارکت‌های مردمی در بخش کشاورزی خوزستان
  • ۳۰۰ هزار هکتار از توسعه سامانه‌های نوین آبیاری با مشارکت مردم انجام شد
  • توسعه طرح سامانه‌های نوین آبیاری
  • توسعه طرح سامانه‌های نوین آبیاری، مردمی‌ترین طرح وزارت جهادکشاورزی
  • کشت برنج با آبیاری آب زیرزمینی به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی حذف می‌شود
  • کشت برنج با آبیاری آب زیرزمینی به دلیل نبود توجیه اقتصادی حذف می‌شود
  • دادرسی الکترونیک در حوزه‌های قضایی زنجان توسعه می‌یابد
  • تجهیز بیش از ۱۰۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی اردبیل به سیستم آبیاری تحت فشار
  • تجهیز ۳۹۱ هکتار اراضی کشاورزی ساری به سامانه نوین آبیاری