Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-18@06:05:56 GMT

بزرگداشت جهانگیرخان قشقایی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۷۰۴۸۳

بزرگداشت جهانگیرخان قشقایی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

به گزارش خبرگزاری مهر، جهانگیرخان قشقایی از حکیمان و فیلسوفان بنام سده‌های سیزدهم و چهاردهم هجری (نیمۀ دوم قرن نوزدهم میلادی) است که تذکره‌نویسان و کتب تراجم و تواریخ به شرح احوال او پرداخته‌اند. زندگانی جهانگیرخان را در کلّ می‌توان به سه دوره تقسیم کرد: مرحلۀ نخست از آغاز تولد تا حدود سی‌سالگی یا کمی بعد از آن امتداد می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این دوران او افزون بر یادگیری سواد فارسی و آموختن برخی کتب نثر و نظم، شماری از مهارت‌ها و فنون عملی مانند موسیقی، تارزنی، کوه‌گردی و تیراندازی را نیز فرا گرفت.

مرحلة دوم با ورودِ خان به اصفهان و ماندنِ همیشگی او در این شهر آغاز می‌شود. انگیزه و سبب اقامت در اصفهان هر چه که بود، شوق و شور بسیار به تحصیل و یادگیری علوم و معارف اسلامی در او برانگیخته شد. مدرسۀ فقهی ـ فلسفی اصفهان که در آن سال‌ها از مهم‌ترین مراکز علمی جهان تشیع بود، برجسته‌ترین مدرّسان علوم نقلی و عقلی را در خود جای داده بود و جهانگیرخان از محضر آنان بهره‌های کافی برد. سومین مرحلۀ حیاتِ خان، دوران زعامت، تدریس و استادی او در حوزۀ اصفهان بود. تبرّز و چیره‌دستی در دانش‌های گوناگون به‌ویژه حکمت الهی، حُسن خُلق، صفات پسندیده، فضایل نیکو و تقیّد به احکام شرع، در نفسی پاک و روحی قدسی ممزوج شد و از او چهره‌ای ماندگار در تاریخ علوم و معارف اسلامی به‌ویژه حکمت الهی شیعی پدید آورد.

در این مراسم که از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ یکشنبه ۳۱ شهریورماه در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار خواهد شد، استادان حاضر در جلسه، احوال و اندیشه‌های این حکیم متاله را مورد مداقه و بررسی قرار خواهند داد.

 حسن بلخاری، رئیس انجمن؛ مهدی محقق، رئیس هیأت مدیره انجمن؛ حجت‌الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، حسین کلباسی اشتری، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی و منوچهر صدوقی‌سها، مدرس حکمت و عرفان اسلامی در این مراسم سخنرانی می کنند.

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در خیابان ولی عصر(عج)، پائین‌تر از میدان منیریه، پل امیربهادر، خیابان سرلشکر بشیری، پلاک ۷۱ واقع است.

کد خبر 4722322

منبع: مهر

کلیدواژه: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی مراسم بزرگداشت بزرگداشت فردوسی عاشورا امام حسین ع پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی کربلا کنفرانس بین المللی اربعین حسینی نشست علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی معرفی کتاب نقد کتاب اصول فقه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ماه محرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۷۰۴۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسروپناه: مجوز کسب و کارهای بازی محور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد/ دانشگاه تهران مسئول برگزاری بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلسه ۸۹۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر امروز به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی عصر امروز برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه این جلسه با اشاره به برگزاری جلسه شورای معین در کنار جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: در جلسه امروز شورا سند ملی سبک پوشش ایرانی اسلامی که برای اولین بار تدوین شده، تصویب و مقرر شد با اصلاحاتی ابلاغ شود.

وی افزود: ماده واحده واگذاری کسب و کارهای بازی محور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه امروز تصویب شد.
 
خسروپناه بیان کرد: بر مبنای مصوبه امروز اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، مأموریت بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران به دانشگاه تهران واگذار شد، بر این اساس نظامی برای سنت دانشگاهی تدوین خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از ارائه گزارش عملکرد یک‌ساله شورا در جلسه امروز خبر داد و گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال قبل ۹۹ مصوبه داشت که در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، تعلیم و تربیت و علم و فناوری بودند برخی مصوبات راهبردی و برخی جنبه هدایت‌گری داشتند.

خسروپناه اعلام کرد: در جلسه امروز درباره عفاف و حجاب بحث‌های کارشناسی صورت گرفت و پیشنهادها و راهکارهایی در حوزه شناختی و معرفتی ارائه و بر رعایت مقررات حجاب مخصوصا در ادارات دولتی تأکید شد، بحث درباره این موضوع مهم در هفته‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت و مقرر شد برنامه‌ها اجرایی و ایجابی از سوی دستگاه ها ارائه شود.

 

   

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تشریح ویژه برنامه‌های هفته معلم
  • مدل دانشگاهی تمدن ایرانی الگوی ۲۰۰ دانشگاه در دنیا است
  • بزرگداشت اصغر فرهادی در کلمبیا
  • بانک اطلاعات مفاخر لرستان تشکیل می شود
  • خسروپناه: مجوز کسب و کارهای بازی محور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذار شد/ دانشگاه تهران مسئول برگزاری بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران
  • بزرگداشت مفاخر موجب اعتلای علمی‌ و فرهنگی آذربایجان غربی است
  • درخواست دانشجویان از مجلس درباره اصلاح ایرادات یک طرح
  • کنگره شعر توس تا نیشابور برگزار می‌شود
  • آیین نکوداشت حکمت الله ملاصالحی برگزار می شود
  • انتصاب مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان