Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا ، هواشناسی مازندران دیروز پنجشنبه با انتشار اطلاعیه‌ای نسبت به ورود جریان هوای جنوبی برای امروز و فردا در استان هشدار داد و پیش بینی کرد که نه تنها دمای هوا در این مدت برای مناطع کوهستانی و سردسیری تا  ۳۵ درجه افزایش می یابد، برای مناطق جلگه ای هم دما تا ۳۳ درجه خواهد رسید و این موج گرمایی همراه با وزش بادهای شدید گرم نیز خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درحالی است که مراتع و جنگل‌های استان در این ایام به دلیل خشک شدن علوفه ها و درختان در آسیب‌پذیرترین حالت خود قرار دارند و با کوچک ترین آتش افکنی خسارات شدیدی خواهند دید. 

علاوه بر این با توجه همزمانی این موج گرمایی با روزهای آخر تعطیلات تابستانی و پیک مسافرت گردشگران به ییلاقات و جنگل‌های مازندران و اینکه حدود ۱۰۰ درصد از آتش سوزی مراتع و جنگل های استان همواره ریشه انسانی دارند، هوشیاری در این زمینه را بیشتر می طلبد. 

منابع طبیعی مازندران در حالت آماده 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران منطقه ساری اعلام کرد : برای روزهای آینده تمام اکیپ‌های شهرستانی و استانی منابع طبیعی استان در حالت آماده باش قرار دارند تا در صورت خطرات احتمالی وارد عمل شوند. 

محمد موسوی تاکامی روز جمعه به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر تمامی برنامه‌های حفاظتی تدبیر شده و در حال انجام است و گشت زنی‌های ویژه از صبح امروز آغاز شده است . 

وی با توصیه به اینکه مردم از طبیعت استفاده مناسب کنند، افزود: در این ایام به دلیل شرایط خوب آب و هوایی بازگشت مردم به دامن طبیعت بیشتر خواهد شد که رعایت پرهیز از نکات خطر آفرین همچون رها کردن آتش الزامی می باشد. 

۱۵۰۴خط ارتباطی مستقیم منابع طبیعی مازندران

مدیرکل منابع طبیعی منطقه ساری مازندران شماره تماس ۱۵۰۴ را خط ارتباطی مستقیم این نهاد با مردم اعلام کرد و گفت: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه آتش سوزی مردم می‌توانند با این پل ارتباطی نه تنها آتش سوزی بلکه دیگر مخاطرات و حتی سوء استفاده قاچاق چیان را نیز گزارش دهند. 

وی با اشاره به اینکه اغلب آتش سوزی ها ریشه انسانی دارند ، افزود: امسال خوشبختانه به دلیل شرایط جوی مناسب سطح آتش‌سوزی در مراتع استان به شدت کاهش یافت و تنها سه مورد آتس سوزی در شهرستان‌های آمل و سوادکوه گزارش شد که جمعا به ۱۰ هکتار نیز نرسید. 

موسوی با تاکید بر اینکه آتش سوزی عمدی و غیر عمدی هر دو از نظر قانون تخلف محسوب می شوند، گفت: در صورت مشاهده با افراد متخلف برخورد و به مراجع قضایی تحویل می‌شوند.

وی لذت از طبیعت را حق همه مردم دانست و افزود: اما همه باید احترام متقابل برای طبیعت قائل شویم و از ایجاد خسارت و خدشه در زیست طبیعت جلوگیری کنیم. 

گردشگری مسئولانه داشته باشیم 

مدیرکل محیط زیست مازندران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گردشگری مسئولانه را یکی از چالش‌های استان مازندران عنوان کرد و اظهار داشت: باید همه به این باور فرهنگی دست یابیم که نسبت به طبیعت رفتار مسئولانه داشته باشیم.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی با اشاره به اینکه ۱۰۰ درصد از آتش‌سوزی‌های عرصه‌ها طبیعی استان علت انسانی دارند به مسافران و مردم استان توصیه کرد: در این ایام به دلیل وزش بادهای گرم ، ممکن است دامنه کوچک ترین آتش را به یک فاجعه تبدیل و تا صدها کیلومتر گسترش دهند ،لازم است که مردم استان و مسافران نسبت به هرگونه روشن کردن آتش جهت اوقات فراغت هوشیار باشند. 

وی از مردم خواست حتما در زمان ترک محل حتما از خاموش شدن آتشی که روزش کردند، مطمئن شوند و از روشن کردن آتش در زیر تنه درختان و یا فضای باز پوشیده از علف‌های خوشک جداً خودداری نمایند. 

مدیرکل محیط زیست مازندران با اشاره به سرمایه ملی بودن منابع طبیعی و محیط زیست تاکید کرد: همه در قبال آسیب به محیط زیست مسئول هستند و هیچ‌کس نباید از این مسئولیت شانه خالی کند و بی تفاوت باشد.

ابراهیمی گفت: مردم در صورت مشاهده هرگونه آتش‌سوزی نسبت به خاموش کردن آن اقدام کنند تا از گسترش دامنه آن جلوگیری شود.

وی همچنین از همه خواست تا در صورت فقدان بهره مندی از امکانات خاموش کردن آتش به نیروی انتظامی ، نگهبانان جنگل ، بخشداری ، دهیاری و منابع طبیعی و محیط زیست اطلاع رسانی کنند. 

این مسئول با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد از مسئولیت حراست و حفاظت عرصه‌های جنگلی استان با منابع طبیعی است ، افزود: البته این به معنی بی تفاوتی محیط‌زیست نبوده و برای کمک به منابع طبیعی محیط زیست پای کار بوده و این را وظیفه خود می داند. 

۷۳۳۵/۱۶۵۴

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری آتش سوزی هواشناسی مراتع مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۷۰۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید بیش از ١۵ هزار و ۵۰۰ نفر از موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی لرستان

علی سالاروند بیان کرد: با توجه به شروع تعطیلات نوروزی و ورود گردشگران به استان، موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی واقع در مجموعه تاریخی قلعه فلک الافلاک خرم آباد مورد بازدید و استقبال بیش از ١۵ هزار گردشگر و مسافر نوروزی قرار گرفت.
سالاروند با اشاره به اینکه ٣٠ درصد تنوع زیستی کشور در لرستان شناسایی شده است، افزود: در این موزه گونه‌های مختلف جانوری استان در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است و بازدیدکنندگان توسط کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست راهنمایی شدند.
وی با بیان اینکه این موزه در ایام سال مورد استقبال و بازدید اقشار مختلف مردم قرار گرفته است، گفت: علاقه مندان می‌توانند در ایام نوروز ساعت ٩ صبح تا ١٨ از موزه تنوع زیستی لرستان واقع در مجموعه تاریخی قلعه فلک الافلاک شهرستان خرم آباد بازدید کنند.
سالاروند با اشاره به اهمیت محیط زیست در سلامتی و نشاط افراد جامعه از مسافران و میهمانان نوروزی درخواست کرد برای حفاظت و نگهداری از غنای طبیعی استان از هرگونه آسیب به حیات وحش و تخریب رستنی‌های بهاری طبیعت، به خصوص مناطق تحت مدیریت محیط زیست پرهیز نمایند و حامی حیات وحش و همیار محیط زیست باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • بازدید بیش از ١۵ هزار و ۵۰۰ نفر از موزه تاریخ طبیعی و تنوع زیستی لرستان
  • مهارآتش سوزی عرصه های منابع طبیعی در راین کرمان
  • آتش سوزی در بیش از یک هکتار از عرصه های منابع طبیعی راین
  • بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین در آتش سوخت
  • آتش به جان جنگل‌های مرزن آباد افتاد
  • آتش سوزی جنگل‌های مرزن آباد چالوس مهار شد
  • وقوع اولین فقره آتش سوزی جنگلی در مازندران
  • آتش به جان جنگل‌های مرزن آباد چالوس افتاد
  • هشدار حفاظت محیط زیست گیلان در خصوص خطر بروز آتش سوزی در طبیعت
  • هشدار آتش سوزی در عرصه های طبیعی و جنگلی گیلان