Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-24@20:09:51 GMT

واگذاری سرخابی‌ها از برندشان شروع می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۷۰۹۱۱

واگذاری سرخابی‌ها از برندشان شروع می‌شود

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، حمیدرضا فولادگر ، در مورد واگذاری دو باشگاه فوتبالی پرسپولیس و استقلال موسوم به سرخابی‌ها گفت: یک سری جلسات با حضور وزیر ورزش و جوانان و روسای سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان خصوصی‌سازی، دیوان محاسبات، معاونان وزیر ورزش داشته‌ایم و آخرین جمع‌بندی این است که مهلتی که قانون بودجه 98 مبنی بر واگذاری این دو باشگاه تا شهریور 98 از طریق فرابورس داده بود، تا آخر سال تمدید شد، زیرا مقدمات این کار فراهم نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: روش واگذاری ابتدا این بود که از طریق فرابورس باشد، اما ساختارهای مالی دو باشگاه فوتبالی اصلاح نشده و عملکرد مالی و صورت‌های مالی سال 97 این دو باشگاه مشخص نیست. میزان مطالبات و بدهی‌های آنها ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و میزان دارایی‌شان مشخص نیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، اما به نظر می‌رسد واگذاری از روش برند یا نشان تجاری دو باشگاه عملی‌تر باشد.

به گفته فولادگر مهم‌ترین دارایی دو باشگاه سرخابی همان برند یا نشان تجاری‌شان است و اگرچه اموالی دارند، اما بدهی‌های زیادتری دارند، در حالی که نشان تجاری دو باشگاه ارزش بیشتری دارد؛ بنابراین اول باید برند دو باشگاه قیمت‌گذاری شود و بعد به متقاضیان شامل اشخاص حقوقی و حقیقی، هواداران، پیش‌کسوتان و خریداران سرخابی‌ها عرضه شود.

وی گفت: تمدید مهلت قانون بودجه تا آخر سال به صورت توافقنامه صورت گرفته است، اما باید دولت یا لایحه‌ای بدهد که قانون بودجه امسال اصلاح شود یا در لایحه بودجه 99 روش‌های واگذاری سرخابی‌ها را دوباره ارائه کند.

رئیس کمیسیون ویژه اصل 44 گفت: برای واگذاری سرخابی‌ها یک روش مرحله به مرحله است که باید تعیین تکلیف اموال، بدهی‌ها و دارایی‌های آن صورت گیرد، همچنین باید اصلاح ساختار مالی در دو باشگاه صورت بگیرد و به موازات آن برند یا نشان تجاری دو باشگاه توسط کارشناسان قیمت‌گذاری شود.

فولادگر این را هم گفت: برای واگذار سرخابی‌ها اول از واگذاری برند باید شروع شود، در حال حاضر معلوم نیست برند این دو باشگاه چقدر می‌ارزد که باید کارگروهی تشکیل شده و برند این دو باشگاه را قیمت‌گذاری کنند.

به گفته وی این کارگروه می‌تواند متشکل از کارشناسان بورس، سازمان خصوصی‌سازی،‌وزارت ورزش و جوانان، باشگاه‌های فوتبال، کارشناسان رسمی و دیوان محاسبات باشد.

رئیس کمیسیون ویژه اصل 44 اظهار داشت: واگذاری‌ها باید از برند شروع شود، چون فرایند پیچیده‌ای است و خیلی از اموال و دارایی‌های دو باشگاه در مقابل دیون و مطالباتشان قرار دارد و آخرین حسابرسی صورت‌های مالی دو باشگاه مربوط به سال 96 است و هنوز صورت‌های مالی سال 97 حسابرسی نشده است.

فولادگر افزود: در حال حاضر فقط مهلت واگذاری سرخابی‌ها تا آخر سال تمدید شده و امیدواریم واگذاری سرخابی‌ها در جلسات با وزیر ورزش و سایر مسئولان روش به نتیجه برسد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: برند خصوصی سازی سرخ آبی ها اصل ۴۴ قانون اساسی رئیس کمیسیون ویژه اصل 44

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۷۰۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سایه روشن ورود توصیه‌ای بانک‌ها به واگذاری سرخابی‌ها

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، به فاصله دو روز تا پایان مهلت کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) برای حل مشکل مالکیت مشترک استقلال و پرسپولیس برای کسب مجوز حرفه‌ای و حضور در لیگ قهرمانان، روز دوشنبه، ۳ اردیبهشت با برگزاری مزایده رسمی واگذاری ۸۵ درصد از سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال طلسم خصوصی‌سازی سرخابی‌ها پس از حدود دو دهه شکسته شد.

واگذاری سرخابی‌ها به صورت ۱۰ درصد نقدی و مابقی اقساطی

محمود قامت، معاون سازمان خصوصی‌سازی درباره جزئیات این واگذاری گفته است: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ۱۰ درصد از ارزش این معامله به صورت نقد و مابقی با اقساط ۶ ماهه و حداکثر ظرف ۶ سال ازسوی خریداران پرداخت می‌شود.

ورود ۶ بانک غیردولتی برای خرید سهام پرسپولیس

وی درباره مشخصات خریداران سهام توضیح داد: کنسرسیومی متشکل از ۶ بانک غیردولتی شامل بانک‌های شهر، ملت، صادرات، اقتصاد نوین، تجارت و رفاه متقاضی خرید سهام پرسپولیس بودند که دیروز موفق به خریداری آن شدند؛ کارگزار فروشنده سهام به نمایندگی از طرف دولت، بانک ملی بود و این معامله هم مطابق رویه قطعی شد. به گفته وی، قیمت هر سهم پرسپولیس ۳۵۸ تومان به ارزش کل ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

کنسرسیوم شرکت‌های پتروشیمی خریداران باشگاه استقلال

معاون سازمان خصوصی‌سازی همچنین در خصوص خریداران باشگاه استقلال گفت: برای خریداری ۸۵ درصد از سهام باشگاه استقلال نیز کنسرسیومی از شرکت‌های پتروشیمی متشکل از خلیج فارس، پارس، بوعلی، شهید تندگویان و بندر امام (ره) موفق به خریداری سهام شدند.

قامت افزود: قیمت هر سهم استقلال نیز ۳ هزار و ۴۰۶ ریال به ارزش کل ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است؛ کارگزار خریدار قیمت خرید هر سهم پایه باشگاه استقلال در سامانه معاملات وارد کرده بود که کارگزاری بانک صنعت و معدن برای فروش سهام این باشگاه از طرف دولت بود و مطابق رویه‌ها و مقررات معاملات فرابورس این معامله در سامانه معاملات قطعی شد.

آنگونه که سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته است در دولت سیزدهم بورسی شدن دو باشگاه از محل افزایش سرمایه بدون حق‌تقدم انجام و در سال ۱۴۰۱ تلاش شد تا از طریق عرضه به بخش‌های خصوصی و تعاونی، فرایند مالکیت این دو باشگاه حل و فصل شود که از سوی بخش تعاونی و خصوصی اقبال نشد.

وزیر اقتصاد با اشاره به برگزاری مزایده گفت: در پایان سال ۱۴۰۲ تلاش شد تا از طریق کنسرسیومی از بانک‌های غیردولتی و صنایع پتروشیمی این مسئله حل و فصل شود که این اتفاق در فرابورس محقق شد. طبق اطلاعاتی که در فرابورس قرار دادند، ارزش نهایی سهام این دو باشگاه اعلام و با ارزش ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای استقلال و ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای پرسپولیس نهایی شد.

خاندوزی عنوان کرد: با توجه به اینکه ۱۰ درصد معامله باید به عنوان نقدی و ۹۰ درصد اقساطی صورت می‌گرفت، بخش نقدی قطعی شد و اقساط طی مهلت‌های ۶ماهه به کنسرسیوم‌های بانکی و پتروشیمی اعلام شده است.

در همین رابطه سیاوش غیبی‌پور در مورد مباحث مطرح در مورد واگذاری سرخابی‌ها در گفت‌وگو با آنا اظهار کرد: ورود بانک‌ها به شرکت در مزایده سرخابی‌ها توصیه‌ای است که به دلایل مصالح اجتماعی و اقتصادی صورت گرفته است. اگرچه بخش خصوصی نیز مصالح اقتصادی در این بحث داشته است.

تشریح دلایل عدم استقبال بخش خصوصی و تعاونی از خرید سهام سرخابی‌ها

وی با بیان اینکه اقتصاد به بخش نئوکلاسیک و نهادی تقسیم می‌شود، اظهار کرد: در بخش نئوکلاسیک، درنظرگرفتن درآمد واقعی سهام مورد توجه است، اما در مورد سرخابی‌ها، بخش نهادی مورد نظر بوده است و به دلیل حواشی که طرفداران این باشگا‌ه‌ها ایجاد می‌کنند ملاحظاتی را برای خریداران عمده ایجاد می‌کند، چون می‌تواند موضوعات درآمدی خریدار بخش خصوصی یا تعاونی را تحت‌الشعاع قرار دهد.

غیبی‌پور بیان کرد: به دلیل پررنگ‌بودن بخش نهادی در این واگذاری بخش خصوصی استقبالی از خرید سهام سرخابی‌ها نداشت.

وی در پاسخ به اینکه چرا با وجود منع بانک‌ها از خرید سهام واحد‌های زیان‌ده وارد کنسرسیوم خرید شده‌اند، عنوان کرد: به نظر می‌رسد ورود بانک‌های غیردولتی در بحث خرید سهام سرخابی‌ها نوعی توصیه بوده است و آنگونه که در اخبار دیده می‌شود سهام سرخابی‌ها باید تعیین تکلیف شود تا بتوانند ادامه حیات آسیایی و بین‌المللی داشته و از دولتی‌بودن خارج شوند.

کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: سهام سرخابی‌ها به شکل مصلحتی و توصیه‌ای به بانک‌ها واگذار می‌شود تا بتواند از محرومیت‌های بین‌المللی جلوگیری کند، چون ایجاد محرومیت‌های بین‌المللی می‌تواند هزینه‌های اجتماعی توسط طرفداران این دو باشگاه ایجاد کند.

سرخابی‌ها می‌توانند با مدیریت‌های مناسب به سوددهی برسند

وی بیان کرد: بخش عظیمی از این واگذاری توجه به شرایط کشور و در نظر گرفتن شرایط غیراقتصادی است. البته این پرسش مطرح است که آیا این باشگاه‌ها همچنان زیان ده باقی می‌مانند؟. پاسخ این است که این دو باشگاه همانند دوکارخانه هستند که می‌توانند با مدیریت مناسب به سوددهی و بازدهی برسند و در بسیاری از کشور‌ها باشگاه‌های بسیار موفق و سودده اقتصادی نیز وجود دارد.

غیبی‌پور تصریح کرد: بانک‌ها می‌توانند این امید را داشته باشند که با مدیریت‌های مناسبی که با تصمیم‌گیری مشترک کنسرسیوم اتخاذ می‌شود سهام سرخابی‌ها به سود برسد و برای بانک‌های شرکت کننده در این واگذاری منافع اقتصادی نیز به دنبال داشته باشد.

بحث‌های مالی و حسابرسی این دوباشگاه باید از این پس بسیار دقیق و شفاف باشد

وی افزود: بحث‌های مالی و حسابرسی این دوباشگاه باید از این پس بسیار دقیق و شفاف باشد و از ریخت‌وپاش‌های غیرضرور پرهیز شود که با طی‌شدن این مسیر انتظار سوددهی نیز وجود دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • درویش: واگذاری سرخابی‌ها یکی از کار‌های بزرگ بعد از انقلاب است
  • حذف ستاره سرخابی‌ها در روز تغییر مالکیت! (عکس)
  • با مالکان جدید سرخابی‌ها شاهد رشد فوتبال خواهیم بود
  • سایه روشن ورود توصیه‌ای بانک‌ها به واگذاری سرخابی‌ها
  • آغاز آیین واگذاری مالکیت سرخابی‌ها به بخش خصوصی
  • حضور وزیر ورزش در مراسم واگذاری سرخابی
  • راه خصوصی‌ سازی ایران‌ خودرو و سایپا باز می‌ شود؟
  • واگذاری سهام سرخابی‌ها به بانک‌ها و هلدینگ خلیج‌فارس؛ خوب یا بد؟
  • دولت سرخابی‌ها را به صورت قطعی واگذار کرد؛ پرسپولیسِ بانکی، استقلال پتروشیمی
  • مزایده برای واگذاری استقلال و پرسپولیس شروع شد