Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته‌ای که گذشت با رویداد‌هایی متعدد روبرو بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

ماجرای انتصاب داروسازان در سمت مدیر تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها چیست؟ + سند

بر اساس اطلاع منابعی آگاه، از مدتی پیش داروسازان به جمع افراد واجد شرایط برای تصدی پست مدیریت تجهیزات و ملزومات پزشکی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی پیوستند، این مسئله موجب اعتراض کارشناسان تجهیزات پزشکی برای این پست تخصصی شده است و حالا با نامه مدیر کل آموزش تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت به رئیس سازمان غذا و دارو این مسئله به تایید رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صفوی در این نامه بر جایگاه کارشناسان تجهیزات پزشکی با توجه به آموزش آکادمیک و دانش و تجربیات مرتبط، در مدیریت تامین، ارتقا کیفیت خدمات و کاهش هزینه های ناشی از تجهیزات و ملزومات پزشکی تاکید داشته و از رئیس سازمان غذا و دارو درخواست کرده است تا در ابلاغیه سطح بندی معاونت غذا و دارو و انتصاب معاونین و مدیران حوزه غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی بازنگری صورت گیرد.

نتایج آزمون کارشناسی‌ارشد پزشکی ۹۸ اعلام شد/ نکاتی مهم برای ثبت‌نام داوطلبان

آبتین حیدرزاده، رئیس سنجش آموزش پزشکی از اعلام نتایج کارشناسی ارشد علوم پزشکی ۹۸ خبر داد و گفت: نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد رشته‌های علوم پزشکی سال ۹۸ در سایت سنجش پزشکی منتشر شد.

نتایج دکتری پزشکی سال ۹۸ اعلام شد + آمار پذیرفته شدگان و مدارک ثبت‌نام

آبتین حیدرزاده رئیس سنجش آموزش پزشکیاز اعلام نتیجه دکتری تخصصی پزشکی و دکتری پژوهشی پزشکی سال ۹۸ خبر داد و اظهار کرد: ۶۴ رشته علوم پایه پزشکی و بهداشت ۲ رشته دندان پزشکی و ۱۳ رشته داروسازی بر روی سایت سنجش پزشکی قرار گرفت.

ماجرای دنباله‌دار بدهی تامین اجتماعی به مراکز درمانی/ دود تاخیر یک ساله در پرداخت مطالبات به چشم بیماران می‌رود

به گفته روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی برخی بیمارستان‌ها دیگر توان مالی ندارند و در صورتی که بیمه تامین اجتماعی مطالبات چند صد میلیاردی خود با هر یک از دانشگاه‌های علوم پزشکی را تسویه نکند؛ راهی جز دریافت هزینه دارو، تجهیزات و ملزومات مصرفی از بیماران باقی نمی‌ماند.

به گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی این سازمان ۱۰ هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت بدهکار است و تامین اجتماعی در پرداخت مطالبات مرکز درمانی باید با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همکاری و پرداخت‌ها را به روز کند و برنامه ریزی لازم برای جلوگیری از افزایش این رقم انجام شود.

مسئله بدهی سازمان تامین اجتماعی به بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی یکی از چالش‌های مهم حوزه سلامت است که با تصویب نمایندگان مقرر شد تا سهم نه بیست و هفتم درمان که هر بیمه گر پرداخت می‌کند به حسابی جدا در خزانه کشور واریز شود تا نظام سلامت دچار چالش نشود، هر چند که این قانون هم مثل بسیاری از قوانین فقط روی کاغذ باقی ماند و هر چند که به تصویب رسید، اما به گفته معاون توسعه وزارت بهداشت، سازمان تامین اجتماعی سهم درمان را به حسابی جدا در خزانه واریز نمی‌کند و پول بیمارستان‌ها را به موقع پرداخت نمی‌کند.

دکان بیمارستان‌ها برای فروش دارو و تجهیزات پزشکی/ انجام جراحی های تخصصی در مراکز جراحی محدود، ممنوع است

قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت اظهار کرد: تخلفات تعرفه‌ای اغلب در قالب دریافت وجوه غیرمتعارف است. متاسفانه گزارشاتی از این دست تخلف‌ها از استان‌ها داشته‌ایم و برخورد سریع در این نوع تخلفات موثری بوده که اثر پیشگیرانه دارد.

او با بیان اینکه مهم‌ترین عامل نارضایتی مردم در حوزه سلامت مربوط به حوزه درمان و گلایه از نوع برخورد تیم درمان است، گفت: معاونت درمان نیز در این راستا برنامه‌ای را تدارک دیده است که بر اساس آن مقرر شد تا کارنامه پزشکان را ارائه کنیم و نوع رضایتمندی مردم از پزشک و پرسنل در درآمد آن‌ها موثر باشد.

معاون درمان وزیر بهداشت از ابلاغ بسته خدمات سرپایی درمان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: یکی از چالش‌های در حوزه مراکز جراحی محدود است؛ متاسفانه گاهی می‌بینیم که یک جراحی تخصصی در یک مرکز جراحی محدود انجام می‌شود؛ این اقدام به سلامت بیماران آسیب وارد می‌کند. برخی مطب‌ها خدماتی را انجام می‌دهند که اصلا نباید در مطب انجام شود ، به همین دلیل در حال تدوین بسته خدمتی سرپایی و بسته خدمتی در مطب‌ها هستیم.

جان‌بابایی با بیان اینکه خط قرمز ما ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی است، گفت: هیچ بیمارستانی خصوصی و دولتی حق ندارد بیمار را برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی به خارج از بیمارستان بفرستد، بلکه باید دارو و تجهیزات مورد نیاز بیمار را در داروخانه بیمارستان تهیه کند همچنین هیچ پزشکی هم حق ندارد که بیمار را به داروخانه یا شرکتی خاص برای تهیه دارو تجهیزات پزشکی بفرستند و حتی در بیمارستان‌های خصوصی اگر بیمار اصرار بر استفاده از برند خاص داشت، پزشک باید لیست آن را در اختیار داروخانه بیمارستان قرار دهد تا برای بیمار تهیه شود.

حضور دانشجوی تقلبی زیر چتر مافیای کنکور در فضای مجازی/ دستگاه قضایی دست سودجویان را رو کند

سید امیر محسن ضیایی معاون آموزشیضمن رد ادعاهای فردی با عنوان جعلی دانشجوی دانشکده دندانپزشکی خواستار رسیدگی فوری مسئولان قضایی و انتظامی برای پیشگیری از تکرار این اقدامات شد.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به طور قطع این فرد هیچگونه رابطه آموزشی با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نداشته و طبق سوابق آموزشی، هیچ ثبت نامی از وی انجام نشده است.

ضیایی همچنین در خصوص درج نمره یا اخذ شهریه از این فرد تصریح کرد: از فرد یاد شده که با عنوان جعلی دانشجو در برخی فضاهای آموزشی دانشکده دندانپزشکی حضور یافته است، هیچ شهریه ای دریافت نشده و در هیچ آزمونی برای او نمره ثبت نشده است.

ضیایی همچنین تأکید کرد: اگرچه این فرد با ترفندهای مختلف بارها وارد دانشکده شده است اما به دلیل فقدان رابطه آموزشی با دانشگاه، در نهایت هیچگونه مدرکی برای او صادر نمی شد و حضور صرف و مستمع آزاد در کلاس نتیجه ای برای فرد نخواهد داشت.

پیگیری وزارت بهداشت از تخلفات احتمالی پذیرش دانشجو

چند روز گذشته خبری مبنی بر کلاهبرداری فردی با عنوان دانشجوی یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور منتشر شد.   باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در این باره، ضمن تاکید بر اینکه وزارت بهداشت در پذیرش دانشجو در مقاطع عمومی به صورت مستقیم نقشی ندارد، گفت: طی نامه‌ای از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی خواسته شده در پیشگیری از تخلفات در این زمینه تلاش نمایند و موارد احتمالی را جهت پیگیری‌های بیشتر به حوزه معاونت آموزشی منعکس کنند.   لاریجانی با اشاره به اینکه در روز‌های اخیر اخباری در خصوص حضور فردی در کلاس‌های یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بدون دارا بودن شرایط دانشجویی و کلاهبرداری با این عنوان گفت: این موضوع موجبات نگرانی‌های جامعه دانشگاهی و همچنین مسئولین وزارت بهداشت را فراهم کرده است.

لاریجانی بیان کرد: حضور افراد علاقمند در کلاس‌های درسی دانشگاهی و بهره مندی از محضر اساتید با هماهنگی ایشان از زمان‌های گذشته مرسوم بوده است، اما سوءاستفاده از این مسئله و تقلب و خدشه دار کردن جایگاه دانشجو و دانشگاه از این مجرا اصلا پذیرفته شده نبوده و با این موضوع برخورد می‌شود.او تاکید کرد: ورود به رشته‌های علوم پزشکی در تمامی مقاطع تنها از طریق مبادی تعیین شده در قانون، که عمدتا از طریق برگزاری کنکور است، صورت می‌پذیرد. خواهشمندیم چنانچه تخلفی در این زمینه مشاهده کردند با گزارش آن به حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت در برخورد با این موارد همکاری کنند.

واکنش سازمان غذا و دارو به نبود نمایندگان وزارت بهداشت در دادگاه دختر وزیر سابق +سند

نخستین جلسه دادگاه شبنم نعمت زاده دختر وزیر سابق بدون حضور نمایندگان وزارت بهداشت به عنوان مدافعان حوزه سلامت برگزار شد که این امر واکنش سازمان غذا و دارو را به دنبال داشت.ر جلسه نخست دادگاه با وجود اینکه پرونده دختر آقای وزیر دارویی بوده است، اما مسئولانی از سازمان غذا و دارو به عنوان متولی نظام دارویی کشور حضور نداشتند و این مسئله مورد تذکر سازمان غذا و دارو قرار می گیرد و اسلامی مدیر کل دفتر بازرسی، شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو در نامه ای ضمن یادآوری این موضوع، ۲ کارشناس حقوقی سازمان غذا و دارو را برای حضور در جلسات به شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی  معرفی می کند.

واکنش سازمان غذا و دارو به نبود نمایندگان وزارت بهداشت در دادگاه دختر وزیر سابق +سند

نخستین جلسه دادگاه شبنم نعمت زاده دختر وزیر سابق بدون حضور نمایندگان وزارت بهداشت به عنوان مدافعان حوزه سلامت برگزار شد که این امر واکنش سازمان غذا و دارو را به دنبال داشت.ر جلسه نخست دادگاه با وجود اینکه پرونده دختر آقای وزیر دارویی بوده است، اما مسئولانی از سازمان غذا و دارو به عنوان متولی نظام دارویی کشور حضور نداشتند و این مسئله مورد تذکر سازمان غذا و دارو قرار می گیرد و اسلامی مدیر کل دفتر بازرسی، شکایات و امور حقوقی سازمان غذا و دارو در نامه ای ضمن یادآوری این موضوع، ۲ کارشناس حقوقی سازمان غذا و دارو را برای حضور در جلسات به شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اخلالگران و مفسدان اقتصادی  معرفی می کند.

ایران رکوددار درمان ایدز در خاورمیانه و شمال آفریقا/ یک سوم مبتلایان شناسایی شده‌اند

مینو محرز، رییس مرکز تحقیقات ایدز در نشست خبری با محوریت بیماری ایدز و چالش‌های دارویی این بیماری اظهار کرد: مرکز تحقیقات، آزمایشگاهی که آزمایش‌های لازم در مورد مقاومت دارویی انجام می‌دهد و همچنین کلینیک ایدز که ماهیانه ٧٠٠ بیمار مبتلا به ایدز دارد، در یک مجموعه کنار هم قرار گرفته‌اند.

او ادامه داد: در کشور بیش از ٢٠٠ مرکز مراقبت رفتاری برای ارتباط با بیماران ایدز فعالیت میکنند که در واقع به عنوان بازوی وزارت بهداشت در تحقیقات، برنامه ریزی و سیاستگذاری درمان هستیم.

محرز بیان کرد: باید از فضای مجازی برای آموزش به جوانان در حوزه ایدز استفاده کنیم؛ مرکز تحقیقات ایدز آمادگی دارد تا آموزش‌های لازم را در اختیار جوانان به ویژه رییس مرکز تحقیقات ایدز با اشاره به ما یک سوم بیماران مبتلا به ایدز را شناسایی کرده‌ایم؛ در همه دنیا آمار گزارش شده و آماده تخمینی وجود دارد، در ایران بر اساس آمار تخمینی ۶٠ هزار بیمار مبتلا به ایدز داریم.

درخواست رئیس سازمان غذا و دارو از فعالان صنعت غذا/ دانش‌های جدید را وارد تولید محصولات کنید

محمدرضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در سومین کنگره بین المللی علوم و صنایع غذایی و بیست و ششمین کنگره ملی صنایع غذایی ایران با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین عوامل و فاکتورهای تأثیرگذار در تأمین سلامت مردم، دسترسی به غذای سالم و ایمن است، اظهار کرد: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در مورد ایمنی غذا وظایفی دارند و در موضوع ایمنی و امنیت غذا در بسیاری از موارد با برخی سازمان‌ها همپوشانی‌هایی وجود دارد.

او با بیان اینکه غذای سالم یکی از عوامل مهمی است که از بیماری‌های همه‌گیر و اپیدمی پیشگیری می‌کند، عنوان کرد: بیماری‌های غیر واگیر از مواردی هستند که همچنان باید درحوزه مواد غذایی و صنایع غذایی نگاه ویژه‌ای به آن‌ها شود و در زمینه بیماری‌هایی چون قلبی و عروقی و دیابت نحوه تغذیه و سلامت غذایی بسیار حائز اهمیت است.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: اگر نقش صنایع غذایی نبود ما امروز در چنین جایگاهی نبودیم و الان معضلات بسیاری داشتیم.
او افزود: سرمایه‌گذاری متخصصین و افراد کاردان در این حوزه و برنامه‌های بسیار موثر سازمان غذا و دارو در چند سال گذشته در زمینه کاهش مواد قندی و نمک مواد غذایی قدم‌های شایان توجهی بوده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۷۱۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرگ در کمین مصرف کنندگان دارو‌های تقلبی و قاچاق

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در خصوص خطرات مصرف دارو‌های تقویت قوای جنسی قاچاق و تقلبی هشدار داد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، مهسا حسنی پور معاون غذا و دارو دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان، به تولید برخی از دارو‌ها در کارگاه‌های زیرزمینی در کشور‌هایی مانند هند، چین و پاکستان اشاره کرد و گفت:این دارو‌ها حاوی ترکیبات خطرناک و اعتیادآوری مانند ترامادول هستند، که می‌توانند منجر به تداخلات مرگبار و عوارض جبران‌ناپذیری شوند و در حال حاضر به دلیل عدم آگاهی مردم، طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. 

وی افزود: این دارو‌ها تاکنون عوارض زیادی برای برخی همشهریان به وجود آورده است و به دلیل تقلبی و قاچاق بودن، امکان پیگیری قانونی نیز وجود ندارد و به طور غیرقانونی در عطاری‌ها و سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسند. 

او در ادامه از جمع‌آوری فوری آن‌ها توسط کارشناسان معاونت غذا و دارو خبر داد و تأکید کرد:شهروندان دارو‌های مورد نیاز خود را فقط از داروخانه‌ها تهیه و تحت نظر پزشک و داروساز مصرف کنند تا در صورت بروز هرگونه مشکل، موضوع قابل پیگیری باشد. 

وی هشدار داد: مصرف دارو‌های تقویت قوای جنسی قاچاق و تقلبی می‌تواند به قیمت جان شهروندان تمام شود.

دیگر خبرها

  • نقش موثر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در توسعه فرهنگ عفاف و حجاب 
  • دو مدال طلای جهانی بر گردن دانشجوی مخترع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
  • دو مدال طلا جهانی، دستاورد دانشجوی مخترع علوم پزشکی بیرجند
  • مرگ در کمین مصرف کنندگان دارو‌های تقلبی و قاچاق
  • اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزگاری تا آخر فروردین
  • پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه صنعتی دزفول برای نخستین بار
  • شناسایی ۴۰۰ فرآورده غیرمجاز و تقلبی موجود در بازار در سال ۱۴۰۲
  • جذب بیش از ۲۵ هزار نیروی انسانی جدید در بدنه وزارت بهداشت
  • افتتاح ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در دولت سیزدهم
  • بازدید مقام سازمان غذا ودارو از آزمایشگاه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور