Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-20@00:13:06 GMT

گامهای توس در مسیر ثبت جهانی

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۷۲۶۳۰

گامهای توس در مسیر ثبت جهانی

مدیرپایگاه میراث فرهنگی توس از انجام اقداماتی در مسیر ثبت جهانی توس خبر داد.

به گزارش قدس آنلاین احسان زهرهوندی در جلسه با  اعضای انجمن های میراث فرهنگی توس و مدیر انجمن های میراث فرهنگی خراسان رضوی که در آرامگاه فردوسی برگزارشد، با بیان این مطلب افزود: ارزش های تاریخی فرهنگی زیادی در توس نهفته است که باید در مرحله اول به مردم ایران ، منطقه آسیا و جهان معرفی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
وی باارئه گزارشی از اقدامات انجام شده در زمینه حفاظتی ، مرمتی و فرهنگی به اعضایانجمن میراث فرهنگی توس، اظهارکرد: همگرایی خوبی بین دستگاه های مختلف دولتی و  دست اندرکاران و تاثیرگذاران در توس ایجاد شده که نتیجه یکی از این همدلی و همکاری ها با شورای اسلامی شهر و شهرداری ، ساماندهی جلوخانآرامگاه فردوسی است.زهره وندی  با اشاره به ارزش های برجسته توس درباره برنامه های پیش روی این پایگاه گفت: گام نهادن در راه ثبت میراث فرهنگی توس در فهرست جهانی در دستور کار قرار گرفته و شرایط برای ثبت جهانی توس در حال اقدام است که یکی از آنها تعطیلی ۴۰۰ هکتارمعدن غیر مجازبوده است.وی ادامهداد: هم چنین احیای برج و باروی توس از دیگر اقداماتی است که از سال گذشته آغازشده است و پس از عملیات پی کاوی برج و بارو ، عملیات احیا و مرمت در حال اجراست.مدیرپایگاه میراث فرهنگی توس  از زحمات ارزشمند سیدمسعودریاضی رئیس و اعضای کمیسیون عمران و توسعه توس شورای اسلامی شهر مشهد و پویش مردمیتا ثبت جهانی توس قدردانی کرد و افزود: امیدواریم اقدامات مثبتی با حمایت سازمان هایمردم نهاد در راستای کمک به ثبت توس در فهرست میراث جهانی و همچنین اقدامات مردمی از جمله پاکسازی محوطه تاریخی توس به سرانجام برسد.شهرتاریخی توس در ۳۵ کیلومتری مشهد مقدس قرار دارد، این شهر تاریخی در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۷۵با مجموعه ارگ و برج و بارو با شماره ۱۷۵۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌است،هم چنین پرونده «چشم انداز فرهنگی توس» در ۱۸مردادسال ۸۶، به شماره ۵۲۰۳ در فهرست موقت یونسکو ثبت شده است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: منطقه توس ثبت جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۷۲۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سند مالکیت تخت‌جمشید در روز جهانی بناهای تاریخی رونمایی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد ثابت اقلیدی امروز چهارشنبه در رابطه با سند مالکیت تخت جمشید گفت: در راستای تثبیت و صدور اسناد مالکیت اماکن تاریخی و میراث فرهنگی استان و با همکاری اداره ثبت‌اسناد و املاک این استان، سند مالکیت مجموعه میراث جهانی تخت جمشید به نام میراث فرهنگی صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی فارس فردا در مجموعه جهانی تخت جمشید برگزار خواهد شد گفت: در این برنامه نشست بین‌المللی تخصصی، تقدیر از پیشکسوتان، استادکاران، کنشگران و افراد مؤثر در تحقق مسئولیت اجتماعی و مدیران دولتی و … همچنین مراسم رونمایی از سند مالکیت مجموعه هانی تخت جمشید برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: محور اصلی نشست‌های تخصصی این برنامه شامل آمادگی، واکنش و بازیابی بناها و محوطه‌های تاریخی در برابر بلایا و حوادث به‌ویژه بحران فرونشست در محوطه‌های باستانی استان است.

کد خبر 6081015

دیگر خبرها

  • سند مالکیت تخت جمشید رونمایی شد
  • رونمایی از سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید
  • کاوش‌های باستان‌شناسی در پارس‌آباد و بیله‌سوار انجام می‌شود
  • بازدید از اماکن و محوطه‌های تاریخی شاخص استان رایگان است
  • کاوش‌های باستانشناسی در شمال استان اردبیل ادامه دارد
  • جشنواره رود و ریل در لرستان/«بیشه» در مسیر ثبت جهانی
  • بازدید از بنا‌های تاریخی اصفهان، امروز رایگان است
  • ثبت ۲ هزار و ۱۰۰ اثر ملی و ۸ اثر جهانی در خراسان رضوی
  • سند مالکیت تخت‌جمشید در روز جهانی بناهای تاریخی رونمایی می‌شود
  • پرونده ثبت جهانی آسبادهای خراسان جنوبی در حال تکمیل است