Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمریکا در تداوم اقدامات خصمانه‌اش علیه ایران بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی ایران را به اتهام تامین مالی سپاه قدس و انتقال منابع مالی برای حزب الله لبنان تحریم کرد؛ اقدامی که به نوعی تحریم دوباره بانک مرکزی است و نشان می‌دهد رئیس جمهور آمریکا برنامه‌ای برای تقابل نظامی با ایران و همراهی با طرح برخی کشورهای عربی برای کشاندن ایالات متحده به تقابل نظامی را ندارد؛ رویکردی که پس از اعلام این تحریم‌ها به صورت واضح از سوی ترامپ اعلام شد و او تاکید کرد بسیاری از آمریکایی‌ها از اینکه برنامه‌ای برای جنگ با ایران ندارند، خوشحال شدند!

به گزارش «تابناک»؛ دولت آمریکا در واکنش حملات به تاسیسات آرامکو عربستان، بانک مرکزی ایران و صندوق توسعه ملی ایران را تحریم کرد؛ اقدامی که در اشتباه توسط دونالد ترامپ با عنوان تحریم «بانک ملی / National Bank» همراه شد اما در نهایت مشخص شد دولت آمریکا «بانک مرکزی / Central Bank» را تحریم کرده و بدین ترتیب کل سیستم مالی ایران را تحت تحریم‌های مستقیم قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تحرکات بنابر ادعای آمریکایی‌ها شدیدترین جنس تحریم‌ها علیه یک دولت است و اگرچه تاکید شده در راستای پاسخ به حملات به تاسیسات نفتی آرامکو است اما با اتهام تامین مالی سپاه قدس و حزب الله لبنان پیوند داده شده است.

صندوق توسعه ملی به عنوان «صندوق ثروت ملی / Sovereign Wealth Fund» پس از تجربه ناموفق حساب ذخیره ارزی، بر اساس ماده 84 قانون برنامه پنجم توسعه با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فراورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز و فراورده‌های نفتی تأسیس شد و بخشی از درآمدهای حاصل از منابع طبیعی و ثروت‌های ملی در آن ذخیره می‌شود و صرفاً رقم کوچکی از شرایط حساس یا امور استراتژیک با تایید رهبر انقلاب قابل برداشت است.

به عنوان نمونه به تازگی وزیر راه و شهرسازی خبر داده بود: «بابت تکمیل خط آهن چابهار - زاهدان از مقام معظم رهبری درخواست برداشت از صندوق توسعه ملی داشتیم که ایشان موافقت کردند و پیش‌بینی می‌شود پروژه تا سال 1400 به پایان برسد.» اکنون این ساختار که حکم قلک را برای نسل‌های آینده ایران دارد را تحریم کرد؛ اقدامی که قاعدتاً تاثیری در روندهای اقتصادی نخواهد داشت؛ کما اینکه تحریم بانک مرکزی نیز تاثیری نخواهد داشت، چرا که سیستم اقتصادی ایران و حتی بانک مرکزی به صراحت پیش از این نیز تحریم شده بود و این تحریم تازه عملاً تاکید بر تحریم‌های پیشین است.

تحریم‌های تازه آمریکا نشان داد با وجود تحریکات منطقه‌ای برای رقم زدن یک جنگ تازه، رئیس جمهور آمریکا برنامه‌ای برای تقابل نظامی با ایران ندارد. دونالد ترامپ پس از اعلام این تحریم‌ها تلویحاً به تحریکش برای تقابل نظامی با ایران اشاره و گفت برنامه‌ای برای رویارویی نظامی با ایران ندارد. رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که بسیاری از تصمیم او برای عدم درگیری نظامی با ایران خوشحالند و گزینه درست را عدم تقابل با ایران اعلام کرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آرامکو عربستان هپکو اراک انتخابات اسرائیل مایک پمپئو تعلیق جودوی ایران حزب لیکود بانک مرکزی تحریم های ایران آمریکا آرامکو عربستان آرامکو عربستان هپکو اراک انتخابات اسرائیل مایک پمپئو تعلیق جودوی ایران حزب لیکود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۷۵۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاور امنیت ملی آمریکا: تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال می‌کنیم

به گزارش جماران؛ مشاور امنیت ملی آمریکا از تصمیم کشورش برای اعمال تحریم‌های جدید علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران خبر داد.

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا از تصمیم کشورش برای اعمال تحریم‌های جدید علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران خبر داد. 

سالیوان افزود که در روزهای آینده، ایالات متحده تحریم‌های جدیدی را علیه ایران از جمله برنامه موشکی و پهپادی این کشور و همچنین سپاه پاسداران و وزارت دفاع ایران اعمال خواهد کرد.

وی افزود: «پیش‌بینی می‌کنیم که متحدان و شرکای ما نیز به زودی تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کنند». 

این مقام آمریکایی با تکرار برخی یاوه‌سرایی‌های ضدایرانی افزود: «این تحریم‌های جدید و سایر اقدام‌ها به طبل فشار مداوم برای مهار و تنزل ظرفیت و کارایی نظامی ایران و مقابله با طیف گسترده رفتارهای مشکل‌ساز آن ادامه خواهد داد».

 

منبع: ایلنا

دیگر خبرها

  • چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد
  • عامل تاخیر حمله اسرائیل به ایران چیست؟ پاسخ کارشناس صهیونیست
  • بیانیه تند بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا
  • تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ایران
  • هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی
  • مشاور امنیت ملی آمریکا: تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال می‌کنیم
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران
  • آکسیوس: آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کند
  • سخنگوی وزارت دفاع آمریکا: به دنبال درگیری با ایران نیستیم
  • بایدن: به امنیت اسرائیل متعهد هستیم