Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-03-19@02:04:04 GMT

درمان انواع فشار خون با طب سنتی

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۷۶۷۴۲

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: فشار خون از نظر طب سنتی انواعی دارد که برای هرکدام از انواع فشار خون روشی خاص را باید به کار برد. ناطقان: حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره فشار خون اظهار کرد: خونی که در رگ‌ها جریان دارد به دیواره رگ‌ها فشار وارد می‌کند که به این فشار، فشار خون گفته می‌شود، فشار خون یکی از علائم حیاتی بدن بوده که در محدوده قلب بیشتر  است و با جریان یافتن در داخل شریان‌ها و رگ‌ها کمتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



درمان انواع فشار خون با طب سنتی

او ادامه داد: به فشار خون قاتل خاموش هم می‌گویند، زیرا بسیاری از مبتلایان به این عارضه از بیماری خود اطلاع ندارند و تعدادی دیگر هم نسبت به بیماری خود کم توجه هستند.


عظمایی بیان کرد: از نظر طب سنتی فشار خون به  سه نوع تقسیم می‌شود؛ نوع اول فشار خون همراه با پُری خون است، در این عارضه بدن بیش از مقدار طبیعی خون تولید می‌کند، این نوع فشار خون در افراد بلغمی و دموی مزاج بیشتر دیده می‌شود که در افراد بلغمی فشار خون دیاستول (پایینی) اغلب بالاست و در اشخاص دموی فشار خون سیستول (بالایی) بالا بوده یا هر دو فشار خون سیستول و دیاستول (بالایی و پایینی) بالا هستند.
درمان فشار خون بالا در افراد بلغمی مزاج

این محقق و پژوهشگر طب سنتی اظهار کرد: برای درمان فشار خون بالا افراد بلغمی مزاج باید لباس‌های گرم بپوشند یا مواد غذایی با طبع گرم را مصرف کنند، تحرک و تعریق زیاد هم در کاهش فشار خون بالا در این اشخاص موثر است.
درمان فشار خون بالا در افراد دموی مزاج

او افزود: برای درمان فشار خون بالا افراد دموی مزاج باید در روز‌های پانزدهم تا بیست و یکم ماه قمری ماهی یکبار، سه ماه پشت سر هم حجامت عام و ساقین را انجام دهند.

عظمایی تأکید کرد: فشار خون عصبی نوع دوم فشار خون است که بر اثر بروز اضطراب و استرس زیاد ایجاد می‌شود که با تغییرات سبک زندگی و کنترل اضطراب و استرس می‌توان این عارضه را درمان کرد، عواملی مانند خواب زیاد و کم‌تحرکی هم فشار خون عصبی را تشدید می‌کنند، این نوع فشار خون دائمی نیست، برخی اوقات اتفاق می‌افتد و نوسان دارد البته نوسان فشار خون می‌تواند ناشی از یبوست و مشکلات گوارشی هم باشد، نوع سوم فشار خون هم فشار خون پایین است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی ادامه داد: از عوارض فشار خون بالا می‌توان به مشکلات قلبی و عروقی، سکته‌های قلبی و مغزی، نارسایی کلیوی و وجود بیماری‌هایی در شبکیه چشم اشاره کرد.
عوامل موثر در بروز فشار خون بالا

او بیان کرد: از عوامل موثر در بروز فشار خون بالا می‌توان به داشتن سن بالای ۶۰ سال، فاکتور‌های ژنتیکی، نژاد، دیابت، جنس، استعمال دخانیات، اضافه وزن و چاقی، مصرف زیاد نمک و خیارشور، استفاده از قرص‌های ضد بارداری، خوردن تخم مرغ پخته شده در روغن‌های با ترانس بالا، کم تحرکی، غلظت خون بالا، مصرف غذا‌های ساندویچی، سوسیس، کالباس، پیتزا، نوشابه‌های گازدار و شکلات، ابتلا به بیماری‌های عفونی و پُرکاری تیروئید اشاره کرد.

درمان انواع فشار خون با طب سنتی

عظمایی افزود: انجام ورزش و نرمش‌های ملایم، کاهش وزن، داشتن رژیم غذایی سالم، رعایت سبک زندگی سالم، کنترل اضطراب و استرس، با آرامش غذا خوردن، درهم‌خوری نکردن (چند غذا را با هم نخوردن)، مصرف نکردن نمک زیاد، ننوشیدن مایعات به ویژه آب یخ، دوغ و نوشابه‌های گازدار بین غذا به بهبود فشار خون بالا کمک می‌کنند.
مقدار مجاز فشار خون چقدر است؟

این محقق و پژوهشگر طب سنتی تأکید کرد: فشار خون طبیعی باید ۱۲ روی ۸ بوده یعنی فشار خون بالایی ۱۲ و پایینی ۸ باشد، اگر فشار خون حالت بحرانی پیدا کند یعنی فشار خون بالایی به ۱۸ و پایینی به ۱۲ برسد، اقدامات اورژانسی برای کاهش فشار خون باید بلافاصله انجام شود، برخی افراد به طور طبیعی فشار خون بالا یا پایین دارند، بنابراین اشخاص باید مقدار طبیعی فشار خون خود را بدانند و آن را با پزشک خود در میان بگذارند.

بیشتر بخوانید: فشارخون؛ بیماری پنهان که با کنترل آن می‌توانید از مرگ جان سالم به در ببرید

او افزود: از درمان‌های موثر برای کاهش فشار خون بالا می‌توان به مصرف سیاه دانه نیم‌کوب شده اشاره کرد، افراد نباید سیاه دانه را به طور کامل آسیاب کنند، سیاه دانه نیم کوب شده باید بلافاصله با عسل مخلوط شده سپس این ترکیب هر چهار ساعت یک بار یک قاشق مرباخوری میل شود، اگر همراه فشار خون، غلظت خون هم بالا باشد اشخاص باید سرکه انگبین را مصرف کنند، برای تهیه سرکه انگبین افراد باید در یک لیوان آب، ۲ قاشق غذاخوری عرق نعناع، یک قاشق غذاخوری عسل و نصف قاشق غذاخوری گلاب بریزند و روزانه یک لیوان از این ترکیب را میل کنند.

درمان انواع فشار خون با طب سنتی

عظمایی مصرف جوانه‌ها، سبزی‌ها، میوه‌ها، کاهو، زردآلو، خیار کامل و تمبرهندی بدون نمک، غلات کامل، لبنیات کم چرب و روزانه ۱۴ عدد زغال اخته بدون نمک را در درمان فشار خون بالا موثر دانست و تأکید کرد: گیاه شنبلیله هم به کاهش قند، فشار و چربی خون بالا کمک می‌کند.

درمان انواع فشار خون با طب سنتی
دمنوش‌های مفید برای مبتلایان به فشار خون بالا

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: از دمنوش‌های موثر برای کاهش فشار خون می‌توان به دمنوش چای سبز، چای ترش و میوه زالزالک و تمشک اشاره کرد، نوشیدن آب انار و مصرف لیموشیرین و لیموترش هم به کاهش فشار خون کمک می‌کند.

او اظهار کرد: سبزی جعفری و ترخون از سبزی‌های مفید برای مبتلایان به فشار خون بالاست، از گیاهان مفید برای کاهش فشار خون بالا و فشار خون عصبی می‌توان به اسطوخودوس، سنبل الطیب، چای ترش، چای سبز و بومادران اشاره کرد، سیر هم در کاهش فشار خون نقشی موثر دارد، مصرف عرقیاتی مانند عرق بیدمشک، برگ زیتون، سنبل الطیب، بید و اسطوخودوس به افرادی که دچار فشار خون بالا هستند، پیشنهاد می‌شود.

درمان انواع فشار خون با طب سنتی

عظمایی تأکید کرد: مبتلایان به فشار خون بالا برای رفع مشکل خود باید ۲ عدد پیاز رنده شده را روی کیسه فریزری بریزند سپس کف پا‌های خود را روی پیاز‌های رنده شده بریزند، با انجام این کار پس از ۲۰ دقیقه فشار خون بالا کاهش پیدا می‌کند، اگر فشار خون خیلی بالا (روی ۱۵ یا ۱۶) باشد می‌توان به پیاز رنده شده مقداری حنا هم اضافه کرد، ترکیب حنا و پیاز در کاهش فشار خون بسیار سودمند است.

او یادآوری کرد‌: در مقابل فشار خون بالا افرادی هم هستند که فشار خون آنها پایین‌تر از مقدار طبیعی است، برای تنظیم فشار خون در این افراد نوشیدن محلول آب نمک به همراه یک قاشق غذاخوری عسل و مقداری لیموترش پیشنهاد می‌شود از علائم کاهش فشار خون می‌توان به رنگ‌پریدگی، تهوع، سرگیجه، سیاه رفتن چشم‌ها، تپش قلب و کاهش دمای بدن اشاره کرد، زنان باردار که به افزایش یا کاهش فشار خون دچار می‌شوند باید به متخصص تغذیه یا زنان و زایمان مراجعه کنند، افت فشار خون می‌تواند خیلی وخیم باشد و فرد را به حالت کما ببرد. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: درمان ، فشار خون ، طب سنتی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: درمان فشار خون طب سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۷۶۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انواع بی‌خوابی با ۴ روش برای درمان

بی‌خوابی یک اختلال خواب گسترده است که اشکال و علل مختلفی دارد است. استرس، شرایط پزشکی و سبک زندگی همگی می‌توانند در بروز اختلال در الگوی خواب ما نقش داشته باشند. شناسایی علل زمینه‌ای و مصرف برخی دارو‌ها تحت نظر پزشک می‌تواند در رفع و درمان بی‌خوابی مؤثر باشد.

به گزارش خبرآنلاین، در این مطلب به بررسی انواع بی‌خوابی، علل زمینه‌ای و روش‌های مؤثر برای برطرف کردن آن می‌پردازیم:

انواع بی‌خوابی

بی‌خوابی برای همه افراد کاملاً یکسان نیست و در اشکال گوناگونی ظاهر می‌شود:

بی‌خوابی حاد: این نوع بی‌خوابی اغلب کوتاه‌مدت است و در پی رویداد‌های استرس‌زا مانند امتحانات، فشار کاری یا بحران‌های شخصی رخ می‌دهد. زمانی که وضعیت محرک حل شود و اوضاع سامان پیدا کند، این بی‌خوابی معمولاً به خودی خود برطرف می‌شود.

بی‌خوابی مزمن: بی‌خوابی مزمن حداقل سه شب در هفته به مدت سه ماه یا بیشتر ادامه می‌یابد. این حالت می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله شرایط پزشکی زمینه‌ای، مصرف برخی دارو‌ها یا سبک زندگی باشد.

ناتوانی در به خواب رفتن: همانطور که از نامش پیداست، به معنای دشواری در به خواب رفتن است. مشکل در خوابیدن ممکن است در نتیجه مصرف کافئین، اختلال در سلامت روان یا سایر محرک‌های رایج بی‌خوابی رخ دهد.

ناتوانی در تکمیل مدت خواب: این نوع بیخوابی به مشکل باقی ماندن در خواب یا بیدار شدن خیلی زود اشاره دارد. در این حالت می‌توانید به خواب بروید، اما خواب ماندن در طول شب برای شما دشوار است و ممکن است چندین بار از خواب بیدار شوید.

علل بی‌خوابی ۱. استرس و اضطراب

یکی از شایع‌ترین علل بی‌خوابی، استرس و اضطراب است. وقتی ذهن درگیر افکار نگران‌کننده می‌شود، آرامش ذهنی و به خواب رفتن می‌تواند چالش برانگیز باشد. از نظر علمی، سطوح بالای هورمون‌های استرس مانند کورتیزول می‌تواند چرخه خواب را مختل کند.

۲. شرایط پزشکی

برخی از شرایط پزشکی مانند درد مزمن، آسم و اختلالات گوارشی می‌توانند خواب را دشوار کنند. این شرایط اغلب منجر به ناراحتی در به خواب رفتن می‌شوند و فرد را در طول شب بیدار نگه می‌دارند.

۳. مصرف برخی دارو‌ها

برخی از داروها، از جمله دارو‌های ضد افسردگی خاص، دارو‌های ضد فشار خون و کورتیکواستروئیدها، می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند که خواب را مختل می‌کند. اگر از این دارو‌ها مصرف می‌کنید، مهم است که در خصوص اختلالات احتمالی خواب با پزشک خود صحبت کنید.

۴. سبک زندگی

انتخاب‌های ناسالم سبک زندگی، مانند مصرف بیش از حد کافئین یا الکل، برنامه خواب نامنظم و کمبود فعالیت بدنی می‌توانند منجر به بی‌خوابی شوند و چرخه طبیعی خواب و بیداری بدن را مختل کنند.

درمان بی‌خوابی ۱. رعایت بهداشت خواب

بهبود بهداشت خواب می‌تواند به طور قابل توجهی بر توانایی شما برای خوب خوابیدن تأثیر بگذارد. این بهداشت شامل ایجاد یک برنامه خواب منظم، ایجاد یک محیط راحت برای خواب و اجتناب از فعالیت‌های محرک قبل از خواب است.

۲. درمان شناختی رفتاری (CBT)

CBT یک رویکرد درمانی ساختاریافته است که در درمان بی‌خوابی بسیار مؤثر شناخته می‌شود. این روش به افراد کمک می‌کند تا الگو‌های فکری و رفتار‌های منفی‌ای که منجر به بی‌خوابی می‌شوند را شناسایی کند و تغییر دهند.

۳. دارودرمانی

در برخی موارد، پزشک متخصص ممکن است دارو‌هایی را برای کمک به مدیریت بی‌خوابی تجویز کند. البته استفاده از دارو باید به عنوان یک راه حل کوتاه‌مدت استفاده شود.

۴. تکنیک‌های آرامش‌بخش

تمرین تکنیک‌های تمدد اعصاب مانند تنفس عمیق، مدیتیشن یا آرام‌سازی عضلانی می‌تواند ذهن و بدن را آرام کند و شرایط را برای یک خواب راحت فراهم سازد.

دیگر خبرها

  • انواع بی‌خوابی با ۴ روش برای درمان
  • مقایسه انواع دستگاه های CNC؛ کدام دستگاه برای شما مناسب است؟
  • یو پی وی سی چیست و چه کاربردی دارد؟  
  • تصمیمات غیر پزشکی در پزشکی مدرن که به ما نمی‌گویند!/ اختلاف طب اسلامی، سنتی و مدرن دقیقاً در کجاست؟
  • توزیع بیش از ۳۰۰ دستگاه با تکنولوژی بالا در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور
  • کاوان الکتریک تولید کننده انواع ساخت تابلو برق
  • ۱۵ دستورالعمل ساده طب سنتی برای درمان "کبد چرب"
  • فشار خون بالا را با این خوراکی‌ها کنترل کنید
  • راهکار‌های طب سنتی برای درمان سرفه+ فیلم
  • ۵۰ درصد افراد مبتلا به فشار خون از بیماری خود اطلاع ندارند