Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-24@23:31:58 GMT

دلایل ابتلا به زخم معده

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۷۷۱۵۰

 سارا مظفری متخصص داخلی درباره زخم معده، اظهار کرد: زخم معده یک واژه عمومی برای کلیه زخم‌های به وجود آمده در ناحیه معده و بخش ابتدایی روده است؛ برخی پزشکان زخم معده را سندرومی می‌دانند که با نشانه‌های بی‌اشتهایی، ناراحتی محوطه بطنی و حرکات غیر طبیعی روده خود را نشان می‌دهد، این حرکات غیر طبیعی منجر به یبوست یا اسهال و در برخی موارد خونریزی معده و ملنا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انواع زخم‌های معده‌ای و روده‌ای

اخبار اجتماعی- این متخصص داخلی بیان کرد: زخم معده انواع مختلفی دارد که شامل زخم مری و زخم دوازدهه یا اثنی عشر است؛ زخم مری جزو زخم‌هایی است که درون مری ایجاد می‌شود، زخم دیگر زخم اثنی عشر است که جزو زخم‌هایی است که در قسمت بالایی روده کوچک ایجاد می‌شوند.

علائم بروز زخم معده چیست؟

مظفری با اشاره به اینکه از شایع‌ترین علائم زخم معده، سوزش در نواحی بین بالای ناف تا زیر قفسه سینه است، گفت: علائم دیگر شامل احساس درد شدید به ویژه هنگامی که معده خالی است، سوزش معده، درد در خواب، حالت تهوع، دیدن خون در محتویات استفراغ یا داشتن مدفوع سیاه و تیره، خستگی، سوزش سر دل، سوء‌هاضمه، آروغ زدن، درد سینه، استفراغ خونی، کاهش اشتها و کاهش وزن است.

آیا گاستریت، زخم معده است؟

وی ادامه داد: نشانه‌های گاستریت شبیه زخم پپتیک معده یا اثنی عشر است یعنی نشانه‌هایی، چون احساس درد یا پیچش در قسمت فوقانی شکم، احساس مزه اسیدی یا تلخی در دهان دارد، به دلیل شباهت علائم بیماری برخی این بیماری را با زخم معده اشتباه می‌گیرند، خوب است بدانید که گاستریت به دلیل حمله سلول‌های میکروسکوپی التهابی به مخاط معده ارتباطی به ورم کردن معده ندارد.

علت بروز زخم معده چیست؟

این متخصص داخلی تشریح کرد: گاستریت و زخم‌های پپتیک می‌تواند به دلیل وجود مواد شیمیایی، عفونت‌ها یا اختلالات عصبی بافت معده را دچار مشکل کنند و زخم معده به وجود آید؛ علت دیگر بروز این بیماری بالا بودن نوعی باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری است که می‌تواند باعث عفونت و التهاب معده شود، از طرفی مصرف مداوم برخی دارو‌های خاص مانند آسپرین، بروفن، ناپروکسن، کتوپروفن و سایر دارو‌های آرام بخش می‌تواند باعث تحریک و یا التهاب دستگاه گوارش شود.

مظفری افزود: تحقیقات نشان داده است دارو‌هایی که برای درمان پوکی استخوان استفاده می‌شوند همچنین دارو‌های ضد التهابی غیر استروئیدی و کورتیکواستروئید‌ها می‌توانند باعث ایجاد زخم معده شوند؛ مصرف دخانیات و الکل یکی از علت‌های بروز زخم معده است، همچنین، سوء تغذیه در ابتلا و تشدید علائم زخم معده مؤثر است.

را‌ه‌های پیشگیری از بروز زخم معده

وی درباره راه‌های مناسب برای جلوگیری از بروز زخم معده ، اظهار کرد: باید از مصرف دخانیات و نوشابه خودداری شود، مصرف قهوه و شکلات قطع یا بسیار محدود شود، از مصرف خودسرانه دارو‌های مسکن مانند آسپیرین و ایبوپروفن جلوگیری شود، معده را برای طولانی مدت خالی نگاه ندارید و سعی کنید وعده‌های غذایی را زیاد و حجم آن‌ها را کم کنید.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: خونریزی پوکی استخوان زخم معده یبوست دارو قهوه کاهش وزن نوشابه زخم معده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۷۷۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی گروه روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی در افراد می‌تواند نشانه‌هایی از ابتلا به پوکی استخوان باشد و در چنین شرایطی انجام سنجش تراکم استخوان جهت بررسی دقیق‌تر وضعیت بیمار، امری ضروری خواهد بود.

سیده زهرا میرفیضی ضمن بیان این مقدمه که علم روماتولوژی دانشی جدید و مربوط به طبقه‌بندی بیماری‌های روماتیسمی است افزود: این بیماری، با امراض مربوط به تخصص ارتوپد، متفاوت است.

وی ادامه داد: بیماری پوکی استخوان یا استتوپروز که از آن به عنوان بیماری خاموش یاد می‌شود معمولاً در خانم‌ها و بعد از سنین یائسگی شایع می‌شود و از آنجا که علائم بالینی واضحی نداشته، بیمار با عوارض پوکی استخوان که به شکل شکستگی ستون فقرات کمری و یا شکستگی گردن و استخوان ران است به پزشک مراجعه می‌کند. همچنین باید به بیماران در زمینه کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی آگاهی‌های لازم داده شود تا در صورت بروز این علائم برای انجام تراکم استخوان به پزشک روماتولوژیست، مراجعه نمایند.

دکتر میرفیضی همچنین با تأکید بر اینکه پیشگیری همواره بهتر از درمان است، افزود: خانم‌هایی که در معرض ابتلا به بیماری پوکی استخوان هستند، پس از انجام ارزیابی تراکم استخوان باید با توجه به سن و میزان پوکی استخوان، رژیم‌های غذایی حاوی کلسیم و ویتامین D را دریافت و مصرف شیر و یا درمان‌های دارویی را در برنامه زندگی خود قرار دهند.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، این فوق تخصص روماتولوژی ضمن تاکید بر نقش مؤثر رسانه‌ها در آگاه‌سازی مردم نسبت به بیماری فوق افزود: برخی بیماران مبتلا به پوکی استخوان، در مرحله شکستگی استخوان، ستون فقرات، گردن و استخوان ران قرار دارند که در این شرایط برای بیماران درمان‌های سنگین مورد نیاز است، پس بهتر است که اقدامات درمانی زودتر برای فرد آغاز شود.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • کوتاه شدن قد و علائم قوز پشتی؛ نشانه‌هایی که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را گوشزد می‌کند
  • خوردن این غذا‌ها در شب باعث سوزش معده می‌شود
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم یا نه؟
  • از کجا بفهمیم سرطان معده داریم؟ + راهنمای کامل
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • کاهش آلرژی فصلی با این ۵ روش
  • سندروم پس از کرونا چیست؟
  • علائم ابتلا به پارکینسون در جوانان چیست؟ / بروز نشانه‌های بیماری در پی مصرف بعضی داروها