Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- عملیات پهپادی علیه تاسیسات نفتی آرامکو آشکار کرده است که سامانه‌های دفاع هوایی گرانقیمت عربستان قادر به مقابله با پهپاد‌های ارزان قیمت یمنی نیستند. تاریخ انتشار: 06:01 - 30 شهريور 1398 - کد خبر: ۵۵۰۸۵۴ به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان؛ هدف قرار گرفتن ۲ پالایشگاه کلیدی «آرامکو» عربستان بزرگ‌ترین و سودآور‌ترین شرکت جهان که سبب بروز واکنش‌ها و تحولات مهمی در جهان شد، بر این واقعیت صحه گذاشت که پدافند گرانقیمت عربستان قادر به تامین امنیت و حفاظت از حریم هوایی این کشور نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


قرارداد میلیارد دلاری عربستان و آمریکا در پی قتل هولناک «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی سبب بروز جنجال‌های بسیاری شده و منتقدان را به واکنش‌های شدید واداشت. عربستان که در سال‌های اخیر عنوان بزرگ‌ترین خریدار تسلیحات آمریکایی را به خود اختصاص داده، در دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» توانست ضمن افزایش حجم خرید، تسلیحات پیشرفته تری را نیز در فهرست خرید خود بگنجاند. اما عملیات بی سابقه پهپاد‌های بومی نیرو‌های یمنی علیه مهم‌ترین میادین نفتی عربستان و خسارات گسترده ناشی از آن، آسیب پذیری پدافند هوایی عربستان را آشکار ساخت.
کارشناسان زیادی پس از این عملیات به بررسی آن از دو منظر توانمندی پهپادی نیرو‌های یمنی و ظرفیت سامانه پدافند هوایی عربستان پرداختند. غالب کارشناسان بر این باورند که آن چه رهگیری و مقابله با این عملیات را برای پدافند هوایی گرانقیمت و مجهز عربستان ناممکن ساخت، در درجه نخست غیر قابل پیش بینی بودن این عملیات بود.    
«مایکل نایتز» استاد ارشد موسسه واشنگتن و متخصص امور نظامی و امنیتی که در چند دهه اخیر بررسی پدافند هوایی عربستان را در دست دارد، گفت: "این حمله کاملا بی عیب و نقص بود. موفقیت این عملیات حیرت انگیز بود. "
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که یگان پدافند هوایی عربستان دارای دست‌کم ۶ سامانه دفاع موشکی «پاتریوت» ساخت شرکت تسلیحاتی «ریتون» آمریکا است که ارزش هر یک به میلیارد‌ها دلار می‌رسد.     بیشتر بخوانید: تغییر موازنه قوا در یمن به ضرر عربستان
البته لازم به ذکر است که این سامانه پس از عملیات موشکی نیرو‌های یمنی در سال ۲۰۱۷ به مواضعی در عربستان تقریبا کاری برای متوقف کردن موشک‌ها نکرده و آن‌ها به هدف خود یعنی فرودگاه ریاض اصابت کردند.
با این مقدمه باید توجه داشت که عملیات پهپادی ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) علیه آرامکو از عملیات مذکور جدی‌تر و گسترده‌تر بود.    
نایتز با اشاره به این که عربستان در دهه ۱۹۹۰  اقدام به توسعه سامانه دفاع هوایی خود کرده بود، می‎گوید این کشور رادار‌هایی دارد که قادر به شناسایی موشک‌های کروز و پهپاد‌های با توانایی پرواز در ارتفاع کم نیستند.
اما در نقض این ادعا می‌توان به چندین سامانه دفاع موشکی عربستان اشاره کرد که به زعم «توماس کاراکو» کارشناس دفاع موشکی مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی این سامانه‎ها، اگرچه با اولویت تشخیص موشک‌های بالستیک طراحی شده‎اند، اما قادر به شناسایی سایر اهداف پروازی نیز هستند.
از سوی دیگر هنوز مشخص نشده که عربستان اساسا در تقسیم بندی مناطق امنیتی، پالایشگاه‌های شرق کشور را مجهز به سامانه پاتریوت کرده است یا خیر. براساس گزارش‌ها رژیم سعودی سامانه اصلی پدافند هوایی خود را عموما در شهر‌های بزرگ مستقر کرده است. منابع امنیتی در عربستان اعلام کردند یک سامانه پاتریوت در نزدیکی پالایشگاه «شیبه» آن هم پس از هدف قرار گرفتن این پالایشگاه نصب شد.   بیشتر بخوانید: تحقیر و محاصره صنعت نفت عربستان؛ پایانی بر سودا‌های منطقه‌ای ریاض 
«بکا واسر» تحلیلگر امور غرب آسیا در موسسه «رند» با اشاره به این که مسئولیت حفاظت از زیرساخت‌های مهم عربستان به جای ارتش به صورت مشترک به وزارت کشور و گارد ملی سپرده شده، گفت: "در واقع تداخل ساختارها، وظایف و مسئولیت‌ها سبب ناکارآمدی در این بخش هستند. "
وی در ادامه تاکید کرد صرف خریداری و نصب این تجهیزات گرانقیمت ضامن امنیت نیست و عربستان می‌بایست به تغییر و اصلاح ساختار‌ها بپردازد نه این که با مقایسه توانمندی‌های نظامی ایران درصدد خرید تسلیحات جدید مانند «گنبد آهنین» برآید.    
یک تحلیلگر امنیتی عربستان نیز با انتقاد از عملکرد سامانه هوایی کشور این پرسش را مطرح کرد که "سامانه‌های پدافند هوایی و تسلیحات آمریکایی میلیارد دلاری خریداری شده برای حفاظت از کشور و تاسیسات نفتی کجا هستند؟ اگر این عملیات با چنین دقتی انجام شده، پس کارخانه‌های آب شیرین کن و مواضع دیگر نیز در خطر هستند. "
آسیب پذیر بودن عربستان در برابر پهپاد‌ها و موشک‌های کروز با قابلیت پرواز در ارتفاع پایین به تایید کارشناسان و تحلیلگران منطقه رسیده است.   محقق ارشد مرکز مطالعات امنیتی زوریخ تاکید کرد سامانه‌های دفاعی عربستان در برابر بسیاری از موشک‌ها موثر نیستند.
تلاش سازندگان اسلحه برای متقاعد کردن عربستان در مورد ناکارآمدی سامانه‌های گرانقیمت این کشور در شناسایی و هدف قرار دادن موشک‌ها و پهپاد‌ها در ارتفاع پایین، گام زیرکانه آنان برای فروش سامانه‌های دیگری با ارزش تقریبی چند صد میلیارد به عربستان است.
البته کارشناسان سامانه‌های هوایی با رد ادعا‌های مذکور می‌گویند اختلال در فرکانس این سامانه‌ها را از کار انداخته، فعالیت‌های صنعتی را مختل کرده و بر سلامتی افراد تاثیر سوئی دارد.
«عمر لامرانی» تحلیلگر ارشد «استراتفور» تاکید دارد که این سامانه دفاع هوایی قادر به متوقف کردن موشک‌ها و پهپاد‌ها نیست. وی در ادامه گفت با توجه به هزینه‌های عربستان در زمینه تسلیحات شکست واقعی ارتش عربستان را باید ناکامی آنان در شناسایی و مقابله با سکو‌های پرتاب در یمن دانست.
عملیات پهپادی اخیر در واقع مهر تاییدی بر این واقعیت است که میلیارد‌ها دلار بودجه تخصیص یافته برای سخت افزار نظامی قادر به متوقف ساختن پهپاد‌های ارزان قیمتی که صنعت نفت غول پیکر این کشور را فلج کرده، نبودند.
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: سامانه دفاع موشکی پاتریوت های آمریکایی عربستان سعودی عملیات پهپادهای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۷۷۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سابقه گسترده همکاری‌های اردن با رژیم صهیونیستی

پایگاه خبری العهد تشکیل حاکمیت کنونی اردن را در راستای حفظ و حمایت از رژیم صهیونیستی دانست و نوشت که بقای خاندان هاشمی در گرو حمایت مطلق از تل‌آویو است. 

به گزارش مشرق، پادشاهی اردن در حمله تنبیهی ایران ضد رژیم صهیونیستی در شب ۱۳ آوریل گذشته با پهپادها و موشک‌های بالستیک خود ضد رژیم صهیونیستی و در واکنش به عملیات تروریستی این رژیم در هدف قرار دادن ساختمان کنسولگری ایران در دمشق وارد عمل شده و به دفاع از رژیم اسراییل پرداخت.

به نوشته این گزارش، ایرانی‌ها موفق شدند شبکه اینترنت در سرزمین‌های اشغالی را مختل کرده و سامانه‌های الکترونیک رژیم صهیونیستی را تا حد زیادی دچار اختلال کند. علاوه بر این‌ها حجم حملات پهپادی و موشکی ایران فراتر از توان سامانه‌های دفاع هوایی و سرویس‌های رصد رژیم صهیونیستی بود و به همین علت تعداد قابل توجهی از این پهپادها و موشک‌ها به اهداف خود اصابت کرده و خسارت‌های گسترده‌ای را به بار آورد که از جمله این اهداف پایگاه هوایی نواتیم به عنوان یکی از بزرگترین پایگاه‌های هوایی رژیم صهیونیستی بود که در حمله به کنسولگری ایران در دمشق مشارکت داشت.

نکته قابل توجه در این حمله این بود که اسکادران هوایی و جنگی آمریکا و انگلیس و فرانسه با عملیات خود تلاش کردند مانع از عبور پهپادها و موشک‌های ایران از اردن و ورود آن به حریم هوایی سرزمین‌های اشغالی شوند. عجیب‌تر اینکه حتی نیروی هوایی اردن نیز تلاش کرد سهم خود را در مقابله با این موشک‌ها و پهپادها ایفا کند.

با وجود اینکه اردن در ابتدا سعی کرد حضور خود در رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ایرانی را تکذیب کند، اما رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که اردن در ساقط کردن ۶ پهپاد ایرانی بر فراز آسمان این کشور که قصد حمله به اهداف صهیونیستی داشته، مشارکت کرده است.

سابقه گسترده همکاری‌های اردن با رژیم صهیونیستی

البته این اولین بار نیست که رژیم اردن به نفع رژیم صهیونیستی وارد عرصه می‌شود. در سال ۱۹۷۳ و تنها چند روز قبل از آغاز جنگ مصر و سوریه ضد اسراییل برای آزادسازی صحرای سینا و جولان اشغالی، ملک حسین بالگرد ویژه خود را آماده کرده و به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده و با حضور در منزل گولدا ماییر نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی این ریسک را به جان خرید تا به متحد صهیونیست خود اطلاع دهد که سوری ها و مصری ها آماده حمله به اسراییل هستند. البته جالب اینجا بود که ماییر به این هشدار اهمیتی نداد، اما چند روز بعد این عملیات ‌آغاز شد.

اردن از سال ۱۹۴۸ و در جریان آغاز اشغال فلسطین توسط رژیم صهیونیستی مناسبات مخفیانه خود با سرکردگان این رژیم را آغاز کرده بود و در سرکوب فلسطینی‌ها در برخی مناطق این کشور، هماهنگی‌های نظامی گسترده‌ای با شبه نظامیان رژیم صهیونیستی داشت. این موضوع در اسناد آمریکایی و اسراییلی وجود دارد و محمد حسنین هیکل روزنامه نگار فقید و مشهور مصری نیز به آن اشاره کرده است.

نقش کارکردی اردن در حمایت از رژیم صهیونیستی

این مقاله با اشاره به سابقه تشکیل اردن هاشمی، روی کار آمدن خاندان هاشمی در این کشور را برای تقسیم کشورهای عربی و بویژه سوریه بزرگ دانسته و تاکید کرد که از این منظر عجیب نیست که عبدالله دوم اقدام به از بین بردن موشک‌هایی کند که به سمت سرزمین‌های اشغالی در حرکت است. این نگاه، اقدام پادشاه اردن را یک خیانت تلقی نمی‌کند، چرا که به او به وظیفه خود در حمایت از رژیم صهیونیستی عمل کرده است.

حکومت هاشمی در اردن پیش از این نیز در حالی که در نتیجه عملیات شجاعانه یمنی‌ها، خطوط امدادی رژیم صهیونیستی در دریای سرخ قطع شد، پل زمینی برای این رژیم ایجاد کرد تا بتواند کمک‌های مختلف و تجهیزات نظامی را به سرزمین‌های اشغالی گسیل کند این در حالی بود که صهیونیست‌ها همزمان با عملیات گسترده خود اقدام به نسل کشی و پاکسازی نژادی در غزه می‌کردند. به این ترتیب می بینیم که حمایت از رژیم صهیونیستی برای خاندان هاشمی در اردن امری حیاتی است و موجودیت آنها به این حمایت بستگی دارد.

منبع: مهر

دیگر خبرها

  • سامانه پدافند اس-۵۰۰؛ علیه موشک‌های هایپرسونیک عمل می‌کند؟!
  • سامانه پدافند اس-۵۰۰ چیست؟ آیا می‌تواند علیه موشک‌های هایپرسونیک عمل کند؟
  • سابقه گسترده همکاری‌های اردن با رژیم صهیونیستی
  • لحظه ترور یکی از رزمندگان سامانه پدافند هوایی حزب الله
  • قمار جنگ اسرائیل و ایران
  • بزرگداشت شهید قرنی در مرکز پدافند هوایی سمنان
  • پدافند هوایی روسیه ۱۰۴ پهپاد اوکراینی را سرنگون کرد
  • بی‌بی‌سی: عبور موشک‌های ایران از پدافند هواییِ چند لایه اسرائیل
  • بی‌بی‌سی: موشک‌های ایران از پدافند هواییِ چند لایه اسرائیل عبور کردند
  • یونان: هیچ سامانه پدافند موشکی به اوکراین ارسال نمی‌کنیم