Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-19@02:04:44 GMT

تشریح اولویت‌های ورزش دانش آموزی در سال تحصیلی جدید

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۷۷۴۶۷

تشریح اولویت‌های ورزش دانش آموزی در سال تحصیلی جدید

رییس فدراسیون ورزش دانش آموزی ضمن تشریح مشکلات موجود در حوزه ورزش پایه و دانش آموزی کشور، چهار اولویت ورزش دانش آموزی در سال تحصیلی جدید را تشریح کرد.

حسین بابویی در گفت‌وگو با ایسنا، همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در ایران درباره اولویت‌های ورزش دانش آموزی در سال تحصیلی ۹۹-۹۸، اظهار کرد: چهار اولویت اصلی را در سال تحصیلی جدید در بخش ورزش دانش آموزی مدنظر قرار داده‌ایم که شامل تغییر الگوی برگزاری مسابقات آموزشگاهی، آموزش مدیران مدارس در بخش برگزاری مسابقات دانش آموزی، برگزاری دوره‌های مربیگری و داوری برای معلمان تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی و نیز مقوله سامانه همگام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اضافه شدن الگوی مدرسه میزبان به شیوه برگزاری مسابقات آموزشگاهی

وی ادامه داد: در بخش برگزاری مسابقات آموزشگاهی پیش از این رقابت‌ها به صورت مدرسه قهرمان و کانون قهرمان برگزار می‌شد که روش مدرسه میزبان نیز به آن اضافه شده است و بر اساس الگوی جدید ابتدا مسابقات در سطح شهرستان به صورت مدرسه میزبان و سپس در سطح استان و کشور به صورت مدرسه قهرمان برگزار می شود؛ در روش مدرسه میزبان مسابقات در مدارس و در روش مدرسه قهرمان مسابقات خارج از مدارس برگزار می شود.

رییس فدراسیون ورزش دانش آموزی با اشاره به اینکه مدارسی که شرایط برگزاری یک یا چند رشته ورزشی را دارند از سال تحصیلی جدید به عنوان میزبان مسابقات دانش آموزی در سطح شهرستان انتخاب می‌شوند، گفت: این روش به منظور ایجاد فضایی پر نشاط‌ تر و ورزشی تر در مدارس کشور است تا شاهد مشارکت ورزشی هرچه بیشتر دانش آموزان باشیم و بتوانیم جمعیت بیشتری را به ورزش ترغیب کنیم.

آموزش مدیران مدارس در برگزاری مسابقات دانش آموزی

بابویی به دومین اولویت ورزش دانش آموزی در سال تحصیلی جدید اشاره و اظهار کرد: آموزش مدیران مدارس در برگزاری مسابقات دانش آموزی دیگر اولویت فدراسیون ورزش دانش آموزی است، اینکه مسابقات به چه نحوی برگزار می‌شود؟ چه حمایت‌هایی باید مدنظر قرار گیرد و چه امکانات و تجهیزاتی برای معلمان و دانش آموزان فراهم شود؟ از جمله مسائلی است که در این راستا تعریف کرده‌ایم و قصد داریم از هر امکانی به موجب افزایش کمی و کیفی رقابت‌های دانش آموزی استفاده کنیم.

برگزاری دوره‌های مربیگری و داوری برای معلمان

وی برگزاری دوره‌های مربیگری و داوری را برای معلمان حوزه تربیت بدنی و غیر تربیت بدنی دیگر اولویت مدنظر اعلام و بیان کرد: متاسفانه تاکنون آن گونه که باید و شاید به فکر پرورش داور و مربی نبوده‌ایم و با کمبود معلم رسمی آموزش و پرورش در برخی رشته‌ها روبرو هستیم.

سامانه همگام چیست؟

رییس فدراسیون ورزش دانش آموزی در توضیح چهارمین اولویت این فدراسیون در سال تحصیلی جدید، خاطرنشان کرد: سامانه‌ای تحت عنوان سامانه همگام طراحی شده و بر اساس آن بانک اطلاعاتی قوی در حوزه ورزش دانش آموزی در سطوح منطقه، شهرستان، استان و کشور شکل گرفته که کمک شایانی به شناخت استعدادهای ورزشی در مدارس ایران خواهد کرد.

بابویی ادامه داد: چنین ظرفیتی در کشورهای مختلف نظیر ژاپن، چین، استرالیا، آمریکا، کانادا، ترکیه و سایر کشورهای توسعه یافته در حوزه ورزش دانش آموزی وجود دارد اما متاسفانه تاکنون ما از چنین امکانی برخوردار نبوده‌ایم، سامانه‌ای که بر اساس آن اطلاعات تمامی استعدادهای ورزشی کشور تجمیع می‌شود.

هدفگذاری افزایش دانش آموزان ورزشکار               

وی در ادامه با اشاره به اینکه وظیفه فدراسیون ورزش دانش آموزی برگزاری مسابقات دانش آموزی و تشکیل تیم‌های ملی جهت حضور در رقابت‌های کشوری و جهانی است، اظهار کرد: نزدیک به ۴.۵ میلیون نفر در طی سال تحصیلی ۹۷-۹۸ درگیر مسابقات ورزشی در سطح کشور بودند که این میزان نسبت به سال ۱۳۹۲ که تعداد دانش آموزان حاضر در این رقابت‌ها معادل ۱.۵ میلیون نفر بود رشد سه میلیون نفری را طی شش سال اخیر نشان می‌دهد.

رییس فدراسیون ورزش دانش آموزی با درخواست از مجلس شورای اسلامی و دولت مبنی بر حمایت‌های هر چه بیشتر از ورزش دانش آموزی به منظور افزایش مشارکت ورزشی دانش آموزان، بیان کرد:‌ هدف گذاری صورت گرفته این است که بتوانیم ۱۴.۵ میلیون دانش آموز ورزشکار داشته باشیم و در همین راستا از دولت و مجلس شورای اسلامی توقع داریم که ظرفیت‌ها و امکانات محدود ما را توسعه بخشند تا بر این اساس بتوانیم سالانه به میزان ۱۰ درصد که معادل یک میلیون دانش آموز است به ظرفیت ورزش دانش آموزی اضافه کنیم، هدفی که تحقق آن تقریبا به اعتباری معادل ۵۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

مشکلات ورزش دانش آموزی و پایه در ایران

بابویی در مورد مشکلات ورزش دانش آموزی نیز، توضیح داد: محدودیت در منابع از جمله مسائلی است که با آن روبرو هستیم و یکی دیگر از اصلی ترین مشکلات موجود نگاه کلان ورزش کشور به حوزه ورزش پایه و ورزش دانش آموزی است.

وی افزود: کلان ورزش کشور باید ورزش مدارس را به رسمیت بشناسد و با نگاهی ملی در این خصوص برخورد کند چراکه نیازمند نگاه عمیق در این بخش هستیم و باید به تامین نیروی انسانی، منابع و تجهیزات توجه جدی داشته باشیم.

رییس فدراسیون ورزش دانش آموزی با اشاره به اینکه توجه به ورزش دانش آموزی پیامدهای مثبتی برای کشور به همراه خواهد داشت، اظهار کرد: کشف استعدادها، توسعه ورزش همگانی و تقویت بنیه ورزش ایران در سطح ملی تنها بخش کوچکی از توجه به ورزش پایه است.

بابویی با تاکید بر اینکه وزارت ورزش و جوانان باید در حوزه ورزش پایه و دانش آموزی برنامه ریزی مناسبی داشته باشد و با نگاه حمایتی به این بخش فعالیت ها را پیش ببرد، گفت: وزارت ورزش و جوانان باید در برنامه های پنج ساله توسعه به صورت ویژه به ورزش دانش آموزی توجه کند و ورزش دانش آموزی و پایه را در سطح کلان ورزش ایران ببیند و با تامین منابع مالی، نیروی انسانی، تجهیزات، امنیت و تدوین قوانین حمایتی موجب توسعه این حوزه شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ورزش دانش آموزي فدراسیون ورزش های دانش آموزی آغاز سال تحصیلی 97 ـ 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۷۷۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توانمندسازی ۱۹۶ هزار معلم در طرح شهید همت

رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش گفت: ابتدای سال ۱۴۰۲ تلخی‌هایی داشت اما آخر سال پر از خیر و برکت بود. من و همکارانم در سال جدید با مردم عهد می‌بندیم که در خدمت کردن از دیگران پیشی بگیریم.

وی افزود: سند تحول تاکید ویژه‌ای بر مقطع ابتدایی دارد، باید گفتمان حاکم بر آموزش و پرورش را تغییر دهیم و به جای این که معلم‌های ابتدایی به مقطع متوسطه بروند، کاری کنیم معلمان مقطع متوسطه به ابتدایی بیایند و این نیازمند چند کار است؛ ابتدا در برخی از تسهیلات مثلاً در طبقه بندی مشاغل، اولویت با معلمان ابتدایی باشد. معلمان ابتدایی باید جایگاهشان به صورت ویژه، ممتاز شود.

صحرایی با بیان اینکه بحث مهارت آموزی برای اشتغال از دوره غیر دانشگاهی باید شروع شود؛ افزود: این امر همت همه مسئولان مجلس و دولت، دستگاه‌ها و وزارت آموزش و پرورش را می طلبد، در این راستا کمک سرانه ویژه‌ای را برای تجهیز هنرستان‌های شبانه‌روزی در نظر می‌گیریم و قبل از مهر ۱۴۰۳ عملیاتی می‌شود.

حمید طریفی حسینی، معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ضمن قبولی طاعات و عبادات مردم گفت: در دوره ابتدایی سه عنصر معلم، دانش آموز و خانواده را به عنوان رکن اصلی و جریان تربیت داریم. به خصوص خانواده که خیلی پر رنگ‌تر و پر معناتر در کنار ما هستند.

وی با بیان این که بیشترین جذب در نظام آموزش و پرورش کشور در دوسال اخیر مربوط به مقطع ابتدایی است؛ افزود: یک پنجره فرصت تاریخی برای روزآمدسازی نیروی انسانی در دوره ابتدایی رقم خورده  است ما به دنبال جذب معلمان ابتدایی بحث توانمند سازی را داشتیم.

او با بیان این که معلمانی که کمتر از ۵ سال سابقه داشتند در اولویت توانمند سازی قرار گرفتند؛ ادامه داد: در طرح شهید همت حدود ۱۹۶ هزار معلم ابتدایی توانمند سازی شدند.

وی افزود: معلمان بیش از ۵ هزار حلقه علمی را تشکیل دادند و به صورت حضوری یا غیر حضوری آموزش‌های لازم را دیده و با یک‌دیگر گفتمان می‌کردند.

او ادامه داد: در مناطق دو زبانه (روستایی، شهری و مرز) بحث زبان آموزی را داشتیم. در همین راستا حدود ۸ هزار مدرسه تحت پوشش زبان آموزی به صورت ویژه قرار گرفتند. بنای ما این است که این آموزش‌ها استمرار داشته باشد.

طریفی حسینی تصریح کرد: برای شناسایی بازماندگان تحصیلی ما سامانه‌ایی را طراحی کرده‌ایم که به صورت چهره به چهره آن‌ها را شناسایی و اقدام به جذب‌شان می‌کنیم.

وی اظهار کرد: ما به صورت ویژه تحول در دوره اول ابتدایی را در دستور کار قرار داده‌ایم؛ همچنین ما سعی داریم در نظام دوری معلمان را سازماندهی کنیم تا بتوانند در سه سال اول تحصیلی(پایه اول تا سوم ابتدایی) به دانش‌آموزان خود  آموزش داده و نقاط قوت، توانمندی و نقاط ضعف دانش آموز را شناسایی کنند.

او با بیان این که در سال جدید طراحی و استقرار الگوی همگانی پرورش استعداد، مهارت آموزی و خلاقیت در سطح مدارس ابتدایی خواهیم داشت؛ ادامه داد: کیفیت بخشی مدارس ابتدایی دولتی در دستور کار ما قرار دارد. ما در مدارس می‌توانیم کانون پرورش استعداد را داشته باشیم در همین راستا حدود  ۱۰۰ ساعت سند مدرسه ملی در اختیار مدرسه قرار گرفته است. 

در بخش دیگر محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت:  دوره متوسطه به ویژه متوسطه اول، دوره هویت یابی است چرا که شرایط کار کردن با این دانش آموزان در این سن پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان این که مهارت آموزی در مقطع متوسطه  بسیار با اهمیت و مهم است؛ افزود: در این راستا موضوع دسترسی آموزشی را پیگیری و از سال گذشته بحث مدارس شبانه روزی برای افزایش پوشش تحصیلی را از طریق توانمندسازی مدیران و اجرای طرح شهاب در این مدارس دنبال کرده‌ایم.

وی افزود: مشاوران شاید مسئولیت ویژه‌ای داشته باشد اما آنچه مهم است معلم به دلیل ارتباط ویژه‌ای که با دانش آموز دارد نقش مهمی ایفا می کند، در این راستا طرحی با نام سکوی استعدادیابی با مشارکت بنیاد احسان در چند استان آغاز کردیم که در حال اجراست و می‌تواند زمینه ساز رشد دانش آموز باشد.

وی افزود: بحثی که کل وزارتخانه درگیر آن است، پرونده رشد تربیتی دانش آموز است که با محوریت مرکز سنجش و مشارکت بخش‌ها و معاونت‌های آموزشی شکل می‌گیرد؛ طرحی با نام طرح خاتم به مناسبت ایام نوروز از ۲۴ اسفند آغاز و تا ۲۴ فروردین ادامه دارد که کارها و مهارت‌های مختلف در زمینه‌های مختلف مانند هنر، وسایل تعمیراتی، کامپیوتر و شبکه را دانش آموزان یاد می‌گیرند تا بتوانند زمینه‌های انتخاب مناسب‌تر و مطلوب‌تر را به دست آورند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برنامه ویژه‌ای وزارت آموزش و پرورش با حمایت‌های وزیر آموزش و پرورش برای مسئله مهارت آموزی دارد، در این راستا تدوین آیین نامه‌ مهارت‌های دانش آموزان از دوره دوم ابتدایی آغاز و تا پایان متوسطه با محوریت هنرستان‌ها با مشارکت بخش‌های مختلف آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ادامه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • تشریح ۳ اولویت مهم آذربایجان شرقی/۲۷۱ کیلومتر مرز اقتصادی داریم
  • آشنایی با هوش مالی در بازارچه دانش‌آموزی سما
  • برگزاری مراسم شکرانه عملیات دانش آموزی «میدان ۱۴۰۲» در مشهد
  • ضرورت گسترش مهارت آموزی به دانش آموزان
  • معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تشریح کرد؛ جزییات طرح «خاتم» ویژه دانش‌آموزان در نوروز
  • تجهیز ۴۰ اردوگاه دانش آموزی به تجهیزات ورزشی
  • ترک تحصیل در اوج!
  • مهارت آموزی به سمت دانش آموزان گسترش یابد
  • برگزاری بیش از ۱۵۰ مورد جشنواره های فرهنگی ورزشی شهری و بومی محلی در پارس آباد
  • توانمندسازی ۱۹۶ هزار معلم در طرح شهید همت