Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-19@06:14:32 GMT

چرا رویا‌ها را فراموش می‌کنیم؟

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۷۷۴۹۹

چرا رویا‌ها را فراموش می‌کنیم؟

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گروهی از دانشمندان در جریان جدیدترین مطالعه‌های خود دریافتند، گروهی از نورون‌ های مغزی مسئول پاک کردن ذهن از خاطره‌های غیر ضروری هستند که هنگام خواب بر اثرحالت REM به وجود می‌آیند.


سلول‌های عصبی به وسیله سلول‌هایی دربدن تولید می‌شوند که هورمون‌هایی برای خواب و اشتها ایجاد می‌کنند؛  این سلول‌ها نوعی شبکه تشکیل می‌دهند که بر مرکز حافظه مغز، هیپوکامپ اثر می گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نورون‌ها حاوی پیام‌هایی از سلول‌هایی هستند که در ایجاد هورمون برای خواب و اشتها اثر می‌گذارد؛ آنها درحالت REM که در آن فرد دچار رویاپردازی می‌شود فعال هستند.

در زمان خواب، مغز به ترمیم سلول‌های بدن و ثبت کردن خاطره‌های روز گذشته در سلول‌های مغزی می‌پردازد تا از آنها برای طولانی مدت نگهداری کند، به همین دلیل مغز خاطره‌های ایجاد شده از رویا‌ها را نگهداری نمی‌کند، زیرا برایش بی اهمیت و موقتی است و زمانی که فرد از خواب بیدار می‌شود رویا‌های خود را فراموش می‌کند.

حالت REM به حرکت سریع چشم‌ها گفته می‌شود. خواب در انسان دارای چرخه‌ای منحصربه فرد است؛ حالت REM حدود ۹۰ دقیقه پس از شروع خواب ایجاد می‌شود و دارای یک چرخه تکرار شونده است.


هر چه میزان خواب فرد بیشتر باشد حالت REM با چرخه‌های سریع تری روی می‌دهد، شناسایی حالت REM تنها از راه مشاهده حرکت سریع چشم زیر پلک نیست، بلکه پزشکان با انجام الکترو آنسفالوگرافی می‌توانند دگرگون شدن امواج مغزی فرد در طول خواب را بررسی کنند.

در حالت REM افراد دچار حالت هایی، چون افزایش ضربان قلب، کاهش میزان تحرک ماهیچه‌های بدن و ایجاد امواج مغزی شدید می‌شوند.

پاک شدن حافظه خواب به وسیله سلول‌های مغزی به وسیله متخصصان علوم اعصاب مرکز بین المللی علوم اعصاب SRI در کالیفرنیای آمریکا با مطالعه روی سلول‌های حافظه و سلول‌های مغزی موش‌های آزمایشگاهی به دست آمده است.

دیدن خواب و رویا بینی در حالت REM روی می‌دهد، پس از شروع این مرحله سلول‌های مغزی موسوم به MCH فعال می‌شوند. فعال شدن این سلول‌ها می‌تواند یکی از دلایل ذخیره نشدن رویا در بخش هیپوکامپ مغز باشد که در نتیجه آن رویا به سرعت فراموش می‌شود.

بیشتر بخوانید: راهکار‌هایی فوق العاده برای سلامت و پرپشتی مو‌ها در زمان خواب


به گفته محققان درک نقش خواب در فراموشی می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا به دانش بیشتری در زمینه بیماری‌های مرتبط با حافظه، چون دمانس و آلزایمر دست یابند و راهکار‌هایی برای درمان، پیشگیری و کنترل بیماری پیدا کنند.

 


یکی دیگر از اختلال‌هایی که دانشمندان امیدوار هستند با مطالعه بر روی سلول‌های مغزی پاک کننده حافظه بتوانند درمانی برای آن بیابند بی خوابی و بدخوابی است.


به گفته دانشمندان، مطالعه‌های جدید نشان می‌دهند مغز نوعی تصمیم گیری برای ذخیره کردن حافظه دارد که برمبنای آن برخاطره‌ها را ثبت و برخی دیگر را از ذهن پاک می‌کند.

یافته‌های کامل این مطالعه در مجله Science منتشر شده است.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

چرا رویاهایمان را پس از بیداری به یاد نمی‌آوریم؟

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۷۷۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جو بایدن ترامپ را فاقد صلاحیت روانی دانست

جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا در یک مراسم شام کاخ سفید با حمله به دونالد ترامپ رییس‌جمهور پیشین و رقیب انتخاباتی خود اعلام کرده که از دو نامزد ریاست جمهوری آمریکا، یکی صلاحیت روانی ندارد، نامزد دیگر دارای صلاحیت من هستم.   به گزارش ایرنا، بایدن در مراسم سالانه باشگاه گریدیرون انتقادات و اخبار مربوط ضعف حافظه‌ و عدم هوشیاری اش را رد کرد و در مقابل به لحظاتی اشاره کرد که ترامپ جمهوری خواه ۷۷ ساله دچار اشتباه شده است.   بایدن ۸۱ ساله با شوخی کردن در مورد اینکه از وقت خوابش گذشته است، افزود: ترامپ فکر می کند با باراک اوباما رقابت می کند.   این اولین باری است که بایدن در دوران ریاست جمهوری خود در چنین ضیافت شام شرکت می کند و در شرایطی است که انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا نزدیک است و رقابت میان بایدن و ترامپ افزایش یافته است.   به گزارش ایرنا،متحدان دموکرات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در تلاش برای دفاع از او در برابر ادعاهای جنجالی بازپرس ویژه هستند که گفته است رئیس جمهور ۸۱ ساله آمریکا نمی تواند نقاط عطف مهم زندگی خود را به یاد بیاورد.   بایدن ساعاتی پس از انتشار گزارش "رابرت هور" بازپرس ویژه درباره جابجایی اسناد محرمانه که حافظه او را زیر سوال می‌برد، با لحنی خشمگینانه نتیجه‌گیری گزارش در مورد حافظه خود را رد و تاکید کرد که برخلاف ادعای هور، وی سال درگذشت پسرش «بو بایدن» را فراموش نکرده است.   بایدن در پاسخ به این ادعای بازرس ویژه مبنی بر اینکه او برای به یاد آوردن زمان مرگ فرزندش تقلا می کند، گفت: «او اصلا با چه جراتی این موضوع را مطرح می‌کند؟ حافظه من مشکلی ندارد.»   رابرت هور بازپرس ویژه درباره جابجایی اسناد محرمانه از سوی بایدن نتیجه‌گیری کرده است که او اسناد محرمانه را «عمدا نگه داشت و فاش کرد» اما دادستان ویژه تصمیم گرفته است که اتهامی به او وارد نکند.   دونالد ترامپ جونیور فرزند ترامپ اعلام کرد: همه ما می دانیم که جو بایدن سالخورده است. جو بایدن جنایتکاری است که امنیت ملی آمریکا را به خطر می‌اندازد.   "مارتین ماکاری" استاد دانشگاه و جراح بیمارستان جانز هاپکینز در مصاحبه با فاکس نیوز شبکه تلویزیونی متعلق به جمهوریخواهان اعلام کرده است بایدن علائم بیماری «زوال عقل تهاجمی» را دارد.   او گفته است: "افت توانایی‌های شناختی بایدن در حال رخ دادن در مقابل چشمان ما است. تفاوت بسیار آشکاری بین نحوه عملکرد او با آنچه پنج سال قبل بود، مشاهده می‌شود." کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بهترین خوراکی های تقویت حافظه
  • چرا مدام خواب «مرگ» می‌بینیم؟
  • قیمت گوشی شیائومی نوت ۱۲ پرو پلاس + مشخصات Redmi note 12 pro 5g (۲۸ اسفند)
  • عباس عبدی : حباب یکدست شدن حاکمیت ترکید؛ دولت رئیسی سال ۱۴۰۲ را در رویا و خواب گذراند
  • عباس عبدی: حباب یکدست شدن حاکمیت ترکید؛ دولت رئیسی سال ۱۴۰۲ را در رویا و خواب گذراند
  • جو بایدن ترامپ را فاقد صلاحیت روانی دانست
  • گوشی سامسونگ گلکسی A35 5G چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • (عکس) گوشی نیم میلیاردی سامسونگ فراتر از یک رویا
  • معرفی 6 مورد از پر فروش ترین لپ تاپ های استوک اروپایی در سال 2024
  • گوشی Oppo F25 Pro 5G عرضه شد