Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز ازدواج جوانان به مشکل بزرگی تبدیل شده است که این خود تبعات بسیاری برای جامعه دارد لذا باید فرهنگ ساده زیستی و ازدواج بدون تشریفات را در بین جوانان بستر سازی کنیم تا سن ازدواج کاهش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، کاهش ازدواج و افزایش طلاق در جامعه دلایل مختلفی دارد، به گفته بیشتر جامعه شناسان و روان شناسان، مشکلات اقتصادی و تأمین مسکن حرف اول را برای شروع یک زندگی مشترک می‌زنند، برخی هم معتقدند، مسئله فرهنگی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد و در این موضوع ماهواره‌ها متأسفانه بسیار مؤثر در امر ازدواج و مسائل اجتماعی هستند، بنابراین می توان گفت، حداقل 60 درصد مسائل فرهنگی و 40 درصد مسائل اقتصادی باعث بالا رفتن سن ازدواج جوانان شده است ناگفته نماند که مسئولان هم در این زمینه نقش حیاتی دارند و در سرنوشت جامعه موثر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بر اساس گزارشی، بین سال های ۶۰ تا ۷۰ به طور متوسط دو میلیون نوزاد به دنیا امد که این رقم در سال ۹۴ یک میلیون و ۶۰۰ هزار نوزاد بود، رشد جمعیت سالانه کشور از حدود ۲/۴۶ درصد در سال ۶۵ به  ۱/۲۴ درصد در سال ۹۵ کاهش یافته است ،جمعیت سالمند در طی سال های اخیر رشد ۲۰ درصدی داشته و ۹/۲درصد از جمعیت کشور بالای ۶۵ سال است.

 

امار ازدواج نیز در سال های ۸۶ تا ۹۷ روند کاهشی داشته این در حالی است که طلاق با افزایش رو به رو بوده است.سن ازدواج در پسران حدود ۲۸ سال و در دختران ۲۴ سال است ،۱۶ درصد بارداری ها نیز در کشور بالای ۳۵ سال اتفاق می افتد که همه اینها از تبعات افزایش سن ازدواج در جامعه می باشد.

 

در این خصوص «ماهرخ قاسمی» با بیان اینکه امروزه مهمترین راهکار برای حل ازدواج جوانان، آگاهی بخشی و تبیین لزوم ازدواج  برای جوانان است به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان می گوید: لذا لازم است مسئولان دولتی و فرهنگی با اقدامات لازم و به ویژه با همکاری اصحاب رسانه،جوانان را در امر ازدواج آگاه کنند.

 

این روانشناس با بیان اینکه نهادهای مربوط به حوزه جوانان تاکنون اقدامات مفید و مؤثری برای این قشر انجام نداده‌اند تصریح کرد: تنها راهش این است که دستگاه‌های مربوطه با یکدیگر مساعدت و همکاری داشته باشند و با اتخاذ تدابیر لازم مشکلات حوزه جوانان را حل کنند. چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته ولی هنوز یک برنامه مفیدی از سوی سازمان‌های این حوزه از جمله وزارت ورزش و جوانان ارائه نشده است.

 

قاسمی افزود: مسئله مالی و اقتصادی مهمترین عامل در امر ازدواج است که امروزه به دلیل وجود این مسئله بسیاری از جوانان جرات ازدواج کردن ندارند و در عوض استقبال از ازدواج موقت در جامعه افزایش یافته است درحالی که این راهکار نیست، ازدواج موقت زمانی می‌تواند حلال مشکلات باشد که شرایط جامعه مناسب اجرای این امر باشد اگر هم مسئولان بخواهند اقدامی کنند، فایده‌ای ندارد چون در این میان خانم‌ها هستند که متضرر می‌شوند و در این شرایط هیچ ضمانت اجرایی، قانونی و معنوی برای حمایت از زنان وجود ندارد.

 

همچنین عباسعلی باباگلزاده نیز به خبرنگار شبستان گفت: به فرموده دین مبین اسلام در ازدواج رحمت و برکت نهفته است،امروزه عده ای از جوانان به دلیل ترس از شرایط نامناسب اقتصادی، فقر و تنگدستی از تشکیل خانواده و ازدواج سر باز می زنند، اگر مرد و زنی فقیر هستند، خداوند متعال به لطف خود آنها را بی نیاز و مستغنی خواهد کرد، چون خداوند بر احوال بندگان خود آگاه و رحمت اش وسیع است. بر همین اساس پیامبر اکرم (ص) فرمودند پس اگر کسی به دلیل فقر و تنگدست شدن ازدواج نکند به قدرت و رزاقیت خداوند سوء ظن پیدا کرده است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به راهکارهای ترویج ازدواج در جامعه اظهار کرد: در مرحله نخست باید خانواده ها، مسئولان و رسانه ها به ویژه صدا و سیما با برنامه های آموزشی مانند ساخت فیلم های آموزشی و برگزاری کلاس های آموزشی ترس و نگرانی جوانان از ازدواج را از بین ببرند و از سوی دیگر با فرهنگ سازی، موانع اساسی بر سر راه ازدواج مانند آداب و رسوم های غلط و تراشیدن هزینه های سنگین جشن عروسی را برطرف کنند. خانواده ها باید از رسومات پر هزینه مانند تهیه جهیزیه سنگین و مهریه بالا که برای افراد متوسط جامعه به ویژه قشر ضعیف جامعه که بسیار دشوار است، بکاهند.

 

وی مذهبی اشتغال و مسکن را از مهمترین موانع ازدواج جوانان عنوان کرد و افزود: طبیعی است وقتی جوانان شغل مناسب ندارند، تمایلی هم برای ازدواج نخواهند داشت و هیچ دختری هم حاضر به ازدواج با چنین جوانی نمی شود. به هر حال برای ایجاد اشتغال و تهیه مسکن ارزان قیمت که یکی از موانع ازدواج محسوب می شود، دولت باید با پرداخت وام های بلند مدت و کم بهره، اعطای تسهیلات ارزان قیمت و ترویج ازدواج آسان موانع را برطرف کند.

 

«سید محمود تدینی» مشاور خانواده به خبرنگار شبستان می گوید: دختر و پسر باید بدانند برای چه چیزی ازدواج می کنند. مسئله جنسی در زندگی زناشویی در آخرین مرحله قرار دارد. این مسئله بعد از یک مدت سرد می شود، دلیلش هم نداشتن مهارت های زندگی است. متاسفانه قبل از اینکه یک زوج با هم ازدواج کنند به هم پیامک می دهند و از کلمات عاشقانه برای یکدیگر استفاده می کنند ولی به محض اینکه عقد و ازدواج کردند، همه چیز را کنار می گذارند در حالی که بعد از ازدواج باید عشق شان را برای یکدیگر ابراز کنند.

 

مشاور خانواده در ادامه تصریح کرد: متاسفانه به محض گفتن «بله» سر عقد همه چیز تمام می شود. چگونه بود تا دیروز برای به دست آوردن همدیگر دست به هر کاری می زدید ولی دو ماه از زندگی مشترک نگذشته در دادگاه خانواده حاضر می شوید؟ اصلا مقصد ما معلوم نیست، ما مبدا سوار می شویم به مقصد نرسیده، ایستگاه بعدی پیاده می شویم؛بگویید من شما را برای شخصیت و وجود خودت می خواهم نه مادیات، ممکن است فردا مسئله ای پیش آید و همه چیز ما را با خود به یغما ببرد، من تو را دارم و تو هم مرا، کار می کنیم  و دوباره همه چیز را از نو می سازیم.اینجاست که باید مربیان و آموزشگرهایی باشند که عشق را به جوانان آموزش دهند،ما عشق را گم کردیم، این حلقه مفقوده، همان عشق است، اگر عشق وسط باشد، هیچ چیزی گم نمی شود، یک نفر باید بیاید و این عشق را ترجمه کند.

 

وی  با بیان اینکه نمایش جهیزیه لاکچری در تلویزیون بزرگترین خیانت به جامعه است، افزود: به گونه ای که امروزه چشم و همچشمی به روستاهای ما نیز سرایت کرده است. ریشه این چشم و همچشمی ها تجمل گرایی و گم شدن هویت ماست. ما مسیر را گم کردیم، به بیراهه رفتیم. اگر مسیر اصلی را بلد باشیم، به مقصد می رسیم. این نشان می دهد که هیچ کدام از کارهای ما از روی اصول و پایه نیست. معلوم نیست برنامه نویس رسانه ملی ما کیست، چه کسی متن این سریال ها را می نویسد؟ سریال های گذشته یک پیام مثبت برای خانواده ها داشت ولی در سریال های امروز فقط یا طلاق می گیرند یا به اجبار دختری را شوهر می دهند و دیالوگ سریال ها به قدری تند و زننده است که سریعا بر اعصاب مخاطب اثر می گذارند. فیلم باید با توامنینه و آهنگ دلنشین ارایه شود. ما باید مشکلات جامعه را به تصویر بکشیم.

 

«محمد مهدی تندگویان» با اشاره به آفت تجمل گرایی و حب دنیا در بین جوانان به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: باید فرهنگ ساده زیستی و ازدواج بدون تشریفات را در بین جوانان بستر سازی کنیم تا سن ازدواج کاهش پیدا کند.وی با بیان اینکه در زمینه وام ازدواج جوانان اقدامات خوبی صورت گرفته است، تصریح کرد: سال گذشته 15 هزار میلیارد تومان وام ازدواج ارایه شد و امسال پیش بینی می شود تا پایان سال 30 هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شود.

 

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به وام ازدواج جوانان اظهار کرد: به اعتقاد بنده با توجه به بررسی هایی که انجام دادم به این نتیجه رسیدیم که افزایش وام ازدواج دیگر هیچ کمکی به شکل گیری ازدواج جوانان نمی کند و همچنین در برخی مواقع گفته می شود که خود زوج ها درخواست وام با مبلغ کمتر می کنند به دلیل اینکه 30 میلیون تومان یک میلیون تومان بازپرداخت دارد که با توجه به شرایط شغلی، جوانان توان پرداخت آن را ندارند؛ حتی اگر این 30 میلیون تومان به 50 میلیون تومان تبدیل شود، باز هم در افزایش ازدواج جوانان تاثیری نخواهد داشت. بر همین اساس از مرکز پژوهش های مجلس درخواست کردیم که در این زمینه بررسی داشته باشند که آیا افزایش وام ازدواج تاثیری در ازدواج جوانان داشته است یا خیر؛ بنابراین به اعتقاد بنده نه تنها افزایش وام ازدواج تاثیری در ازدواج جوانان نداشته بلکه تبعات منفی نیز به دنبال داشته است.

 

وی با بیان اینکه در سال 97 در تهران دو هزار و 690 مورد ازدواج صورت گرفته است، افزود: در کل کشور در سال گذشته 550 هزار و 565 مورد ازدواج صورت گرفته است که از این تعداد 486 هزار و 661 مورد ازدواج شهری و 63 هزار و 904 مورد نیز روستایی بوده است، تندگویان از وقوع 175 هزار و 614 طلاق در سال 97 در کل کشور خبر داد و تصریح کرد: از این تعداد 64 هزار و 124 نفر شهری و 14 هزار و 700 نفر نیز روستایی بوده است.

 

 

«تقی رستم وندی» می گوید: از سال های میانه دهه 70 وقوع طلاق در جامعه ما شدت گرفت اما در دو سه سال اخیر به دلیل مداخلات و اقدامات صورت گرفته از شتاب طلاق کاسته شده است و خانواده ها نیز اهتمام بیشتری به این مسئله پیدا کردند و به رغم اینکه بعضی ها با استناد به طلاق در جامعه می خواهند این گونه وانمود کنند که جامعه ایرانی در اضمحلال خانواده قرار دارد ولی خوشبختانه آمارها چنین چیزی را تایید نمی کنند و تحقیقات نشان می دهد که خانواده در جامعه ایرانی پایدار است هرچند دچار تغییراتی شده که باید نسبت به این تغییرات هوشیار باشیم.

 

معاون اجتماعی وزیر کشور با بیان اینکه طی 5- 6 سال اخیر شاخص ازدواج به شدت کاهش یافته است، افزود: طی این مدت سالانه 9 درصد ازدواج جامعه ما رو به کاهش بوده است. اگر ما بتوانیم در هر استان زمینه ازدواج هزار نفر از جوانان را فراهم کنیم، کاهش 9 درصدی ازدواج را جبران خواهیم کرد. 

پایان پیام/35

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد ماه محرم فعالیت های مسجدی مسجد طراز اسلامی نماز جمعه هفته دفاع مقدس اردبیل خطبه نماز جمعه اربعین حسینی روزنامه ازدواج جوانان تجمل گرایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۷۸۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ستاره بایرن جرات شوخی با رئال را نداشت

به گزارش "ورزش سه"، رئال مادرید با پیروزی برابر سیتی به نیمه نهایی لیگ قهرمانان رسید و سه شنبه هفته بعد باید به مصاف بایرن برود. بایرن نیز با پیروزی برابر آرسنال به این مرحله رسید.

توماس مولر عادت دارد بعد از مشخص شدن حریف بعدی بایرن در لیگ قهرمانان پیامی کنایه آمیز بفرستد. 

برای مثال فصل قبل وقتی به پی اس جی برخورد کردند، او خطاب به پاریسی ها گفت که باید از این رقابت ها خداحافظی کنند. ستاره بایرن اما دیروز شهامت شوخی با رئال را نداشت چون هرگز خاطرات خوبی از این تیم ندارد. رئال در سال های گذشته همواره توانسته بایرن را از لیگ قهرمانان حذف کند. آخرین بار در سال 2012 بود که بایرن رئال را در نیمه نهایی در ضربات پنالتی شکست داد و به فینال رفت. 

مولر در پیام خود به رئال گفت: «به ‏به، چه بازی هیجان‌انگیزی در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان. بازی با رئال ‏مادرید و البته با تونی کروس و تونی رودیگر. دوئل بایرن و رئال یکی از ‏بزرگترین دوئل‌های ممکن در دنیای فوتبال است و من بی‌صبرانه ‏منتظرم تونی کروس و تونی رودیگر، دو تونیِ رئال، را در زمین ببینم». 

دیگر خبرها

  • یافتن همسر مناسب مهمترین دغدغه جوانان در تشکیل خانواده
  • ستاره بایرن جرات شوخی با رئال را نداشت
  • اگر کشوری جرات دفاع از فلسطین را داشته باشد آن ایران است ... (فیلم)
  • سکه‌های طلا در خانه‌ها انبار شده و هیچ مشکلی از جامعه را رفع نمی‌کند
  • وام ازدواج؛ شیرینی یک قانون برای حمایت از نهاد خانواده
  • موانع پرداخت تسهیلات جوانی جمعیت رفع شود / روند ازدواج جوانان تسهیل شود
  • نقش ویژه مساجد در تحقق آرمان‌های فرهنگی در جامعه
  • هزار و ۲۶۴ نوعروس خراسان‌جنوبی راهی خانه‌بخت شدند
  • تجلیل از دست‌اندرکاران رویداد کشوری جامعه پرداز در همدان
  • هزار و ۲۶۴ نوعروس خراسان جنوبی راهی خانه بخت شدند