Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@10:52:05 GMT

منشور اخلاق آموزشی تدوین می شود

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۷۸۴۸۱

منشور اخلاق آموزشی تدوین می شود

به گزارش خبرنگار مهر، علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم وزیرعلوم تحقیقات و فناوری با حضور در برنامه تلوزیونی پرسشگر، درباره کیفی سازی آموزش عالی صحبت هایی ارائه کرد.

وی با بیان اینکه آموزش عالی در چند دهه گذشته بویژه دو دهه اخیر تحولات بسیاری داشته است گفت: ۱۴۱ دانشگاه و موسسه آموزشی دولتی، ۴۶۶ واحد پیام نور، ۵۴۵ واحد علمی کاربردی، ۲۹۸ واحد غیرانتفاعی، ۱۷۰ واحد فنی و حرفه ای و بیش از ۵۰۰ واحد دانشگاه آزاد داریم که مجموعه بزرگ خانواده آموزش عالی را تشکیل می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: کیفیت در آموزش اکنون مهمترین دغدغه ما در آموزش عالی است. کیفیت، چندعاملی است. یکسری عوامل غیرمستقیم و یکسری عوامل مستقیم هستند.

وی افزود: در ردیف عوامل مستقیم کیفیت، پارامترهایی چون بازبینی دروس، بازبینی رشته ها و تعریف رشته های جدید، بازبینی در ظرفیت ها، توسعه موضوعات جدید و بین رشته ای ها، مهارت افزایی و اشتغال پذیری، مهارت افزایی مدرسان و استادان، تقویت علوم پایه، بعد بین المللی آموزش، نوآوری در آموزش، اخلاق آموزش، ارزیابی دوره های آموزشی بویژه تحصیلات تکمیلی مطرح است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

خاکی صدیق با بیان اینکه برخی پارامترهای کیفیت آموزش چون بازبینی دروس که از اولویت های مهم هستند از مدت ها قبل شروع شده است، گفت: دو سه سال است که این اختیار به برخی دانشگاه‌ها برای بازبینی دروس داده شده است. در داخل وزارت علوم نیز این امر در شورایی بررسی و پیگیری می شود.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: بازبینی دروس امری دشوار است. اعتقاد ندارم که دانشگاه‌های تراز اول ما عقب تر از دانشگاههای خوب دنیا هستند. اینکه ما از دانشگاه‌های خوب دنیا عقبتر هستیم گزاره درستی نیست.

خاکی صدیق افزود:اختلاف سطح آموزش در دانشگاه‌های ما بالاست. اما معتقدم اینطور نیست که فارغ التحصیلان دانشگاه‌های خوب، تخصصی و مادر ما اختلاف و عقب ماندگی در سرفصل و عناوین دروس در مقایسه با دانشگاههای دنیا داشته باشند.

وی درباره مهارت افزایی گفت: رسالت دانشگاه جامع علمی کاربردی و فنی و حرفه ای که مهارت است، اما مقصود ما آموزش مهارت در دیگر دانشگاه هاست. این هدف را در قالب طرح جامع مهارت افزایی در دانشگاه‌ها دنبال می کنیم و مشغول کار هستیم. مهمترین چالش ما عدم وجود ارتباط با بخش های مختلف جامعه چون بخش صنعت است که باید این پیوند تقویت شود.

معاون آموزشی وزارت علوم درباره تجهیزات آزمایشگاهی در دانشگاه‌ها گفت: یکی از مشکلات جدی ما فرسودگی و بروز نشدن تجهیزات آزمایشگاهی است که تاثیر مستقیم روی آموزش دارد.

وی به ضرورت توجه به مقوله اخلاق در آموزش تاکید کرد و گفت: اخلاق در پژوهش و مواردی چون تقلب های علمی در پایان نامه نویسی و در سال های گذشته مورد توجه بوده اما به همان اندازه به اخلاق در آموزش نپرداخته ایم. اخلاق در آموزش دارای چهار بعد است. نخست پیوست اخلاقی تدریس اساتید در کلاس چون رعایت نظم، بروز رسانی اطلاعات، برخورداری از شایستگی لازم، رعایت انصاف در سنجش دانشجویان و حتی نحوه پوشش از این جمله است.

وی ادامه داد: بعد دوم اخلاق دانشجویان در آموزش است. بعد سوم مدیران آموزش و رفتار اخلاق مدارانه آنها و بعد چهارم اخلاق در سیاست گذاران آموزش است. گاهی پیوست اخلاقی برنامه ها و آیین نامه ها مدنظر قرار نمی گیرد. گاهی در یک آیین نامه آموزشی دست می بریم که ممکن است برای دانشجو تبعات داشته باشد. آیا به این ابعاد توجه می‌کنیم.

خاکی صدیق افزود: بناست اقداماتی در این زمینه با همکاری انجمن های تخصصی اخلاق کاربردی انجام شود.

وی اضافه کرد: کیفیت در آموزش بسیار مهم و نیازمند همکاری بخش های مرتبط بیرونی نیز هست.

کد خبر 4723911 زهرا سیفی

منبع: مهر

کلیدواژه: علی خاکی صدیق وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه های ایران دانشگاه آزاد اسلامی وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی دانشگاه های ایران سازمان سنجش دانشگاه تهران دانشگاه علامه طباطبایی پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی منصور غلامی مسعود سلیمانی ثبت نام دانشجویان کنکور 98 حوزه علمیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۷۸۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح رتبه‌بندی و اعتبار سنجی موسسات آموزش عالی کشور تدوین می‌شود

دبیر ستاد علم، فناوری و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: طرح رتبه‌بندی و اعتبار سنجی موسسات آموزش عالی کشور تدوین می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی،جلسه ۱۹۶ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.


ایمان افتخاری، دبیر ستاد علم، فناوری و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از این جلسه در خصوص گزارش وضعیت رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش‌عالی در کشور بیان کرد: اخیراً خبری با عنوان «نتایج ضعیف دانشگاه‌های ایران در رتبه‌بندی موضوعی کیو- اس ۲۰۲۴» منتشر شده که در آن به گزارشی از جدیدترین نتایج نظام رتبه‌بندی موضوعی «کیو-اس» پرداخته شده است.


وی افزود: در این تحلیل صرفا به جنبه‌های منفی این گزارش، مبنی بر کاهش رتبه موضوعی برخی دانشگاه‌های برتر ایران در تعدادی از حوزه‌ها و رشته‌‎های علمی دانشگاهی اشاره شده است. این در حالی است که طبق همین گزارش، رتبه کلی همه دانشگاه‌های برتر ایران طی چهار سال گذشته به طور مستمر بهبود یافته و تنزل جایگاه دانشگاه‌های کشور تنها در رشته‌ها و حوزه‌های اشاره شده است، که البته نیاز به بررسی علل و عوامل و توجه جدی دارد.


دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بیان کرد: در این جلسه برخی عوامل اثرگذار بر وضعیت دانشگاه‌های ایران در نظام‌رتبه‌بندی «کیو-اس» از جمله تأثیر حوزه‌های علوم داده و هوش مصنوعی که به تازگی در این رتبه‌بندی مورد توجه قرار گرفته‌اند، سیاست‌های دانشگاه‌های رقیب در منطقه و جهان و تأثیر کاهش اقبال دانش‌آموزان به حوزه‌های علوم پایه و مهندسی بر تنزل جایگاه دانشگاه‌ها در این حوزه‌ها، و مشکلاتی که دانشگاه‌های کشور در حوزه‌های زیرساختی، تأمین منابع و ارتباطات بین‌المللی با آن‌ها مواجه هستند، مورد بررسی قرار گرفت.


وی ادامه داد: در پایان، ضمن تأکید بر ضرورت حضور دانشگاه‌های برتر کشور در رقابت‌های بین‌المللی و بالاخص حفظ و ارتقاء جایگاه آن‌ها در رتبه‌بندی‌های مهم، مقرر شد با توجه به اهمیت رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در داخل کشور در ارتقای کیفیت علمی و فرهنگی آن‌ها و ایجاد امکان حمایت ویژه از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی برتر، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موظف شود تا بر اساس ماده ۴ سیاست‌ها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزش عالی در جمهوری اسلامی مصوب جلسه ۷۷۶ مورخ ۲۷/۱۲/۱۳۹۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به تهیه طرح رتبه‌بندی و اعتبار سنجی موسسات آموزش عالی کشور، با ملاحظه نقش تمامی بازیگران اصلی این عرصه تسهیل کند و این طرح را برای تصویب به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارسال کند.

دیگر خبرها

  • مهارت آموزی ۴ هزار نفر از آسیب دیدگان اجتماعی در خراسان جنوبی
  • اصلاح حکمرانی آموزشی بر پایه دانش و اخلاق
  • اولین کنفرانس ملی مهارت به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار می‌شود
  • شروع طرح ماهر هلال‌ احمر در مدارس استان مرکزی
  • فرآیند مهارت‌آموزی در مهدیشهر با عنایت اعتباری دولت سیزدهم تکمیل می‌شود
  • طرح رتبه‌بندی و اعتبار سنجی موسسات آموزش عالی کشور تدوین می‌شود
  • فنی و حرفه‌ای زرند در سطح استان کرمان، رتبه‌ دوم را کسب کرد
  • مهارت آموزی ۴ هزار آسیب‌دیده اجتماعی در خراسان جنوبی
  • ◄ غفلت بزرگ موسسه های آموزشی و دانشگاه های دریایی
  • اجرای طرح ماهر در مدارس استان مرکزی کلید خورد